Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brent huvudkort pÃ¥ Anslut (416-085)  (läst 430 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Webrunner

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Brent huvudkort på Anslut (416-085)
« skrivet: 07 november 2023, 18:59:22 »
Hej. Jag har en äldre Anslut L/Vpump som började orsaka jordfel. Det fanns lite värmeutveckling i kabeln som går in till enheten, men det största problemet är att huvudkortet har överhettats. Det finns tre små svarta "lådor" på kortet (ungefär 5x10 mm rektangulära) precis där ledningarna till fläkten är anslutna. Kondensatorer? Jag tror att jag måste byta hela kortet, men vågar inte göra det förrän jag vet vad som kan orsaka något sådant. Fläkten fungerar lätt och smidigt. Har någon upplevt något liknande eller kan ge råd om var jag ska börja felsöka problemet?

Utloggad Webrunner

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Brent huvudkort på Anslut (416-085)
« Svar #1 skrivet: 07 november 2023, 19:32:30 »
Bedre bilde:

Utloggad johnblund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Brent huvudkort på Anslut (416-085)
« Svar #2 skrivet: 11 november 2023, 11:56:27 »
Hej. Jag har en äldre Anslut L/Vpump som började orsaka jordfel. Det fanns lite värmeutveckling i kabeln som går in till enheten, men det största problemet är att huvudkortet har överhettats. Det finns tre små svarta "lådor" på kortet (ungefär 5x10 mm rektangulära) precis där ledningarna till fläkten är anslutna. Kondensatorer? Jag tror att jag måste byta hela kortet, men vågar inte göra det förrän jag vet vad som kan orsaka något sådant. Fläkten fungerar lätt och smidigt. Har någon upplevt något liknande eller kan ge råd om var jag ska börja felsöka problemet?
Har den stått still länge måste man ladda upp kondensatorerns försiktigt alt starta 10sek slå av vila 10min ett flertal ggr, många legat i lager länge innan såldes också hör med bilstereo reparatör (El_Tele kunnig) Kondningar brukar vara runda med kors i toppen för att lätt se om svullnad skett...

Utloggad johnblund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Brent huvudkort på Anslut (416-085)
« Svar #3 skrivet: 11 november 2023, 12:02:03 »
Har den stått still länge måste man ladda upp kondensatorerns försiktigt alt starta 10sek slå av vila 10min ett flertal ggr, många legat i lager länge innan såldes också hör med bilstereo reparatör (El_Tele kunnig) Kondningar brukar vara runda med kors i toppen för att lätt se om svullnad skett...
Hittade detta i forumet "Tre olika fel under tiden: Första felet efter ca 7år felkod F3 hetgasgivare pga avbränd kabel av hetgasrör = lödat skarv + krympslang. Andra felet avfrostar inte = givare längst ner vid förångare glidit ur dykrör pga spänd kabel = spännt fasthållningsfjäder + silikonfettat mot fukt. Tredje felet/två olika samtidigt juni/2022 efter att den varit avstängd 1 vecka (pga bortrest). Vid återstart helt släckt display inne = byte fyra kondensatorer innedel C17/100uF C19/470uF C24+C25/47uF dessa små uttorkade pga värme inne i metallburken, höj även märkspänning/storlek på dessa klarar värme bättre då! "

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!