Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirukalationespumpen  (läst 2153 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Cirukalationespumpen
« skrivet: 23 mars 2012, 07:05:31 »
Hej alla!
En snabb fråga angående cirkulationen ut till utedelen av en CTC EcoEl, Eco
Vi har precis fått vår CTC lagad där den där 4 vägs ventilen kärvade, de bytte även torken (förstår inte riktigt varför) men iallafall... min fråga är: Det är 3 hastigheter på den där c-pumpen, vilket är det man ska köra på för att inte "förstöra" något om man säger så.

Jag monterade 2 st billiga tempgivare på ledningarna för att se hur mycket jag får ut nu efter bytet och när jag kör på 3:ans hastighet så ligger det på runt 5-6 graders skillnad, men köra jag på 1:ans så får jag ut 9-10 graders skillnad....
Kan det vara sant? Men, iallafall, hur/vad kan hända med utedelen om man köra på 1:an 2:an eller 3:ans hastighet? För och nackdelar!!

Tacksam för svar!
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad borgen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
SV: Cirukalationespumpen
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2012, 08:35:09 »
Det finns bra beskrivet i manualen och där stÃ¥r det att diffen vid 0 grader ute skall vara 5. NÃ¥n grad mer  vid högre ute temp och nÃ¥n grad mindre vid lägre. Fattar inte riktigt vad du behöver temp-givarna till eftersom det ju i Eco-Elen display finns VPin (tempen i vattnet in i VP) och VPut(tempen ut ur VP). Det är denna diffen man enligt manualen skall styra med.

Jag har pumpen i läge I och fÃ¥r dÃ¥ bra diff och det verkar vara den vanliga inställningen att döma av inläggen här pÃ¥ forument.  (min installatör satte den i III och dÃ¥ fick jag alldeles för liten diff).
CTC EcoEl samt EcoAir 107 installerad januari 2012.
1,5 plan 160m2 Stockholm.
Tälgstenskamin kompletterar uppvärmningen

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirukalationespumpen
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2012, 08:52:40 »
Hej du och tack för svaret!
Vår CTC är alldeles för gammal (från 05), så jag har faktiskt ingenstans där jag kan se vp in/ut.
Och vad gäller diffen, jag tror det var 7 grader ute då...
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Cirukalationespumpen
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2012, 16:44:08 »
Vår CTC är alldeles för gammal (från 05), så jag har faktiskt ingenstans där jag kan se vp in/ut.
Är du säker på det?
I EcoAir finns tre givare, en för utetemperatur, en för framleningstemperatur (VPut) och en för returtemperatur (VPin).
På menyn i pumpen kan du läsa framledningstemp på meny 8, returtemperaturen är väl lite knepigare att läsa av men den används för att bestämma när pumpen ska starta, när man styr pumpen via pumpens egen styrning. Men givarna för VPin och VPut måste finnas i pumpen, annars går den ju inte att använda mot ett system typ med en panna som saknar styrning utan styrs från pumpen.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirukalationespumpen
« Svar #4 skrivet: 26 mars 2012, 14:34:24 »
Hej!
pvin/vput är väl vad som går ut från pannan och in i pannan från utedelen, om jag nu har förstått detta rätt?

Så vad gäller framledning, så ja, sån har jag där det står vad börvärdet borde ligga på, och hur mycket det är som körs fram, men är inte detta vad som körs ut till elementen eller och inte till utedelen?
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Cirukalationespumpen
« Svar #5 skrivet: 26 mars 2012, 14:56:54 »
vp betyder ju värmepump, och vpin är vatten in till värmepumpen resp vput som är vatten ut från värmepumpen. Inne i EcoAir just innanför anslutningarna för vpin och vput sitter temperaturgivarna för vattentemperaturen på vpin resp vput. Temperaturerna används av den interna styrningen av pumpen, men också av EcoEl när pumpen styrs från pannan.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirukalationespumpen
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2012, 07:00:29 »
Jag får nog ta och kika på det då! ;)

Nu har en VVS reparatör även lagat utedelen (bytt fyrvägsventilen och torken) skulle tydligen gå på runt 8 - 10 000 (kan det verkligen vara så dyrt) men iallafall, nu har presostaten börjat utlösa i utedelen, på den höga trycket.... jag körde pumpen på steg 1, men nu har jag ökat till steg 2... men borde inte pumpen klara av steg 1 iallafall?
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!