Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC ECO HEAT 400 MED WILO YUNOS varmvattencirkulations pump  (läst 431 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Malisan74

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag har under många år försökt förstå detta med bergvärmepump och optimera men varje vinter har jag till slut tappat orken.
Denna vinter försöker jag igen men är tacksam om någon hjälper mig.
Tog fram alla manualer och märkte en sak.
Min Ctc Ecoheat 400 var fel inställd gällande kurvan och den är nu inställd på 50.
Nu är min fråga:
Eftersom jag tror att även min cirkulationspump är fel inställ då fram och returvattnet ligger på en skillnad över 10 grader.

1. Genom att öka farten på cirkulations pumpen så kommer den ovannämnda skillnaden att minska och som jag förstått det ska den inte vara en skillnad mer än 5 grader

2. PÃ¥ cirkulationspumpen finns det 3 inställningar för  differenstryck.
Somjag tror så har jag 2rörssystem på elementen
Innan jag justerade så var cirkpumpen inställd på den högra inringade dvs konstant differenstryck
Nu har jag bytt pga av elementet på variabelt differenstryck


Då är min fråga Vad är rätt?
Ska jag höja varvtalen för att minska skillnaden på fram och retur vattnetn så jag har 5 grader i skillnad och
då jag har 2 rörssystem, ska jag ha variabelt differenstryck?

Tacksam för svar
« Senast ändrad: 08 januari 2024, 13:04:27 av Malisan74 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC ECO HEAT 400 MED WILO YUNOS varmvattencirkulations pump
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2024, 13:13:47 »
Variabelt differenstryck är rätt för radiatorer i 2-rörssystem. Man strävar normalt efter 7-10 graders delta mellan framledningstemperatur och returtemperatur.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Malisan74

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är 2 rörssystem jag har? Vänligen se bild
« Senast ändrad: 08 januari 2024, 13:19:53 av Malisan74 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC ECO HEAT 400 MED WILO YUNOS varmvattencirkulations pump
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2024, 13:47:54 »
Absolut, det ser ut som 2-rörs.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Malisan74

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Glömde fråga! Om man har en trådlös rumsgivare och radiatorer, vilket differanstryck ska den vara inställd på då? Variabel eller konstant?
Som jag fattade så ska man ha variabel när det är radiatorer, men samarbetar pumpen då med den trådlösa givaren?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Variabel.

Har bara 1x erfarenhet av den trådlösa givaren, verkar påverka nästan inget, det är nästan lika bra. In i menyn, se kurva och justering. Lär dig skillnaden på dessa, optimera värmeprecisionen med dessa.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Malisan74

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan man strypa termostater i vissa rum  vid variabel tryck eller är det ocksÃ¥ här som regeln gäller att dom ska vara full öppna?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC ECO HEAT 400 MED WILO YUNOS varmvattencirkulations pump
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2024, 18:59:56 »
Det är ju själva värmepumpen som tycker det är bäst med öppna termostater men många CTC har ju shunt så då är problemet mindre och det går bra med termostater.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Malisan74

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så med andra ord så kan jag i vissa rum sänka termostaten ex till halv effekt, från danfoss termostat som ligger på max nu på 5 kan jag vrida till 3 utan att påverka flödet i rören?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!