Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ack- tanks laddning  (läst 1902 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad trebema

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Ack- tanks laddning
« skrivet: 05 maj 2010, 23:02:28 »
Jag eldar idag med pellets i en Nibe city 1100 och det har funkat bra.
Nu skall jag bygga på anläggningen med solfångare och har fått tag på en tank på 750 liter med 2 st vv-slingor .
För att få in solvärmen tänkte jag använda en plattvärmeväxlare men är osäker på var jag skickar in värmen från den.
Jag vill inte skicka in den för högt i tanken dÃ¥ jag kanske "kyler" den pelletsvärmda kudden i tanken,samtidigt vill jag inte riskera att fÃ¥ tillbaka  varmt vatten ut och tillbaka till värmeväxlaren om jag sätter den för lÃ¥gt.
Vad tror ni? vet inte om jag förklarat på ett begripligt sätt men vore tacksam för era synpunkter.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ack- tanks laddning
« Svar #1 skrivet: 06 maj 2010, 08:31:26 »
Med en termostatstyrd trevägsventil kan du välja att mata in det i toppen då vattnet från solpanelen är tillräckligt varmt och under 'pelletskudden' då det är svalare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Ack- tanks laddning
« Svar #2 skrivet: 08 maj 2010, 20:58:12 »
hej
ladda in solvärmen i botten typ 10 cm över där du hämtar vattnet.....

Utloggad trebema

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Ack- tanks laddning
« Svar #3 skrivet: 09 maj 2010, 14:53:37 »
Acktanksladdning!

Hej. Jag kan köpa tanken att ladda in det lÃ¥gt i tanken för att därmed kanske inte oroa skiktningen,men finns inte risken att man fÃ¥r  tillbaka en del av värmen ut och tillbaka till plattvärmeväxlaren, och därmed dÃ¥lig verkningsgrad??

Jörgen

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Ack- tanks laddning
« Svar #4 skrivet: 09 maj 2010, 15:19:35 »
hej
då värmen stiger upp ska risken för det va minimal...men om det mot allförmodan skulle inträffa så sätt i sär rören mer ..20 cm.
annars så går ju inladdnings röret att vinkla lite uppåt i tanken i värsta fall...men jag tvivlar starkt på att det behövs
det varma vattnet har en jädra förmåga att pysa uppåt i tanken

se bara till att du hämtar vattnet längst ner i tanken,har faktiskt laddat in mitt vatten mitt i tanken å det funkar ochså hyfsat bra..

men att botten ladda tanken kommer alldrig att gå helt perfekt vattnet vandrar och man får en naturlig omröring i tanken...sen kommer du att måsta köra pelletsen en del i onödan (kudden du pratar om)

då tanken inte håller en viss temp typ 70 grader i topp kommer förmodligen pelletsanläggningen gå in å stöd värma
trots att solvärmen går för fullt i botten på tanken
sitter givaren till pellets anläggningen i topp på tanken är det där du skulle släppa in solvattnet för att frikoppla
pelletspannan....jag skulle hälldre toppladda en sån tank...för att slå av pellets pannan då det finns solvärme..


har sett en anläggning med botten laddning och pelletspanna dom hadde kopplat så att pelletsen värmde hela tanken å solslingan satt i botten på tanken.....
så å killen va deppad då solvärmen knappt gav nått att tala om ....tro f-n då den jobbade mot 70-85 grader i topp å pelletsen värmde hela tanken till 80 grader...

en sån gång bör nog stig å retur sitta högt på tanken så det i princip bara värmer 50 liter i topp på tanken
Ã¥ resten ska va kallt.....

hoppas bara du fattar vad jag menar.....att tex göra 2 st inladnings ställen på tanken högt + lågt är inte speciellt dyrt 2 kulventiler å lite rör..så kan du välja ställe skällv,sätter du sen givarna i dykrör går dom enkelt att flytta
har hafft 2 in och 2 utags ställen i min tank bara för att leka å testa vad som händer då man flyttar om in å uttags ställena i tanken......jävligt givande så man vet vad som händer i tanken......
det är bland annat därifrån min omrörnings teori från botten laddnigen kommer....jag har skälv testat å sett vad som händer i min tank....enligt mig så är toppladdning helt överlägset för att skickta tanken bra....


« Senast ändrad: 09 maj 2010, 15:29:58 av Dr Chun-Lan »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!