Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eco air 107 + Eco el problem, 16 grader i huset.  (läst 1341 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jalo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Eco air 107 + Eco el problem, 16 grader i huset.
« skrivet: 01 mars 2018, 22:50:59 »
Hej!

Efter att ha läst många trådar på detta nyttiga forum men ändå inte hittat lösningen på mitt problem får jag skapa en ny tråd. Mitt problem är att vi bara kommer upp i ca 16-17 grader i villan. Förvisso har det varit kallt, mellan -3 och -10 nu i ca en vecka men vi börjar få slut på yllestrumpor och tröjor att ta på oss. Min förhoppning är att någon kanske kan med hjälp av mina inställningar hjälpa mig att förstå vad problemet är, jag har försökt att öka elpatronstillskottet i övre tanken till 9.0 och sänkt Min utetemp till -6 (tidigare -15) men inget har gett något resultat. Jag hoppas någon här inne är klokare än vad jag är. Tidigare ägare är död och begraven så där hade jag inte mycket att hämta heller.


Husfakta:
1 1/2 plans villa med källare ca 240m2 total yta, Beläget i östra Skåne.
Byggt 1972, tidigare oljeeldat inga tilläggsisoleringar gjorda.
CTC Ecoair107 + Ecoel 1550 (tror jag) från 2007

Tacksam för hjälp, en frusen Jalo.

Utloggad eklundn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Eco air 107 + Eco el problem, 16 grader i huset.
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2018, 23:25:22 »
Pannan kör bara med 6 kW + 0 kW trots att det är för låg panntemp och du tillåter 6 kW + 6 kW.

Du borde kunna ha 9 kW på en av inställningarna och det är troligt att pannan effektbegränsar elanvändning för att inte dra mer ström än huvudsäkringen tål. Den är inställd på 16 Ampere. Om du har större huvudsäkring (20-25 A) så kan du öka inställningen, då borde pannan gå på med mer eleffekt.

Det är vad jag kommer på så här direkt.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Eco air 107 + Eco el problem, 16 grader i huset.
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2018, 04:35:23 »
Pumpen indikerar att elpatronerna är inkopplade, men av temperaturerna att döma är det tveksamt om så verkligen är fallet. Har därför en misstanke om att överhettningsskyddet/maxtermostaten löst ut. Återställning finns under frontkåpan på EcoEl.
Studera elmätaren och se hur mycket el som förbrukas under en timme. 6 kW elpatron + värmepump bör bara det vara mer än 8 kWh, tillkommer hushållselen. Förbrukas mindre än 7 kWh så har elpatronerna med säkerhet inte aktiverats.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Eco air 107 + Eco el problem, 16 grader i huset.
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2018, 16:42:31 »
1. Frågan är när du läst av. Det ser mysko ut att nedre pannan är varmare än det vatten som kommer in från VPn. Det kan vara så att du läst av precis när en avfrostning är slut. Stå kvar och vänta tills du ser att allting går och att alla värden stabiliserat sig.

2. Nedre elpatronen är spärrad så länge VPn är tillåten att gå och det är den ner till den Min Utetemp som du ställt in, så det är helt i sin ordning att det står 6.0+0 (andra siffran är nedre elpatronen).

Max på övre patronen är 7.5 kW om jag minns rätt. Det kan vara som GabrielH gissar, att säkringen för övre elpatronen löst ut. Frontkåpan sitter med två små skruvar i överkanten på EcoEl. Lossa dom så är det bara att vicka loss kåpan mot dig (den står i en fals i nederkanten). I manualen (finns att ladda ner på CTCs webb) hittar du en bild av var säkringar och överhettningsskydd osv sitter.

3. Det kan vara så enkelt att du har så stort hus och så dåligt isolerat att VPn inte orkar med att producera tillräcklig värme ens tillsammans med övre elpatronen, alltså att huset kyls mer än vad VPn orkar värma. Det du kan göra då är att höja Min Utetemp till bara nån enstaka minusgrad så att nedre elpatronen kickar in och höja den övre patronens effekt till max, förutsatt att du har effektvakt och helst 20A huvudsäkring.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!