Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BlÃ¥ser ur slang Nibe 310P  (läst 1160 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ekaa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Blåser ur slang Nibe 310P
« skrivet: 25 februari 2018, 14:27:17 »
Det började bubbla i spillkoppen under min 310p, visar sig att det kommer rätt mkt luft ur denna slang, ska det göra det?
Har rengjort filter och kollat avluftskanalen. Alla värden på pumpen är bra, bara fundersam på om det ska vara så?


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Blåser ur slang Nibe 310P
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2018, 14:37:02 »
Det är kondensvattenslangen från tråget under förångaren. Konstigt om det plötsligt börjar bubbla och inte varit så tidigare? Går det att få ner slang-änden någon cm längre ner i spillvattenkoppen? Skulle kunna göra att det slutar bubbla. Är avluftskanalen öppen hela vägen upp till taket och har inte snöat igen? Annars får man kanske byta slangen och fixa en längre som man kan lägga i en loop så det bildas ett vattenlås som på de tidigare årsmodellerna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ekaa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blåser ur slang Nibe 310P
« Svar #2 skrivet: 25 februari 2018, 14:46:53 »
Det är kondensvattenslangen från tråget under förångaren. Konstigt om det plötsligt börjar bubbla och inte varit så tidigare? Går det att få ner slang-änden någon cm längre ner i spillvattenkoppen? Skulle kunna göra att det slutar bubbla. Är avluftskanalen öppen hela vägen upp till taket och har inte snöat igen? Annars får man kanske byta slangen och fixa en längre som man kan lägga i en loop så det bildas ett vattenlås som på de tidigare årsmodellerna.
Jag har tryckt ner slangen ytterliggare och det har slutat bubbla, men när man lyfter slangen ur spillkoppen, ska det komma luft ur den då?
Jag har varit uppe på taket idag och tog bort lite is från huven på taket men flödet var ordentligt på luft där uppe.
« Senast ändrad: 25 februari 2018, 14:50:32 av Ekaa »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Blåser ur slang Nibe 310P
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2018, 14:56:16 »
Bra tummenupp Den slangen sitter som sagt under förångaren där fläkten trycker in luft så det är helt logiskt om det kommer luft ur den.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ekaa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blåser ur slang Nibe 310P
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2018, 14:58:22 »
Bra tummenupp Den slangen sitter som sagt under förångaren där fläkten trycker in luft så det är helt logiskt om det kommer luft ur den.
Toppen, då behöver jag inte oroa mig över det iaf :) tack för hjälpen!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!