Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionera värmepump till jordvärme  (läst 2935 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dimensionera värmepump till jordvärme
« skrivet: 09 juli 2017, 18:56:04 »
Behöver hjälp att hitta lämplig värmepump . FÃ¥tt ner slangen i jorden nu , tvÃ¥ slingor vardera 400m  (800 m) pÃ¥ lerig Ã¥kermark.
Huset är ett äldre 2-vÃ¥nings med källare (dock ej under hela huset).  Normalisolerat pÃ¥ ca 180 m2 tvÃ¥ plan, källare ca 60 m2.  Tidigare uppvärmning med ved
gÃ¥tt Ã¥t ca 40-50m3 , dock kör vi  varmvatten via el-beredare dÃ¥ pannan inte eldas (sommartid) 
Det finns ju en djungel av värmepumpar sÃ¥ man har svÃ¥rt välja  ???
Jag kan fÃ¥ ett bra pris pÃ¥ Nibe verkar det som .  Har kollat lite och jämfört med bekanta som har ungefär lika stora hus och verkar hamna pÃ¥ ca 6-8 KW pump ?
Någon som kan komma med förslag så skulle jag bli väldigt tacksam.
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i tvÃ¥ plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionera värmepump till jordvärme
« Svar #1 skrivet: 09 juli 2017, 19:27:37 »
Jag skulle valt större än 6-8kw med det stora huset och stora ved förbrukningen en gissning är att en 12 kw passar bättre eller kanske invertern 1255 som ger lite drygt 17 kw som max. Om du har tankar i dag går det använda en av dom som arbetstank så vp får lite bättre drift.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionera värmepump till jordvärme
« Svar #2 skrivet: 10 juli 2017, 06:47:56 »
är det 2 X 180 + 60, eller totalt 180 m2 ovan mark och 60 i källaren.
Värms källaren?
Hur ser dina nuvarande anläggning ut (utan vedpannan)?
Vill du ha kvar nåt av det gamla, eller vill du ut med allt det gamla?
Radiatorer, golvvärme eller både och?
Har ni några särskilda behov av stor mängd tappvarmvatten?

Har du plattvärmeväxlare, slingberedare eller förrådsberedare för tappvarmvatten i gamla anläggningen?
Två eller treglasfönster?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera värmepump till jordvärme
« Svar #3 skrivet: 10 juli 2017, 08:39:53 »
är det 2 X 180 + 60, eller totalt 180 m2 ovan mark och 60 i källaren.
Värms källaren?
Hur ser dina nuvarande anläggning ut (utan vedpannan)?
Vill du ha kvar nåt av det gamla, eller vill du ut med allt det gamla?
Radiatorer, golvvärme eller både och?
Har ni några särskilda behov av stor mängd tappvarmvatten?

Har du plattvärmeväxlare, slingberedare eller förrådsberedare för tappvarmvatten i gamla anläggningen?
Två eller treglasfönster?
Hej tack för svaren  tummenupp
Det är ca 180 m2 totalt pÃ¥ 2-plan ,  källare tot 60m2 ,   det finns element pÃ¥ ca 40m2 pÃ¥ källaren som ska värmas upp.
(dock kanske 15 gr. bara.)
Radiatorer i alla rum (klassiska sektionsradiatorer)  utom i hall 15 m2 och Kök 19 m2 där det är golvvärme med egna shuntar Push 12.
Vedpanna idag med 2 ggr 750 l + Acctank ,  med 110 liter för varmvatten (vilket räcker bra till) .  Vet inte om denna ska vara kvar att toppa med under kalla vinterdagar ?
Bara 2-glas fönster i alla rum.  Finns även en vedspis i köket samt en braskamin i vardagsrum (eldas bara vid vissa tillfällen).

Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i tvÃ¥ plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionera värmepump till jordvärme
« Svar #4 skrivet: 10 juli 2017, 09:28:57 »
Ditt hus borde kräva ca 10 kW toppeffekt enligt mina schablonmässiga beräkningar.
Att jag inte tar hänsyn till din vedförbrukning beror på att det finns olika mått, olika vedblandningar, olika fukthalt, olika verkningsgrad på pannor, och olika isoleringsgrad på acktankarna.
Det finns helt enkelt så många osäkerhetskällor att jag tror man kommer lika nära sanningen om man uppskattar effektbehovet på ditt hus.
Jag räknar med ca 60 W/m2 i markplan och hälften så mycket på vind och i källaren.
Vinden värms av markplanet till vissa delar, och källaren har som regel inte så högt effektbehov när det är kallt ute då den ligger till stor del i mark, så väggarna kyls inte lika mycket som resten av husets väggar.

Markplan 60 X 90 = 5.4 kW
Vind 30 X 90 = 2.7 kW
Källaren 30 X 60 = 1.8 kW.

Totalt 9.9 kW i effektbehov.

Jag skulle inte använda den gamla varmvattenberedaren på något sätt så en värmepump inte på ett bra sätt kan legionellasäkra det vattnet annat än att värma hela 750 liters tanken till över 60 grader med jämna mellanrum, det skulle bli rätt dyrt, och du skulle få avsevärt mycket mindre tappvarmvatten än du är van vid då det nrmalt bara skulle hålla som mest 55 grader i toppen av förrådsberedaren, som regel mindre än så.

Som jag ser det så finns det några alternativ: (ingen inbördes rangordning)

1. Ha kvar en av tankarna (den utan beredaren) och kör den som arbetstank - du kan då välja en 10-12 kW on/off värmepump med inbyggd varmvattenberedare som värmer huset via arbetstanken.
Det ger dig full (eller nära på) effekttäckning och ett system som får långa gångtider och hög COP.

Skrota/sälj hela din gamla anläggning och gör en ren ny installation med en inverter på 11-16 kW.
Värmepumpar med "rätt storlek" borde vara t.ex. Daikin Evolution, CTC Gsi, Nibe 1255-12, Thermia Inverter M eller IVT GEO 412 C.
Nibe 1255-16 eller Thermia inverter L skulle också funka, men jag tycker att de borde bli i största laget.
Nackdelen med dessa är att de har lite högre lägsta uteffekt, så dessa kommer att gå on/off under en större del av året jämfört med de övriga.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionera värmepump till jordvärme
« Svar #5 skrivet: 10 juli 2017, 10:22:14 »
Räknar man på 45 m3 travad björk så blir det totalt ca 47 MWh med 80% verkningsgrad.
Lägger jag till varmvatten så kan man runda av uppåt till 50 MWh/år.
Det låter mycket och huset behöver i så fall uppåt 16-17 kW i topp effekt eller 70 W/m2 totalt.

Rickards beräkning verkar rimligare.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Dimensionera värmepump till jordvärme
« Svar #6 skrivet: 10 juli 2017, 10:39:46 »
Mitt hus var lika stort före tillbyggnad.
Jag behövde 45Mwh/år innan jag tilläggsisolerade. Så jag lutar mot att Carl N räknat rätt..men man ska väl för den jämförelsen även veta var huset är beläget.

Sedan anser jag, att ska man investera för att spara pengar, så ska man isolera och skaffa värmepump som passar det isolerade huset. Det blir billigast så i det långa loppet.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionera värmepump till jordvärme
« Svar #7 skrivet: 10 juli 2017, 10:58:05 »
Finns ingen anledning att välja för liten vp. Slangen är redan lagd vp priset brukar inte skilja mycket och det finns tillgång till tank att koppla mot för bra drift med kraftig vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera värmepump till jordvärme
« Svar #8 skrivet: 10 juli 2017, 11:25:42 »
Räknar man på 45 m3 travad björk så blir det totalt ca 47 MWh med 80% verkningsgrad.
Lägger jag till varmvatten så kan man runda av uppåt till 50 MWh/år.
Det låter mycket och huset behöver i så fall uppåt 16-17 kW i topp effekt eller 70 W/m2 totalt.

Rickards beräkning verkar rimligare.  Sc:,h
Jag har nog skrivit fel ang. vedförbrukningen  :(,   ser att jag förra Ã¥ret bara hade kapat upp 30m2 av detta finns säkert 3-4m2 kvar i vedbon. 
Dock var det en mycket mild vinter för södra Norrland,  men Rickard har nog räknat rätt där :)
Om man väljer en Inverterpump , kommer den starta och stoppa ?, det stÃ¥r ju 3-12 Kw ,  känner den inte av behovet som behövs för stunden.
Sen är jag osäker pÃ¥ behÃ¥lla en acc. tank,  tar mycket utrymme som jag skulle vilja ha till annat i källaren,  sÃ¥ är det inte avgörande för driften av VP sÃ¥ skulle jag helst skicka ut dem.
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i tvÃ¥ plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionera värmepump till jordvärme
« Svar #9 skrivet: 11 juli 2017, 06:43:40 »
Om du har kvar vedspisen i köket så behöver du väl en tank att elda mot?
Men det borde räcka fint med bara en så då får du en idé här.
http://www.nibe.se/nibedocuments/12955/M10989-2.pdf

Du behöver inte skilja systemen åt, det funkar att köra samma vatten i pannan och VP, då har du förstås bara ett öppet expansionskärl.

Kommer funka utmärkt med en inverter, så länge husets energibehov övergår dess lägsta effekt så kommer den inte starta så ofta.
Tanken kommer också bidra till att den går längre perioder.
« Senast ändrad: 11 juli 2017, 06:47:41 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionera värmepump till jordvärme
« Svar #10 skrivet: 11 juli 2017, 12:45:59 »
Jag skulle nog akta mig för att blanda arbetstank och vv i samma tank finns risk för omblandning med tex täta vv laddningar som följd men kan säkert funka bra om man vet hur långt ifrån varandra i höjdled inkopplingarna behöver vara.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!