Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Susar i elementen F1255  (läst 868 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Örjan Lax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Susar i elementen F1255
« skrivet: 04 december 2019, 08:55:23 »
Hej,

jag har en Nibe F1255 sedan augusti och det har funkat bra förutom att den vid det här laget ökända styrningen till värmebärar-CP'n styr upp CP'n på fullt, med kraftiga susningar i element som följd...

Lite bakgrund:
Nibe F1255-12
1-plan med källare. 102m² per våning. Byggt 1970-71.
1-kretssystem. 2 slingor på entréplan (3 resp. 4 element), 1-slinga i källaren (6 element).
Alla elementen är av paneltyp och har strypventiler (inte termostater) och är med ett undantag original i huset.

Vid installation så bad jag få strypningar på returen monterade för att kunna balansera temperaturen mellan våningarna. Dessa är strypta ganska mycket på entréplanets båda slingor (ca ett halvt varv från helt stängda) samtidigt som källarslingan är helt öppen, vilket har givit en jämn temperatur mellan våningarna. Något vi vill ha då vi använder källaren mycket.

Dock så vill CP'n gå på fullt och det susar i elementen. Men det susar olika mycket i elementen. Vissa låter knappt alls medan framför allt 2st låter förjävligt (typiskt nog i sovrum båda två).
Kommer ingen luft när jag försöker lufta dom.

Så, till frågorna;
Har jag fattat rätt att VP styr ut flödet baserat pÃ¥  :dt:? SÃ¥ att om jag stryper en slinga sÃ¥ blir returen kallare och CP'n gasar pÃ¥ för att fÃ¥ ut mer värme pÃ¥ slingan?
Och om jag öppnar strypningarna, så jag har fritt flöde på alla slingor, så borde CP'n lugna ner sig och susningarna minska? Följden borde tyvärr bli kallare källare än entréplan.

Kan man göra nåt åt ett enskilt element som susar? Vore ju bra om jag kan ha strypningarna inställda för bra balans mellan våningarna och istället åtgärda ett enskilt element.

För värmepump brukar man ju rekommendera att alla element är fullt öppna, men med enkretssystem så ska man väl justera radiatorena så de är mindre och mindre strypta i slingans strömningsriktning? Någon som kan sia om trolig effekt på att öppna alla strypningar på returerna och sedan istället strypa elementen mindre och mindre i fallande ordning? Kräver det högre värmekurva? Klart jag kan prova mig fram, men det är ju ganska tidskrävande och nu när utetemperaturen svänger som den gör så blir det svårt att få konsekvens i resultaten samtidigt som jag vet att det finns många erfarna och duktiga forummedlemmar!

All info om hur CP-styrningen funkar/kan balanseras, samt förslag på hur jag kan få bort susningarna samtidigt som jag behåller värmen i källaren, är välkommna!


« Senast ändrad: 09 december 2019, 17:34:50 av Örjan Lax »

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Susar i elementen
« Svar #1 skrivet: 04 december 2019, 10:59:53 »
Det gÃ¥r ju att sätta maxvärde för hur mycket CP fÃ¥r gasa pÃ¥. Det är ju bara att testa att sätta ner det frÃ¥n 100% till kanske 70% och se vad som händer. HÃ¥ll lite koll pÃ¥  :dt: under tiden sÃ¥ det inte drar iväg massor.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Örjan Lax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Susar i elementen
« Svar #2 skrivet: 04 december 2019, 12:23:59 »
Tack för svar!
Jo, jag har labbat fram och tillbaka och skulle behöva komma ner pÃ¥ 50-55% för att fÃ¥ bort susande. Men redan vid 65% och - 7-grader ute sÃ¥ fick jag ett  :dt: pÃ¥ 13 grader med returerna strypta. Och för att inte fÃ¥ kallt inne fick jag höja kurvan sÃ¥ det gick ut 47-48-gradigt vatten pÃ¥ ledningen.

Utloggad Örjan Lax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Susar i elementen F1255
« Svar #3 skrivet: 09 december 2019, 17:47:56 »
Är det någon som vet med säkerhet hur 1255:an tänker när den ökar hastigheten på cirkulationspumpen?

Just nu så gissar jag lite i mina resonemang, och det är ju inte bra...

Stämmer det att om :dt: ökar utanför VP:ns önskade differans så ökar den också hastigheten på CP så den får tillbaka rätt temp då den strävar efter ett målvärde?
Eller är det av "omtanke" den ökar, då den antar att värmen inte räcker till på radiatorkretsarna och därför vill skicka ut mer energi för att huset inte ska bli kallt?

Funderar på om det skulle hjälpa att höja kurvan och istället vrida ner på radiatorerna? Borde ge högre retur och en lungnare pump?
Logiskt eller dumt?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Susar i elementen F1255
« Svar #4 skrivet: 09 december 2019, 17:52:29 »
Har idag provat köra en 1255 som fullständigt sket i att reglera med vb pump, den höll konstant 66% oavsett om jag körde på radiator, eller egen inst på 12 grader i delta, styret verkar vara helt stört på 1255

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 719
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!