Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkpump pÃ¥ värmebäraren  (läst 6441 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkpump på värmebäraren
« Svar #15 skrivet: 10 januari 2010, 01:12:29 »
Mycket bra kommentarer! Får mig ändå att tänka på följande som jag ser just nu i mitt hus o som förbryllar mig:
-20 gr ute, enbart pumpen tillför låt oss säga 8,4 kW och kommer då upp i ca. 40 grader VBut och 30-31 grader VBin. Cirkulationspump för värmebäraren står då på högsta hastighet. Kopplar jag på 3 kW patronen, lyckas den med att höja VBut till ca 43 grader och det tar väldigt lång tid innan man ser någon skillnad på VBin, kan ta 30-60 minuter innan det gått upp några få grader där. Kopplar jag sedan på 6 kW också, uppstår i princip samma igen den höjer några grader på utgående men inte tillräckligt för att komma upp i börvärdet på 48 grader på radiatorretur. Som mest har jag varit uppe u 45 grader på radiatorretur efter 20 h körning med 9 kW pump + 6 kW tillsats. I teori skulle det betyda att pumpen + patronen inte räcker till för den effekten som huset behöver... men jag tycker det inte är så enkelt. Hos mig löste installatören det häromdagen med att lämna huet med att ha kopplat på 9 kW patronen fast jag bara har 16A säkringar (ännu), det tycker jag inte är seriöst. Det ska inte bara vara att tillföra en massa kW extra utan att tänka efter hur de sedan tas om hand av rördragningar och element som kommer efter, o det verkar vara en vetenskap i sig.

Jag är helt med på att de kW som tillförs, kommer vattnet tillgodo, inet snack. Men, eftersom IVT pumpen ju styr sin kompressorkörning och elpatron utifrån vilka värden man fått på radiatorretur med hänsyn till timers osv, så säger det mig att flödet ut i husets radiatorsystem är väldigt avgörande ändå. Om man som jag misstänker har en lång slinga kombinerat med flera korta, och inte lyckas uppnå ett jämnt och bra flöde, resulterar det i att de kW som tillförts visserligen går åt någonstans men inte på rätt ställe, dvs inte jämnt fördelat. Det skapar då driftsförhållanden som till synes är dåliga p.g.a. för lite effekt i pumpen, men tror att många skulle tjäna på en översyn av flödet i stället.

Därför tror jag att mitt hus inte ska behöva 14 kW konstant utan det blir så att vissa rum får jättemycket, som de ju gör av med genom att komma upp i typ 24-25 grader innetemp, och andra får inte nog med inflöde och står och kramar ur det lilla som finns där, och så går det o går det....

Så visst måste väl det flöde som man får ut från pumpen mot radiatorer och tillbaka vara väldigt avgörande för att styrningen ska funka optimalt mot vad man förväntar sig få i husets alla rum? Samma exempel med garaget i den här tråden tycker jag? Man stå och tillfära jättemånga kW utan att det garaget blir varmt i värsta fall?

Min erfarenhet av 2 vp-installationer är att de firmor jag anlitat varit bra på att beskriva VP-anläggningen, bra på att installera snyggt, men saknat fokus på hur husets flöden går. Första gången hade jag väl tur, det var bra flöden, men den här gången måste jag återbesöka och se om vi kan få rätt på flöden.

Hur kan man bäst säkerställa bra och jämna flöden när man kombinerar flera slingor av olika längd som i den här tråden - oavsett tillförd effekt?
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Cirkpump på värmebäraren
« Svar #16 skrivet: 10 januari 2010, 10:22:25 »
Radiatorerna blir mer effektiva vid högre temperatur så det är som det ska vara att man upplever att det är svårt att komma upp i höga temperaturer. Värmestrålningen från radiatorerna är proportionell mot (absoluta temperaturen)4. Det är därför en bra reglerkurva är böjd. IVT:s reglersystem arbetar med en rak värmekurva som gör att det blir för varmt inne när det är kallt ute om man inte knäcker kurvan.

Stryp radiatorerna i de rum där det blir för varmt. Kontrollera också att det inte finns radiatorer där returen är lika varm som framledningen. Temperaturskillnaden över en radiator bör man försöka hålla +- några grader runt deltaT för värmebäraren över pumpen.

Jag vet inte om det har nÃ¥gon betydelse i praktiken men när det blir kallt ute och tillsatsen gÃ¥r in ökar temperaturskillnaden framledning/retur. Dessutom ökar ändringen i vattnets densitet när temperaturen ökar. Det gör att självcirkulationens betydelse ökar när det är sÃ¥ kallt ute att det behövs tillsatsel. Men jag vet inte om det kan betyda att fördelningen av flödet ändras.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkpump på värmebäraren
« Svar #17 skrivet: 11 januari 2010, 18:39:44 »
Jag tillbringade halva natten i pannrummet och källaren, med att strypa 3 element korrekt. Det var svårt, men det gick, och man lär sig igen! VP:n står längst bort i källaren. Från VP parallellt med stomrör för vattenbärare ut & in, är det installerat en radiator i pannrummet. Sedan i nästa källarrum en till (purmo kompakt modell stor), och sedan i 3:e rummet en riktigt stor purmo kompakt. Sedan när de 3 har passerats, övergår rören in på husets matning som leder värmen upp till nedre och övre plan. Jag har precis som trådskaparen misstänkt för lågt flöde tidigare. Men nu är jag inte så säker längre.

Som hjälp för instrypningen tog jag en liten IR-termometer (99 kr variant) och märkte att det var varmast i hela systemet på 1;a radiatorns inlopp. Så på denna 1:a radiatorn närmast VP:n, började jag skruva på strypventilen på returen och det hände inte så mycket, tills jag slut vred den helt mot botten i stängt läge, och vred tillbaka bara ett kvarts varv. Då blev det rätt. Men vrider jag ett halvt varv ur från stängt, blir det kortslutning igen. Detta bara för att påpeka hur känsligt det här verkar vara, har inte insett det tidigare! Så den 1:a kör jag på strypning 1/4 varv öppet, från 6 möjliga varv! otroligt känsligt. Gjorde sedan likadant på radiator 2 och 3 i källaren, tills det blev jämnt o fint utan att ta för mycket flöde. Därefter när allt stabiliserats, uppnår jag nu en delta mot huvudstammen upp i huset på 6,5 grader vid kompressordrift. Det har ALDRIG hänt tiidgare. Samma cirk.pump hastighet, kör på 3:an.

Det jag märkt nu är att VP:n lyckas komma upp i 54 grader VBut och 45 VBin med endast 3 kW elpatron inkopplad, något som tidigare knappt gick med 6 kW ens. Och det var lika kallt ute -20. Trots lägre flöde på de 3 källarradiatorerna har jag nu bra värme där och mycket bättre flöde upp i huset. Är fortfarande för kallt på nedre plan men börjar nu misstänka att mina radiatorer där faktiskt är underdimensionerade för VP drift.

Tycker det var värt att belysa hur det här med strypning slog för mig, enligt Rolands tips. Så det jag också trodde var för lågt flöde totalt, och som installatören "åtgärdade" genom att koppla på 9 kW patron och sänka cirk.pumpens hastighet, verkar i stället lösas genom att strypa korrekt på första delen av slingan. När man utför ingrepp i systemet som att slänga in en slinga till eller liknande, verkar det viktigt för VP:n att en total översyn av flödet med strypningar görs. Men jag har också respekt för hur mycket tålamod, tid och fokus detta kräver om man inte har det som en naturlig talang. Och för vissa installatörer verkar det enklare att skjuta med hagelbössan i stället, för att de inte "hinner" ta den tid som behövs för kunde eller?

Så min slutsats är: Flöde kan vara dåligt totalt, absolut. Men det kan också lika vara balansen totalt sett med hänsyn till att nya slingan kommer sist? Kolla och mät noga överallt med IR-termometer och stryp där det behövs. Tack Roland!
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad Torsten Bengtsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Cirkpump på värmebäraren
« Svar #18 skrivet: 14 januari 2010, 19:05:22 »
Intressant. Jag tänkte gå och köpa mig en ir-termometer för att kolla upp temperaturerna på mina slingor. Som det är nu har jag bara strypt in golvvärmeslingorna efter hur temperaturen i respektive rum upplevs. Alltså ingen större vetenskap bakom.

Om man nu ska strypa in slingorna hur går man tillväga?

Kan för övrigt meddela att trots att utetemperaturen steg och legat mellan 0 till -5 de senaste dagarna så orkar ändå inte pumpen köra upp tempen högre än att returen ligger på 28,2-28,4, precis samma som när det är -25. Skillnaden nu är att den returtempen ligger över börvärdet så eltillskottet slår aldrig till. Pumpen står och tuggar på tills den hoppar över på VV-drift. När VV är uppvärmt slår den av och går igång igen när returen sjunkigt till startvärdet.

Jag kan köpa att den bara kommer upp till 28,2-28,4 grader när det är -25 men att det är samma visa när det är nollgradigt tycker jag är mycket märkligt.
 
/Torsten
IVT Greenline + C7. Borrhål 180m artesiskt vatten i hålet 7 l/min. Villa i Luleå, 1 1/2-plan tot 175 m2 boarea + 40 kvm garage. Golvvärme i både hus och garage.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkpump på värmebäraren
« Svar #19 skrivet: 15 januari 2010, 18:10:47 »
Kolla ditt delta mellan VBut och VBin på pumpen när den kör i enbart kompressordrift, och aneckna det, d.v.s skillnaden mellan GT8 oh GT9, eller ännu mer korrekt mellan GT8 och GT1. Kolla om du kan få detta bekräftat med din IR-termometer på det utgående och inkommande röret på VP:n. Om det är koppar direkt måste man ha någon tejpbit eller liknande emellan verkar det som.
Sedan följer du dina rör och på första avstick från huvudrören (som kommer från VP:n), kollar du diff mellan ut och in. Detta gäller när du har 2-rörs förstås. Anteckna den diffen också. Görs så hela vägen så du får koll på hur det såg ut innan du börjar skruva.

Stryp sedan - vid behov - om du har en slinga som inte följer rätt delta. Du bör ju ligga på ca 6 grader helst om det ska bli rätt sedan i VP:ns delta. Hos mig var problemet inte så mycket hela slingor utan 3 element parallellkopplade med huset övriga 2-rörs system och eftersom de var närmast pannan så förstörde väl det för resten.

Stryp på returen med justeringsskruv inte med någon termostat, om du inte har gamla radiatorer med fasta koppel då går det inte att göra på annat sätt.

Ger ingen garanti för att det här löser det men en översyn av flödet är oavsett inte dåligt, kan bara bli bättre eller lika bra/dåligt. Hoppas du får ordning på det. Min VP har fått en märkbart lägre förbrukning senaste veckan även justerat för skillnad i utetemp. Jag har nog spillt en del el på fel ställe i huset i den kalla perioden tyvärr (källaren) :-)
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad Torsten Bengtsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Cirkpump på värmebäraren
« Svar #20 skrivet: 15 januari 2010, 19:13:08 »
Ok, har jag fårstått rätt?

Ska man försöka ha samma delta t (ca 6grader) över alla värmeslingor?

IVT Greenline + C7. Borrhål 180m artesiskt vatten i hålet 7 l/min. Villa i Luleå, 1 1/2-plan tot 175 m2 boarea + 40 kvm garage. Golvvärme i både hus och garage.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Cirkpump på värmebäraren
« Svar #21 skrivet: 15 januari 2010, 19:28:06 »
Egentligen ska ju alla rum va så varma som man vill ha dom... vilket ju är individuellt...
Det kan ev sammanfalla med att returerna är lika varma...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!