Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?  (läst 12433 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #30 skrivet: 19 november 2012, 20:45:47 »
Då är jag med. Har dom dubbla växelventiler så att inte det värma vattnet trycks ner till värme delen vid vv beredning som det gör på en Ecoheat 300.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #31 skrivet: 19 november 2012, 21:04:47 »
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44326.msg435870#msg435870

http://www.mecaterm.se/uploads/manualer9.pdf

Eftersom du ställde frÃ¥gan pÃ¥ det sättet sÃ¥ gissar jag att du redan visste svaret. Mecaterm/Euronom stryper istället laddpumpsflödet och kan skapa  :dt: pÃ¥ uppÃ¥t 18-20 10-12 grader vid laddning av övre tank där det normalt är 6 grader. EcoZeniths konstruktion är bättre men det är ändÃ¥ överlägset EcoEl...  ;)

/Marcus
« Senast ändrad: 21 november 2012, 21:47:38 av Värmeslösaren »
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #32 skrivet: 20 november 2012, 09:14:30 »
Det är väl så ctc 300 funkar också men då trycks ju värmen neråt. Har för mig stt ecozenith har dubbla växelventiler ska kolla bättre i kväll sitter med mobilen nu.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #33 skrivet: 20 november 2012, 20:57:08 »
EcoZenith har dubbla, det skulle jag ocksÃ¥ vilja ha i Mecatermen. Värmen i denna trycks nedÃ¥t men eftersom  :dt: är högt och flödet lÃ¥gt, jag sÃ¥g 12 grader istf 6-7 precis, sÃ¥ blir det inte sÃ¥ illa som det lÃ¥ter. Botten pÃ¥ UT behöver inte bli 47 grader bara för att övre tanken laddas till 53, det räcker med 41. Som ett exempel. Utan strypventil mÃ¥ste hela tanken laddas till ÖT-temp - normalt :dt:.

Men nu är vi riktigt OT. Mitt ursprungliga svar var till Gr1pen och min poäng var att det verkliga huvudproblemet med EcoEl är att varken CTC eller installatören berättar för kunden om nackdelen med konstruktionen. SÃ¥ därför mÃ¥ste pannan köras utanför "den beskrivna funktionen" och dÃ¥ förloras antingen verkningsgrad eller VV-kapacitet. Det är ocksÃ¥ därför jag "protesterar" när folk funderar pÃ¥ EcoEl och rÃ¥der dem att ta smällen och köpa en EcoZenith istället. Det är sÃ¥ en shuntad VP-panna ska se ut!  :)

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #34 skrivet: 20 november 2012, 22:17:34 »
Men antar att det skiljer en del i pris också men man får vad man betalar för är ju massor med slingor i ecozenith tummenupp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #35 skrivet: 21 november 2012, 06:54:25 »
Priserna behöver man inte anta utan googlas lätt fram på nätet. Du betalar för större panna med högre systemverkningsgrad, mer VV och mindre elpatron.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad krilet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #36 skrivet: 21 november 2012, 21:39:00 »
Det är en riktig besvikelse det här med varmvatten i ecoel. Allt låter så bra när man köpte utrustningen men sen när man är missnöjd så får man tips att man ska koppla på en extra vv beredare. Tycker att ctc borde ta tillbaka pannan eller komma med ett åtgärdspaket. Skamligt att man måste hålla på med en "ringklocka" innan man ska ta en dusch.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #37 skrivet: 22 november 2012, 12:53:47 »
Öka min temp i övre pannan så får du mer vv fast det kommer att gå via elpatron ibland.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #38 skrivet: 22 november 2012, 19:42:10 »
Det där var ett väldigt dåligt råd. Det handlar om en avvägning mellan temp i undre tank där ökad temp ger sämre verkningsgrad i värmesystemet men mer varmvatten, och elpatronsanvändning för VV och värme när övre tank är för varm.

Att ge rådet att öka min temp är fel ur en effektivitetsynpunkt eftersom det mycket väl kan var bättre att öka temp i undre tank. Däri ligger en stor del av problemet med konstruktionen, det är svårt att balansera mellan VV-tillgång och systemverkningsgrad.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #39 skrivet: 22 november 2012, 20:10:27 »
I ett vanligt hushåll går det mera värme än vv så istället för att sabba cop vid värme så tror jag det är bättre att använda elpatron lite mera. Höjer man tempen till tex 38 grader i nedre pannan så gör det antagligen inte så stor skillnad om man inte kör med elpatron i övre delen för tempen blir för låg i alla fall. Så jag håller nog fast vid mitt råd. Jag personligen skulle inte orka med att köra med extra vv för att ta en dusch eller bad men det behövs nog antagligen inte om man tillåter lite elpatron.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #40 skrivet: 22 november 2012, 22:58:36 »
Att det går åt mer värme än VV uppfattar jag knappast som en nyhet och det är ju avvägningen däremellan som är essensen i EcoEl-problemet:

38 grader (som inte är en snittemp och dessutom kommer att sjunka fort när  VV tas ut och dessutom laddpumpen rör om i tanken) i undre tanken om du ska ha ut ett antal liter 40°C VV, säg till tvÃ¥ duschar, kräver en väldigt hög temp i ÖT. Som kommer att läcka mängder med värme ut i i värmesystemet genom skiktplÃ¥ten. Det är just därför knappen extra VV finns, hög temp i ÖT kan bara vara tillfällig i en EcoEl annars minskar systemverkningsgraden.

Jag hävdar bestämt att ditt råd är felaktigt, med god VV-kapacitet kommer det att orsaka just de elpatronsproblem som EcoElen är välkänd för här på forumet. Med rejäl otur kan det t.o.m., i tillägg till värmeläckaget ut i värmesystemet, att få systemet att tro att VP inte behöver jobba i alls samma utsträckning som den borde framför allt sen vår och tidig höst när värmeuttaget är lågt.

Den enda permanenta lösningen för både bra systemverkningsgrad och mycket VV på en EcoEl är att sätta en VVB som spetsvärmare.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #41 skrivet: 23 november 2012, 06:31:45 »
Visst är det bättre med en spetsberedare men kostar en bra slant.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #42 skrivet: 01 december 2012, 12:50:56 »
Jag tycker ni båda har rätt. Hur stor/litet förlusten jämfört med att köra direkt elpatron jämfört med extra vv vet jag inte. Är det nån som faktiskt testat och mätt det i kWh vilket som är det mer energisnåla alternativet. Själv tycker jag det borde vara mer effektivt att värma även varmvattnet med VP:n, men kanske sämre COP gör att det inte lönar sig. Dock tycker jag det låter lite konstigt att måste köra med patronen in när pumpen väl klarar av jobbet.

För att nå vettig komfort med att köra utan elpatron tvingades jag ställa in värdet på vp.min till 39 grader.

Själv kör jag nu på test med vp.min på 39 grader och en 7 graders diff. Nu får man skapligt varmt vatten hela tiden och kan ytterligare beställa extra vv när man vill ha det varmare. Extra vv har jag förinställt på de tider jag vet att jag kan tänkas behöva normalt och beställer utöver det manuellt vid behov. Glömmer man extra VV:n så klarar man sig nog en dusch helt bra.

Jag antar att de som lider mest av problemet är de som kör golvvärme där det normalt inte behövs värst höga framledningstemperaturer.

Att däremot ytterligera tvingas investera i en beredare till har känts lockande ibland, men å andra sidan känns det både som en onödig investering och något som man inte vill sätta pengarna på när man redan skaffat ett system som bara borde fungera. Säg att man är intresserad av att installera en extra värmeberedare vad krävs, och hur dyrt blir det?

Kan någon med fakta säga att är det dumt att köra vp.min på 39 grader när framledningen kräver bara 26-27 grader vid -7 grader ute?
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #43 skrivet: 01 december 2012, 13:28:36 »
På en Nibe 2026 så sjunker cop från 3.04 vid 35 grader till 2.52 vid 45 grader samt 2.09 vid 55 grader så visst skiljer det en hel del samt att effekten sjunker så man kanske behöver elspets. Hittade inga uppgifter om cop på Ctc men antar att det ändras ungefär lika på Nibe som Ctc.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!