Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VP med överkapacitet  (läst 37991 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: VP med överkapacitet
« Svar #45 skrivet: 20 februari 2011, 16:58:56 »
Jag är självlärd ;D ::)

Utloggad Timmerhus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP med överkapacitet
« Svar #46 skrivet: 20 februari 2011, 17:06:13 »
Nu börjar man undra vad ni gör för mystiska dragningar? Skulle flödet avstanna för att man kopplar bort alla radiatorer?
Flödet forsätter i alla fall i mina dragningar.Runt....Runt.
Förklara gärna för en okunnig.
Timmerhus 285 m2,                              2 plan     tilläggsisolerat i Västmanland.Konverterat till vattenburet
 Golv -värme och radiatorer i neder- vÃ¥ningen.
 Ã–ver- vÃ¥ningen radiatorer .Borrat 200 m. Ctc ecopart 10,5. Mantlad kamin 30kw, acktank 750l med beredare och el.vvb i serie.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: VP med överkapacitet
« Svar #47 skrivet: 20 februari 2011, 17:10:19 »
Om termostaterna bryter så blir det inget flöde. osannolikt att alla skulle stänga samtidigt, men om man lämnar en radiator utan termostat( kanske i ett pann rum eller liknande) så säkerställs detta.

De andra sätten som nämns är sÃ¥dant som man mest gör i stora projekt. Men det är helt överförbart till en villa installation.  Tanken blir kanske 300l istället för 4,5kbm annars ingen skillnad. *vinkar*

Utloggad Timmerhus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP med överkapacitet
« Svar #48 skrivet: 20 februari 2011, 17:56:21 »
Kan inte låta bli.
 Jag har dragit rör för radiatorer till flera hus. DÃ¥ har jag dragit tvÃ¥ eller fler slingor med avstick till raddarna. Alltid med termostater. Flödet genom slingorna funkar ju sÃ¥ länge cp gÃ¥r. Jag tänker ha termostater pÃ¥ alla radiatorer i min nya installation.
Stort hus alla rum används inte jämt. Med en acktank blir det väl inga problem?
Återkommer i en annan mer relevant tråd.
Timmerhus 285 m2,                              2 plan     tilläggsisolerat i Västmanland.Konverterat till vattenburet
 Golv -värme och radiatorer i neder- vÃ¥ningen.
 Ã–ver- vÃ¥ningen radiatorer .Borrat 200 m. Ctc ecopart 10,5. Mantlad kamin 30kw, acktank 750l med beredare och el.vvb i serie.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: VP med överkapacitet
« Svar #49 skrivet: 20 februari 2011, 18:36:56 »
Den som installerar har funktions ansvar Labold. Så när man väljer en VP som har 130% i effektäckning tex så skapar funktionsansvarig dom drift förutsättningar som krävs .

Och vad kostar det? Tycker att både du och Oraklet missar målet här, jag förstår också att det går att skapa driftsförutsättningar för en 130%-vp om man "kopplar rätt" och köper på sig volym. Det går att skjuta älg med haubits också om man vill det. Frågan här är vad nyttan är för David som ska köpa vp och konvertera sitt villavärmesystem? Jag har tidigare i den här tråden skrivit att jag tycker att David som bor i Stockholm borde fulldimensionera, dvs ha 100% effekttäckning, vid -20 grader utetemp. Kan du vara så snäll och förklara varför du tycker han ska spendera extra pengar och kanske utrymme på att köra 130% istället? Svara gärna med fördelar han får ut av det hela snarare än att bara säga att det går att lösa, för det är ingen som ifrågasatt att ni skickliga installatörer kan få en FET vp att funka i ett hus. Alltså, vad är uppsidan?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: VP med överkapacitet
« Svar #50 skrivet: 20 februari 2011, 18:44:09 »
Nu börjar man undra vad ni gör för mystiska dragningar? Skulle flödet avstanna för att man kopplar bort alla radiatorer?
Flödet forsätter i alla fall i mina dragningar.Runt....Runt.
Förklara gärna för en okunnig.

Nu när jag fått en förklaring till varför man utelämnar termostaten på en radiator blir jag nyfiken hur du får flöde genom systemet om alla termostaterna stänger samtidigt *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: VP med överkapacitet
« Svar #51 skrivet: 20 februari 2011, 19:07:35 »
Smurfen , de stänger ju inte samtidigt för en av dem har ingen termostat.

Labold.  Kunden fÃ¥r som han vill.  Jag personligen skulle bygga mitt system pÃ¥ det sättet. DÃ¥ kan jag bygga ut, fortum kan klippa strömmen i 2 timmar, jag har pulver att dra pÃ¥ när strömmen kommer tillbaka.

'Du verkar leva i en illusion att det blir dubbelt sÃ¥ dyrt, det blir det inte.  Det skiljer inte mkt mellan storlekarna och vi pratar 20-  30m mer hÃ¥l.  Tanken Ã¥ker vi nog pÃ¥ även med ditt system, sÃ¥ den blir ingen fördyrning.

Visst kan man göra en snÃ¥l variant.  Men dÃ¥ blir man en av dem som sitter här och klagar att deras VP inte orkar till mer än -5.   Det skulle inte jag vilja, för jag har det sÃ¥ nu och det kostar MKT i spets och dÃ¥ stoppar jag in en större VP

Om mitt hus vill ha 10kw vid 55 grader fram vid DUT, ja då skulle jag vilja na en som gav 12 vid samma tillfälle.

Sen kan tjuvarna komma med sin effekt taxor och vad dem vill, jag förbrukar så lite som är möjligt utan att köra ved och det vill man kanske inte syssla med i Stockholm.

Så tycker jag Labold, rätt eller fel? Det får var och en bestämma själv. Detta är vad jag bygger till mig och det ska vara klart till nästa vinter ;)
« Senast ändrad: 20 februari 2011, 19:09:40 av VP ORAKLET »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: VP med överkapacitet
« Svar #52 skrivet: 20 februari 2011, 19:19:14 »
Smurfen , de stänger ju inte samtidigt för en av dem har ingen termostat.

Labold.  Kunden fÃ¥r som han vill.  Jag personligen skulle bygga mitt system pÃ¥ det sättet. DÃ¥ kan jag bygga ut, fortum kan klippa strömmen i 2 timmar, jag har pulver att dra pÃ¥ när strömmen kommer tillbaka.

'Du verkar leva i en illusion att det blir dubbelt sÃ¥ dyrt, det blir det inte.  Det skiljer inte mkt mellan storlekarna och vi pratar 20-  30m mer hÃ¥l.  Tanken Ã¥ker vi nog pÃ¥ även med ditt system, sÃ¥ den blir ingen fördyrning.

Visst kan man göra en snÃ¥l variant.  Men dÃ¥ blir man en av dem som sitter här och klagar att deras VP inte orkar till mer än -5.   Det skulle inte jag vilja, för jag har det sÃ¥ nu och det kostar MKT i spets och dÃ¥ stoppar jag in en större VP

Om mitt hus vill ha 10kw vid 55 grader fram vid DUT, ja då skulle jag vilja na en som gav 12 vid samma tillfälle.

Sen kan tjuvarna komma med sin effekt taxor och vad dem vill, jag förbrukar så lite som är möjligt utan att köra ved och det vill man kanske inte syssla med i Stockholm.

Så tycker jag Labold, rätt eller fel? Det får var och en bestämma själv. Detta är vad jag bygger till mig och det ska vara klart till nästa vinter ;)

Oraklet läs en gång till frågan var inte till dej ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VP med överkapacitet
« Svar #53 skrivet: 20 februari 2011, 19:21:04 »
Kan inte låta bli.
 Jag har dragit rör för radiatorer till flera hus. DÃ¥ har jag dragit tvÃ¥ eller fler slingor med avstick till raddarna. Alltid med termostater. Flödet genom slingorna funkar ju sÃ¥ länge cp gÃ¥r. Jag tänker ha termostater pÃ¥ alla radiatorer i min nya installation.
Stort hus alla rum används inte jämt. Med en acktank blir det väl inga problem?
Återkommer i en annan mer relevant tråd.

Kolla här: http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=7&id=39&artlang=sv

Tänk dig sedan att termostater stryper på alla radiatorer samtidigt, då blir det inget flöde, om du inte dragit enrörssystem, men det är väl mer eller mindre förbjudet att göra sånt i dagens läge där alla hus skall ha lågtempererat system.
(Ja Oraklet, jag vet att det går göra även i enrörs-system)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: VP med överkapacitet
« Svar #54 skrivet: 20 februari 2011, 19:59:33 »
Smurfen om det står att jag missar målet så är det väl till mig,eller :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: VP med överkapacitet
« Svar #55 skrivet: 20 februari 2011, 20:24:16 »
Smurfen om det står att jag missar målet så är det väl till mig,eller :)

Nej fattar varför man lämnar bort en termostat Thumbsup frågan var till Timmerhus hur han löser flödet med termostater på alla radiatorerna tänkte han skulle förklara för mej som är okunnig men nyfiken ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: VP med överkapacitet
« Svar #56 skrivet: 20 februari 2011, 20:34:00 »
OK  *vinkar*

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: VP med överkapacitet
« Svar #57 skrivet: 20 februari 2011, 20:39:20 »
OK  *vinkar*

Skulle inte vÃ¥ga ifrÃ¥ga sätta ett orakels kunskaper ;D    *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VP med överkapacitet
« Svar #58 skrivet: 20 februari 2011, 20:44:57 »
Detta är ju lite av problemet med BV, speciellt när man konverterar frÃ¥n icke-vattenburet. MÃ¥let blir  flytande för man har inget befintligt system att förhÃ¥lla sig till. Man stÃ¥r sÃ¥ att säga inför en situation som är helt öppen, blankt papper.

Jag har egentligen bara befintlig plats för en BVP med inbyggd VVB och dÃ¥ kan jag använda tvättstugan där befintlig VVB stÃ¥r, som dÃ¥ säljs till högstbjudande  ^-^. Huset är frÃ¥n början byggt för att inte ha radiatorer alls pÃ¥ entreplan och därför är DT10-20 inte en vettig ambition. Det finns ju knappt fönsterbrädor osv.  

Samtidigt går det ju att förlägga anläggningen till ett garageförråd och vipps finns det plats för massor av godsaker.

Man kan säga att det finns två motstridiga ingångsvinklar. En där man utgår från rejält överdimensionerade doningar i väntan på peak oil eller någon annan typ av energikris - utan en tanke på budget eller estetik. En annan kravbild bygger på begränsande faktorer som budget, utrymme i pannrum och så små och undanskymda radiatorer som möjligt.


Det är ju ur detta som ursprungsfrÃ¥gan kommer. Hur pass rökt är man om man överdimensionerar pannan men för övrigt lÃ¥ter systemet vara ganska standard. Är den enda lösningen en inveterstyrd mockapär eller kan man kanske lägga en volymtank pÃ¥ 100-200l som ej stÃ¥r i anslutning till VP.  

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: VP med överkapacitet
« Svar #59 skrivet: 20 februari 2011, 20:58:57 »
David   Det gÃ¥r att ställa en tank vart du vill, bara du kan dra rör dit :)   Och om jag vore du sÃ¥ skulle jag välja 22´or som mina radiatorer.  33´or blir för stort och klumpigt, i mitt tycke.   Det är inte säkert att du mÃ¥ste ha en tank historia. Det märker man pÃ¥ plats, installatören alltsÃ¥.

Smurfen.  Klart du ska ifrÃ¥gasätta, jag bits inte :)  Och jag kan ha fel som vem som helst, och har jag det sÃ¥ är jag den förste att erkänna det.  Även om jag kanske tjatar emot lite först ;D ;D *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!