Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: utedel itec  (läst 6953 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad patrick1977

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
utedel itec
« skrivet: 27 februari 2018, 20:09:22 »
Nu när det är kallt ute så låter utedelen så mycket så man skäms. Mätte upp för några dar sedan å fick 74db. mätte med telefonen. I broshyren sår det 63db. Är det normalt att den ska låta så mycket? Plåten på utedelen vibrerarmed och skapar ett irreterande ljud. Rören vibrerar med mycket. Börjar ångra att jag valde luft/vatten

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: utedel itec
« Svar #1 skrivet: 28 februari 2018, 11:22:55 »
När det är kallt och kompressorn varvar upp till nära max låter det betydligt mer. Däremot borde inte plåtarna vibrera och ge ljud ifrån sig tycker jag. Kan gå att sätta dit ljuddämpningsmattor av samma typ man har i bilar. Bitumenplattor och bitumenpapp på insidan plåtarna bör t.ex. göra läget bättre. Finns att köpa på bl.a. Biltema.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad e98toka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: utedel itec
« Svar #2 skrivet: 03 april 2018, 11:09:53 »
Håller själv på att fundera på en itec men troligen en 5: då jag misstänker att den är tystare och nättare utdedel.
Hur går det för dig med din utedel?
Tycker du fortfarande den låter orimligt högt?
Är det bara när den gå Max som den låter mycket eller även när den går på delbelastning?
Misstänker att pumpen kommer att gå ganska hårt även när den producerar varmvatten.
Väljer jag 5:an kommer det troligen alltid gå fullt når den gör varmvatten.

Utloggad patrick1977

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: utedel itec
« Svar #3 skrivet: 05 april 2018, 07:32:07 »
Firmans vd var hemma idag. Den låter väldigt högt när den går för fullt. Nu när det är plusgrader låter den inte alls nästan. Största problemet är att det blir vibbrationer i plåten. Det blir lite olika mycket beroende på varven. åf satte nån asfaltspapp på insidan å det blev mycket bättre, men inte bra. Min åf kommer att byta ut min itec mot en atec kostnadsfritt. Enligt honom så är det en mycket bättre och dyrare maskin. Atecen är dessutom byggd i sverige. Itecen är en simens elller samsung som thermia har köpt in. Verkar vara sämmre komponenter i den. Min åf har slutat sälja itec för att den håller inte måttet. Dom hade sålt 15st och 3st klagar på oljud. Tycker det är bra att dom är ärliga och tar sitt ansvar. Så jag rekomenderar inte att du köper itec e98toka.

Utloggad e98toka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: utedel itec
« Svar #4 skrivet: 10 april 2018, 08:26:23 »
5kw pumpen är en samsung. Lite svårt att hitta info på samsungs hemsida men här är en länk från en återförsäljare:
https://zerohomebills.com/product/samsung-5-kw-mono-ehs-outdoor-heat-pump-ae050jxydeh-eu-5th-gen/
Har svårt att se att den är sämre än någon annan tillverkares modeller i denna storleksklass.
Pratade med en kille som säljer samsung och enligt honom sålde de inte så många sådana i sverige men det behöver inte innebära att den är av sämre kvalitet. Dock är det inte många som säljer samsung luft/vatten pumpar om man söker återförsäljare.
Någon som kan upplysa om status på femte generationens samsung ehs utedel?

Utloggad patrick1977

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: utedel itec
« Svar #5 skrivet: 05 maj 2018, 12:37:11 »
9kw är det jag har, å det är samsung det med.

e98toka..

  • Gäst
e98toka..
SV: utedel itec
« Svar #6 skrivet: 20 maj 2018, 07:53:49 »
Hur har det gått med din pump?
Har ni fått ordning på den eller blev det byte?

Utloggad patrick1977

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: utedel itec
« Svar #7 skrivet: 21 maj 2018, 23:09:02 »
Ja det blir byte. Dom kommer på torsdag nästa vecka .Blir en Ateck istället. Hoppas den blir bättre.

ljudlig Itec9

  • Gäst
ljudlig Itec9
SV: utedel itec
« Svar #8 skrivet: 22 mars 2020, 09:48:05 »
Provar att väcka liv i den här tråden.
Hur gick det för dig efter byte till en Atec? Och vilken modell bytte dem till?
Vi har haft exakt samma situation med en iTec 9 och blev nyfiken på hur lösningen fungerade.
 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!