Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 6 offerter - ett val  (läst 10635 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #15 skrivet: 17 maj 2017, 15:13:17 »
Smurf: intressant, verkar som att det egentligen är två frågor jag måste bestämma mig för innan jag ska förhandla om någon offert: har jag överskattat vitsen med en fläktkonvektor? Och ska jag gå på inverter (lutar mot det) eller on/off?
Om man ändå behöver tank på grund av klent rad system är det ju lika bra att gå på en billigare enklare on/off vp men en inverter kanske klarar av att gå mot ett klent rad system utan tank men antagligen med bypass det är jag för dåligt insatt för att kunna svar på hur bra det kommer funka.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #16 skrivet: 17 maj 2017, 15:18:29 »
Med tanke pÃ¥ diskussionen om vad en fläktkonvektor egentligen är bra för, undrar jag varför du har en fläktkonvektor, Rickard? Är det bara  förhÃ¥llandet mellan storlek-effekt?

Ska försöka rita upp den tänkta placeringen av konvektor med eller utan fläkt i källaren.

Edit: har förresten fått reda på borrdjup hos ännu en granne, 140m. Så då borde 200m borrdjup funka. (156m, 140m hos två grannar)
« Senast ändrad: 17 maj 2017, 15:21:36 av Johnny Strömgren »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #17 skrivet: 17 maj 2017, 15:24:23 »
För mig var det för att jag ville ha både värme och kyla i rummet (8 fönster och en helglasad dörr) utan att det tog upp så stor yta mot vägg.
Med tanke på alla fönster var jag också rädd för kallras om jag inte fick lite fart på luften.
Min fläktkonvektor har både värme och kylbatteri i sig och tar ingen plats i rummet.
(Men den kostade 13 000 kr för 10 år sedan, så det var inte det billiga alternativet)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #18 skrivet: 17 maj 2017, 18:32:44 »
För kyla kan jag förstå att man väljer med fläkt. Men vad tycker du om mitt fall i källaren, Rickard? Fläkt eller inte?

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #19 skrivet: 17 maj 2017, 18:50:58 »
Jag tycker absolut att du skall sätta fläktkonvektor (men behöver inte vara med kylbatteri) i källaren, jag fick en på köpet med vp. som monterades i pannrummet, när jag fick se hur effektiv den var så satte jag en i tvättstugan (tvätten torkar på nolltid) Kör fläkten på lägsta hastighet så den är ljudlös och värmen sprids i hela källaren.

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #20 skrivet: 17 maj 2017, 21:06:51 »
Panaz: vilket märke på fläktkonvektor har du? Funderar på om det skiljer mycket i ljudnivå (på lägsta hastighet) mellan olika tillverkare. De anger ju dB men förhållandena de mätt vid kan ju skilja. Jag vill helst att det ska funka att ha gillestugan som hemmabiorum men har tänkt att det bara är att stänga fläkten helt medan man ser film om den inte är tillräckligt tyst.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #21 skrivet: 18 maj 2017, 06:51:24 »
Det är både för och nackdelar med fläktkonvektorer:
Fördelen, hög effekt på liten väggyta.
Lite bättre spridning av värmen.

Nackdelarna:
Rörliga delar som kommer att behöva bytas ut, eller som tvingar dig att byta fläktkonvektorn efter xx antal år.
De bullrar, jag kör som regel vår konvektor på fläktläge 1, den hörs. Men med TV:n på är det inget man tänker på.
Kylkapaciteten är för liten på fläktläge 1, så när jag behöver kyla så kör jag oftast på läge 2 eller 3, och du bullrar det rejält, men man har en högre smärttröskel de där få dagarna varje år det är så varmt att man verkligen behöver kyla rummet.

Svårt att råda, men jag tror du blir nöjd med en fläktradiator om du accepterar den högre kostnaden, både för investeringen, och för den framtida driften.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #22 skrivet: 18 maj 2017, 08:25:34 »
Fördelen, hög effekt på liten väggyta.
Lite bättre spridning av värmen.
Bättre spridning av värmen i samma rum förstår jag. Men vad tror du om spridningen till andra våningar?
Bifogar en ritning för hur vi tänkt att en fläktkonvektor ska placeras.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #23 skrivet: 18 maj 2017, 08:28:53 »
Du bör ha kvar de gamla raddarna.
Sätt fläktar radiatorn närmast dörren (vänstra röda pilen vid dörren) så kan du rikta utblåset mot trappen om det behövs mer värme uppe.
Med tanke pÃ¥ att du tilläggsisolerat och bytt fönster sÃ¥ borde du inte behöva oroa dig sÃ¥ mycket för att det inte skall räcka till med 65 graders framledningstemp, men visst, kan du  med hjälp av fläktradiatorn köra lite lägre kurva sÃ¥ är det ju en fördel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #24 skrivet: 18 maj 2017, 08:53:52 »
LÃ¥ter klokt. Att ha fläktk där är nÃ¥t frun gärna skulle föredra ocksÃ¥ dÃ¥ hon kan utnyttja ytan mot den andra väggen bättre. 👍

Men om man skulle tänka som smurfen, finns det raddar utan fläkt som är bättre på att sprida värmen än andra eller är de i stort sett lika?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #25 skrivet: 18 maj 2017, 09:06:32 »
Vill du kunna styra luftflödet så finns det inte.
Såg någon reklam för en fläktlös konvektor för några år sedan med skaplig uteffekt, men hittar den inte nu.
Men som sagt, då tappar du ju möjligheten att forcera flödet mot trappen, som verkar vara en av dina viktigare mål med installationen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #26 skrivet: 18 maj 2017, 09:20:33 »
Det är så sant. :-)

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #27 skrivet: 18 maj 2017, 10:44:58 »
Johnny Strömgren
En helt annan infallsvinkel,

Vad skulle det kosta byta alla radiatorer i huset anpassat till lågtemp tvårörssystem , max kurva 40. Förslagsvis dubbel/trippelradiatorer m konvektionsplåtar.
Då får du upp verkningsgrad på vp och troligtvis stabilare drift. Kurvan liknar då en något förhöjd golvvärmekurva (flackare). Men fördel gentemot golvvärme blir ett snabbare system, jämfört med golvvärmens tröghet.


Men då du har källare behövs kanske arbetstank så du kan köra värme i källaren sommartid?


Jag bytade alla mina radiatorer till dubbel/trippel, vp har funkat stabilt efter det. Har bara ett plan 130 kvm. Inga termostater, alla stryp fullt öppna. Ingen tank. Kör på utegivare, kurva 36. Överdimensionerad Inverter jordvärmepump. 6000 kWh drivenergi på ett år, 4742 drifttimmar.
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #28 skrivet: 18 maj 2017, 10:56:02 »
beiv: En installatör föreslog den lösningen, att göra om hela alltet till tvårörssystem men jag misstänker att det inte ligger inom vår budget. Fick inga siffror på det dock. Har nog förlikat mig med tanken på att använda det gamla systemet men komplettera med en fläktkonvektor.
Vi har aldrig kört nån värme i källaren sommartid tidigare. Har snarare varit skönt att kunna gå ned och svalka sig heta sommardagar.
/Johnny

En fundering till: Hur reagerar systemet om jag plötsligt stänger av fläkten på fläktkonvektorn?

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 6 offerter - ett val
« Svar #29 skrivet: 18 maj 2017, 11:07:41 »
Ännu en fundering. :) Visst är det nån av bergvärmepumpstillverkarna som har gjort så att man kan sätta nån slags fläktkonvektor "direkt" mot pumpen? Tycks ha läst om det men kan minnas fel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!