Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny Frikyla 1½ villa  (läst 15014 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pednor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • LoggerSida
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #15 skrivet: 09 april 2017, 20:43:42 »
Intressaznt tråd för en som håller på att skissa på egen frikyla.

Kan du skriva lite mer om ingående material så att man kan få en känsla kring dimensioneringen. Tänker t.ex. på rördiameter, rörlängd, cirkpump prestanda

Räckte plusprisol isoleringsmässigt? Har inte sett några rekomendationer att använda det

Tacksam för alla info jag kan få :-)

Hej
Spaltar upp de ingående delarna

Konvektor: Amena LC18
Rör inomhus: plusprisol 22mm tot ca 20m
Cirkpump: wilo yonos pico 1-6
Bv hål: 150m + 10m rör

Vid 770 l/h räknar jag med att systemets tryckfall är grovt räknat ca 60kpa (vatten) vilket också är vad pumpen orkar ge.
Jag blev snål och monterade ingen motorventil till konvektorn då de skulle ge ytterligare 25kpa tryckfall. Sommaren får visa om detta kommer att fungera eller om jag kommer få kallras.

Vad gäller plusprisol så är jag inte orolig. Vad gäller diffusionstätheten så känns plasten som sitter ytterst på isoleringen alldeles nog diffusionströgt. I mitt fall går rören mestadels inbyggt och då skyddat med ytterligare isolering. Bifogar diagram med prestandan på plusprisolen.

Bifogar lite data på hur kyleffekten påverkas av olika fläkthastigheter och temperaturer.

Mvh...

« Senast ändrad: 09 april 2017, 20:48:01 av Pednor »
Bergvärme Thermia Villa75 Frikyla Amena LC18

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #16 skrivet: 10 april 2017, 15:08:12 »
Citat: "Vad gäller plusprisol så är jag inte orolig. Vad gäller diffusionstätheten så känns plasten som sitter ytterst på isoleringen alldeles nog diffusionströgt. I mitt fall går rören mestadels inbyggt och då skyddat med ytterligare isolering."

Jag är inte speciellt orolig för PlusPrisol. Däremot tycker jag att det sista påståendet är felaktigt. Ju mer isolering du tillför utanpå plusprisolen desto kallare blir ytterkantens yta på plusprisolen och desto lättare kondenserar ångan mot ytterskalet. Jag skulle dra den så nära en varm vägg/tak/golv som möjligt och inte mitt inne i ytterligare isolering. Och inte alls i yttervägg. På kallvind nära innertaket och med gott om isolering ovanpå.
« Senast ändrad: 10 april 2017, 15:13:35 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Pednor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • LoggerSida
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #17 skrivet: 10 april 2017, 21:41:15 »
Citat: "Vad gäller plusprisol så är jag inte orolig. Vad gäller diffusionstätheten så känns plasten som sitter ytterst på isoleringen alldeles nog diffusionströgt. I mitt fall går rören mestadels inbyggt och då skyddat med ytterligare isolering."

Jag är inte speciellt orolig för PlusPrisol. Däremot tycker jag att det sista påståendet är felaktigt. Ju mer isolering du tillför utanpå plusprisolen desto kallare blir ytterkantens yta på plusprisolen och desto lättare kondenserar ångan mot ytterskalet. Jag skulle dra den så nära en varm vägg/tak/golv som möjligt och inte mitt inne i ytterligare isolering. Och inte alls i yttervägg. På kallvind nära innertaket och med gott om isolering ovanpå.
Är ingen expert på detta men är det inte så att i första fallet pratar vi om fri konvektion kring röret med fri tillgång till varm fuktig luft som kan kondenseras. I andra fallet med röret inbyggt i bjälklaget måste väl också tänka på att isoleringen och hela bjälklaget med ångspärr eller runt prisolröret förhindrar luftväxlingen kring röret, inte fri konvektion. Dvs ingen ny fuktig luft introduceras och kan kondenseras på röret.
Bergvärme Thermia Villa75 Frikyla Amena LC18

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #18 skrivet: 11 april 2017, 10:24:49 »
De ångspärrar som du har i bjälklag mm omsluter ju inte din rördragning. På kallvinden är det t.ex. "ångöppet" mot det fria. Det är ju däremot riktigt att mängden fukt som tillförs per sekund beror på hur fri cirkulationen är. Men att ta in detta i beräkningen tycker jag är vanskligt och förmodligen rätt svårt att räkna på.

Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad LuP

  • Frikylelärling
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Bergvärme thermia CL75
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #19 skrivet: 11 april 2017, 10:43:51 »
Tack för ingÃ¥ende detaljer  tummenupp

FÃ¥r skissa vidare pÃ¥ mitt sÃ¥ kommer det nog en ny trÃ¥d med lite detaljfrÃ¥gor för mitt tilltänkta system inom en inte allt för avlägen framtid  ;)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #20 skrivet: 11 april 2017, 18:22:21 »
Om plats finns trä armaflex pÃ¥ rören  i kalla eller varma utrymmen och klistra med kontaktlim dÃ¥ blir det tät
samma som kyl-gubbarna använder , inte helt gratis  men säkert

Utloggad Pednor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • LoggerSida
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #21 skrivet: 18 april 2017, 12:21:27 »
Då firar vi 100 driftstimmar varav 60 detta år.
Än så länge funkar allt bra.
Det jag kan störa mig på är att det jag tror är kondensvattenpumpen låter en del då kylan är på, vet inte om det kan bero på att det ännu är för torrt i luften så den går torrt. Fläkten i sig går tyst och fint.
Kör fortfarande på lägsta hastighet med ca 1.7kW kyleffekt fallande under dagen till ca 1.4kW. Temp 22grader.

En solig dag i April genererar 10Kwh kyla trots en utetemp kring 0grader

Kyla 2017:
Mars 41.4 kWh
April 54.1 kWh tom 18/4

« Senast ändrad: 18 april 2017, 12:28:42 av Pednor »
Bergvärme Thermia Villa75 Frikyla Amena LC18

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #22 skrivet: 18 april 2017, 13:46:42 »
Sitter det inte nÃ¥gon flottör där  start stopp , gÃ¥r pumpen torrt skär den sÃ¥ smÃ¥ningom plastgrejer

Utloggad Pednor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • LoggerSida
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #23 skrivet: 25 april 2017, 14:48:05 »
Sitter det inte nÃ¥gon flottör där  start stopp , gÃ¥r pumpen torrt skär den sÃ¥ smÃ¥ningom plastgrejer

Jag trodde att det var som så att pumpen startar då kylan går på och flottören funkar som ett nödstopp som stannar fläkten om inte pumpen håller undan kondensvattnet.
Men det kan också vara som så att flottören av ngn anledning fastnat i sitt övre läge som då tvingar pumpen att gå konstant ?

NÃ¥gon som har erfarenhet hur det fungerar ?
Bergvärme Thermia Villa75 Frikyla Amena LC18

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #24 skrivet: 25 april 2017, 20:49:46 »
Jag trodde att det var som så att pumpen startar då kylan går på och flottören funkar som ett nödstopp som stannar fläkten om inte pumpen håller undan kondensvattnet.
Men det kan också vara som så att flottören av ngn anledning fastnat i sitt övre läge som då tvingar pumpen att gå konstant ?

NÃ¥gon som har erfarenhet hur det fungerar ?
Svar ja ,det finns en massa gegga i luften som följer med kondensvattnet ner i kärlet , gör att flottören kommer att kärva
bli kvar i översta  läge , kan inte ramla ned , inget ovanligt men mest att den inte gÃ¥r upp , sÃ¥ det svämmar över , brukar vara ett vanligt fel i aircond . pÃ¥ restauranger och diskotek , lätt att kolla genom att peta lite pÃ¥ den , kan vara en rörtyp med flottören ini
« Senast ändrad: 25 april 2017, 20:52:30 av 25fOCUS »

Utloggad Pednor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • LoggerSida
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #25 skrivet: 26 april 2017, 07:45:44 »
Svar ja ,det finns en massa gegga i luften som följer med kondensvattnet ner i kärlet , gör att flottören kommer att kärva
bli kvar i översta  läge , kan inte ramla ned , inget ovanligt men mest att den inte gÃ¥r upp , sÃ¥ det svämmar över , brukar vara ett vanligt fel i aircond . pÃ¥ restauranger och diskotek , lätt att kolla genom att peta lite pÃ¥ den , kan vara en rörtyp med flottören ini

Det Du säger är att kondenspumpen skall endast gÃ¥ dÃ¥ flottören visar hög nivÃ¥ ?  Är det sÃ¥ pÃ¥ alla kylfläktar eller finns det olika lösningar ?
Bergvärme Thermia Villa75 Frikyla Amena LC18

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #26 skrivet: 26 april 2017, 14:55:21 »
Det Du säger är att kondenspumpen skall endast gÃ¥ dÃ¥ flottören visar hög nivÃ¥ ?  Är det sÃ¥ pÃ¥ alla kylfläktar eller finns det olika lösningar ?
Ja det är sÃ¥, det funkar pÃ¥ större kilmatanläggningar , men i ditt fall vet jag inte riktigt om konstruktionen är gjord sÃ¥ , men betänk om den ska starta vid  avfrostning , det är inte mycket ( lite ) vatten som kommer vad händer den gÃ¥r torr i början  inte bra , det bästa är väl om det är en pip pÃ¥ den och slang ned till avloppet för exspansionsröret  , kan aldrig fela med sÃ¥dant , kolla om det finns en flottör , i nya kylskÃ¥p med s.k. självavfrostning rinner det ner till en kopp pÃ¥ kompressorn och dunstar där , samma problem med dom , slangen sätter igen sig , resultat vatten pÃ¥ golvet

Utloggad Pednor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • LoggerSida
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #27 skrivet: 28 april 2017, 22:51:56 »
Tog mig i kragen och plockade isär fläkten. Efter lite justeringar går kondenspumpen tyst o fint. Det visade sig att pumpens stativ satt lite för nära ett rör. När då pumpen startade och vibrerade lite, skavde stativet i röret och oljudet uppstod.
Konstaterade även att kondenpumpen går hela tiden kylan är på. Flottören har till uppgift att nödstoppa hela fläkten om nivån stiger.
Bergvärme Thermia Villa75 Frikyla Amena LC18

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #28 skrivet: 01 maj 2017, 11:54:16 »
Mycket konstig konstruktion , att flottören stoppar fläkten vid hög nivå bra ,är väl så att om pumpen stannar så blir det översvämning ( kondensen fortsätter att bli ) men det som jag inte förstår är varför ska pumpen gå hela tiden , i mitt tycke
helt fel , kolla om det är två lägen på flottören ,kan vara så , ett första läge som startar pumpen , nästa läge stänger , finns
flottörer med den funktionen

Utloggad Pednor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • LoggerSida
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #29 skrivet: 01 maj 2017, 19:38:39 »
Mycket konstig konstruktion , att flottören stoppar fläkten vid hög nivå bra ,är väl så att om pumpen stannar så blir det översvämning ( kondensen fortsätter att bli ) men det som jag inte förstår är varför ska pumpen gå hela tiden , i mitt tycke
helt fel , kolla om det är två lägen på flottören ,kan vara så , ett första läge som startar pumpen , nästa läge stänger , finns
flottörer med den funktionen

Kan tänkas att det är bra om det inte kan kan bli massa kondensvatten liggande med risk för bakterier o dålig lukt. Nå hur som helst är det en pytteliten pump.
Bergvärme Thermia Villa75 Frikyla Amena LC18

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!