0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mkt intressant tråd. Installerade min F2120-16 med SMO40 strax före jul. Då pumpen i dagsläget är överdimensionerad får jag givetvis problem med start/stop. Efter att läst tråden igår har jag skjutit min kompressorkurva till typ -15,-5. vad jag kunnat notera går den inte lägre än 40Hz. Vid något tillfälle har den begärt 36 men inte utför det. Pumpen drar då ca 1700 W och levererar ca 6600 W värme runt nollan ute. Levererad effekt blir givetvis för hög, huset är stort men nytt och välisolerat. Pumpen arbetar mot en Borötank på 1000L varav de nedre ca 300 litrarna används som värmebuffert/volymförstorare då huset bara har GV.Det ser ut som att era pumpar är nere och vänder runt 30 Hz. Det hade varit önskvärt i mitt fall också. Någon som vet om lägsta frekvens skiljer mellan pumparna?Jag stoppade in en USB för loggning igår. Ska bli spännande att se om jag kan utläsa något ur den.Någon annan som har monterat värmemätare? och har koll på flöden, COP, avgiven energi mm?
Låg GM blir bara ett problem om inomhustemperaturen påverkas. Hinner den sjunka under avfrostningarna? Vad är vb-temp efter avfrostning? Har du estimerat vattenvolymen i systemet? Färre avfrostningar kan betyda sämre effektivitet för pumpen, iom längre körning med mycket is.
Jeg har også en f2120-16 sammen med vvm310 og den kan gå ned på 30Hz ved auto frekvens og 40Hz ved manuel frekvens.Mit problem er at fremløb nogen gange er ca 9gr. over beregnet ved auto frekvens.Ved manuel frekvens -30/0 så holder den sig på ca 5gr over beregnet ved ca 0gr ude temperatur og kører 2,5 time inden stop. Efter 1 times pause starter den igen.KS -330TS blokeretDiff. tilskudsvarmetrin 100. Har vel kun en indvirkning, hvis tilskud er aktiv ?Varmekurve 9
GM droppar så lågt att VP inte hann jobba upp VB innan det var dags för defrost igän. Som sagt; problemet oppstod i natt, med regn/snö och stärk vind. Har inte hunnit bygga skydd för VP än... Har inte gjord en bra beräkning av vattenvolym i systemet, men tacksam för hjälp med en lathund eller mall om det fins. Huset har i dag en mix av gamla svartrör, koppar och LK PAL. Har bytt ut en del radiatorer med fläktkonvektorer, som jag vill styra on/off med signal från VVM. Dom (fläktkonv.) är jävligt effektiva på att dra ner tempen i värmekretsen, som ger stort utslag vid defrost, så om jag stänger ner dom medan VP defrostar, så borde värmekretsen inte sjunka så lågt under defrost. Uppdatering: bor i MalmöUppdatering 2: ca 100 liter i värmekrets (inkl. radiatorer) + VVM325, men planerar plocka bort ytterligare 3 gamla radiatorer med totalt ca. 2kvm yta pluss rör. Då reduceras vattenvolymen med ca 30 liter har jag beräknat.
100 liter är låter alldeles för lite för en 2120-12, 70 liter ännu värre. En volymtank på 200l hade nog hjälpt mycket. Har du plats skadar det inte med både volymtank och vattenmantlad kamin.
Om du läser första inlägget så ser du att TS start diff används vid frekvensregleringen av kompressorn. Jag hade provat att sätta KS till -100 och Diff TS start till 300 (eller 600). Då får kompressorn ett större gm-intervall att jobba i.Efter en vinter kanske du har märkt hur länge VP orkar värma huset utan tillskott. Då kan du sätta TS blockerad till den temperaturen. (Själv har jag TS blockerad till -9)