Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Österrikiska Valet 2013  (läst 9064 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Österrikiska Valet 2013
« skrivet: 04 oktober 2013, 20:54:43 »
För att ingen skall känna sig utanför! Har jag ägnat lite tid åt att studera valresultaten ifrån Österrikes Val.

Min skoltyska kommer nog inte till sin fulla rätt här.
Hoppas att få hjälp av en insatt person med rötterna ifrån Österrike. Som vi har lyckan att husera här på forumet. Ewald  tummenupp.

Som jag förstått det hela har mångmiljardären Frank Stronach Som är negativ mot Euron men positiv till EU samt vän av invandring fått valresultat som ligger lägre än förväntat. 5.8 %.

Däremot tycks det invandringskritiska partiet FPÖ fått 21.4 % mer än förväntat från olika undersökningar.

SPÖ Österikiska socialpartiet minskade till 27.1 %
ÖVP Liberal konservativt parti som även de tycks backa 23.8 %

Intressanta siffror som kanske kan ge en vägledning om hur folk som liksom oss är ganska EU negativa tänker. Dessutom ligger Österrike rätt så utsatt med närhet till forna Öststater å nära länder med befolkningar som nyligen blivit EU medlemmar. Risk för spänningar å slitningar när nya medlemmars invånare söker lyckan i närområdet!

Rätta mig gärna Ewald om jag missat något  :).

Tyke  :D


Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Österrikiska Valet 2013
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2013, 11:42:53 »
För att ingen skall känna sig utanför! Har jag ägnat lite tid åt att studera valresultaten ifrån Österrikes Val.

Min skoltyska kommer nog inte till sin fulla rätt här.
Hoppas att få hjälp av en insatt person med rötterna ifrån Österrike. Som vi har lyckan att husera här på forumet. Ewald  tummenupp.

Som jag förstått det hela har mångmiljardären Frank Stronach Som är negativ mot Euron men positiv till EU samt vän av invandring fått valresultat som ligger lägre än förväntat. 5.8 %.

Däremot tycks det invandringskritiska partiet FPÖ fått 21.4 % mer än förväntat från olika undersökningar.

SPÖ Österikiska socialpartiet minskade till 27.1 %
ÖVP Liberal konservativt parti som även de tycks backa 23.8 %

Intressanta siffror som kanske kan ge en vägledning om hur folk som liksom oss är ganska EU negativa tänker. Dessutom ligger Österrike rätt så utsatt med närhet till forna Öststater å nära länder med befolkningar som nyligen blivit EU medlemmar. Risk för spänningar å slitningar när nya medlemmars invånare söker lyckan i närområdet!

Rätta mig gärna Ewald om jag missat något  :).

Tyke  :D

Haha ... nja, just nu orsaker ett parti ett stort kaos .... Frank!

Han kastar ut politiker ur sitt parti och kräver tillbacka pengar från partiets länsorganisationer ... Ingen kann numera tänka att gå i en koalition med honom ... men han själv är i Kanada igen efter valet  a:gl  .... visste ju att vissa polulister inte duger ....

... snart är det EU val och i EU parlamentet måste ju politiker och partier från hela Europa samarbeta ....

... och det finns ju en hel del att göra och en hel del problem ska lösas ...

... vilket svenskt parti ander du kann lösa detta Problem bäst tyke?

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Österrikiska Valet 2013
« Svar #2 skrivet: 05 oktober 2013, 12:28:06 »
Haha ... nja, just nu orsaker ett parti ett stort kaos .... Frank!

Han kastar ut politiker ur sitt parti och kräver tillbacka pengar från partiets länsorganisationer ... Ingen kann numera tänka att gå i en koalition med honom ... men han själv är i Kanada igen efter valet  a:gl  .... visste ju att vissa polulister inte duger ....

... snart är det EU val och i EU parlamentet måste ju politiker och partier från hela Europa samarbeta ....

... och det finns ju en hel del att göra och en hel del problem ska lösas ...

... vilket svenskt parti ander du kann lösa detta Problem bäst tyke?

Antar att du inte syftar på populisten Frank med din fråga  ;).

IOM att jag är en sann vän av frihet å allergisk mot allt vad EU står för.

Så finns det i nuläget endast ett parti som är renodlat EU kritiskt.
Dvs SD.

Skulle vi mot förmodan få lämna EU samarbetet så skulle många Svenska kronor sparas in. Inget tjafs angående dumma förslag ( räcker med de 349 st idi*terna) som finns i Riksdagen! Naturligtvis lämna Schengen avtalet så att vi kan kolla vilka som passerar gränsen plus vad dom passerar gränsen med.

Tyke  :D

Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Österrikiska Valet 2013
« Svar #3 skrivet: 05 oktober 2013, 13:48:38 »
EU-frågan är en av de få där SD har alla hästarna inne.
Fast...om man nu vill "hjälpa" nödbehövande i närområdet istället för att de ska komma hit, är inte EU en bra kanal då...?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Österrikiska Valet 2013
« Svar #4 skrivet: 05 oktober 2013, 14:30:41 »
EU-frågan är en av de få där SD har alla hästarna inne.
Fast...om man nu vill "hjälpa" nödbehövande i närområdet istället för att de ska komma hit, är inte EU en bra kanal då...?
Ser inte problemet. Vi sänder ju redan i dagsläget massor med miljarder till behövande via bistånd dels via FN, Sida osv...
Vi gjorde det innan EU inträdet, vi gör det nu å lär nog göra det fortsättningsvis.

Sedan att massor av pengar försvinner på vägen är ju inget nytt.
Ibland beroende på ren inkompetens ifrån bidragsgivare. Korruption ifrån oärliga mottagare förekommer troligtvis oftare än vad vi känner till.

Ett sätt att skapa arbetstillfällen för de hänsynslösa människosmugglarna vore ju att sätta dem i arbete i flyktinglägrerna. Direkt avlönade av den Svenska staten. a:gl

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Österrikiska Valet 2013
« Svar #5 skrivet: 05 oktober 2013, 15:31:49 »
I vissa EU-länder finns det redan väldigt restrinktiva regler för asylanter. Det är redan ganska svårt att söka asyl.

I Österrike har ju redan ett parti som sd suttit i regeringen och även då fanns det en hel del invandring.
Det fanns ett avtal att detta parti även accepterade att Österrike är med i EU. Här verkar det inte så att ngn parti skulle vilja lämna EU direkt.

Ett stort problem är att vissa länder inte sköter sin ekonomi respektive att bankerna i dessa länder har stora problem.

Det är svårt att säga om vad som verkligen händer om man skulle stoppa alla pengar till Grekland och andra krisländer. De skulle väl gå bankrutt.

Men Island hade också banker och de har aldrig försökt rädda bankerna där. Resultaten var att sparare i vissa länder belv av med deras förmogenheter. Idag mår ju landet bättre, men förtroende i Island är ju borta ....

.... Schengen är ju inte ngt som är dåligt ... enklare att resa inom EU vilket är bra ...

... i Österrike diskuteras just nu i Socialdemokratin om man ska förhandla med FPÖ (nationalistiska partiet) eller inte.
Nu efter att Frank mer eller mindre håller på att förstöra sitt parti har ju andra (även nationalistiska partiet) utslutat att gå i en regering där även Frank ingår.

Då finns det bara 2 möjligheter: 1. socialdemokraterna (spö) + konservativa (övp) eller socialdemokraterna (spö) + nationalisterna (fpö) ....

... men bara 5 % av österrikarna vill ha en sådan regering enl. undersökningar. Problemet är att många som röstar på s avsyr nationalisterna. På andra sidan skulle de flesta som röstar på nationalisterna gäran vilja se ett samarbete med borgerliga partiet övp. Resultatet skulle kunna bli att socialdemokraterna tappar en massa röstar till miljöpartiet och även nationalisterna minskar och tappar röstar till t.ex. det andra nationalistiska partiet som dock inte kom in i riksdagen ...



Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Österrikiska Valet 2013
« Svar #6 skrivet: 05 oktober 2013, 15:37:00 »
Som jag förstått det hela har mångmiljardären Frank Stronach Som är negativ mot Euron men positiv till EU samt vän av invandring fått valresultat som ligger lägre än förväntat. 5.8 %.

Frank är nog inte direkt en vän av invandringen, men han är inte så kritiskt mot invandring som nationalisterna. Han bor ju själv i Kanada.

Ja, Frank är negativt till Euron, men vill inte direkt lämna EU. Inte ens nationalisterna vill lämna EU för tillfället.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Österrikiska Valet 2013
« Svar #7 skrivet: 05 oktober 2013, 15:50:11 »
Däremot tycks det invandringskritiska partiet FPÖ fått 21.4 % mer än förväntat från olika undersökningar.

SPÖ Österikiska socialpartiet minskade till 27.1 %
ÖVP Liberal konservativt parti som även de tycks backa 23.8 %


Det preliminära slutresultatet (inkl. alla valkort) ser ut så här:

http://orf.at/wahl13/

Socialdemokraterna 26,8 % (- 2,5 %), konservativa partiet (övp) 24 % (- 2%), invandringskritiska och nationalistiska fpö 20,5 % (+ 3 %), miljöpartiet 12,4 % (+ 2%), national-liberala parti bzö (invandringskritisk) 3,5 % (- 7,2 %) ... de åkte ur riksdagen, Frank 5,7 %, det nya liberala partiet neos 5 %, övriga 2,1 %

Den stora överraskningen var att neos kom in i riksdagen; fpö fick ju främst röster från bzö vilket är en förklaring att de ökade ... men samtidigt försvann ju de andra ... även bzö har stora Problem just nu ... 2 tunga politiker blev utslutade ur partiet och 2 dagar senare gick även ledaren av ...

Miljöpartiet och neos utslutade ett samarbete med nationalisterna och nationalisterna utslutade under tiden ett samarbete med Frank ... "man ska inte bygga på sand" ...


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Österrikiska Valet 2013
« Svar #8 skrivet: 05 oktober 2013, 17:16:15 »
Intressanta siffror som kanske kan ge en vägledning om hur folk som liksom oss är ganska EU negativa tänker. Dessutom ligger Österrike rätt så utsatt med närhet till forna Öststater å nära länder med befolkningar som nyligen blivit EU medlemmar. Risk för spänningar å slitningar när nya medlemmars invånare söker lyckan i närområdet!

Nja, som sagt, där där jag jobbar ( och det är ett ställe nära den ungerska och slovenska gränsen) finns det en hel del folk från Ungern och Slovenien .... de jobbar i Österrike och bor i Ungern/Slovenien. 2 arbetskollegor pendlar från och till Slovenien varje dag.

Det finns inga problem med befolkningen från öststaterna där där jag jobbar ...

Däremot fanns det metalltjuvar troligtvis även från vissa öststater. Men delvis får man ju tag i brottslingar, även när de är tillbacka i deras hemländer.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Österrikiska Valet 2013
« Svar #9 skrivet: 05 oktober 2013, 18:19:04 »
Intressanta siffror som kanske kan ge en vägledning om hur folk som liksom oss är ganska EU negativa tänker. Dessutom ligger Österrike rätt så utsatt med närhet till forna Öststater å nära länder med befolkningar som nyligen blivit EU medlemmar. Risk för spänningar å slitningar när nya medlemmars invånare söker lyckan i närområdet!

Nja, som sagt, där där jag jobbar ( och det är ett ställe nära den ungerska och slovenska gränsen) finns det en hel del folk från Ungern och Slovenien .... de jobbar i Österrike och bor i Ungern/Slovenien. 2 arbetskollegor pendlar från och till Slovenien varje dag.

Det finns inga problem med befolkningen från öststaterna där där jag jobbar ...

Däremot fanns det metalltjuvar troligtvis även från vissa öststater. Men delvis får man ju tag i brottslingar, även när de är tillbacka i deras hemländer.

Apropå dina tankar angående Schengen. Så är jag motvalls dvs jag tycker det är det bland det sämsta som drabbat Europa. Hur jobbigt kan det vara att ha med sig ett pass. Rekommendationen är ju att man bör ha med sig pass hur som haver. Införsel å utförsel av olagliga varor dvs knark å stöldgods har eskalerat sedan Schengen. Om vi nu vänder blicken mot Sverige iaf.

Som det är nu törs ju knappt tullen i Sverige ingripa mot hotfulla personer.
Tydligen har önskemål om beväpning av Svensk tullpersonal framförts på sistone. Från tullpersonalen själva.

Ja ja det är väl bara att anpassa sig till ett annat tänk. :'(

Men visst skall inte vara så inskränkt att jag inte kan erkänna att det finns posiva sidor med EU samarbetet . Fast jag har inte sett dessa positiva sidor än. ::)

Tyke  :D

Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Österrikiska Valet 2013
« Svar #10 skrivet: 05 oktober 2013, 19:17:03 »
Nja, Österrike är ett land med mycket turism och tidigare fanns det ibland längre köar vid gränsen .... fram för allt när det var semester tid.

Vissa kontroller av identiteten är ju tillåtna trots EU-regler - bara inte vid gränsen. T.ex. skulle man kunna kontrollera på ett tåg från Göteborg till Stockholm.

Men det fanns ju en omröstning om EU och alla visste vad det innebär och över 66 % tyckte att Österrike ska gå med.

Visst innebär det tvärtom att ca. 33 % var emot .... men som sagt, majoriteten var ju positiv till EU och även i Tyskland visar ndersökningar att befolkningen inte vill återinföra gränskontroller osv.

Vad jag minns ville Danmark en gång återinföra gränskontroller. Men i Österrike var det just en fall där en dansk har begått ett brott och där samarbetet med Danmark inte alls fungerade enligt medierna.

Med andra länder som t.ex. östeuropeiska länder verkar ju i dagens läge samarbetet om brottsligehten fungera tillräckligt bra.
Det är inte det stora problemet.

Ett större problem är hur man ska lösa det med krisen i Grekland, Spanien osv. ... man kan ju inte hela tiden betala skulderna som de orsaker ....

... sen tycker jag att det inte är en bästa idén att ta in Turkiet i EU. Blir ju allt svårare att ha koll när det händer problem.

Visst, när det fanns omröstningen om EU fanns det ännu Inga planer om att även Rumänien eller Bulgarien ngn gång skulle vara med .... där Finns det problem med folk som kommer hit och tiggar eller inte har samma "levnadssätt" som folk från norra eller västra Europa .... men som sagt, bryter man mot den offentliga ordningen kan man ju bli utvisad ...


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Österrikiska Valet 2013
« Svar #11 skrivet: 05 oktober 2013, 19:28:43 »
I Österrike måste ju partierna vara mycket försiktiga med vad de gör.

Det finns inte bara nationalistiska partier. Det finns fram för allt miljöpartiet och under tiden även liberala neos som skulle kunna öka i framtiden.

Miljöpartiet fick redan 20 % i landstingsvalet i Salzburg.

http://www.parties-and-elections.eu/austria3.html

Även Frank fick redan över 11 % i ett landstingsval.

Han har ju ungefär samma grupp väljare som de nationalistsiaka partier. Det är också en förklaring varför det invandringskritiska partiet var rel. svag i valundersökningarna. Dom hamnade vid 17 till 18 % i undersökningarna medan Frank hamnade vid 8 eller 9 %.

Men han gjorde alla fel man kan göra de sista veckorna före valet, därför hamnade han bara vid 5,7 % och nationalisterna fick över 20 % ....
« Senast ändrad: 05 oktober 2013, 20:02:15 av Ewald »

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Österrikiska Valet 2013
« Svar #12 skrivet: 05 oktober 2013, 20:18:14 »
Hur verkar konjukturläget vara i Österreich  i dagsläget. Stabilt eller svajiigt?

Användes världskonjukturen som valpropaganda?

Vänder mig nog i första hand till Ewald eller om det finns någon annan insatt?

Arbetslöshet? Vuxna kontra ungdomar?

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Österrikiska Valet 2013
« Svar #13 skrivet: 05 oktober 2013, 21:11:59 »
Hur verkar konjukturläget vara i Österreich  i dagsläget. Stabilt eller svajiigt?

Användes världskonjukturen som valpropaganda?

Vänder mig nog i första hand till Ewald eller om det finns någon annan insatt?

Arbetslöshet? Vuxna kontra ungdomar?

Tyke  :D

Österrike har den lägsta arbetslösheten i EURO-Zonen ... Socialdemokraterna verkade främst visa att dom står för säkra arbetsplatser och säkra pensioner ...

... ett annat tema var att man ska tillåta en 12-timmars arbetsdag (konvervativa partiet).

Miljöpartiet anses nu också mer vara ett parti som "täcker upp korruption" ... (en roll som för ca. 20 år sen Haider hade). ...sen vill de öka jämställdheten osv. ....  dom verkar bli allt mer ett parti man har "förtroende för" ... de ville också bryta den "röd-svarta-majoriteten" i parlamentet. 

Nationalistiska partiet hade en slogan "ingen Cent för skuldsatta stater" och "älskar din nästa - det är österrikarna" osv.

Frank ville helst ha mer avreglering ... enklare regler ... nya idéer .... staten ska lyssna mer på medborgarna .... osv. .... mindre socialstat ..... men sen tyckte han att det är bra att USA avlyssnar Europa ("bra att ngn bryr sig") och sen kunde han tänka sig att införa dödstraffet - "för yrkesmödrare" .... han svarade inte på frågor som Reportern ställde osv ... han tog upp ett eget tema osv osv.

bzö ville bland annat sänka skatterna ... 

neos var mer ett parti för yngre .... trodde dock inte att dom kommer in ...


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Österrikiska Valet 2013
« Svar #14 skrivet: 05 oktober 2013, 22:12:18 »
Även Socialdemokraterna vill sänka skatterna för arbetare och anställda (upp till ca. 320 000 SEK årsinkomst) , men öka skatten för "millionärer" ... det ville inte Frank och bzö t.ex.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Österrikiska Valet 2013
« Svar #15 skrivet: 05 oktober 2013, 22:47:06 »
Österrike har den lägsta arbetslösheten i EURO-Zonen ... Socialdemokraterna verkade främst visa att dom står för säkra arbetsplatser och säkra pensioner ...

... ett annat tema var att man ska tillåta en 12-timmars arbetsdag (konvervativa partiet).

Miljöpartiet anses nu också mer vara ett parti som "täcker upp korruption" ... (en roll som för ca. 20 år sen Haider hade). ...sen vill de öka jämställdheten osv. ....  dom verkar bli allt mer ett parti man har "förtroende för" ... de ville också bryta den "röd-svarta-majoriteten" i parlamentet. 

Nationalistiska partiet hade en slogan "ingen Cent för skuldsatta stater" och "älskar din nästa - det är österrikarna" osv.

Frank ville helst ha mer avreglering ... enklare regler ... nya idéer .... staten ska lyssna mer på medborgarna .... osv. .... mindre socialstat ..... men sen tyckte han att det är bra att USA avlyssnar Europa ("bra att ngn bryr sig") och sen kunde han tänka sig att införa dödstraffet - "för yrkesmödrare" .... han svarade inte på frågor som Reportern ställde osv ... han tog upp ett eget tema osv osv.

bzö ville bland annat sänka skatterna ... 

neos var mer ett parti för yngre .... trodde dock inte att dom kommer in ...



Tack för det utförliga svaret! tummenupp

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Österrikiska Valet 2013
« Svar #16 skrivet: 05 oktober 2013, 23:32:12 »
@ tyke

Här är en statistik om var i EU arbetslösheten var lägst 2012

http://de.statista.com/statistik/daten/studie/240444/umfrage/regionen-mit-der-niedrigsten-arbeitslosenquote-in-der-eu/

Salzburg och Tirol hade den lägsta arbetslösheten. Även regioner i Tyskland och Nederländerna är med .... och Prag/Tjekien ...

och här är de regionerna som hade den högsta arbetslösheten 2012 .... regioner i Spanien och Grekland ... och en region i Frankrike ...

http://de.statista.com/statistik/daten/studie/240448/umfrage/regionen-mit-der-hoechsten-arbeitslosenquote-in-der-eu/
« Senast ändrad: 05 oktober 2013, 23:42:49 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Österrikiska Valet 2013
« Svar #17 skrivet: 06 oktober 2013, 10:24:21 »
Nu sorterar Frank ut i Vorarlberg.

Han har uppsagt alla "anställda" där ...

http://vorarlberg.orf.at/news/stories/2607611/

Frank tar upp interessanta fråga. Vad gäller egentligen om man har "köpt in" en del politiker och sen är missnöjd med deras arbete ... ??  a:gl a:gl ...

Gäller då konsumentköpslagen  a:gl tOOmten >:D :-)) ... Frank verkar vilja ha tillbacka sina pengar för dessaa "dåliga varor" ...  :-)) :-))

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Österrikiska Valet 2013
« Svar #18 skrivet: 09 oktober 2013, 21:30:34 »
Fortfarande kaos hos Frank  a:gl

http://www.kleinezeitung.at/nachrichten/politik/nationalratswahl/3433398/chaos-team-stronach-geht-weiter.story

han har under tiden stängt av konton som egentligen skulle förvaltas av vissa partimedlemmar ....

... partiet upplösas redan i delstaten Vorarlberg ....

fan vem var så korkad och röstade på detta kaos-parti ....  Sc:,h  dontknow

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Österrikiska Valet 2013
« Svar #19 skrivet: 23 oktober 2013, 23:07:47 »
Min Österikiska granne velar om var han skall slå ned sina bopålar resten av livet. Han äger fastigheter både i Sverige å Österrike.
Väger fördelar mot nackdelar.

Själv så har jag inte denna lyxen att kunna välja land. Utan mer var i landet Sverige skall man finna framtiden. Syftar främst på jobb bostad trygghet omsorg som fungerar osv... Även i framtiden!

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Österrikiska Valet 2013
« Svar #20 skrivet: 24 oktober 2013, 14:48:43 »
Min Österikiska granne velar om var han skall slå ned sina bopålar resten av livet. Han äger fastigheter både i Sverige å Österrike.
Väger fördelar mot nackdelar.

Själv så har jag inte denna lyxen att kunna välja land. Utan mer var i landet Sverige skall man finna framtiden. Syftar främst på jobb bostad trygghet omsorg som fungerar osv... Även i framtiden!

Tyke  :D

Inom EU kan du bosätta dig var att du vill.

Praktiskt sett skulle du kunna köpa ett hus i Österrike. Om du har tillräckligt med pengar och väljer rätt ställe hyr jag av dig ;) ...

Bor själv på två ställen i Österrike. Behöver en "extra-bostad" där där jag jobbar .... köper du ett hus här hyr jag av dig (och sköter huset) ;-) ... hus som duger är inte billiga ... :/

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Österrikiska Valet 2013
« Svar #21 skrivet: 24 oktober 2013, 14:55:28 »
Sen har jag 2 kollegor från Slovenien som också kan vara interesserad av att hyra i Österrike ....

... du själv skulle kunna använda huset som annan bostad ... har du alltså pengar för att köpa ett hus finns det möjligheter  tummenupp

... bara du väljer rätt kvalitet och rätt ställe ...


... jag har inte råd med att köpa ett hus som duger bara för att ha det som annan bostad ...

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Österrikiska Valet 2013
« Svar #22 skrivet: 24 oktober 2013, 20:47:19 »
Inom EU kan du bosätta dig var att du vill.

Praktiskt sett skulle du kunna köpa ett hus i Österrike. Om du har tillräckligt med pengar och väljer rätt ställe hyr jag av dig ;) ...

Bor själv på två ställen i Österrike. Behöver en "extra-bostad" där där jag jobbar .... köper du ett hus här hyr jag av dig (och sköter huset) ;-) ... hus som duger är inte billiga ... :/

Tyvärr Ewald så har jag nog varken intresse eller ekonomiska möjligheter att skaffa mig ett boende i Österreich. Tänkte däremot bjuda in mig själv till grannens hus " våldgästa" när han är på plats..... ::)

Har endast besökt Wien när jag var ung en gång i tiden  :).
Gör gärna ett återbesök plus ägna resten av landet ett besök.
Vet inte om jag kommer med fördomar nu? Men de få Österrikare som jag har träffat har varit väldigt gästfria/ glada å trevliga  ;)

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Österrikiska Valet 2013
« Svar #23 skrivet: 24 oktober 2013, 21:46:54 »
Det finns en del trevliga människor i Österrike, men jag har även träffat sådana som är mindre trevliga.

Hur ofta är grannen på plats? Hur gammal är han/hon? Står huset tomt när han inte är på plats? Är det en helårsbostad?
Varför vill du bjuda in dig "våldgästa" till hans/hennes hus? Har ni problem med varenandra? ....


Du kan ju komma till Güssing när du har lust för att semestra i Österrike igen. Då kann du t.ex. titta på fästningen där. Jag brukar promenera där ganska regelbunden ....

http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%BCssing

För ngn vecka sen kunde man bland annat titta på alla muséer helt gratis. Inne i fästningen inns det också ett Museum vad jag vet, fast jag har aldrig varit där. En restaurang finns det också där uppe .... och utsikten där uppe är inte illa  :)
« Senast ändrad: 24 oktober 2013, 22:03:16 av Ewald »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!