Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: tryckkärl "ingÃ¥ende" bergvärme  (läst 23581 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Finns inte mer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #30 skrivet: 08 april 2012, 20:10:43 »
Haha jodå koll har ja på tryckändringar.
Men en annan tanke då. Alla ni som är rörisar och som skruvar med värmepumpar, byter kompressorer med mera, hur god kunskap har ni? har ni saker till det, som manometerställ vakuumpump, vakuumeter mm? Kylcert? kanske inte hör hemma i just detta inlägget så vill någon flytta det till ett nytt eller ett där det finns en sådan diskussion så gör det!?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #31 skrivet: 08 april 2012, 20:13:58 »
Byter inte kompressorer så ofta, men tycker väl att jag har hyffsad kunskap om kylteknik. Och ja, jag har en full kylvertyg uppsättning samt Kategori 1 cert.

Den senaste kompressorn jag böt var en ZH92K4E som kraschade efter en veckas drift. Har sysslat en hel del med Thermias maskiner och de kraschar helt enkelt inte :::_)                                        :-))

 :)
« Senast ändrad: 08 april 2012, 20:21:36 av VEKAB »

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #32 skrivet: 08 april 2012, 20:27:58 »
ja pumpmontörn . Jag har allt vacumeter flukar för tempmätning manometerställ , manometrar med snabbkopplingar .återsugnings aggregat läcksökare , nitrogenklocker /tuber mm.

 Jag mäter in/justerar själv , felsökning av en vp  :) sen ringer jag grabbarna  tummenupp . I mina ögon sett och av dom jag haft erfarenhet , Toppklass AAA ,Dom gör ingreppen ,
så pumpmontörn jag har i alla fall hyffsad koll på vad som händer inne i maskin .

Liten motfrÃ¥ga :)  Vilka flödesinstrument andvänder du/ni när ni mäter in flödena runt värmepumpen ?
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Finns inte mer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #33 skrivet: 09 april 2012, 10:59:01 »
Låter bra ;) vet nämligen om rörisar som inte kan ett skit men ändå ska ge sig i det.
Vi mäter över kondensorn sen kör vi alltid med tankar för extravarmvatten och sÃ¥ man slipper knäppningarna. sÃ¥ dÃ¥ mäter vi över huset ocksÃ¥ sÃ¥ att säga. fungerar alldeles utmärkt. använder du dig av tex ta ventiler mm i smÃ¥hus? i störra fastigheter använder vi oss av det. i hus finns ingen anledning enligt oss.  tummenupp

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #34 skrivet: 09 april 2012, 11:13:09 »
Här tvisto det lärda Ja jag sätter alltid flödesdokumenterande ventiler . Som jag ser det är det samma principer och förutsättningar oavsett storlek på värmepump.Då ska dom justeras på samma sätt . allt man ser utan ventilerna är en temperatur diff och ett gissande , Det går bort för mig..
ventilerna är en liten mer kostnad när man byter ut dom från AV till RV .

SÃ¥ enligt en gammal röris  :) SÃ¥ behövs dom för att kunna skapa flödesbalans . Villa ägaren ska ocksÃ¥ ha 100% av det som finns att hämta pÃ¥ sin investering ..
är du versksam i Sthlm?
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Finns inte mer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #35 skrivet: 09 april 2012, 18:37:34 »
visst ska dom kunna använda sin investering fullt ut. Nej jag är inte i stockholmsområdet.
Vi har gjort pÃ¥ samma sätt i hur mÃ¥nga Ã¥r sedan som helst och det fungerar alltid. Plockar man 3-5 grader över växlaren och ca 5 pÃ¥ huset anser vi att det är sÃ¥ det ska vara. Sätter man upp en sÃ¥dan ventil fÃ¥r man ju igenligen bara veta hur mycke vatten som flödar förbi i timmen? sekunden? samt ta lite temperaturer. Det räcker ju att ta temperaturer sÃ¥ ser man ju. Ligger man pÃ¥ 8 9 grader höjer man cpumpen sÃ¥ man kommer ner till ca 5? svÃ¥rare än sÃ¥ borde det inte vara?  ::)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #36 skrivet: 09 april 2012, 18:55:36 »
Så i ett 80-60 så höjer du flödet till det 3 dubbla och kör 55-47 som det står i produktbladen ???

Nja  sÃ¥ gör inte jag,  men det är väl upp till var och en :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #37 skrivet: 09 april 2012, 18:58:45 »
SÃ¥ gör jag. Det funkar, men det lÃ¥ter inte bra...  :'(
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #38 skrivet: 09 april 2012, 20:30:01 »
visst ska dom kunna använda sin investering fullt ut. Nej jag är inte i stockholmsområdet.
Vi har gjort pÃ¥ samma sätt i hur mÃ¥nga Ã¥r sedan som helst och det fungerar alltid. Plockar man 3-5 grader över växlaren och ca 5 pÃ¥ huset anser vi att det är sÃ¥ det ska vara. Sätter man upp en sÃ¥dan ventil fÃ¥r man ju igenligen bara veta hur mycke vatten som flödar förbi i timmen? sekunden? samt ta lite temperaturer. Det räcker ju att ta temperaturer sÃ¥ ser man ju. Ligger man pÃ¥ 8 9 grader höjer man cpumpen sÃ¥ man kommer ner till ca 5? svÃ¥rare än sÃ¥ borde det inte vara?  ::)

oj vad vi är långt ifrån varann ,,
Ventilen är ditt Facit ,
Säg mig nu , Hur skapar du balans i systemen när du gör så som du beskriver .
en temp du mäter upp säger inget mer en just det. Har du inte alla parametrar har du ingenting.
när du stressar systemet som ni gör , vad gör ni då åt eventuella flödeshastigheter /ljudproblem som oftast uppstår.

cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Finns inte mer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #39 skrivet: 10 april 2012, 17:50:46 »
Vi har inga sådana problem men det verkar alla andra ha. aja ja får helt enkelt skaffa mig mer erfarenhet och inte sitta här med alla snackepellar :D work hard fanta nu lämnar jag detta forum pga att ni inte kan ett skit.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #40 skrivet: 10 april 2012, 18:37:32 »
Inte kan ett skit skriver du... *roflmao*
Kan inte du dÃ¥ va sÃ¥ snäll och berätta för oss okunniga snackpellar   dontknaow
istället för att ta till flykt ,
en näsvis fråga kanske , du skriver att du måste skaffa dig mer erfarenheter, hur många år har du inom vvs? det finns folk som du kan få lite tips av om du nu vill skaffa dig erfarenhet av vvs ,
cocacola
« Senast ändrad: 10 april 2012, 18:46:32 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tryckkärl "ingående" bergvärme
« Svar #41 skrivet: 10 september 2012, 14:30:42 »
Nibe skickar med en säkerhetsventil och genomskinligt plastkärl till 1245:an, och i installatörshandboken står det att den skall monteras under kärlet, före avstängningen. Min installatör monterade säkventilen på locket till kärlet. Jag vet inte om IVT installeras så, de jobbar normalt med IVT.

Ivt rekomenderar att säkerhetsventilen skall sitta på utgående brine, (alltså efter cirkpumpen där det naturligt högsta trycket uppstår i systemet)

Obs Enligt mitt tycke så är det en liten onödig säkerhetsrisk att placera säkerhetsventilen i toppen på nivåkärlet då det vid ett eventuellt för högt tryck kommer att komma ut brandfarlig gas ur toppen på expkärlet (om man ej har gammaldags glykol i slangen förstås)
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!