Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rumsgivare i Garage med vattenburen golvvärme  (läst 464 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MattiasKa

  • Gäst
MattiasKa
Rumsgivare i Garage med vattenburen golvvärme
« skrivet: 16 november 2023, 09:57:12 »
Hej, ni som har garage med vattenburen golvvärme, har ni testat med respektive utan rumsgivare?

Nu när det är kallt och kall luft snabbt kyler garaget när man öppnar garageport, så upplever jag att det blir oönskade ryckningar i värmepumpsystemet. Rumsgivaren kan snabbt registrera att garaget tappar 3 grader och reagerar då genom att öppna shunt på den slingan helt. Då ökar värmebehovet och har man då otur att man är nära att shuntfördröjningen tickat ned till 0, så kan det bli så att elpatronerna till och med kickar in. Att återställa tempen i garaget tar ju en stund för golvvärmen så det känns som att det är onödigt att den ska ge helt öppen shunt så länge.

Funkar det att köra utan rumsgivare och bara på utetemp och kurvan och ha lite tålamod med att återfå full värme (kanske går lika snabbt?)?

Nån som testat både alternativen och kan svara på hur komfort och ev elförbrukning blir för de båda alternativen?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare i Garage med vattenburen golvvärme
« Svar #1 skrivet: 16 november 2023, 15:31:01 »
Jag har inte en CTC, men har vattenburen golvvärme i garaget utan innegivare. Den går på kurva och offset och fungerar fint.
Från början var den kopplad på framledningen men shunten blev väldigt orolig och vi kopplade om så att den matas från returen från huset, som har radiatorer. Har kört så i snart 20 år.
Jag har också begränsat framledningen för att prioritera värmen i huset om det blir svinkallt.
Vi håller ca 15 grader i garaget.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Inloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rumsgivare i Garage med vattenburen golvvärme
« Svar #2 skrivet: 20 november 2023, 11:33:16 »
Har exakt samma problem som trådskaparen. Min McGyver-lösning för ett par år sedan var att använda ratten för temperaturbegränsaren på shunten och sätta en fast max framledningstemperatur.

Sen fick temperaturen i garaget gå lite upp och ner med utetemperatur, och kom en rejäl köldknäpp så vred jag upp ratten lite så det inte tempen understeg 12 grader.

Men nu tänkte jag att jag skulle få till en temperatur som är satt till x grader mindre än i övriga huset, så jag har snackat lite med LK som gör shunten och de rekommenderade att byta ut min trådlösa termostat mot en termostat som inte har någon automatik, alltså agerar bara som ratt med fast strypning.

Har beställt en sån nu så jag kan återrapportera hur väl det funkar. Tanken är att bara strypa lite granna så jag får ner temperaturen i garaget några grader jämfört med övriga huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!