Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Anslut 9+3kw koppla?  (läst 4506 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raptor50-73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • LVVP-SolEl-Solvärme
Anslut 9+3kw koppla?
« skrivet: 27 maj 2017, 14:28:50 »
Hej allihopa..
Jag ser det är en del skriverier om julas LVVP, men jag undrar på om jag skall ta bort cirkulations pumpen som sitter på pannan som också är på retur röret från radiatorerna? Koppla rör från den sidan som kommer ifrån radiatorer och till innerdelen, och från innerdelen in på pannan? Gör man så?
Jag har en gammal CTC panna som jag har en pellets brännare installerad i, så jag tänkte använda den i stället för 3Kw elpatron. Styrningen till pellets'n gör jag med en Arduino och SSD relä i dag, så jag kan välja själv när jag vill den skal starta och stoppa med en liten programmering.
Är det någon poäng med extra acctankar när man kör LVVP?
06/2016-05/2017  - - 8300Kw +115 säckar pellets 9200Kw
05/2017 LVVP + extra 790 watt solvärme(doppvärmare)

Nicknyfiken

  • Gäst
Nicknyfiken
SV: Anslut 9+3kw koppla?
« Svar #1 skrivet: 31 maj 2017, 16:09:12 »
Tror inte att det är någon poäng med någon acctank när man kör LVVP som är ett lågtemp system kombipanna kan vara högtemps system 75graders? Har du kollat det?
Köra in LVVP i sidan på CtC konbi möjlig aka där inkoppling av extern 200liters elpatron möjlig?
på pannan efter pumpen en tre vägskoppling måste till?

Utloggad Raptor50-73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • LVVP-SolEl-Solvärme
SV: Anslut 9+3kw koppla?
« Svar #2 skrivet: 14 juni 2017, 18:57:37 »
Hej NickNyfiken.
Jag hade i vintras en framlednings temperatur på runt 40-50 grader, det var nog att hålla huset varmt nog.
Jag har kopplat det nu så att returen från radiatorer går in i innerdelen på LVVP och tillbaks till pannan innan det går tillbaks till radiatorer.
Jag undrar på om jag skall göra om det lite faktisk. Det värkar för mig som om det blir lite upp och ner.
Vore det inte bättre att mixa vattnet från radiatorer i pannan innan det värms upp lite extra i LVVP innan det skickas ut igen?
06/2016-05/2017  - - 8300Kw +115 säckar pellets 9200Kw
05/2017 LVVP + extra 790 watt solvärme(doppvärmare)

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anslut 9+3kw koppla?
« Svar #3 skrivet: 14 juni 2017, 20:02:49 »
Nu har du det rätt kopplat. Man vill ha in svalast möjligt vatten i värmepumpen, för då arbetar den både effektivast och mest ekonomiskt.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Raptor50-73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • LVVP-SolEl-Solvärme
SV: Anslut 9+3kw koppla?
« Svar #4 skrivet: 14 juni 2017, 20:52:20 »
Ok, sÃ¥ det är sÃ¥ det är ja. Trodde det var minst möjligt ökning pÃ¥ in och ut temp som var mest ekonomisk..  dontknow
Ja ja.. Vad bra att få lite svar på allt nu då i alla fall..
MÃ¥ste tömma systemet en gÃ¥ng till oavsett dÃ¥ jag har en liten läcka pÃ¥ en av kopplingarna.. PlÃ¥nboken tillÃ¥t inte fler ventiler för ögonblicket..  :(
Kommer hålla koll på kostnaden av drift i alla fall.:)
06/2016-05/2017  - - 8300Kw +115 säckar pellets 9200Kw
05/2017 LVVP + extra 790 watt solvärme(doppvärmare)

Utloggad Raptor50-73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • LVVP-SolEl-Solvärme
SV: Anslut 9+3kw koppla?
« Svar #5 skrivet: 17 juni 2017, 23:03:26 »
Nu har du det rätt kopplat. Man vill ha in svalast möjligt vatten i värmepumpen, för då arbetar den både effektivast och mest ekonomiskt.

Du fÃ¥r ursäkta mig GabrielH, men jag klarar inte vrida mitt huvud till att detta skall bli mest möjligt ekonomiskt..  :(
När jag nu körde igång LVVP, så håll pannan 27 grader ungefär, då drog LVVP runt 2200 watt. När pannan kom upp i 36 grader, samma som retur värmen från radiatorer så låg förbrukningen på runt 1300 watt..
Det är klart att det är varmt ute nu då, så det spelar kanske en stor roll, men när värmen in till LVVP ökar, så minskar ju förbrukningen, för att (som jag då tänker) så behöver inte värmen öka så mycket igenom LVVP.
Jag skulle ju tro då att LVVP blir mest ekonomisk. Eller?

Nu har jag kanske lite väl mycket underliga saker för mig med alla möjliga andra saker i tillägg till bara LVVP då men.
Så jag tänker att det är inte ett helt normalt system.

Jag pratade med han som installerar dom här ifrån Jula, och han sa också att jag har rätt kopplad, så du har ju rätt på så vis, men jag vill gärna ha den att gå så snålt som möjligt. :) Därför alla mina knepiga frågor.

Jag har möjligheten att värma pannan med (låt mig kalla det) solvärme också, dom består av doppvärmare direkt på solpanel, som nu går till min varmvatten beredare. Därifrån går det via en kopparslinga i beredaren till en kopparslinga i pannan. (kopplad som bilagan)

Jag styr cirkulations pumpen från VVB med en Arduino och SSD relä, så inte jag skall få för varmt vatten i Pannan och LVVP tar skada av något så dumt som för varmt vatten in. Det vill också komma fler doppvärmare från fler solpanel, men måste få svetsad mig en tank till detta först, som jag kan koppla in via slangen från VVB.
Så det är lite av förklaringen på att det är ett lite annorlunda system.
06/2016-05/2017  - - 8300Kw +115 säckar pellets 9200Kw
05/2017 LVVP + extra 790 watt solvärme(doppvärmare)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anslut 9+3kw koppla?
« Svar #6 skrivet: 17 juni 2017, 23:19:36 »
Bara en fråga sitter det en shunt på pannan eller tänker du att det ska gå direkt till raddarna genom pannan med börvärde
från VP , hur går det då om Pannan blir het , det kanske fattas en del i din ritning som inte är med när det gäller styrningar

Utloggad Raptor50-73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • LVVP-SolEl-Solvärme
SV: Anslut 9+3kw koppla?
« Svar #7 skrivet: 18 juni 2017, 00:13:49 »
Jag har ärlig talat inte en susning om shunten på pannan funkar. Jag har aldrig rörd den..
Tanken är att det blir börvärde från LVVP som styr värmen på pannan i första hand.
Ja det är en del som inte är med av styrning till värmen på pannan..
Arduino styr värmen i pannan som det var innan jag kopplade LVVP, så det är bara att programmera den till max 50 grader på pannan. Igenom alla radiatorer så sjunker tempen runt 10 grader så då blir det inte för varmt vatten tillbaks till LVVP. Annars så kan jag programmera om den så jag styr den på returvärmen i stället.
Skall dra upp "Paint" igen och rita lite hur jag har gjord styrningen..
« Senast ändrad: 18 juni 2017, 01:46:49 av Raptor50-73 »
06/2016-05/2017  - - 8300Kw +115 säckar pellets 9200Kw
05/2017 LVVP + extra 790 watt solvärme(doppvärmare)

Utloggad Raptor50-73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • LVVP-SolEl-Solvärme
SV: Anslut 9+3kw koppla?
« Svar #8 skrivet: 18 juni 2017, 01:02:27 »
SÃ¥ som det är kopplad nu, sÃ¥ har jag ett SSD relä som styr av och pÃ¥, pÃ¥ Pellets brännaren. Denna har jag inte gjord nÃ¥got med sedan jag kopplade in LVVP.  Men det styrs sÃ¥ att brännaren startar vid 35 grader, och stänger ner vid 45 grader. Det är sÃ¥ jag har haft den denna vintern, efter en del injusteringar för att använda sÃ¥ lite pellets som möjligt.
Jag misstänker nog att den får stå så, och fortsätta styra den via arduino, och inte via Elpatron utgången på LVVP.
Håller jag samma temperatur på pannan så startar ju den bara när LVVP inte klarar att öka temperaturen så mycket som jag vill pannan skall hålla.
VVB har extra 4 st doppvärmare (3 i användning). Dom styrs via ett växel relä (12 volt). Om tanken blir för varm och vill koka, som den har gjord ett antal gånger innan jag fick monterat det, så kopplar den bort doppvärmarna. Här om dagen så fick jag monterad cirkulations pumpen från VVB till Pannan, så nu tar det nog mycket längre tid innan den blir så varm då.
Det ligger utan tillslag om tanken inte går över 90 grader, som det antagligen inte vill göra på vinter tid.
Alla temp sensorer är Dallas 18B20, och är monterade utanpå rör under armaflex isolering, utom den som är ute då, men den är mer för information till mig själv. :)
Cirkulations pumpen som flyttar lite värme från VVB till Panna startar när VVB är 80 grader och stänger av vid 75, eller om pannan är 50 grader.
VVB har jag inte haft påslagen den sista veckan nu, och den är fortfarande uppe i 73 grader med delvis sol i dag.
Enda jag försöker passa på är att duscha på dagen då jag fortfarande har sol. :)

Efter jag har kopplat in LVVP så har jag inte gått igenom programmet till Arduino'n så mycket, bara programmerat om lite av vad som nu är i drift, men jag får göra om lite, så kan jag posta den här om ni vill se.
« Senast ändrad: 18 juni 2017, 01:43:53 av Raptor50-73 »
06/2016-05/2017  - - 8300Kw +115 säckar pellets 9200Kw
05/2017 LVVP + extra 790 watt solvärme(doppvärmare)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anslut 9+3kw koppla?
« Svar #9 skrivet: 18 juni 2017, 07:28:38 »
Det verkar ju vettigt det du fÃ¥tt ihop , anledningen att jag frÃ¥gade var, det fanns inget om temp,  enligt dig
ordningsföljd värme   sol X C  - vvb +90C  - panna +50C - raddar ? C   , retur ?C  ,
ett Ex:  vvb + panna  fulla  , ute - 3C   börvärde  ut  +30C  men pannan har +50C i sig , blir inte fram för varm dÃ¥
om det ska gå direkt till raddarna , vet inte hur det har fungerat sista vintern , är bara en liten tankevurpa från mig ,

Utloggad Raptor50-73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • LVVP-SolEl-Solvärme
SV: Anslut 9+3kw koppla?
« Svar #10 skrivet: 18 juni 2017, 19:56:28 »
Ehh, Ja jag säger inte att min uppsättning är perfekt. :)
Det är nog fela och försök teknik.. Men om det skulle vara så att pannan ligger på 50 grader, och ett börvärde på LVVP ligger på +30, så trodde jag kanske att LVVP gick kortare tid? Men låt oss säga att jag behåller det som det nu är kopplad, så kan man ju styra denna LVVP med framlednings temp eller rums temp. Det värkar som om jag kör den med framlednings temp, så går den hela tiden (något jag inte är säker på än), men då vill det i så fall funka bäst med solvärme och allt tror jag.
Med Rums temp så vill den ju bara gå tills rummet är varmt nog, så stänga ner allt.
Som sagt så vet jag inte så himla mycket om LVVP.. Så jag försöker fråga, och se vad jag kan lista ut själv..
Men till din "Tankevurpa" 25fOCUS så har du rätt att det kanske blir för varmt fram lednings temp, men det beror nog kanske hur man kör LVVP? (framledning eller rums temp?)
Jag tror i alla fall inte att LVVP får något mer än 40 grader in om pannan ligger på 50.. Tror inte jag har sätt än att retur värmen från raddarna är mindre än 10 grader än framlednings temp.
06/2016-05/2017  - - 8300Kw +115 säckar pellets 9200Kw
05/2017 LVVP + extra 790 watt solvärme(doppvärmare)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anslut 9+3kw koppla?
« Svar #11 skrivet: 18 juni 2017, 21:39:26 »
Det man kan se är om du går direkt ut på raddarna från pannan så har du samma temp som i pannan om den är solvarm
blir nog lite för mycket då , du verkar inte ha tummen mitt i handen , tänk lite hur du skulle få det att funka
med nÃ¥gon reglering ut , känns inte bra med hög temp där , kanske en shunt som är öppen mot VP och spetsar frÃ¥n pannan  , sÃ¥ länge som VP kan gÃ¥ och ge det som behövs sÃ¥ kommer inget frÃ¥n pannan , ( det blir en baklänges drift
på shunten ) , då kommer ett moment till , du måste då sammankoppla returen panna och VP så det finns vatten till pannan , kolla in hur du ska få ihop det med din egen reglering , sitter det en fungerande shunt på pannan går det nog att använda den baklänges

Utloggad Raptor50-73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • LVVP-SolEl-Solvärme
SV: Anslut 9+3kw koppla?
« Svar #12 skrivet: 21 juni 2017, 10:34:53 »
Ja det stämmer det. Samma temp i pannan som den blir max 50 grader solvarm.. Så om den blir 50 grader med värmen i från VVB så stannar ju cirkulations pumpen så den inte blir värmare. Då har jag som mest 40-45 grader in på LVVP efter radiatorerna.
Löser inte det "problemet" du tänkte på 25fOKUS?
06/2016-05/2017  - - 8300Kw +115 säckar pellets 9200Kw
05/2017 LVVP + extra 790 watt solvärme(doppvärmare)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anslut 9+3kw koppla?
« Svar #13 skrivet: 21 juni 2017, 16:12:40 »
Ja det stämmer det. Samma temp i pannan som den blir max 50 grader solvarm.. Så om den blir 50 grader med värmen i från VVB så stannar ju cirkulations pumpen så den inte blir värmare. Då har jag som mest 40-45 grader in på LVVP efter radiatorerna.
Löser inte det "problemet" du tänkte på 25fOKUS?
Men har du inte +50 ut på raddarna då lite häftigt om det är +25 ute

Utloggad Raptor50-73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • LVVP-SolEl-Solvärme
SV: Anslut 9+3kw koppla?
« Svar #14 skrivet: 21 juni 2017, 20:46:40 »
Jag kör varken värmepump eller något mer än manuellt ett par gånger i veckan så den bara startar och går lite. Ingen behov av att köra den nu när det är varmt nog. :)
Som sagt så har jag värme nog på tanken, även om den inte är påslagen om dagen, eller att den är kopplad så värmepumpen måste värma vattnet till VVB.
Spar en del Kwh av den orsaken.. :)
06/2016-05/2017  - - 8300Kw +115 säckar pellets 9200Kw
05/2017 LVVP + extra 790 watt solvärme(doppvärmare)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anslut 9+3kw koppla?
« Svar #15 skrivet: 21 juni 2017, 21:17:53 »
Jag kör varken värmepump eller något mer än manuellt ett par gånger i veckan så den bara startar och går lite. Ingen behov av att köra den nu när det är varmt nog. :)
Som sagt så har jag värme nog på tanken, även om den inte är påslagen om dagen, eller att den är kopplad så värmepumpen måste värma vattnet till VVB.
Spar en del Kwh av den orsaken.. :)
Det är klart att det kan funka med lite manuellt , min tanke var att om du har en shunt sitter mellan VP och panna
och givare på framledningen så kan VP snurra och om den inte räcker så spetsar pannan på , då kan du ladda pannan till +90 om du kan få så mycket sol till den , stänger du av VP då så värmer du med pannan , shunten tar då från pannan ,
billig värme som du vill ha   :)

NickNyfiken

  • Gäst
NickNyfiken
SV: Anslut 9+3kw koppla?
« Svar #16 skrivet: 21 oktober 2023, 21:11:27 »
Hej NickNyfiken.
Jag hade i vintras en framlednings temperatur på runt 40-50 grader, det var nog att hålla huset varmt nog.
Jag har kopplat det nu så att returen från radiatorer går in i innerdelen på LVVP och tillbaks till pannan innan det går tillbaks till radiatorer.
Jag undrar på om jag skall göra om det lite faktisk. Det värkar för mig som om det blir lite upp och ner.
Vore det inte bättre att mixa vattnet från radiatorer i pannan innan det värms upp lite extra i LVVP innan det skickas ut igen?
Exakt var i pannan kunde du koppla in vattnet ifrå lvvp ?

Nickodemious

  • Gäst
Nickodemious
SV: Anslut 9+3kw koppla?
« Svar #17 skrivet: 31 oktober 2023, 07:21:48 »
Hej NickNyfiken.
Jag hade i vintras en framlednings temperatur på runt 40-50 grader, det var nog att hålla huset varmt nog.
Jag har kopplat det nu så att returen från radiatorer går in i innerdelen på LVVP och tillbaks till pannan innan det går tillbaks till radiatorer.
Jag undrar på om jag skall göra om det lite faktisk. Det värkar för mig som om det blir lite upp och ner.
Vore det inte bättre att mixa vattnet från radiatorer i pannan innan det värms upp lite extra i LVVP innan det skickas ut igen?
Hej, Var kopplade du in llvp i ctc pannan ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!