Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köksfläkt  (läst 6349 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tom

  • Organisk kemist
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Köksfläkt
« skrivet: 08 oktober 2006, 21:50:40 »
Hej! Är det någon som vet om man kan sätta in en köksfäkt med egen fläktmotor om man har en centralfäkt på taket. Idag har vi i köket ovan spisen en äldre "fläkt" (ingen motor men ett till/frånluftsspjäll) som drivs av en centralfäkt. Centralfläkten betjänar också förutom köket, badrum, toalett och tvättstuga. Är det risk om man sätter in en fläkt med egen motor i köket att man trycker ut matos i övriga utrymmen om centralfläkten ej är på.
Nuvarande bergvärmepump: Viessmann 333-G 1,7 - 8,6 KW. Kedjehus Mälardalen 129 m2 boyta (1 1/2 plan) från 1964.
Borrdjup 160 m (aktiv borra 145 m).
Ett-rörssystem med 12 äldre radiatorer, mestadels 2 panels.
FTX-aggregat Villamaster RDAF

Tidigare bergvärmepump: NIBE 1115, 8.5KW Östra Södermanland -Trosa. Värmde 285 m2 (1-plan med souterräng) byggår 1971. Aktiv borra ~170 m (tot 184 m).

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köksfläkt
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2006, 07:59:13 »
Jag har precis samma lösning och hade en ventilationsfirma på besök förra veckan. Faktum är att jag inte ens visste att takfläkten gick till annat än köket, eftersom jag köpt huset för ett år sedan med beskrivningen "självdrag". Således har jag haft fläkten på endast vid matlagning. Nog om detta, jag fick ett tydligt budskap att köksfläkt måste gå i egen kanal för att undvika just det problem du befarar. Men ventilationskillen tyckte inte att jag skulle satsa på separat fläkt eftersom utsuget nu ger ett bra tillskott till allmänventilationen. Jag gissar att en lösning skulle vara att ha ett separat frånluftsdon i köket vid sidan av den nya fläkten, även om det kanske kan bli några nya fenomen just när man kör köksfläkten och drar ut stora mängder den vägen. För övrigt fick jag rätt bra drag i köksutsuget efter att ventilationskillen hade rengjort fläkten.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Köksfläkt
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2006, 09:46:07 »
Hej! Är det någon som vet om man kan sätta in en köksfäkt med egen fläktmotor om man har en centralfäkt på taket. Idag har vi i köket ovan spisen en äldre "fläkt" (ingen motor men ett till/frånluftsspjäll) som drivs av en centralfäkt. Centralfläkten betjänar också förutom köket, badrum, toalett och tvättstuga. Är det risk om man sätter in en fläkt med egen motor i köket att man trycker ut matos i övriga utrymmen om centralfläkten ej är på.

Centralfläkten är ju alltid på, man kan endast justera forceringen på den.
Jag satte in en vanlig köksfläkt till frånluftssystemet på i vår förra kåk, det fungerade alldeles utmärkt, märkte aldrig av någon matos i våtutrymmena.

1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Köksfläkt
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2006, 18:25:18 »
Om du sätter in en kök's fläkt som ger 400 m3/h och har en tak fläkt som ger 200 m3/h kan det uppstå problem. Det kan hända att du kör in mat oset i wc eller bad. Eller så har du tur och inget otrevligt händer. Dagen kök's fläktar är våldsamma prylar.....

Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
SV: Köksfläkt
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2006, 10:13:48 »
Hej! Har precis renoverat köket och har samma ventilationssystem som du. Futurm har en fläktkåpa som kan styra centralfläkten. Det finns en modell med extra fläkt monterad i kåpan. Enligt Futurum ska denna extrafläkt inte orsaka att matos trycks ut i huset. Jag valde trots detta en kåpa uten extrafläkt.

http://www.futurum.se/faber-se/se/homePage/Produkter/Konsument-ny/Designkupor/Tender-smart-System-Timer

Tyvärr var den dyr som bara den :(  ca. 6000 kr. Den med extrafläkt kostar ca. 7.000 kr.

Mvh

Jens
« Senast ändrad: 21 oktober 2006, 10:15:33 av milliwatt »
Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

Utloggad mrpinball

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Köksfläkt
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2006, 18:32:19 »
Hej! Jag monterade min köksfläkt som samarbetar med takfläkten för c:a 2 år sedan.
Den har funkat utmärkt. Den heter Cylinda Alliance, du kan se den och priset (c:a 2.500) på Pricerunner.se. Det finns olika firmor som säljer den.
MVH
Stig

Utloggad tom

  • Organisk kemist
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köksfläkt
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2006, 08:26:15 »
Hejsan! Tack för visat intresse ang. köksfläkten. :) Jag har slutligen bestämt mig för att ersätta den gamla fläkten med en ny (Electrolux EFTC640) med motsvarande spjällfunktion utan extra motor. Husets centralfläkt (trefas) har fungerat oklanderligt i 36 år med utmärkt "drag" och arbetar utan inifrån hörbart motorljud och ej heller inga vibrationer. Jag har ingen aning om fabrikat, men fläktens kvalité måste vara synnerligen god. Vi styr den sedan länge med en timer (0-12 timmar) som vi sköter manuellt vid dusch/matlagning eller vädring i största allmänhet. Detta enkla system verkar hitintills fungera mycket bra för oss. I källarvåning/souterräng har vi ett permanent gående ventillationssystem som ger mycket bra luftomsättning och håller radonet (blåbetong i delar av grunden) väl under gränsvärdet.
Tom
Nuvarande bergvärmepump: Viessmann 333-G 1,7 - 8,6 KW. Kedjehus Mälardalen 129 m2 boyta (1 1/2 plan) från 1964.
Borrdjup 160 m (aktiv borra 145 m).
Ett-rörssystem med 12 äldre radiatorer, mestadels 2 panels.
FTX-aggregat Villamaster RDAF

Tidigare bergvärmepump: NIBE 1115, 8.5KW Östra Södermanland -Trosa. Värmde 285 m2 (1-plan med souterräng) byggår 1971. Aktiv borra ~170 m (tot 184 m).

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köksfläkt
« Svar #7 skrivet: 06 december 2006, 10:12:29 »
Hej!

Tom har ju redan löst sina problem, men för att bättra på den utmärkta kunskapsdatabas som forumet utgör så delar jag med mig av den lösning jag nu har valt. Jag valde samma kåpa som milliwatt, men istället alliancemodellen som innehåller en egen fläkt och samtidigt lägger ut rätt spänning för att styra centralfläkten till forcerat läge när köksfläkten går igång. Det funkar bra. Futurum menade att man var på den säkra sidan från att blåsa in matos i badrummet om röret från kökskanalen går ihop med kanalen från våtutrymmen etc. vid ett avstånd på mindre än 1 meter. Självklart enbart en tumregel. Det här systemet motsvarar väl egentligen att ha en separat lagom dimensionerad köksfläkt kopplad till centralfläktskanalen och att man själv drar igång den forcerade ventilationen, men alliancesystemet har fördelarna att man dels slipper tänka på att slå på och av forceringen och inte minst att kåpan ger en inställbar grundventilation från köket i avslaget läge, vilket ju är en del av frånluftssystemet i vårt hus i alla fall. Kolla Pricerunner - jag gav dryga 6000, men då var det den rostfria varianten med 90 cm bredd och den levererades hem till dörren på någon vecka. Den lokala återförsäljaren hade ändå ingen koll, så varför inte handla på nätet.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!