Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: On-off, öka antal starter!? KlimatdebattfrÃ¥ga.  (läst 3915 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
On-off, öka antal starter!? Klimatdebattfråga.
« skrivet: 19 september 2017, 20:18:55 »
Värmepump med on-off styrning har funnits länge och väldigt många ord har skrivits här på forumet om hur man kan optimera deras inställning. Frågan är alltid, vad är optimalt? lång livslängd eller låga driftskostnader(=högt COP)

Om vi bortser från kvalitet/inköpspris så blir ofta frågan antal starter: hur kan man minska dessa eftersom de förmodligen påverkar livstiden?

Min motfråga nu är: är det inte bättre att öka antal starter dvs att minska övertemperaturen och därmed få ett bättre COP och lägre driftskostnad så länge pumpen håller? Det betyder ju att mera energi hämtas från berg/jord/luft (solenergi) och mindre av "smutsig" el behövs, ett tema som blir mer och mer intressant, i alla fall för mig som bryr mig om klimatfrågan.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: On-off, öka antal starter!? Klimatdebattfråga.
« Svar #1 skrivet: 19 september 2017, 20:33:46 »
Med flera starter minskar även undertemperaturen dvs sämre cop.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: On-off, öka antal starter!? Klimatdebattfråga.
« Svar #2 skrivet: 19 september 2017, 20:41:20 »
Sant, men är det ett likformigt förhållande på COP över resp under målvärdet?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: On-off, öka antal starter!? Klimatdebattfråga.
« Svar #3 skrivet: 19 september 2017, 20:55:04 »
Med fler starter sjunker ocksÃ¥ kbövertempen,  vilket ocksÃ¥ sänkrr cop, mer än övertemp sänker vid fÃ¥ starter, tycker jag mig kunna märka.
Å andra sidan leder färre starter till högre framledningstemp om det inte ska bli kallare i huset.
Egentligen borde optimalt antal starter optimeras fram genom  fuzzylogik som varvtalet hos inverterpumparna. Den är kanske den största tillgÃ¥ngen hos dem....
« Senast ändrad: 19 september 2017, 20:57:06 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: On-off, öka antal starter!? Klimatdebattfråga.
« Svar #4 skrivet: 19 september 2017, 21:07:03 »
Nu anar jag bara vad fuzzylogik betyder, mina medarbetare på valsverket jobbade åt mig med flervariabelanalys för att finna relevanta samband..kanske samma sak?

2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: On-off, öka antal starter!? Klimatdebattfråga.
« Svar #5 skrivet: 19 september 2017, 21:15:37 »
Nu anar jag bara vad fuzzylogik betyder, mina medarbetare på valsverket jobbade åt mig med flervariabelanalys för att finna relevanta samband..kanske samma sak?

Det kanske kan vara sÃ¥ i en del processer men här det lite enklare eftersom det nästan bara är en parameter som ska optimeras  (övriga och dess effekter är redan kända som tex att ett högre flöde pÃ¥ VB leder till högre COP alt högre temp i huset), sÃ¥ det som lÃ¥ter sÃ¥ coolt blir i praktiken mest som att prova sig fram systematiskt för denna enda parameter.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: On-off, öka antal starter!? Klimatdebattfråga.
« Svar #6 skrivet: 19 september 2017, 21:23:52 »
SÃ¥ om jag har mätdata pÃ¥ COP övertid och sätter det mot  hysteresen (temp spridning runt mÃ¥lvärdet pÃ¥ VBf) sÃ¥ skulle man kunna finna max, min eller optimum?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: On-off, öka antal starter!? Klimatdebattfråga.
« Svar #7 skrivet: 19 september 2017, 21:51:43 »
Det lÃ¥ter väl rimligt, under förutsättning att det är samma last pÃ¥ systemet  (kyla ute o värme inne).
Eftersom vi inte har så stabilt väder och det dessutom är olika COP vid olika kb-temp liksom utetemp så krävs många körningar vid samma eller iaf likartad kb o utetemp för att kunna dra rätt slutsats.
Sånt är datorer bra på...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: On-off, öka antal starter!? Klimatdebattfråga.
« Svar #8 skrivet: 19 september 2017, 22:05:17 »
IVT-pumpar arbetar ju med start- och stopptemperaturer som ligger runt börvärdet. Man kan ställa in vilken differens mellan start-och stopptemperatur man vill ha. Jag räknade en gång på vad ökad temperarturdifferens gjorde på elförbrukningen. Ökar man differensen från 5 grader till 10 grader ökar elförbrukningen 1,2 %. En ökning från 5 grader till 15 grader kostar 3,5% ökad elförbrukning. Ökad differens ger mindre antal starter men hur ska man kvantifiera det?

Jag räknade bara pÃ¥ varma sidan. PÃ¥ köldbärarsidan antog jag att temperaturerna var konstanta vilket inte är rätt men temperaturvariationerna blir mindre där. 
« Senast ändrad: 19 september 2017, 22:07:32 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: On-off, öka antal starter!? Klimatdebattfråga.
« Svar #9 skrivet: 19 september 2017, 22:36:19 »
Det lÃ¥ter väl rimligt, under förutsättning att det är samma last pÃ¥ systemet  (kyla ute o värme inne).
Eftersom vi inte har så stabilt väder och det dessutom är olika COP vid olika kb-temp liksom utetemp så krävs många körningar vid samma eller iaf likartad kb o utetemp för att kunna dra rätt slutsats.
Sånt är datorer bra på...
Tack!  tummenupp Jovisst är datorer bra , saknar en logger bara sÃ¥ man kan massmata datorn med data.. ::)
IVT-pumpar arbetar ju med start- och stopptemperaturer som ligger runt börvärdet. Man kan ställa in vilken differens mellan start-och stopptemperatur man vill ha. Jag räknade en gÃ¥ng pÃ¥ vad ökad temperarturdifferens gjorde pÃ¥ elförbrukningen. Ökar man differensen frÃ¥n 5 grader till 10 grader ökar elförbrukningen 1,2 %. En ökning frÃ¥n 5 grader till 15 grader kostar 3,5% ökad elförbrukning. Ökad differens ger mindre antal starter men hur ska man kvantifiera det?   
Jag är ju mest intresserad av att minska drivenergiåtgången. Så dina beräkningar visar att om man minskar temperaturdifferensen så minskar elförbrukningen. Och med on-off styrning så ska det alltså gå att göra det?

Nibe 1225 inställningar som påverkar detta är väl de i bilden? Förmodar att om man sätter gradminuterna snålt så ökar antal starter och diffen minskar, men det kanske går att sätta mindre värde på "VB diff VP" i meny 10 istället? Jag har inställning 13 nu, det borde betyda att VP startar och bryter när VB är +13 från VBbör?
« Senast ändrad: 19 september 2017, 22:57:09 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: On-off, öka antal starter!? Klimatdebattfråga.
« Svar #10 skrivet: 20 september 2017, 06:40:48 »
En stor del av totala resursanvändningen är från produktionen. Sparar du årligen lite energi men samtidigt förkortar livslängden med ett år blir det sannolikt negativ miljöpåverkan.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: On-off, öka antal starter!? Klimatdebattfråga.
« Svar #11 skrivet: 20 september 2017, 08:00:04 »
Tack!  tummenupp Jovisst är datorer bra , saknar en logger bara sÃ¥ man kan massmata datorn med data.. ::)Jag är ju mest intresserad av att minska drivenergiÃ¥tgÃ¥ngen. SÃ¥ dina beräkningar visar att om man minskar temperaturdifferensen sÃ¥ minskar elförbrukningen. Och med on-off styrning sÃ¥ ska det alltsÃ¥ gÃ¥ att göra det?

Nibe 1225 inställningar som påverkar detta är väl de i bilden? Förmodar att om man sätter gradminuterna snålt så ökar antal starter och diffen minskar, men det kanske går att sätta mindre värde på "VB diff VP" i meny 10 istället? Jag har inställning 13 nu, det borde betyda att VP startar och bryter när VB är +13 från VBbör?
Normalt styr inte vb diff så det är gm du ska justera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: On-off, öka antal starter!? Klimatdebattfråga.
« Svar #12 skrivet: 20 september 2017, 08:43:26 »
Intressant Roland att elförbrukningen ökar med ca 1,2% om man öka tempdiffen på en IVT från 5 till 10. Det hade jag ingen aning om. Jag har kört min pump många år med tempdiffen 10 grader både på varmvattnet och elementvattnet.

Min pump drar ca 5500 kWh/år för att värma mitt hus vilket då skulle innebära att den ökade elförbrukningen jag får med 10 isf 5 graders tempdiff (innebär halverade antal starter) skulle kosta 66 kWh/år eller på 20 år 1320 kWh. Utan att räkna på det så framstår denna åtgärd som utomordentligt lönsam för att få en (förväntad) längre livslängd på pumpen.
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: On-off, öka antal starter!? Klimatdebattfråga.
« Svar #13 skrivet: 20 september 2017, 09:24:27 »
Det som eventuellt kan tala emot en längre livslängd är att värmepump vid kall väderlek får fler drifttimmar med en temp nära maxtemperaturen, vilket också sliter på kompressorn.
Optimalt kanske vore att ha en glidande skala med deltaT 10 grader vid låga effektbehov och 5 grader vid höga effektbehov.

JAg tror även att man skulle kunna optimera COP genom att styra drifttiderna så att de matchar omsättningstiden i kollektorn.
OM det tar 15 minuter för brine att cirkulera ett varv så borde det vara mest ekonomiskt att låta kompressorn gå i max 15 minuter, oavsett temp.
Självklart skulle värmepumpen behöva gå längre perioder än så när det är kallt ute, men så länge det gick låta detta vara en parameter så tror jag att det skulle ha en viss effekt på COP.
« Senast ändrad: 20 september 2017, 09:26:30 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: On-off, öka antal starter!? Klimatdebattfråga.
« Svar #14 skrivet: 20 september 2017, 11:48:49 »
Sant, men är det ett likformigt förhållande på COP över resp under målvärdet?

Nej, man förlorar mer COP vid övertemp än man vinner vid motsvarande undertemp, så ur strikt teoretiskt COP-hänseende är det bra med så små temperaturvariationer som möjligt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!