Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bosch 3800i EW/CR5 RF  (läst 1916 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Arness

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Bosch 3800i EW/CR5 RF
« skrivet: 30 september 2022, 18:48:28 »
Hej!
Är det nån som kopplat in trådlös givare CR5 RF?
Enligt instruktionen ska det finnas en sladd för det på baksidan pumpen men den kan jag inte hitta.

Utloggad hullingen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 3800i EW/CR5 RF
« Svar #1 skrivet: 01 oktober 2022, 12:04:08 »
När jag monterade min vill jag minnas att kabeln låg i en påse som jag fick skruva in i plinten.

Utloggad Nhoj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 3800i EW/CR5 RF
« Svar #2 skrivet: 28 december 2022, 21:47:09 »
Hej!
Är det nån som kopplat in trådlös givare CR5 RF?
Enligt instruktionen ska det finnas en sladd för det på baksidan pumpen men den kan jag inte hitta.

Hur gick det?
Jag letar också efter kabeln som ska finnas på baksidan av värmepumpen.

e9magic

  • Gäst
e9magic
SV: Bosch 3800i EW/CR5 RF
« Svar #3 skrivet: 29 december 2022, 10:41:23 »
Har samma fråga här. Problemet är också att det är svårt att komma åt bakom värmepumpen och den är inte direkt enkelt flyttbar. Så om det finns möjlighet att lösa inkoppling via fronten så vore det super! Var t.ex. mycket enkelt att att koppla in nätverkskabeln för internetuppkopplingen via fronten.

Utloggad Nhoj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 3800i EW/CR5 RF
« Svar #4 skrivet: 29 december 2022, 11:17:37 »
Jag kollade med Bosch supporten och enligt dom så ska kabeln sitta så som bilden i manualen visar. Om jag tyder bilden rätt så sitter den under kompressordelen. Alltså ca. 50cm från toppen.

Utloggad Nhoj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 3800i EW/CR5 RF
« Svar #5 skrivet: 29 december 2022, 11:25:34 »
Sladden borde väl vara inkopplad på styrkortet på framsidan, hittar man vart den är inkopplad borde man ju kunna dra fram den.

Utloggad Nhoj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 3800i EW/CR5 RF
« Svar #6 skrivet: 29 december 2022, 13:59:25 »
Okej, jag hittade sladden!
Den lÃ¥g visst i pÃ¥sen med manualerna  :)

e9magic

  • Gäst
e9magic
SV: Bosch 3800i EW/CR5 RF
« Svar #7 skrivet: 30 december 2022, 14:50:50 »
Menar du att du hittade en kabel som du själv behöver skruva in i styrkortet eller menar du kabeln som ska gå ifrån kontakten på baksidan till sändaren?

När du säger påsen med manualen, menar du manualerna till värmepumpen eller till trådlösa givaren?

Utloggad Nhoj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 3800i EW/CR5 RF
« Svar #8 skrivet: 30 december 2022, 15:46:37 »
Menar du att du hittade en kabel som du själv behöver skruva in i styrkortet eller menar du kabeln som ska gå ifrån kontakten på baksidan till sändaren?

När du säger påsen med manualen, menar du manualerna till värmepumpen eller till trådlösa givaren?

Japp, kabeln som enligt manualen sitter på baksidan av värmepumpen låg i en påse som följde med värmepumpen. Den fick jag själv montera dit, väldigt enkelt.
Men innan jag upptäckte detta ringde jag Bosch supporten. Han frågade han om det var något kopplat på plint 22,26 och 27. Det var en del trådar kopplade där, men inte blå, brun och svart som den saknade kabelns färger har. Så han skickade en ny kabel utan kostnad (jag har haft vp i 1,5 år).
Jag får väl hem den om några dagar. Bor du i Värnamo trakten så kan du få den.

Utloggad Nhoj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 3800i EW/CR5 RF
« Svar #9 skrivet: 30 december 2022, 15:50:44 »
Jag lägger in bild pÃ¥ hur det ska kopplas. Kan ju hjälpa andra som har turen att hitta kabeln  tummenupp

Utloggad e9magic

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 3800i EW/CR5 RF
« Svar #10 skrivet: 02 januari 2023, 21:10:31 »
Ok! Då har nog den sladden kommit bort i samband med installationen. Antar att installatören skulle ha skruvat dit den egentligen.

När du säger Bosch supporten, vilket nummer ringde du då? När jag hörde av mig till till Bosch via www.bosch-climate.se, så kunde de inte svara på denna typ av frågor. Bor I Göteborg så tyvärr väl långt till Värnamo...

När du väl fick dit sladden, fick du göra om konfigurationen ifrån början eller kunde du helt enkelt bara lägga till sensorn till nuvarande konfiguration?

Ser också att 4 trådar går i sladden till sensorn, se bifogad bild, så känns lite konstigt att enbart 3 sladdar ska kopplas in. Är det likadant hos dig?

Utloggad Nhoj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 3800i EW/CR5 RF
« Svar #11 skrivet: 03 januari 2023, 17:19:03 »
Jag ringde 0140 384300 och blev kopplad till supporten.
Kolla med supporten om dom kan skicka en kabel. Om inte, så åker jag titt som tätt till Kungälv och skulle kunna överlämna extrakabeln på vägen upp. Kanske redan nu på fredag.

Det jag behövde göra var att para ihop mottagaren och rumsgivaren enl. manual och ställa in värdet 1 på "rumsgivarpåverkan" (stod på 5). supporten sa att jag skulle ställa den på 1. Det var det enda jag gjorde.
Jag vet inte om jag har 4 trådar på givarkabeln, och jag kan inte kolla upp det just nu.

Utloggad pellepilot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Bosch 3800i EW/CR5 RF
« Svar #12 skrivet: 15 december 2023, 16:25:43 »
Hittar inte heller kabeln till rumsgivaren. Går den separat från styrkortet bak eller ihop med annan kabelhärva. Kommer heller inte åt min pump på baksidan så kan inte se om kabel ligger där

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!