Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med Viessmann 343-G  (läst 6088 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

viessmann

  • Gäst
viessmann
Problem med Viessmann 343-G
« skrivet: 10 november 2018, 04:02:31 »
Hej. Jag har en Viessmann 343-G från 2013 som börjat stoppa pga larm. Den larmar en kod A9 och meddelar att det är fel i kylkretsregleringen (reglerutrustningen för den elektroniska expansionsventilen, värmepump, steg 1)

Vad tror ni kan vara felet?


viessmann

  • Gäst
viessmann
SV: Problem med Viessmann 343-G
« Svar #1 skrivet: 10 november 2018, 08:51:57 »
Beteendet hos pumpen är följande: Kompressorn går i ca 30 sekunder innan den slår av igen. Skall den göra det? När det gjort det 20 gånger under ca 2-3 timmars tid så går larmmeddelandet in om att det är fel i kylkretsregleringen. (reglerutrustningen för den elektroniska expansionsventilen) och pumpen sätter sig i viloläge. Stänger av och sätter på pumpen igen och då går den igång igen och kompressorns får återigen 20 nya försök att gå, vilket den klarar i 30 sekunder varje gång..

Ska inte kompressorn gå längre tid? Vad är det som gör att den elektroniska expansionsventilen inte verkar fungera som den ska eller gör det det och bara varnar?

Viessmann har dåligt med serviceställen ute i vårt land så en expert har långt hit och det kan vara bra att meddela så mycket tankar som möjligt när denne skall ta sig hit tänker jag

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med Viessmann 343-G
« Svar #2 skrivet: 10 november 2018, 09:12:09 »
Se om du kan hitta en lokal kylteknik som kan titta på det om det är svårt och dyrt att få dit viessman tekniker. Jag har svårt att tro att viessman har en radikalt annorlunda lösning än andra värmepumpar och då kan nog någon lokal förmåga hitta problemet.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

viessmann

  • Gäst
viessmann
SV: Problem med Viessmann 343-G
« Svar #3 skrivet: 10 november 2018, 09:18:44 »
Tack Magnus, jag har en bekant som är kyltekniker och hjälpte mig med en luftvärmepump i somras. Ska prata med honom. Vad tror du kan vara problemet? En givare som spökar?

viessmann

  • Gäst
viessmann
SV: Problem med Viessmann 343-G
« Svar #4 skrivet: 10 november 2018, 17:42:27 »
Har kollat igenom det mesta men svårt hitta felet. Viessmann har få serviceställen i Sverige. Inte bra. Skulle köpt en Nibe eller annat vanligare märke här hemma. För en amatör som en annan är man helt utlämnad till tekniker

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med Viessmann 343-G
« Svar #5 skrivet: 10 november 2018, 19:57:45 »
Det är väl något fel på expansionsventilen om inte någon givare är dålig men det brukar man kunna utesluta genom att titta på värdena. Den icke elektriska expansionsventilen på min förra maskin fick bytas då den kärvade på något sätt.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

333-G

  • Gäst
333-G
SV: Problem med Viessmann 343-G
« Svar #6 skrivet: 11 november 2018, 17:44:31 »
Det troligaste felet är låg eller högtryck (pga dåligt flöde på kalla eller varma sidan)
A9 är ett samlingslarm från kylkretsregulatorn..
Vad har du för felmeddelanden om du går in i felhistoriken för denna?
Se sid 82 i det länkade dokumentet. (Manual som är fritt tillgänglig på Viessmanns hemsida)
https://webapps.viessmann.com/vibooks/api-internal/file/resources/technical_documents/SE/sv/VSA/5791108VSA00001_1.PDF?#pagemode=bookmarks&zoom=page-fit&view=Fit

Ta inte dit en kyltekniker innan du kollat det... Troligtvis behöver du ingen kyltekniker för att lösa problemet. Glöm fel på expansionsventil eller givare tills vidare.

333

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med Viessmann 343-G
« Svar #7 skrivet: 11 november 2018, 18:27:16 »
Håller med ovanstående. Kolla att cirkpumpar går och att det inte är stopp i något filter. Kan vara lämpligt att kolla värmebärartemp och köldbärartemp när kompressorn slår från.
Tror det hänt i några fall att styrkortet till expansionsventilen gett upp också.

// Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

viessmann

  • Gäst
viessmann
SV: Problem med Viessmann 343-G
« Svar #8 skrivet: 11 november 2018, 18:35:16 »
Hej, vad skönt med svar  :)

Har kollat mer nu och pumpen som ska cirkulera golvvärmen står stoll trots att jag går in o försöker köra den manuellt. Har kalla golv men varmt o skönt i duschen. Känns som felet är hittat

viessmann

  • Gäst
viessmann
SV: Problem med Viessmann 343-G
« Svar #9 skrivet: 11 november 2018, 19:00:08 »
Felkodmeddelandet i kylkretsen visar 20 och sedan "anvisning 147".

Har en kompis som kommer över snart o mäter om den får ström. Så skönt hitta felet. Innan helgen visste jag ingenting om bergvärmepumpar. Nu vet jag mer. Ångest men nyttigt!!

Pumpens artikelnummer 4523677 sekundärpumpen

Stort tack. Jag återkommer


viessmann

  • Gäst
viessmann
SV: Problem med Viessmann 343-G
« Svar #10 skrivet: 11 november 2018, 21:42:30 »
Återkoppling. Pumpen är igång. Jag tömdes ur systemet skruvade bort sekundärpumpen, körde igång den någon sekund och snurrade fart på den manuellt. Det satt fast först men lossnades snabbt. Går som en klocka nu. Gäller väl att hålla igång grejerna. Tvinga den att gå när det varmt ute tex.

Tack alla för hjälpen och hoppas detta kan hjälpa någon annan nästa gång.

Mvh Hans

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!