Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Zibro S-1225  (läst 4005 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AdamLu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Zibro S-1225
« skrivet: 22 maj 2010, 09:46:46 »
Vet ni ifall den har autostart?
Undrar vad händer om strömmen går och sen kommer tillbaka!
Panasonic XE9EKE 6,1kW ut. Villa 1976, 110kvm bv + 80 uppe. Sep pump uppe FOMA. Undertryckventilation av grunden.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Zibro S-1225
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2010, 19:45:49 »
Ja den har automatisk återstart

Vid strömavbrott så släpper 4vägs ventilen tillbaka den varma gasen till utedelen
När strömmen kommer åter startar fläkten i inne enheten för att ta reda på aktuell temperatur.
efter ca 4-5min går pumpen in i avfrostningsläge (precis som den gör vid vanlig start)
När avfrostning är klar återgår pumpen till att producera värme.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad AdamLu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Zibro S-1225
« Svar #2 skrivet: 23 maj 2010, 15:25:03 »
Underbart!

Har precis köpt en. Montering om 3 månader. I det nya garaget. Jag tror jag bör vänta till vintern. Då kan man suga in med dammsugaren den torra luften. Skulle slippa vacum suget. Har gjort så en gång för 4 år sen. Pumpen funkar fortfarande.
Eller går det att köpa torr luft på burk?

Tror ni det går att koppla den via en termostat inställt på +8 grader.
« Senast ändrad: 23 maj 2010, 18:18:14 av AdamLu »
Panasonic XE9EKE 6,1kW ut. Villa 1976, 110kvm bv + 80 uppe. Sep pump uppe FOMA. Undertryckventilation av grunden.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Zibro S-1225
« Svar #3 skrivet: 23 maj 2010, 19:02:44 »
Underbart!

Har precis köpt en. Montering om 3 månader. I det nya garaget. Jag tror jag bör vänta till vintern. Då kan man suga in med dammsugaren den torra luften. Skulle slippa vacum suget. Har gjort så en gång för 4 år sen. Pumpen funkar fortfarande.
Eller går det att köpa torr luft på burk?

Tror ni det går att koppla den via en termostat inställt på +8 grader.

Vakuumsuga med dammsugare?  :o
Visste väl att jag köpte min dyra 2-stegsvakuumpump helt i onödan. Lär ju gÃ¥ likabra med gamla Voltan, men se till att ha ny pÃ¥se i dÃ¥ sÃ¥ att det blir ett riktigt bra drag...  ^-^

Ang. att ställa pumpen på 8 grader så är nog den bästa lösningen att "lura" tempgivaren. Finns några trådar om det redan.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad AdamLu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Zibro S-1225
« Svar #4 skrivet: 25 maj 2010, 09:13:03 »
Underbart!

Har precis köpt en. Montering om 3 månader. I det nya garaget. Jag tror jag bör vänta till vintern. Då kan man suga in med dammsugaren den torra luften. Skulle slippa vacum suget. Har gjort så en gång för 4 år sen. Pumpen funkar fortfarande.
Eller går det att köpa torr luft på burk?

Tror ni det går att koppla den via en termostat inställt på +8 grader.

Vakuumsuga med dammsugare?  :o
Visste väl att jag köpte min dyra 2-stegsvakuumpump helt i onödan. Lär ju gÃ¥ likabra med gamla Voltan, men se till att ha ny pÃ¥se i dÃ¥ sÃ¥ att det blir ett riktigt bra drag...  ^-^

Ang. att ställa pumpen på 8 grader så är nog den bästa lösningen att "lura" tempgivaren. Finns några trådar om det redan.


Vet inte om det går med gamla Voltan. Enlig min kompis ska dammsugaren vara på i 1 hel timme! Många maskiner klarar inte av det! Min Philips slocknade efter detta. Tack att det var inbyggt ström/värmeskyd.

Tack för tipset med termostaten!
Panasonic XE9EKE 6,1kW ut. Villa 1976, 110kvm bv + 80 uppe. Sep pump uppe FOMA. Undertryckventilation av grunden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!