Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: El ?  (läst 13126 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
El ?
« skrivet: 01 april 2006, 14:13:52 »
Är det normalt att elpatronen skall gå till om det är 9 grader ute ????

CTC Ecoair 107 + CTC Ecoel 1550.
163 m2 (+20°) + ca 40 m2 dubbelgarage med källare frostfritt
Några mil utanför Ystad.
Loggning: www.asik.se/vplog

Utloggad Quanda

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: El ?
« Svar #1 skrivet: 01 april 2006, 17:10:52 »
Det kanske beror på värmvattenförbrukningen?
Är temperaturen inomhus normal ?
Villa i södra Stockholm. Yta 100+100 kvm. Byggår 1971.
Sep. varmvattenberedare. EcoAir 105:a dockad till Electronic.

Utloggad Asik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: El ?
« Svar #2 skrivet: 01 april 2006, 19:22:33 »
Den ligger på 20,4 just nu "börvärde 21"

Jag har varmvattencirkulation kan det var den som gör det ?
CTC Ecoair 107 + CTC Ecoel 1550.
163 m2 (+20°) + ca 40 m2 dubbelgarage med källare frostfritt
Några mil utanför Ystad.
Loggning: www.asik.se/vplog

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: El ?
« Svar #3 skrivet: 02 april 2006, 07:29:17 »
Den ligger på 20,4 just nu "börvärde 21"

Jag har varmvattencirkulation kan det var den som gör det ?


O ja, VVC stör i allra högsta grad skiktningen i acktanken till din VP. Vill du ha VVC så bör du skaffa en extern el-VVB och köra VVC mot denna istället.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Asik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: El ?
« Svar #4 skrivet: 02 april 2006, 08:28:20 »
Ok, skall prova att ha den avstängd och se hur det beter sig då.

Tack..

CTC Ecoair 107 + CTC Ecoel 1550.
163 m2 (+20°) + ca 40 m2 dubbelgarage med källare frostfritt
Några mil utanför Ystad.
Loggning: www.asik.se/vplog

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: El ?
« Svar #5 skrivet: 02 april 2006, 10:44:55 »
För att svara på din fråga, så är det INTE normalt att elpatronen går in vid +9 grader för att värma huset. Är värmepumpen rätt dimensionerad så ska det gå in som först vid minusgrader. Däremot kan ju elaptronen slå till för att höja eldelen (varmvatten) beroende på vilken temp du ställt på eldelen. (Själv gör jag av med ca: 2 KWh/dygn för toppning av varmvattenet under höst - vår.)

Att du bara får 20,4 grader inne när du ställt in 21 kan bero på för snålt ställd kurvlutning.

(Prova att stänga av VVC. Jag har ingen aning hur det funkar och vad det ställer till med. Kanske är det svaret på dina problem. CTC säger dock att man ska ha extern el-VVB när man har VVC precis som Carl N skriver. Har du en extern el-VVB borde du kunna dra ner tempen på eldelen i EcoEl rejält eftersom toppningen sker i el-VVB.)
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad HÃ¥kan H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vintern är överskattad!
SV: El ?
« Svar #6 skrivet: 03 april 2006, 09:31:26 »
Tjena!

Jag har samma problem som du. Min elpatron går in fast det är 9grader ute. Jag har löst det som så, sänkt panntempen från 55gr till 47 och helt enkelt stängt av övre patronen. Verkar som CTC:s elpatroner går in och hjälper fast det inte behövs. Märkligt, men så verkar det, iaf för min del.


/Mvh HÃ¥kan
SkÃ¥ne. Parhus -61 110kvm + 44 kvm källare. Kackit isolerat. Värmegolv i hall och badrum x2 + köket (El).  Installerat EcoAir 105 + EcoEl 1550. Nästa projekt: Nytt kök. (Färdigt) Nästa projekt: Tilläggsisolera vinden (Ligger pÃ¥ is =:-) )

Utloggad HÃ¥kan H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vintern är överskattad!
SV: El ?
« Svar #7 skrivet: 03 april 2006, 10:12:52 »
Är det normalt att elpatronen skall gå till om det är 9 grader ute ????

Hej!

Nu har jag varit i kontakt med CTC. Så här är det. Om du har elpatronen, den övre, igång så kommer den alltid att gå in. Den hjälper att hålla huset med varmvatten, VP:n håller huset varmt. När huset är varmt, dvs framledningen är ok, går VP:n över och hjälper till att värma varmvattnet MEN patronen hjälper också till. Så även om det är 30gr ute och du behöver varmvatten, eller panntempen sjunkit av annan anledning, kan elpatronen, ts, gå igång.

Enda hjälpen är att stänga av patronen, men då kan du få lite lite varmvatten. Men du hade väll någon "mackapär" som förser dig med varmvatten så det är nog inga problem. Så den enda risken med att stänga av patronen är, om det blir kallt så kan det bli riktigt kallt i huset iom patronen inte kan hjälpa till.

Som jag tolkar det så går den nedre patronen endast in om det blir -15, eller vad man nu ställt in när kompressorn ska stänga av.


/Mvh HÃ¥kan
SkÃ¥ne. Parhus -61 110kvm + 44 kvm källare. Kackit isolerat. Värmegolv i hall och badrum x2 + köket (El).  Installerat EcoAir 105 + EcoEl 1550. Nästa projekt: Nytt kök. (Färdigt) Nästa projekt: Tilläggsisolera vinden (Ligger pÃ¥ is =:-) )

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: El ?
« Svar #8 skrivet: 03 april 2006, 11:57:33 »
Hej!
Nu har jag varit i kontakt med CTC. -
Enda hjälpen är att stänga av patronen, men då kan du få lite lite varmvatten.
/Mvh HÃ¥kan

Rekommenderade CTC att stänga av elpatron? Det hoppas de väl slippa med den nya styren.  ::)

Med Ecoair är det kanske en ännu bättre idé (än med Ecoheat) att ha en rent tidsstyrd (övre) elpatron vars enda uppgift är att göra extra vv vid behov. Ni har ju ändÃ¥ nedre patron som kan stötta.  Lr?  :)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad HÃ¥kan H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vintern är överskattad!
SV: El ?
« Svar #9 skrivet: 03 april 2006, 12:25:41 »

Rekommenderade CTC att stänga av elpatron? Det hoppas de väl slippa med den nya styren.  ::)

Med Ecoair är det kanske en ännu bättre idé (än med Ecoheat) att ha en rent tidsstyrd (övre) elpatron vars enda uppgift är att göra extra vv vid behov. Ni har ju ändÃ¥ nedre patron som kan stötta.  Lr?  :)

Hej!

Nej det var ingen rekommendation från CTC, bara min egen slutsats :). Dom nämde risken att få ett kallt hus, ev frostskador, om man körde enbart på VP:n. Men annars var det fritt fram. Undre patronen, som jag tolkar det, går bara in när kompressorn stänger ner vid riktigt kallt väder (-15 eller det värdet man ställt in). VV vid behov, det är ju därför elpatronen går in, fast den inte behövs, dvs när panntempen sjunker. Tidsstyrt borde funka även på VV. Som det är nu är det väl bara framledningstempen som är tidsstyrt (Shunt?) eller?


/Mvh HÃ¥kan
SkÃ¥ne. Parhus -61 110kvm + 44 kvm källare. Kackit isolerat. Värmegolv i hall och badrum x2 + köket (El).  Installerat EcoAir 105 + EcoEl 1550. Nästa projekt: Nytt kök. (Färdigt) Nästa projekt: Tilläggsisolera vinden (Ligger pÃ¥ is =:-) )

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: El ?
« Svar #10 skrivet: 03 april 2006, 12:38:30 »

Rekommenderade CTC att stänga av elpatron? Det hoppas de väl slippa med den nya styren.  ::)

Med Ecoair är det kanske en ännu bättre idé (än med Ecoheat) att ha en rent tidsstyrd (övre) elpatron vars enda uppgift är att göra extra vv vid behov. Ni har ju ändÃ¥ nedre patron som kan stötta.  Lr?  :)
Hej!
Nej det var ingen rekommendation från CTC, bara min egen slutsats :). Dom nämde risken att få ett kallt hus, ev frostskador, om man körde enbart på VP:n. Men annars var det fritt fram. Undre patronen, som jag tolkar det, går bara in när kompressorn stänger ner vid riktigt kallt väder (-15 eller det värdet man ställt in). VV vid behov, det är ju därför elpatronen går in, fast den inte behövs, dvs när panntempen sjunker. Tidsstyrt borde funka även på VV. Som det är nu är det väl bara framledningstempen som är tidsstyrt (Shunt?) eller?
/Mvh HÃ¥kan

Ok, den nedre är pÃ¥ 3 kW? Kanske inte bra att bara ha den pÃ¥ stjärnklara januarinätter  ;D ::)
Men säg april-oktober (beroende på var man bor) då?
En låg panninställning räcker nog långt för att undvika ts - experimentera där, börja på 45 och höj om det behövs.
« Senast ändrad: 03 april 2006, 12:41:26 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Urban

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa värme.....Ootroligt.....
SV: El ?
« Svar #11 skrivet: 03 april 2006, 13:00:26 »
Innan ni sänker temperaturen på pannans övre del, för att spara lite pengar, skall ni fundera på hur mycket det är värt att riskera sin och familjens hälsa för. Allmänt känt är att legnionella bakterier finns i vattnet och att inandas aerosol med dessa i kan leda till döden helt enkelt. Om pannans övre del håller 55 grader eller mer dör dessa bakterier alltså ingen risk att insjukna.
CTC EcoEL + EcoAir 107  Hus byggt 1942 65 kvm + 65 kvm källare i Södra Stockholm

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: El ?
« Svar #12 skrivet: 03 april 2006, 13:04:34 »
Citera
Så även om det är 30gr ute och du behöver varmvatten, eller panntempen sjunkit av annan anledning, kan elpatronen, ts, gå igång.

Synd att man får ha en styr som funkar så. Helt onödig elpatrondrift borde förbjudas!!

Ang Legionella lite risk i en batteriberedare (slinberedare) sen växer dom till så långsamt att en höjning/14 dar anses räcka.
Men det blir nog lite tjtigt att sköta manuellt iofs.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: El ?
« Svar #13 skrivet: 03 april 2006, 14:00:34 »
Innan ni sänker temperaturen på pannans övre del, för att spara lite pengar, skall ni fundera på hur mycket det är värt att riskera sin och familjens hälsa för. Allmänt känt är att legnionella bakterier finns i vattnet och att inandas aerosol med dessa i kan leda till döden helt enkelt. Om pannans övre del håller 55 grader eller mer dör dessa bakterier alltså ingen risk att insjukna.

FELFelfelfelfelfelfelfelfelfelfelfelfelfelfelfelfelfelfelfelfelFELFELFEL!!!!!!
Ingen legionellarisk i CTC! En av fördelarna med konstruktionen! Det finns bara några liter vatten i slingan! Man kan brygga te på varmvattnet!!

SÃ¥ hÃ¥ll för bövelen inte 55 grader i övre tanken av den anledningen!!!!   b00k :,v( :,v( :,v( :,v(>:D huvuddunk knUp --/ studs 8)

Följ instruktionerna i manualen för inställningar, men pröva med ännu lägre än deras rekommenderade 50 grader och se om det räcker.
DET ÄR JU MISSFÖRSTÅND SOM DETTA SOM ORSAKAR ONÖDIGT TILLSKOTT! ANVÄNDARFEL!!!!!
« Senast ändrad: 03 april 2006, 15:04:47 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: El ?
« Svar #14 skrivet: 03 april 2006, 17:02:40 »
Hej, kör helt utan el mellan mars-siste november => v-vattnet är bara 38 ibland.......men det räcker at duscha i. Igår stod den på 43 när mina 2 tonårsdöttrar gick in efter varann + att diskmaskin (som går på VV) gick. Det funka det med. den var sedan nere i 35 men de hade inte frusit........effektiv slingvärmare
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!