Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Radiatorer strypning med mera  (läst 11047 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Radiatorer strypning med mera
« skrivet: 23 augusti 2007, 07:22:43 »
Injustering av radiatorer verkar vara en värld för sig. Jag har en liten dialog med min installatör och behöver lite mer faktakunskap.

I min gamla värld så finns det en termostat på framledningen på radiatorn och på returen så finns det möjlighet att justera flödet alternativt stänga av helt om så önskas (särskilt vid demontering)

Fråga 1: Stämmer detta med äldre radiatorer (min bild fram till 70-tal ungeför)

Jag har börjat inse att många moderna ventilhus har stryp/injustering direkt i ventilhuset.

Fråga 2:Innebär detta att någon justerbar returkoppling inte behövs alls? (möjligen enbart för avstängning för demontering av radiator)

Jag har installerat ett antal nya radiatorer, på dessa antar jag att flödet behöver justeras i ventilhuset alternativt i returkopplingen för att få ett balanserat system. Får motargumentet att allt ska vara maximalt öppet då det används vid värmepumpsdrift. Min bild är att det viktiga är att ha ett konstant flöde, dvs inga termostater som öppnar och stänger och därmed försöker reglera systemet.

Fråga 3: Ska flödet på nya radiatorer justeras så att flödet blir balanserat i huset mellan rum och våningsplan?

Det finns några olika generationer av ventilhus i huset, ifrån särskilt MMA och danfoss och dessutom så har jag inbyggda ventilhus i många av de moderna radiatorerna. De flesta är nya och som jag har förstått det så kan flödet justeras i ventilhuset.

Fråga 4: Finns det någon som kan ge en summarisk översikt kring olika märken och generationer av ventilhus och hur de vill ha det med returkoppling, så att jag får en bättre helhetsbild av utvecklingen.

Vore tacksam för lite mer kunskap i ämnet med några svara på mina funderingar ovan.


Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Radiatorer strypning med mera
« Svar #1 skrivet: 23 augusti 2007, 08:05:52 »
På nyare termostatventiler finns grundinställning. Dess uppgift är att begränsa maxflödet genom radiatorn, dvs hur mycket ventilen kan öppna när termostaten är fullt öppen eller bortplockad.
Om termostater används i egnahemshus så behöver inte dessa ställas in. Grundinställningen behövs i flerfamiljs/våningshus för att det inte ska bli kallt i radiatorerna när grannen öppnar fönster på vintern. Det hindrar alltså grannens radiator från att förbruka all värme i radiatorslingan.
På äldre radiatorer görs grundinställningen på retursidan, dvs vid ventilen på radiatorns nedre kant.
« Senast ändrad: 23 augusti 2007, 08:09:54 av sebbe »
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Radiatorer strypning med mera
« Svar #2 skrivet: 23 augusti 2007, 11:27:37 »
Har du en VP med flytande kondensering och R407C som köldmrdia så ska man ha 5-10 ºC differans mellan fram och returtemp på VP:n (7-8 ºC är väl optimalt). Då bör man eftersträva ungefär samma tempdiff på varje radiator. På mina nya danfoss-ventiler så är det enkelt att ställa in grundflödet, annars så kan man ställa in det på returventil från radiatorn också.

Sen så är det alrig fel att kunna stänga av för demontering av radiator, man vet aldrig vad som kommer att hända i framtiden. Själv är jag så less på de som bygger som om inget skulle behöva ändras/renoveras i framtiden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Radiatorer strypning med mera
« Svar #3 skrivet: 23 augusti 2007, 15:47:22 »
Undantaget kan vara om man har för varmt/kallt i ett rum, gasa extra eller bromsa gäller då.

Ang info.. här lite om Danfoss

http://www.heatingportal.danfoss.se/PCMPDF/V2-10_RA2000_Ventil.pdf


Bland det viktigaste är (om man har vp) att inga små (vanligast) radiatorer har tokhög cirkulation (litet deltat).

Sen påstår jag att termostatventiler ska man inte använda om man har vp. Det ökar driftkostnaden onödigt!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Radiatorer strypning med mera
« Svar #4 skrivet: 23 augusti 2007, 17:16:19 »
Sen påstår jag att termostatventiler ska man inte använda om man har vp. Det ökar driftkostnaden onödigt!
Varför? Ifall en grads sänkning på innetemperaturn sänker värmeförbrukningen med 5%, är det inte värt
att satsa på en så jämn rumstemperatur som möjligt? Med värmepump kommer ju dessa 5% till 2/3 från
borran/marken, men ändå. Eller är det så att högre returtemp på vattnet sänker COP och äter upp eventuell
besparing som termostater skulle ge?

Här finns Danfoss "Heating Guide": http://heating.danfoss.com/Content/61078BB5-1E17-4CA2-AC49-8A7CAC2BA687_MNU17424997_SIT54.html
Skulle vara på tiden att de skriver en likadan för värmepumpar också, så man kunde få lite klarhet.
« Senast ändrad: 23 augusti 2007, 19:37:53 av sebbe »
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Radiatorer strypning med mera
« Svar #5 skrivet: 23 augusti 2007, 18:02:37 »
Det är bättre att ha fullt öppet och om det blir för varmt så sänker man vp's kurva istället. Om man vill ha lite kallare t ex i sovrummet så kan man ha en termostat där. Innegivar är oxå bra att ha.
/Tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Radiatorer strypning med mera
« Svar #6 skrivet: 23 augusti 2007, 19:22:55 »
Citera
Eller är det så att högre returtemp på vattnet sänker COP och äter upp eventuell
besparing som termostater skulle ge?

Just så... eftersom termostater stryper flödet mer o mer ju större övertemp som nås!

VP ska jobba med konstant flöde.  T har iofs rätt nÃ¥n enstaka kan man strypa med en termostat, men absolut inte alla!

Den där länken??
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Radiatorer strypning med mera
« Svar #7 skrivet: 27 augusti 2007, 22:09:13 »
Tack för svar

Om jag försöker sammanfatta svaren så är min tolkning som följer, vid VP-drift.

Ska försöka uppnå 7-8 graders temperaturfall mellan fram och returledning till VP för bästa drift.

För att få den temperaturskillnaden till VP, så behöver varje radiator ha ungefär den skillnaden mellan sin fram och returledning (lite variation beroende på storlek på radiator i relation till värmebehov i varje rum)

För att kunna ställa in det temperaturfallet över radiatorn så behöver flödet justeras i radiatorn, vilket görs i moderna radiatorventiler. I äldre ventiler går det att justera det med trimventil på returledningen.
Alltså flödet på radiatorerna ska ställas in och görs i ventilen på modern utrustning och på äldre så görs det med en trimventil på returen.

 
I diskussioner (ej i detta forumet) sÃ¥ hör jag ibland att alla radiatorer ska vara maximalt öppna (dvs ingen strypning). Det borde väl leda till att VP larmar pga för hög returtemp. De som säger det blandar dÃ¥ antagligen ihop att det ej ska finnas (mÃ¥nga) termostater pÃ¥ radiatorena, för att undvika ett dynamiskt flöde i systemet.  SÃ¥ länge flödet ut frÃ¥n cirkpumpen stämmer överens med inställd flöde pÃ¥ radiatorerna sÃ¥ att en tempdiff pÃ¥ ca 7-8 grader sÃ¥ har det blivit ett bra VP-system, eller har jag missuppfattat nÃ¥got?
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Radiatorer strypning med mera
« Svar #8 skrivet: 01 september 2007, 08:27:48 »
I diskussioner (ej i detta forumet) så hör jag ibland att alla radiatorer ska vara maximalt öppna (dvs ingen strypning). Det borde väl leda till att VP larmar pga för hög returtemp.

Det inträffar väl normalt inte om flödet är fullt öppet över radiatorerna. Undantaget är väl om någon liten radiator kortsluter flödet, men då måste flödet över den lilla radiatorn vara stort i förhållande till övriga radiatorer.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Radiatorer strypning med mera
« Svar #9 skrivet: 03 september 2007, 00:00:24 »
Om man inte har någon termostat utan bara en sådan där "plastratt" som kommer orginal med radiatorerna. Vad är skillnaden att strypa med den eller strypa fast i ventilen?
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Radiatorer strypning med mera
« Svar #10 skrivet: 03 september 2007, 16:36:54 »
Det som skrivt i denna tråd gäller väi i första hand tvårörssystem? I enrörs "sniksystem" så bör "delta t" vara 7-8 grader per radiatorkrets?

Jag har 18 radiatorer, frÃ¥n förgreningen vid VP gÃ¥r det ut tvÃ¥ rör och kommer tillbaka tvÃ¥. Inte kan det väl ligga nio radiatorer i serie, vad är normalt? Jag tror att det finns ytterligare förgreningar dolda i trossbotten eller väggar. Vissa radiatorer har grövre rör än andra. Det finns tusen (cirka)  :) ritningar pÃ¥ huset men inget om radiatorsystemet.
Man vill ju inte att någon krets med radiatorer skall kortsluta och skicka tillbaka för varmt vatten till VP.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Radiatorer strypning med mera
« Svar #11 skrivet: 03 september 2007, 21:14:24 »
Om man inte har någon termostat utan bara en sådan där "plastratt" som kommer orginal med radiatorerna. Vad är skillnaden att strypa med den eller strypa fast i ventilen?

Ingen alls, funkar jättebra om man inte har smÃ¥barn som springer och vrider pÃ¥ rattarna.  ;)

Det som skrivt i denna tråd gäller väi i första hand tvårörssystem? I enrörs "sniksystem" så bör "delta t" vara 7-8 grader per radiatorkrets?

Helt riktigt, eller kolla att diff VB är 7-8 ºC över VP och att alla radiatorer är ungefär jämnvarma.

Edit:
Här svarade jag lite snabbt, med enrörsystem så är det kortslutning endast om radiatorerna inte blir varma, de i slutet av slingan blir givetvis lite svalare än de i början men alla ska bli ljumma åtminstone. Sen tror jag att det visst kan vara 9 raddar i serie, en granne till mig har ett stort hus med en slinga för varje våning, ca 7-8 raddar på varje slinga. Det ser ut på samma sätt, en förgrening efter VP och 2 returer.
« Senast ändrad: 04 september 2007, 07:03:40 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Radiatorer strypning med mera
« Svar #12 skrivet: 14 september 2007, 09:59:53 »
<Linnex> MMA har en handratt som heter NHN som man bara kan ställa in med insexnyckel, dessutom är den ganska snygg i mitt tycke.

En fråga bara:
Det sägs ofta att man kan låta någon enstaka termostat sitta kvar i t.ex. sovrum. Är det inte bättre att strypa in även dessa rätt? Alltså oftast lite hårdare för att få lite lägre temp.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Radiatorer strypning med mera
« Svar #13 skrivet: 14 september 2007, 11:18:09 »
<Linnex> MMA har en handratt som heter NHN som man bara kan ställa in med insexnyckel, dessutom är den ganska snygg i mitt tycke.

En fråga bara:
Det sägs ofta att man kan låta någon enstaka termostat sitta kvar i t.ex. sovrum. Är det inte bättre att strypa in även dessa rätt? Alltså oftast lite hårdare för att få lite lägre temp.
Jag använder termostater i flera rum beroende på att temperaturen annars blir för hög pga av braseldning eller mycket folk, men då har jag också 30m2 golvvärme och ett par stora sektionradiatorer utan termostat så det finns ingen risk att det stryper för mycket.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: Radiatorer strypning med mera
« Svar #14 skrivet: 08 oktober 2007, 19:09:55 »
Hej. Jag har mma termostater jag har även köpt en nyckel som man kan justera termostaterna med men hur ska man gÃ¥ till väga?Ska man dra alla  i botten och sen öppna tre varv eller har ni nÃ¥got tips?
IVT greenline HE C7

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!