Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: träd pÃ¥ tomt gräns  (läst 8187 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
träd på tomt gräns
« skrivet: 28 oktober 2011, 08:43:03 »
hi har en fråga ...
säg att grannen har 2 feta björkar mot din tomt gräns ..vems ansvar e det att plocka upp löven som drösar ner på fel tomt ?? dvs min sida
har avyttrat alla mina större träd... just för Ã¥ slippa köra bort 8 fulla släpar med löv varje Ã¥r  men hanns träd stÃ¥r ändÃ¥ Ã¥ dräller löv in pÃ¥ tomten

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: träd på tomt gräns
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2011, 09:04:03 »
Jag är i samma situation.

Det är bara att komma överens med grannen.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: träd på tomt gräns
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2011, 09:06:15 »
Det är ditt ansvar.
Eller tycker du att man som trädägare skall ha koll pÃ¥ Ã¥t vilket hÃ¥ll det blÃ¥ser och jaga rätt pÃ¥ alla löven pÃ¥ grannarnas olika tomter?  ;D

Fast jag VET ju inte om det är så i lagen, men kan aldrig tänka mig att man rent juridiskt är ansvarig för vart fallande löv hamnar.

Jag kan tipsa dig om att hålla gräsmattan kortklippt på din egen tomt, då blåser 90% av löven bort.
Fast av nÃ¥gon anledning misstänker jag att din gräsmatta kanske inte är en golfgreen direkt.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: träd på tomt gräns
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2011, 09:38:24 »
hej ..
rickard ... dÃ¥ tycker jag det samtidigt e lite underligt att man inte fÃ¥r bygga närmare än 4 m i frÃ¥n tomtgränsen utan  grannens godtyckande  hundgÃ¥rd,staket mm mm kräver bygglov Ã¥ grannarna mÃ¥ste ge sitt samtycke innan komunen beviljar bygglovet om sÃ¥nna saker stÃ¥r närmare än 4 m i frÃ¥n tomt gränsen

jämmför det med att jag har en jävla massa skrot vid tomt gränsen som vid minsta vind pust flyger över till grannens gräsmatta...hur många dar skulle det fort gå innan jag blev tvungen att knyta fast eller avlägsna grejerna.....
har ochså en annan granne som har en väldigt vild vuxen hallon häck på tomt gränsen...den hänger över p min tomt + att den har börjat att vandra in på min gräsmatta....har 4 liter oblandad roundup som jag tror hallonbuskarna ska vattnas med om gubben inte håller efter sin häck ....

å sen undrar jag ....har du sett min gräs matta å vet hur den sköts....sen är det oväsäntligt om den klipps 3x per år eller 2x i veckan ...jag vill inte ha grannens löv på min tomt oavsett om jag har 40 cm långt gräs på tomten eller ej...

« Senast ändrad: 28 oktober 2011, 09:42:05 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: träd på tomt gräns
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2011, 09:49:47 »
Gissningen om gräsmattan grundar sig på din avatarbild.
När det gäller byggnader så måste det finnas specifika regler, när det gäller träd är det svårare.
Om du ringer kommunen eller polisen så är jag rätt säker på att de säger att ni måste lösa det där sinsemellan.

Kvistar som hänger över tomtgränsen tror jag dock är annorlunda, där kan du ha rätt att ingripa, men även här skall det nog göras i samförstånd, annars finns risken att du kan anmälas för egenmäktigt förfarande.

Du kan läsa mer om lagarna här: http://www.odla.nu/artiklar/ute/tips-och-ideer/lite-om-grann-juridiken

Vi har själva en av grannens björkar som allt mer skymmer solen vid vårt poolområde, "grannen" har huset som semesterhus, och är här ca 3 veckor/år, trädet står på baksidan av deras hus, 2 meter från deras egen knut, och borde tas bort även för deras eget hus skull, men de vägrar bara för att jävlas.
inte mycket man kan göra tyvärr.
Jag har frÃ¥gat snällt om han kan ta bort det, men han bara hÃ¥nlog och sa att inga träd skulle bort om de inte var sjuka sÃ¥ de riskerade blÃ¥sa omkull.  :'(
« Senast ändrad: 28 oktober 2011, 09:52:55 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: träd på tomt gräns
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2011, 10:12:13 »
Jordabalk (1970:994)

"3 kap, 2 §
Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom."


Dvs, grenar/rötter på din sida tomtgränsen är det OK att avlägsna. Sen kan ju grannen ha otur så att det medför att trädet dör...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: träd på tomt gräns
« Svar #6 skrivet: 28 oktober 2011, 10:31:14 »
japp jag vet att det är lite pilligt iofs så brukar jag snällt återlämmna löven,dvs jag räfsar in dom på grannens tomt igen så får väl han ta reda på dom...en mindre mängd löv kvittar dom klipper jag ner i gräsmattan

sen så till din granne rickard,barka av björkarna lite runt om så blir dom torra å sjuka så har du löst problemet
en  gÃ¥ng för alla,tallar medicineras med koppar spik i nÃ¥n rot eller rakt in i trädet...fast gärna lÃ¥ngt ner sÃ¥ man inte sÃ¥gar i den dÃ¥ man fäller...

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: träd på tomt gräns
« Svar #7 skrivet: 28 oktober 2011, 10:42:17 »
hi har en fråga ...
säg att grannen har 2 feta björkar mot din tomt gräns ..vems ansvar e det att plocka upp löven som drösar ner på fel tomt ?? dvs min sida
har avyttrat alla mina större träd... just för Ã¥ slippa köra bort 8 fulla släpar med löv varje Ã¥r  men hanns träd stÃ¥r ändÃ¥ Ã¥ dräller löv in pÃ¥ tomten

Om man har träd på sin tomt, eller att grannen har det är bara ngt och glädjas och vara tacksam för. Varför?

1) Träd ger skön skugga och svalka på sommaren och är viktig för syrebildning och rening av luft.

2) Björkar dricker en hel del vatten och är därmed bra för de flesta marker och trädgårdar, alldeles särskilt nu när nederbörden sannolikt kommer att öka.

3) Löv ger näring till allt som växer samt är mat till daggmaskarna i jorden som i sin tur är vår viktigaste kompis i trädgården som står för luftning av jorden och näringstillförsel. Då slipper man tex skaffa sig en maskindriven, bullrande, miljöförstörande markluftare tex.

4) Löv bör man inte "köra iväg" utan kompostera om det blir för mycket att lämna på marken. Ger fin, bra jord.

5) Ta kontakt med grannen istället och fråga vad du kan kompensera de löv han/hon gratis förser dig med.. några kärror huggen ved eller några flaskor god wisky tex låter väl rimligt.

Sedan bullrande sågar av alla de slag blev var mans egendom bullrar det och fälls som fan i många trädgårdar runt om i landet och få trädgårdarna att se ut som nysnaggade gubbar. Jag tycker det är alldeles åt skogen. Låt träden stå till allas glädje och nytta och var tacksam för gratislöven!
Ta ner dom först när dom är riktigt gamla och kan ramla ner och skada ngt eller ngn men plantera då raskt ett nytt.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: träd på tomt gräns
« Svar #8 skrivet: 28 oktober 2011, 10:46:40 »
japp jag vet att det är lite pilligt iofs så brukar jag snällt återlämmna löven,dvs jag räfsar in dom på grannens tomt igen så får väl han ta reda på dom...en mindre mängd löv kvittar dom klipper jag ner i gräsmattan

sen så till din granne rickard,barka av björkarna lite runt om så blir dom torra å sjuka så har du löst problemet
en  gÃ¥ng för alla,tallar medicineras med koppar spik i nÃ¥n rot eller rakt in i trädet...fast gärna lÃ¥ngt ner sÃ¥ man inte sÃ¥gar i den dÃ¥ man fäller...

Alla dessa råd avråder åtminstone jag mycket bestämt från då samtliga åtgärder är straffbara under brottsbalken. Dessutom på goda grunder. Se mitt ovanstående inlägg.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: träd på tomt gräns
« Svar #9 skrivet: 28 oktober 2011, 13:23:17 »
Om man har träd på sin tomt, eller att grannen har det är bara ngt och glädjas och vara tacksam för. Varför?

1) Träd ger skön skugga och svalka på sommaren och är viktig för syrebildning och rening av luft.

2) Björkar dricker en hel del vatten och är därmed bra för de flesta marker och trädgårdar, alldeles särskilt nu när nederbörden sannolikt kommer att öka.

3) Löv ger näring till allt som växer samt är mat till daggmaskarna i jorden som i sin tur är vår viktigaste kompis i trädgården som står för luftning av jorden och näringstillförsel. Då slipper man tex skaffa sig en maskindriven, bullrande, miljöförstörande markluftare tex.

4) Löv bör man inte "köra iväg" utan kompostera om det blir för mycket att lämna på marken. Ger fin, bra jord.

5) Ta kontakt med grannen istället och fråga vad du kan kompensera de löv han/hon gratis förser dig med.. några kärror huggen ved eller några flaskor god wisky tex låter väl rimligt.

Sedan bullrande sågar av alla de slag blev var mans egendom bullrar det och fälls som fan i många trädgårdar runt om i landet och få trädgårdarna att se ut som nysnaggade gubbar. Jag tycker det är alldeles åt skogen. Låt träden stå till allas glädje och nytta och var tacksam för gratislöven!
Ta ner dom först när dom är riktigt gamla och kan ramla ner och skada ngt eller ngn men plantera då raskt ett nytt.
träd ska växa i skogen Ã¥ inte pÃ¥ min tomt eller runt huset.....kan köpa en vinvärsbuske eller syrenbyske  i nödfall....
rötter som e ytliga förstör gräsmattan å det blir ett hvette å klippa den...

björkar å rönnar e jötte bra å ha runt huset,man får rensa hängrännorna 2-3x per år för dom inte ska svämma över eller täta igen ...mm mm ...
sen blir gräsmattan mossa då det skuggar nog rejält vilken jag ochså gillar ..eller inte

snöröjningen är ochsÃ¥ riktigt enkel med 14 träd pÃ¥ gÃ¥rden ..kan ju va därför vissa grannar vräker ut snön pÃ¥ vägen/Gatan dÃ¥ dom skottar i ställer för Ã¥ lägga den pÃ¥ sin egen tomt....är mycket uppskattat dÃ¥ man "rÃ¥kar" fÃ¥ in grannens snö i sin egen infart  för dom slängt ut snön pÃ¥ gatan

är det mitt fel att jag rÃ¥kat  plockat bort 5 träd för Ã¥ slippa räfsa löv Ã¥ ha nÃ¥nstans att göra ett vettigt snöupplag pÃ¥ tomten sÃ¥ grannarna slipper skotta min snö
« Senast ändrad: 28 oktober 2011, 13:28:53 av Dr Chun-Lan »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: träd på tomt gräns
« Svar #10 skrivet: 28 oktober 2011, 13:48:48 »
Du fÃ¥r ju ta bort rötter pÃ¥ din tomt. Men, eftersom du inte vill sÃ¥ga i marken sÃ¥ kan du ju perforera dom med kopparspik och vänta tills dom blir 'mjuka'  ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: träd på tomt gräns
« Svar #11 skrivet: 28 oktober 2011, 15:01:34 »
Det är inte bra om nÃ¥got händer och man hittar kopparspik  ::)

Bäst är väl att vara i samförstånd med sin granne som någon sa.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: träd på tomt gräns
« Svar #12 skrivet: 28 oktober 2011, 15:11:40 »
Men om man gräver ett litet dräneringsdike pÃ¥ sin egen sida av tomtgränsen, dÃ¥ blir ju rötterna till ett besvär för mig...  ::)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: träd på tomt gräns
« Svar #13 skrivet: 28 oktober 2011, 23:27:43 »
Det är inte bra om nÃ¥got händer och man hittar kopparspik  ::)

- "Ååh, Det hade jag ingen aaaning om" Säger man då med rätt inlevelse i rösten. a:gl
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: träd på tomt gräns
« Svar #14 skrivet: 29 oktober 2011, 02:58:03 »
Varför pratar ni ems om kopparspik när det är mera effektivt med svavelsyra?

Trädet är korkat och suger upp det, dör på en vecka.

Inga spikar syns efteråt.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!