Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med frikyla, Nibe1255-16CU  (läst 3846 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Agder

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med frikyla, Nibe1255-16CU
« skrivet: 03 juni 2019, 23:12:00 »
Hej!
Först vill jag bara meddela att jag är tämligen novis avseende värmepumpar och frikyla.

Anledningen till att jag skriver här är att jag inte får någon effekt att frikylan.

Bakgrund:
I samband med att vi byggde nytt hus installerade vi en bergvärmepump, huset är på 200kvm, två våningar med följande värmesystem:
- NIBE 1255-16 med ett borrhål om 250m.
- NIBE VBS 300 cu för extra vatten till badkar m.m.
- Heru 130 FTX med ett kylbatteri efter.
- NIBE PCS 44 för styrning av frikyla.
- KINNAN skystar sk42 fläktkonvektor.

Konventorn sitter på andra våning i trappen och ftx sitter på vinden, med tilluft i alla rum, förutom toalett/badrum/ klädkammare, kök, entré.

För ca 1 vecka sedan var de här och driftsatte systemet och allt skulle fungera, vilket jag upplevde att det gjorde, det kändes som det kom kyla från både tilluft och konventorn.. men man kan ju luras av luftens kyleffekt i rörelse.

Det enda jag skall behöva göra är att sätta på fläkten när jag vill att den skall vara på. Tempgivaren för fläkten sitter i rummet bredvid och är inställd på kyla och önskad temp om 15grader..
I varje rum finns uponor tempgivare inställda på 15grader (nu) kopplade till en modbus som sedan släpper på värme i golvvärmens slingor.

Problem:
Under ett par dagar, inkl dag, natt har fläkten stått på, temperaturen går aldrig under utomhus temperatur, utan mer effekt ges att faktiskt vädra huset.
Varken fläktkonvektorn eller ftx upplevs ge kyla (handen mot fläkt).

Ingående temp och utgående på köldbärarmedium är 9/9grader men kyltemp är 25,4 vilket också t temperaturen i rummet där konventorn sitter..

Övrigt:
för några veckor sedan, innan driftsättningen sprack en gänga vid shunten varvid systemet började läcka brinne, detta åtgärdades med ny gänga, och påfyllnad av brinne.

Frågeställning:
- Är det rätt installerat enligt bild? Har noterat några andra trådar där det skrivits om att det varit felkopplade.

- kan det vara felinställningar på pumpen, vad bör jag ställa in som grund?

- cirkulationspumpen, ger ett sorklande ljud när den trycker upp vätskan. Kan det vara luft i systemet?

- några tips på installatörer som är experter på frikyla i området kring skövde då jag uppfattar att
Installatören inte gjort speciellt många installationer av frikyla, kan ha fel där såklart. Det verkar iaf inte vara helt vanligt.

Väldigt tacksam för hjälp!

Tack på förhand! /Jonas
« Senast ändrad: 04 juni 2019, 01:26:39 av Agder »
Huset byggt 2018.
201kvm om två våningar.
NIBE 1255-16, aktiv borrhål 200m.
NIBE VBS 300Cu
HERU 130 med tillkopplat kylbatteri
NIBE PCS44
KINNAN skystar Sk 42 fläktkonvektor.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med frikyla, Nibe1255-16CU
« Svar #1 skrivet: 04 juni 2019, 08:36:49 »
Om det är inkopplat via 1255 så måste du in i 4.2 och aktivera kyla.
I 4.9.2 så ställer du in utetemp för start av kyla.
I 1.9.5 så ställer du in hur mycket det ska kyla (ställ ner ordentligt, typ 5C tillfälligt och testa).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Problem med frikyla, Nibe1255-16CU
« Svar #2 skrivet: 04 juni 2019, 10:08:00 »

Jag anser det är helt galet.

Avstick till kylan ska sitta på inkommande köldbärare med en backventil mellan avsticken. Nu går värmepumpens köldbärarpump kontinuerligt, som motåtgärd för att flödet till kylan inte ska cirkulera endast genom värmepumpen.

Finns det inte någon cirkulationspump till Kinnanfläkten, så finns det ingen garanti att flödet går förbi.

Mitt antagande är att det rör som är kloss mot värmepumpen är gemensam retur frÃ¥n FTX och Kinnan. Röret med cirkpump är till FTX, och röret som gÃ¥r parallellt är till Kinnan. 

Tycker det ser ut att vara för lågt tryck d.v.s. 0,5 bar är precis vad som behövs för att hålla trycket upp till kylbatteriet på FTX.

Värmer du något mer än villan på 200 m² ?

Jonas Agder

  • Gäst
Jonas Agder
SV: Problem med frikyla, Nibe1255-16CU
« Svar #3 skrivet: 04 juni 2019, 12:52:16 »
Hej Carl N!

Japp, kylan är aktiverad.

Jag har vad jag tror är rätt inställningar i de menyer du hänvisade till. I dagens fall startar kylan vid 14grader och värmen av vid 13.

Jag har en kurva som säger framledning 8 vid 25grader?
Tack för svar!!

Hej Lexus!

Inte vad jag vet. Jag vet bara om den cirkpumpen som tillhör pcs44.

Jag tror att där cirkpumpen sitter som går upp till taket är framledning till ftx och Kinnan.

returen är röret som kommer ner från taket bredvid expansionskärlen.

Jag antar att det rör som gÃ¥r upp frÃ¥n marken med täcklÃ¥da är ingÃ¥ende till fastigheten. Sedan gÃ¥r deb via expansionskärl och in till pumpen, frÃ¥n pump gÃ¥r sedan röret ut till slingan via shunten till cirkpumpen eller  Ã¥ter pÃ¥ retur frÃ¥n ftx eller ner i marken.

Shunten visar rött? Spelar det roll?

Provade att stänga av fläkten idag, då var kyltemp till ftx på 18grader. Vilket motsv utomhus temp. Slog på fläkten nu på lunchen. Då höjdes kyltemp till 22 och lika mycket på retur.

Tror du det är felkopplat?

Tack för all hjälp!

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Problem med frikyla, Nibe1255-16CU
« Svar #4 skrivet: 04 juni 2019, 13:23:47 »
Okej, då är det rör som ligger mot värmepumpen ansluten mot tryckkärlet.

Kylan på ventilation ska/bör styras av ventilationsaggregatet, så att tilluften ligger under daggpunkten. Detta för att fukt inte ska kondensera på spirorören. I ditt ventilationsaggregat finns det förmodligen anslutningar för både shunt och cirkpump. Finns det ett behov av att kyla, och det är +15° ute, så stänger den ner trumman, för att på så sätt köra uteluften direkt som tilluft. Plus 15° är ofta den lägsta temperatur som kan köras utan att det kondenserar på spiron.

Framförallt så bör Kinnan få så kall köldbärare som möjligt, så att den kan kyla hela huset. Antar att det är avsikten, när du placerat den över trappen d.v.s. att kylan ska spridas även till nedre plan.

Finns det trågpump och dräneringsrör anslutet till Kinnan? Om svar nej, så blir det bra med shuntad köldbärare.

Gissar att flödet över värmepumpen skapar ett sådant stort övertryck/undertryck att cirkpumpen efter shunten inte orkar pumpa någon vätska d.v.s. värmepumpens köldbärarpump skapar undertryck på kylkretsens sugsida, samt övertryck på kylkretsens trycksida. Prova att ställa ner flödet till 10-20%. Skicka inte kallare köldbärare är +15° till spirobatteriet, och speciellt inte i slutet av juli och augusti.

Utloggad Agder

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med frikyla, Nibe1255-16CU
« Svar #5 skrivet: 04 juni 2019, 18:38:04 »
Hej Lexus!

Ifrån kylbatteriet till heru130 finns det ett kondenstråg och avloppsrör som går ner i tvättstugan (där pumpen står) samma finns på konventorn. Ett uppsamlingsläger för kondens som sedan går ner till tvättstugan.

Jag är som sagt väldigt novis och förstår inte allt du säger. Men ftx ärminställd på 15grader. Där tänds på kontrollpanelen en kylflinga när batteriet får brinne.

Där uppfattar jag att den håller ca 18grader ut när inte konventorn är inkopplad. (Styrs av on/off eller auto).


Ok, vet du hur man ställer ner till 10-20% på nibe1255?
Eller är det fläktkonvektorn hastighet?

Intressant det med över och undertryck. Antar det kan förklara kyltemp och returtemp som lika.

Inställningarna jag har på pumpen nu är -6 på temp (kyla), vilket är det NIBE support ställde in när den driftsattes. Samt start värme av vid 13 ovh start kyla vid 14. Viket vad jag förstår skall vara mot medeltemp ute över 10h.


Huset byggt 2018.
201kvm om två våningar.
NIBE 1255-16, aktiv borrhål 200m.
NIBE VBS 300Cu
HERU 130 med tillkopplat kylbatteri
NIBE PCS44
KINNAN skystar Sk 42 fläktkonvektor.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Problem med frikyla, Nibe1255-16CU
« Svar #6 skrivet: 04 juni 2019, 19:32:23 »
Nej, det har inget med temperaturer att göra. Med övertryck menar jag är köldbärarpumpens mottryck från ledningarnas friktionsmotstånd. Låt säga att den måste övervinna 40 kPa för att snurra flödet (75%) genom kollektorer, ledningar, filter, ventiler m.m. Då finns det även samma tryck som ligger mot anslutningen till kylsystemet. Motsvarande lägre tryck finns då på köldbärarpumpens sugsida d.v.s. ledningen som kommer från borrhålet och flödar vätska mot värmepumpen.

Din installatör har monterat anslutningarna till fläktkonvektor och kylbatteri på felaktigt sätt. Både anslutningar till och från dessa ska/bör monteras på inkommande ledning från borrhålet. Mellan dessa anslutningar ska det sitta en backventil på ledningen från borrhålet.

Då behöver inte värmepumpens cirkulationspump vara i drift för att flödet ska cirkulera i borrhålet.

Det andra misstaget som har gjorts, är att fläktkonvektorn får flöde genom shunten. Det gör att fläktkonvektorn blir tämligen orkeslös.

Vet inte hur man ställer ner hastigheten på värmepumpens köldbärarpump.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med frikyla, Nibe1255-16CU
« Svar #7 skrivet: 05 juni 2019, 07:15:00 »
Om Lexus har rätt så är det i meny 5.1.9 som man ställer in hastigheten på köldbärarpumpen vid passiv kyla.
Fabriksinställnigen är 100% så prova som sagt att sänka till 30-50% eller nått liknande?
För att komma åt servicemeny så håller man in bakåtknappen i 7 sek från huvudmenyn så ser du en till liten ikon som du kan öppna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Problem med frikyla, Nibe1255-16CU
« Svar #8 skrivet: 05 juni 2019, 12:53:58 »
För ca 1 vecka sedan var de här och driftsatte systemet

Det är inte utan att man blir orolig, när man ser att du har 2170 kompressorstarter.

Kanske läge att stoppa in ett USB-minne i maskinen ett par dygn, för att sedan lämna av filerna här på forumet.

JonasAgder

  • Gäst
JonasAgder
SV: Problem med frikyla, Nibe1255-16CU
« Svar #9 skrivet: 05 juni 2019, 13:36:34 »
Det är inte utan att man blir orolig, när man ser att du har 2170 kompressorstarter.

Kanske läge att stoppa in ett USB-minne i maskinen ett par dygn, för att sedan lämna av filerna här på forumet.

Det är sedan i december 2018, angående driftstarterna.

Frikylan är det som driftsattes för en vecka sedan!
Var nog lite otydlig där, men tack för omtanken.

Eller det kanske inte är normalt på 7månader?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Problem med frikyla, Nibe1255-16CU
« Svar #10 skrivet: 05 juni 2019, 13:47:41 »
Din villa har ett effektbehov om ca: 7-8 kW när det är som kallast. Du har en värmepump som ger 16 kW. Även om du har garaget inkopplad på värmepumpen, så är den på tok för stor.

Det är knappt att on/offpumparna har så många starter över vintermånaderna.

Det är säkert normalt med en så överdimensionerad värmepump, men som svar på din fråga....Nej, jag tycker det är inte är okej.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med frikyla, Nibe1255-16CU
« Svar #11 skrivet: 05 juni 2019, 17:22:22 »
Om det är 201 m2 totalt är det tokigt med en 16 kW VP, en 1255-12 hade räckt och blivit över som sagt.
Men är der 201 m2 per plan så är det mer rimlig dimensionering?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Jonasagder

  • Gäst
Jonasagder
SV: Problem med frikyla, Nibe1255-16CU
« Svar #12 skrivet: 06 juni 2019, 09:34:59 »
Nu har frikylan startat.

Jag startade om pumpen, återställde till fabriksinställningarna, lade till pcs44..

Tog bort medeltemp under 24h och satte till 0, dvs aktuell temp.

Start av kyla vid 16grader, så nu fungerar det bra.
Igår hade vi 33 grader ute under hela dagen, 22 grader i huset..

Japp, det är 201kvm tillsammans. Med ett garage om 50kvm.

Sedan finns det tanke om en pool i framtiden. Och även attefalls med ökning om 15kvm.

Ja, jag vet att pumpen är i största laget, men jag hade ingen skillnad i pris mellan 12 eller 16.

Min erfarenhet, dock inte från VVS är
Mot UH-analyser och uttagen effekt mot levereras effekt har en korrelation mot MTBF där jag sannolikt får längre tid till MTTR, enkelt förklarat.. jag låter aldrig pumpen ha högt effektuttag och ökar därmed dess livskängd.

Grundfoss pumpar, enligt min erfarenhet från utlandet håller längre om max effekt ej utnyttjas över tif, eller över långa tidsperioder. Men som sagt, har egentligen ingen erfarenhet av VVS produkter.

Tack så hemskt mycket för alla svar!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!