Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F370 läcker vatten  (läst 22157 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad norlin

  • Funderande.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vänersborg
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energioptimering?
Nibe F370 läcker vatten
« skrivet: 19 november 2015, 23:23:42 »
Har en ca 4 år gammal Nibe F370 som börjat läcka vatten, kommer att ringa reparatör så fort de öppnat i morgon, men under tiden frågar jag forat om vad det kan vara, om någon råkat ut för något liknande.
På bild & film kan man se att det läcker, men inte var.
Vattnet är kallt.


Och en liten film.


Ser för mitt inre alla tusenlappar flyga iväg där jag sitter i ett iskallt hus.... :'(
1½ plansvilla från 1988 på 150m2 NIBE F370 & en ineffektiv braskamin med ett par luftflyttare.
60m2 Garage på oisoleradplatta med Coolix luft/luft med stöttning av en LSF på 10m2
-----------------------------------------------------------
If I had one hour to save the world, I would spend 55 minutes defining the problem and only five minutes finding the solution.
–Einstein, Albert

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9627
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 läcker vatten
« Svar #1 skrivet: 20 november 2015, 09:11:34 »
Om vattnet är kallt kan det komma från kondensvattentråget (under förångaren) och rinner fel väg. Kanske stopp i kondensvattenslangen som går ner till spillvattentratten? Slangen kan behöva rensas/spolas ur och sedan i med lite klorin.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad norlin

  • Funderande.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vänersborg
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energioptimering?
SV: Nibe F370 läcker vatten
« Svar #2 skrivet: 20 november 2015, 09:16:21 »
Det där fick mig att planera helgens aktivitet, Josth. Har du rätt kan jag fixa själv!
Dags att googla sprängskiss.
1½ plansvilla från 1988 på 150m2 NIBE F370 & en ineffektiv braskamin med ett par luftflyttare.
60m2 Garage på oisoleradplatta med Coolix luft/luft med stöttning av en LSF på 10m2
-----------------------------------------------------------
If I had one hour to save the world, I would spend 55 minutes defining the problem and only five minutes finding the solution.
–Einstein, Albert

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe F370 läcker vatten
« Svar #3 skrivet: 20 november 2015, 09:22:40 »
Stopp i kondensslangen är ett ganska vanligt fel. Det bör åtgärdas snarast eftersom det inte är ovanligt att vatten rinner ner i elektroniken...
På sidorna 10 och 11 i manualen ser man vart prylarna sitter. http://www.nibe.se/nibedocuments/16494/331660-3.pdf
« Senast ändrad: 20 november 2015, 09:30:18 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9627
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 läcker vatten
« Svar #4 skrivet: 20 november 2015, 09:44:31 »
Kondensvattenslangen är delvis genomskinlig med vitt armeringsnät och gör en loop nertill under tanken för att bilda ett vattenlås så inte luften kan blåsa fel väg. Kan den behöva lossas och rätas ut. VVS rensband (eller dragtråd i kraftig nylon för elinstallation) kan hjälpa.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad norlin

  • Funderande.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vänersborg
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energioptimering?
SV: Nibe F370 läcker vatten
« Svar #5 skrivet: 20 november 2015, 19:35:53 »
Tack Josth Tack purjo__
Hittade en slang, räfflad, som när jag rensade vräkte ut sig mängder med skit och en massa vatten.
Nu ändrade jag så den gick rakt ner i golvbrunnen & inte ner i uppsamlingskaret där den förut gick ner, en bit under vattennivån.
Nu när jag läser:
Citat från: Josth
och gör en loop nertill under tanken för att bilda ett vattenlås så inte luften kan blåsa fel väg
Kanske det är en dålig ide?

Jag kommer att behålla min tid för reparatören för även om jag fixat det akuta felet kan det vara skönt med en liten översyn, om dom inte vill ha en arm & ett ben, för det får dom inte det kan jag däremot tänka mig att erbjuda forumet.
1½ plansvilla från 1988 på 150m2 NIBE F370 & en ineffektiv braskamin med ett par luftflyttare.
60m2 Garage på oisoleradplatta med Coolix luft/luft med stöttning av en LSF på 10m2
-----------------------------------------------------------
If I had one hour to save the world, I would spend 55 minutes defining the problem and only five minutes finding the solution.
–Einstein, Albert

Utloggad mysman

  • Ännu inte på något vis
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe F370 läcker vatten
« Svar #6 skrivet: 20 november 2015, 20:00:30 »
Kanske har det inte varit helt tätt vid luftfiltret och en del damm smitit förbi?

Var också noga med att stänga av pumpen eller iaf. fläkten vid rengöring av filtret så den inte drar in en massa damm vid förångaren som sedan proppar igen avrinningen.
« Senast ändrad: 20 november 2015, 20:02:16 av mysman »
Frånluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9627
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 läcker vatten
« Svar #7 skrivet: 21 november 2015, 09:05:39 »
Vad bra att skräpet kom ut ur kondensvattenslangen tummenupp  Eftersom slangen sitter efter fläkten under tråget så finns det där ett övertryck med luft som ska igenom förångaren och helst inte att en del av den luften tar vägen via slangen och ut. En loop på slangen är ett sätt att lösa det men att stoppa ner slangänden i golvbrunnen går kanske lika bra (lär märkas om det blir luftbubblor i golvbrunnen). Var det själva böjen på slangen ovanför uppsamlingskärlet där det var en propp? F370 kanske inte har en loop på slangen på samma sätt som det är för 310P? Manualen till F370 är inte lika tydlig på den punkten som manualen till 310P. Det var i alla fall tur att läckaget var inåt och bakåt under tanken så att inte elektroniken drabbades eftersom det hade kunnat ställa till med många andra kostsamma problem.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe F370 läcker vatten
« Svar #8 skrivet: 21 november 2015, 14:00:10 »
Konstigt att det inte står nåt i användarmanualen om slangen trots att det verkar vara ganska vanligt att det blir stopp (och elektroniken brinner upp i värsta fall)...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad norlin

  • Funderande.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vänersborg
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energioptimering?
SV: Nibe F370 läcker vatten
« Svar #9 skrivet: 21 november 2015, 21:18:14 »
Någon loop hittade jag inte, och slangen räckte inte ner i brunnen, original går den ner i ett uppsamlingskärl, strax under vattenytan och ett underbart läge för att tätna...

Att man inte skriver rengöring av dessa delar skall utföras med jämna mellanrum är på gränsen till bedrägeri.
Att man sen säljer serviceavtal och förlängda garantier där man ska blanda in sitt försäkringsbolag gör att man tjänar pengar på ett konstruktionsfel.
Lycka till med att komma undan med något liknande inom bilindustrin...
1½ plansvilla från 1988 på 150m2 NIBE F370 & en ineffektiv braskamin med ett par luftflyttare.
60m2 Garage på oisoleradplatta med Coolix luft/luft med stöttning av en LSF på 10m2
-----------------------------------------------------------
If I had one hour to save the world, I would spend 55 minutes defining the problem and only five minutes finding the solution.
–Einstein, Albert

Utloggad Billy99

  • Mr Street
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: West Coast
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 läcker vatten
« Svar #10 skrivet: 02 januari 2019, 14:19:35 »
Min 370 läckte också vatten. Lokaliserade slangen och ruckade på den tills det forsaade ut. Den satt märkligt nog fast i spillkoppen, så frågan är hur man rensar slangen?

Utloggad norlin

  • Funderande.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vänersborg
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energioptimering?
SV: Nibe F370 läcker vatten
« Svar #11 skrivet: 02 januari 2019, 17:01:06 »
Jag såg det som ett ypperligt tillfälle att köpa ett verktyg  ^-^
från jula blev det.
Funkade för mig.
« Senast ändrad: 02 januari 2019, 17:02:37 av norlin »
1½ plansvilla från 1988 på 150m2 NIBE F370 & en ineffektiv braskamin med ett par luftflyttare.
60m2 Garage på oisoleradplatta med Coolix luft/luft med stöttning av en LSF på 10m2
-----------------------------------------------------------
If I had one hour to save the world, I would spend 55 minutes defining the problem and only five minutes finding the solution.
–Einstein, Albert

Utloggad nikasp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 läcker vatten
« Svar #12 skrivet: 07 oktober 2019, 00:50:43 »
På min F370 sitter spillkoppen jättedåligt till så jag får ta bort frontplåten.

Fråga: Brukar det vara stopp i själva kondensvattenslangen så man får köra in rensband eller bara gräva runt med en mejsel eller liknande? Slangen sitter fast med ett buntband så lossar på den och spillkoppen är planen.

(Har symptom att den ”pinkar på sig” någon gång med ett par dagars mellanrum)

Utloggad mysman

  • Ännu inte på något vis
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe F370 läcker vatten
« Svar #13 skrivet: 12 oktober 2019, 19:36:22 »
Hade detta på gamla 310p också, bytte till F370 för över fyra år sedan.

Misstänker att kondensslangen kan sitta så djupt ner i spillkoppen nästan mot botten så att bara lite damm kan proppa igen utloppet.
Jag har dragit upp slangen i fästet ett par steg så det flödar bättre och borde inte kunna proppa igen nu.
Frånluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Max Eng

  • Gäst
Max Eng
SV: Nibe F370 läcker vatten
« Svar #14 skrivet: 21 oktober 2020, 20:25:24 »
Hej, samma sak har hänt mig. 4 år gammal Nibe 370, som har strulat sedan dag 1. Riktigt dålig kvalitet på dessa värmepumpar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!