Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass  (läst 151141 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Allt om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #150 skrivet: 08 april 2016, 10:15:19 »
Nej det har inte alla.   Inverters har det naturligtvis

Intressant att kocken kommer som ett brev pÃ¥ posten till Rikards hjälp i varje trÃ¥d, dubbla konton Rikard  :)

SÃ¥ 150l VVB är ok att köpa bara man inte stoppar in extra CP som drar 20 w  Sc:,h

Jag skrev precis att jag nog skulle koppla en tank som arbetstank även om jag bara var ute efter volymen, tror det lönar sig oavsett.
Och då främst om man har termostater aktiva.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Allt om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #151 skrivet: 08 april 2016, 10:23:56 »
Att jag "hjälper" Rickard torde bero pÃ¥ att han i alla fall försöker hjälpa/förklara sÃ¥ att vi alla ska förstÃ¥. Och inte minst blir jag irriterad när inläggen kommer frÃ¥n dom som i varje inlägg försöker förringa  pÃ¥stÃ¥endena i stället för att bemöta och förklara vad som är fel i sakfrÃ¥gan.
Och just i det här fallet var det en klar felaktighet från din sida när du påstår att volymtank är av ingen nytta. I just mitt fall var det en billig lösning på mitt problem som var för liten vattenvolym som knappast skulle lösts med en extra CP och utan tank.
Ps
ORAKLET, bara så du ska veta så har även jag och Rickard haft våra dispyter genom åren.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Allt om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #152 skrivet: 08 april 2016, 10:29:32 »
Det var när jag hade bättre självförtroende än kunnande, men med tiden lär man sig lite mer.
Fullärd blir man aldrig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Allt om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #153 skrivet: 08 april 2016, 10:41:01 »
Jo vissa är nog fullärda, men det är ju lite trÃ¥kigt för oss andra att dom bara talar om att dom kan men inte vill dela med sig av sina kunskaper. Dessutom brukar dom hota med att sluta medverka, men det kanske skulle vara lika bra nu när dom inte tycks vilja dela med sig av sin visdom  dontknow Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Allt om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #154 skrivet: 08 april 2016, 10:47:50 »
Har inte du hängt här ett tag Kocken, du borde ju dÃ¥ inse att ALLT är förklarat minst 100 ggr.  Om du ändÃ¥ inte förstÃ¥r sÃ¥ säger det mer om dig än om mig  :)

 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Allt om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #155 skrivet: 08 april 2016, 10:51:07 »
Det där låter lite som en dålig förlorare som uttalar sig, om det nu är en tävling i att ha rätt som pågår.
Det är ju uppenbart att det finns ett rätt stort antal här i forumet som inte verkar ha förstått, så en sammanfattande förklaring hade nog varit på sin plats.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Allt om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #156 skrivet: 08 april 2016, 11:07:22 »
ORAKLET, kan du dÃ¥ inte ta nÃ¥gra minuter och sammanfatta allt pÃ¥ ett sätt sÃ¥ att även jag förstÃ¥r. Jag har läst och läst men tydligen inte förstÃ¥tt, det kan endera bero pÃ¥ att min fattningsförmÃ¥ga inte är sÃ¥ bra och dÃ¥ skulle en enkel förklaring vara av stort värde. Eller att det är att det är nÃ¥gra mystiska yrkeshemligheter som  inte fÃ¥r komma ut.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Allt om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #157 skrivet: 08 april 2016, 11:22:50 »
Det har du rätt i Kocken  :)   Finns inte en chans att jag skulle förklara allt igen sÃ¥ Rikard som äger texterna skulle kunna profitera ännu mer pÃ¥ mig  ;)

 tummenupp

Delflöde o Bypass samma sak    HAHAHA

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Allt om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #158 skrivet: 08 april 2016, 11:24:41 »
Det är väl både bra och dåligt med arbetstank om man tänker på solinstålningen.

Med arbetstank så kommer regleringen att bli trögare, man har alltså en stor uppvärmd volym som måste avsvalna i huset (om man inte har termostater).
Har man inte arbetstank, men en centralt placerad rumsgivare som reagerar på övertemp som beror på solinstrålning så kommer värmepumpen inte producera värme i onödan med onödigt hög framledning - och det finns mindre skäl att köra med rumstermostater.
Ja, men den största trögheten sitter ju i transmissionen mellan vatten och luft och då spelar inte någon timmes extra värme i raddarna någon större roll, solinstrålning i huset kan fortgå i timtal. men det stämmer att den största vinsten UR DEN SYNPUNKTEN gör man med termostater

Man kan säga att arbetstank både möjliggör, och ökar kravet på att ha rumstermostater.

Man köper alltså nåt för 15 000 kr som mer eller mindre kräver att man kompletterar med termostater för lika mycket.
De flesta befintliga system HAR redan termostater

I hus med golvvärme är dessutom golvvärmen i sig så tröga att frågan är om det alls är någon ide att styra med termostater, man kommer hela tiden att ligga "fel" i energitillförseln.
När solen skiner och det blir varmt så drar värmepumpen ned börvärde och termostaterna stänger.
När det sen blir kallt så finns ingen värme i golven, och tanken är sval.
Nu måste rumsgivaren brassa på och höja börvärdet för att det inte skall bli kallt inne, man gör lite varmare vatten än man annars skulle gjort, och man måste värma en större vattenvolym till den högre temperaturen, vilket kostar i COP.
Och detta är ju bara sant för INGJUTEN golvvärme, golvvärme i spårskivor, golvvärme i frigolitskivor, golvvärme i slipsatsen är lika snabb eller snabbare än radiatorer

Och det är mycket tveksamt att det alls påverkar rumstemperaturen med termostater som stänger.
Möjligen någon tiondels grad, mer är det inte.
IGEN, funktionen är inte att sänka rumstemparturen utan att undvika att tillföra energi i ett rum som redan blir uppvärmt på annat sätt

I system med radiatorer är regleringen mycket snabbare, så där kan termostaterna ha en liten, extremt liten, besparingseffekt.
i jämförelse med INGJUTEN golvvärme ...

En liten beräkning för att visa vad man kan spara i ett rum när termostaterna stänger p.g.a. solinstrålning:

Vi tar mitt hus som exempel.
Totalt uppvärmd yta 175 m2.
Rum som påverkas av solen är 25 m2.
En vårdag så går vår värmepump ca 4 timmar/dygn, och drar totalt ca 8 kWh.
8 kWh fördelat på 175 m2 är 0.045 kWh/2m per dygn eller ca 0.0019 kWh/m2 och timme.
Varje timme termostaten i vardagsrummet är stängd sparar jag 0.0019 X 25 = 0.0475 kWh eller ca 3.8 öre/timme om elen kostar 80 öre/kWh.
Läs kapitlet om "energihushållning" i BBR, det är vad vi har att förhålla oss till, sedan spelar det ingen roll hur du räknar.
Kolla även Danfoss hemsida och deras beräkning av vad termostater kan spara, den skiljer sig lite från din


Mer är det inte.
Och temperaturen påverkas extremt lite eftersom energitillförseln är så låg de dagar solen har en påtaglig effekt.
Dels p.g.a. utegivarens kompensation, men även tack vare den centralt placerade rumsgivarens kompensation.

Som kuriosa kan jag nämna att jag har ca 5 m2 fönsteryta i vardagsrummet, och solen ger kanske 500 W/m2 vid denna årstid?.
Det blir 2.5 kW som tillförs rummet.
Om någon tror att man får märkbart svalarare i rummet genom att strypa bort 0.0475 kW så är min uppfattning att man tror fel.
Det behövs 2.5 kW kyla för att hålla rummet lagom varmt.
Eller att man öppnar en dörr.
Jag har både aktiv kyla, och öppnar dörren.
Dörren när det är kallare ute än inne, och aktiv kyla när öppen dörr ger liten eller ingen effekt.

Min matte är lite skakig, så det kan säkert finnas fel i beräkningen, men det är extremt lite man sparar på strypande termostater, det är fakta i målet.

Det man verkligen sparar på är:
Korrekt dimensionerad värmepump (så lite eltillskott som möjligt)
Som i sin tur kräver fulleffektsdimensionering som i sin tur, i de flesta fall, kräver tank om man ska kunna hålla de minflöden som är stipulerade av värmepumpstillverkaren
Ett värmeavgivande system som kan värma huset med max 65 graders framledningstemp (eller den temp som värmepumpen kna producera) för att undvika att värmepumpen blir en elpanna när det blir riktigt kallt ute.
Korrekt injusterad kurva (Hindrar värmepumpen att göra onödigt varmt vatten)
Korrekt injusterad parallellförskjutning av kurva (hindrar värmepumpen att producera värme när hushållsel värmer huset)
En centralt placerad rumsgivare som sänker det beräknade börvärdet i värmepumpen om/när övertemperatur uppstår i huset.
Ett värmeavgivande system som vid lägsta möjliga temperatur på vattnet kan hålla huset varmt.

Sen kan en tank och termostater som stryper bort flöde och effekt på marginalen spara någon hundring/år.
Arbetstankens största fördel är de längre gångtiderna som eventuellt kan påverka livslängden positivt.
Den har dessutom strålande funktion för att garantera rätt flöden i både interna och externa kretsen, hur det påverkar COP verkar vara svårt att fastställa, men än så länge ser jag inga bevis på att det skall kunna ge mer än ca 300 kWh energibesparing/år om man inte har extremt stort behov av tanken för att garantera flödena.
Skiter i det här nu, ska på semester.
du vinner väl diskussionen dÃ¥  dontknow därför att du tjatar om samma saker om och om igen som redan har blivit förklarade om och om igen. ingen orkar i längden.... over and out!
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Allt om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #159 skrivet: 08 april 2016, 11:46:47 »
ORAKLET, du kan ju skicka ett meddelande till mig sÃ¥ att i alla fall jag förstÃ¥r vad det är som är rätt eller fel. Men handlar det om nÃ¥got annat än teknik tex personliga saker är jag inte intresserad.  "love"
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1040
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Allt om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #160 skrivet: 08 april 2016, 12:16:19 »
Är de som bytt ut en On /Off - VP mot en Inverter - VP nöjda ?
Har de kompletterat med Arbetstank eller Volymtank ?
Är det problem med Värmeflödet ?
sw
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Allt om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #161 skrivet: 08 april 2016, 12:26:36 »
Så vitt jag vet är det ytterst får som framför några problemrapporter bland de som satt in inverter.
Har för mig att jag sett en som haft bekymmer med brusande rör/koppel vid maxeffekt, men ett flertal som säger att det fungerar bra.
Samtliga som jag kan påminna mig kör direkt mot systemet.
Men det där borde man ju kunna läsa på om i avdelningarna för de pumparna. (Märkesspecifikt)

Dock, det är en sak att det fungerar bra, och en annan sak om det fungerar optimalt, och det är ju ofta den saken vi träter om i detta forum.
Från bra till optimalt kan innebära en besparing på några hundra kronor/år i de flesta fall.
Och det är just därför jag har så svårt att ge mig när t.ex. Oraklet vill få det att framstå som om en tank alltid behövs.
Den må behövas för att det skall kunna fungera optimalt, och uppfylla alla tänkbara krav, ja, men den behövs inte för att det skall fungera bra, och skillnaden i besparing är inte så stor.
Det är alltså små skillnader i de flesta fall, men som installatör så förstår jag att man vill installera en tank.
Det säkerställer att kunden kan fippla som de vill med sina termostater utan att värmepumpen krånglar, och det minimerar antalet återbesök till kunden, även om/när flöden och reglertekniska optimeringar inte har gjorts på ett adekvat sätt.
Med tank fungerar värmepumpen alltså riktigt bra även med en i grunden rätt usel injustering av flöden och reglerdator.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Allt om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #162 skrivet: 08 april 2016, 13:07:33 »
Till Cougar.

Ha en riktigt trevlig Semester!  tummenupp

Det blir svårt att replikera när du fäller in texten på det där sättet, men jag förstår att du gjort det, det är enklare så.
Här kommer i alla fall mina kommentarer, först ett utdrag ur BBR:

Citera
9:52 Styr- och reglersystem
Byggnaden ska ha styr- och reglersystem för att kunna upprätthålla god
energieffektivitet och termisk komfort enligt avsnitt 6:42. Värme-, kyl- och
luftbehandlingsinstallationer ska förses med automatiskt verkande reglerutrustning
så att tillförsel av värme- och kyla regleras efter effektbehov i
förhållande till ute- och inneklimatet samt byggnadens avsedda användning.
Allmänt råd
Byggnaden bör, vad avser reglering av tillförsel av värme och kyla, delas in
i zoner bl.a. med hänsyn till användning, orientering och planlösning.
Värmeinstallationer i byggnader som innehåller bostäder bör förses med
anordningar för automatisk styrning av värmeavgivningen i varje bostadsrum.
Samtidig värmning och kylning av utrymmen bör undvikas.

Man bör alltså ha termostater i alla rum, det är som tur är inte ett krav.
Mot bakgrund av de beräkningar jag gjort så tjänar aldrig en termostat in sig under sin livslängd.
På Danfoss hemsida hittar jag inga kalkyler, men de kanske finns, länka gärna.

Jag håller med dig om att det i princip är idiotiskt att värma ett rum som redan är för varmt, t.ex. av solinstrålning, men efter att jag räknade på det förstå gången för kanske 10 år så har jag insett hur oerhört lite man sparar på att strypa bort värme om/när ett rum är för varmt.
Som jag ser det är det i bästa fall ett nollsummespel, men i många fall förlorar värmepumpsägare på att ha termostater aktiva i alla rum, med tiden är risken gigantisk att man har dåligt injusterade reglerparamerar som gör att värmepumpen producerar onödigt varmt vatten, och termostaterna stryper bort värme/flöde - med resultat att COP och besparing blir mindre än den blivit om de inte haft termostater.
Det här är min uppfattning efter att i 25 år arbetat med styr och reglerteknik som specialitet.
I ett system som i allt övrigt är perfekt injusterat, både vad gäller flöden och parametrar i reglerdatorn kan termostaterna spara någon enstaka procent.
Om vi leker med tanken att de sparar 3% så blir det 180 kWh/år, eller ca 144 kr/år i normalvillan.
Normalvillan kanske har 14 radiatorer (som i vårt typhus från Älvsbyhus) vilket gör att man inte riktigt sparar in kostnaden för en termostat varje år (billigaste termostat på rinkaby rör kostar 188 kr).
På Danfoss hemsida uppmanas man att byta termostater vart 15:e år.
Lätt att räkna ut om det lönar sig eller ej.
Termostater skall dessutom monteras ca 1.5 meter över golvet, och fÃ¥r inte sitta bakom en gardin.  dontknow
I princip alla deras råd för att få väl fungerande termostater är omöjliga att uppnå i mitt hus i alla fall.

När det gäller golvvärme så har du rätt i att det är hus med ingjuten golvvärme som är mest "olämpliga" att styra med rumstermostater, men även annan golvvärme är trögare än vanliga radiatorer, och dessutom, många installerar ju golvvärme för komfortens skull, och då är det bättre att tillföra värme med jämn effekt än att låta termostater i enskilda rum styra det.
Ett av de vanligaste problemen med detta är att man i dagens hus med öppen planlösning lätt får ett golv som är kallt (t.ex. kök/matplats) och ett som är varmt (t.ex. vardagsrum) större delen av tiden om man inte lyckas ställa termostaterna på exakt samma tiondels grad, typ.
Bäst funktion och komfort får man därför om man låter alla slingor i en öppen planlösning styras av en centralt placerad termostat, vilket man får om man monterar in en rumsgivare till värmepumpen.
Jag vidhåller att rumstermostater i hus med golvvärme är mer eller mindre bortkastade pengar, och kan innebära en sämre komfort för fastighetsägaren.

När det gäller värmepumpar med full effekttäckning så håller jag med om att det ofta innebär att man behöver en volymförstorande arbetstank för att det skall fungera optimalt.
Mitt eget hus är ett exempel på det, moderna radiatorer med liten volym gör att det blir rätt många start och stopp på värmepumpen, och att värmepumpen tvingas producera lite varmare vatten (i snitt) än den skulle gjort med tank.
En tank är rent reglertekniskt en klar fördel, men ekonomiskt är det inte säkert att den lönar sig, så pass små skilnader blir det ändå om man räknar på det hela.

Än en gång vill jag skriva att det är små skillnader i kostnader och besparingar, en arbetstank är inte så dyr att man går i konkurs om man köper och installerar den, men den sparar inte heller så mycket pengar att man blir förmögen.
Värmepumpen i sig kan spara ihop en liten förmögenhet under sin livslängd, och arbetstanken kan på marginalen förbättra den besparingen.

Vore jag installatör skulle jag troligen argumentera för arbetstank i många fall, vilket jag även gör i inlägg och guider i detta forum.
Som installatör med funktionsansvar, och utan kontroll på kundens kompetens så skulle det absolut vara en stor fördel att få installera en arbetstank.
Det skulle minimera risken att kunden ringde och klagade på dålig funktion på grund av dålig injsutering, eller att de själva pillat på inställningarna.

I grund och botten tror jag att vi två, du och jag Cougar, delar uppfattning om arbetstankens och termostaternas betydelse.
Sen finns det marginella skillnader på hur vi ser, värderar och viktar olika saker.
Vore jag installatör skulle jag alldeles säkert argumentera mer för arbetstank, men nu är jag mer på konsumentens sida, och vill man hjälpa någon med ett befintligt system som krånglar så är arbetstank inte det första råd jag ger.
Det finns mycket annat man kan rekommendera som kan få anläggningen att fungera bra, och spara mycket mer pengar.
På marginalen kan en tank spara ytterligare några hundra kWh/år i bästa fall.
« Senast ändrad: 08 april 2016, 13:31:38 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1040
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Allt om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #163 skrivet: 08 april 2016, 13:46:14 »
Med tank fungerar värmepumpen alltså riktigt bra även med en i grunden rätt usel injustering av flöden och reglerdator.

Menar du dÃ¥ injusteringen av  :dt: över varje radiator ?
Diffen över Vp sköter väl Invertern själv ? Det kanske blir ett problem när invertern sänker flödet för att behÃ¥lla önskat  :dt: över VP.
Flödet kanske då blir för lågt på "avlägsna" raddar ?
Rekommenderar du ByPass om man varken har volymtank eller arbetstank ?
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Allt om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #164 skrivet: 08 april 2016, 13:56:35 »
Man kan helst strunta i att göra några justeringar på reglerdatorn, och ställa in grundflödena i radiatorkretsen - om man installerar en arbetstank.
Värmepumpen kommer att "fungera bra" då den så att säga bara arbetar mot arbetstanken - helt oberoende av resten av systemet.
Detta om man låter termostater ta hand om övertemperaturen som annars skulle blivit.

Utan tank, och med usla grundjusteringar skulle man få larm på värmepumpen då den inte blir av med värmen (termostater stryper bort allt flöde och värmepump löser på högtryck).

Arbetstanken är på så sätt bra för en oseriös installatör som inte vill bli störd av klagande kunder (Påstår inte att någon installatör verksam i detta forum är oseriös).

I princip rekommenderar jag bypass till invertervärmepumpar, för att garantera rätt flöden både för värmepump och för radiator/golvvärmekrets.
Arbetstank är inte någon nackdel om man har råd och plats för den.
Både bypassen och arbetstanken gör dessutom att kunder som absolut vill fippla med sina termostater kan få göra det utan att det menligt påverkar driften av värmepumpen negativt.

Har man kraftigt överdimensionerad värmepump kan det vara en större fördel med arbetstank än med bypass, annars är det marginella skillnader.
Arbetstankens enda effekt finns i princip under de perioder när värmepumpen går on/off, normalt några veckor under vår och höst, i övrigt gör en bypass samma jobb.

De flesta som installerat inverter utan vare sig bypass eller tank är nöjda, det verkar fungera bra.
Mina råd bygger på teoretiska resonemang som ger stöd för att det är bättre/efefktivare/mer flexibelt att ha en bypass installerad just på en inverter där vi vet att flödena kommer att variera kraftigt oavsett om man har termostater aktiva eller ej.
« Senast ändrad: 08 april 2016, 14:05:21 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 713
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!