Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Skiktning i ackumulatortankar?  (läst 29044 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
Skiktning i ackumulatortankar?
« skrivet: 17 november 2010, 23:00:43 »
Jag har ett system med vedpanna, laddomat 21 och 3 x 500 L ackumulatortankar (varav 1 innehåller vvb). Hur är det tänkt att skiktningen skall fungera?
Som det är nu är det endast en av tankarna som är skiktade och det är den som sitter "först" (från pannan sett) och som också innehåller vvb:n.De övriga har samma temperatur både uppe och nere...

Är detta korrekt, är det bara en av de tre tankarna som skall vara skiktade?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Skiktning i ackumulatortankar?
« Svar #1 skrivet: 18 november 2010, 07:39:00 »
alla tankar ska skikta sig lika mycket.
Sitter shunten till huset rätt monterad så den inte blandar de övriga tankarna?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Skiktning i ackumulatortankar?
« Svar #2 skrivet: 18 november 2010, 11:01:52 »
Du får nog rita en liten skiss på hur det är kopplat...

Min hypotes just nu är att den skiktade tanken inte är med i cirkulationen
av värme över huvud taget. När du har eldat är alla tankarna lika varma,
men sedan kallnar två av tankarna allt eftersom värme tas ut till huset.
Om du då har högt flöde genom de två tankarna så blir det ingen skiktning alls
efter ett tag.

Skall bli kul att se om min hypotes stämmer  Sc:,h
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Skiktning i ackumulatortankar?
« Svar #3 skrivet: 18 november 2010, 21:50:42 »
Har gjort en skiss på hur det är kopplat:


Har nyligen flyttat in i huset, så jag håller på att lära mig hur allt fungerar. Men oavsett temperatur på tankarna så är det alltid samma temperatur uppe och nere i Tank A och B medan Tank C alltid är skiktad. Jag försöker hålla temperaturen efter (den manuella) shunten på 40-50 grader (för mycket/lite?) och cirkulationspumpen går på högsta (3:e) hastigheten.
Huset är enplans på 140 kvadrat.

Jag har haft lite andra bekymmer som jag beskrivit i en annan tråd (http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37059.0) med att cirkulationspumpen har stannat när vattentemperaturen har gått över 80 grader. Detta verkar dock ha försvunnit efter påfyllning av vatten i systemet samt att jag försöker ställa shunten efter hur varmt vattnet är (varmare vatten = lägre shunt). Detta för att försäkra mig om att shunten inte släpper ut vatten som är 80+ grader varmt till cirkulationspumpen.

Dessutom tycker jag den ackumulerade värmen försvinner fort. Värmde upp tankarna till drygt 80 grader igår kväll. 18-20 timmar senare är de nere på 40 grader. -3 ute och ca. 19,5 inne, låter det normalt?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Skiktning i ackumulatortankar?
« Svar #4 skrivet: 18 november 2010, 22:14:17 »
Prova att sänka cp till 1an så kanske det skiktar sig bättre. Att tankarna kallnar är normalt du har förbrukat ca 3600 watt per timme det finns inte mer värme lagrat i tankarna. Ett tips skaffa en automat shunt är värt varenda krona att slippa shunta för hand. Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Skiktning i ackumulatortankar?
« Svar #5 skrivet: 19 november 2010, 06:16:46 »
Prova att sänka cp till 1an så kanske det skiktar sig bättre. Att tankarna kallnar är normalt du har förbrukat ca 3600 watt per timme det finns inte mer värme lagrat i tankarna. Ett tips skaffa en automat shunt är värt varenda krona att slippa shunta för hand. Thumbsup
Okej, kommer jag behöva höja shunten iom sänkningen av cirkulationspumpens hastighet för att få få ut lika mkt varmvatten?

Hur ställer sig en shunt egentligen, styr den enbart efter inom- eller utomhustemp (vad är bäst?) eller känner den även av vad temperaturen på vattnet är? Det är ju en väsentlig skillnad att ställa den på 50% om vattnet är 80-gradigt eller 40-gradigt.
Eller iofs, det kanske inte behövs, eftersom ju högre temp. som går ut i radiatorerna, desto högre innetemperatur, och då drar en den ner automatisk (?)

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Skiktning i ackumulatortankar?
« Svar #6 skrivet: 19 november 2010, 08:41:57 »
Dina tankar är paralellkopplade vilket inte är fel bara man har samma tryckfall mot alla tankarna. I ditt fall ser det ut som att tanken närmast pannan har minst rörlängd vilket gör att cirkulationen går den vägen. Det är heller inte fel att seriekoppla vilket borde ge en bättre skitning och en garanterad laddning av alla tankarna.

Angående shunten så är du lite motsägelsefull. Du nämner manuell men i nästa stund undrar du hur den reglerar. Därför antar jag att du har ett ställdon på shunten så att den reglerar automatiskt?
I så fall reglerar den oftast framledningstemp mot utetemp enligt en kurva. Om du handshuntar själv och shunten inte är automatiserad så ska du sträva efter att ha så låg temp som möjligt ut.
Ju högre temp desto mer kommer termostatventilerna att reglera och det varma vattnet som ligger i rörsystemet kommer att svalna av. Visst, det kommer huset till godo men inte på de ställen du vill använda värmen.

/Raptor
« Senast ändrad: 19 november 2010, 08:48:58 av Raptor »
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Skiktning i ackumulatortankar?
« Svar #7 skrivet: 19 november 2010, 08:56:04 »
Hur fungerar skiktning vid laddning av tankarna? Finns det ventiler i botten av tankarna som du kan strypa flödet med?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Skiktning i ackumulatortankar?
« Svar #8 skrivet: 19 november 2010, 10:44:34 »
Dina tankar är paralellkopplade vilket inte är fel bara man har samma tryckfall mot alla tankarna. I ditt fall ser det ut som att tanken närmast pannan har minst rörlängd vilket gör att cirkulationen går den vägen. Det är heller inte fel att seriekoppla vilket borde ge en bättre skitning och en garanterad laddning av alla tankarna.

För att ta reda på tryckfallet misstänker jag att jag måste mäta tryck vid anslutningspunkterna till alla tre tankarna? Jag har endast en tryckmätare, och den sitter vid (det öppna) expansionskärlet. Den visar på ca. 0,1 Bar eller också noll, svårt att urskilja. Den kan vara trasig...

Tankarna laddas, det gör dom, men det är endast en som är skiktad. Exempel:
Igår kväll värmdes tankarna upp till drygt 80 grader, då var temperaturen ca. 80 grader både uppe och nere i pump A och B, och 80 resp. 30-40 (minns ej exakt) i pump C. Imorse hade temperaturerna sjunkit till ca. 60 grader uppe och nere i A och B samt uppe i C. Samtidigt var temperaturen ca. 20-30 grader nere i tank C.

Angående shunten så är du lite motsägelsefull. Du nämner manuell men i nästa stund undrar du hur den reglerar. Därför antar jag att du har ett ställdon på shunten så att den reglerar automatiskt?
I så fall reglerar den oftast framledningstemp mot utetemp enligt en kurva. Om du handshuntar själv och shunten inte är automatiserad så ska du sträva efter att ha så låg temp som möjligt ut.
Ju högre temp desto mer kommer termostatventilerna att reglera och det varma vattnet som ligger i rörsystemet kommer att svalna av. Visst, det kommer huset till godo men inte på de ställen du vill använda värmen.
Jag har manuell shunt. Mina frågor kring hur en shunt fungerar var som svar till smurfen72 och hans tips om att skaffa autoshunt. I väntan på att jag skaffar en sådan kan man ju alltid försöka eftersträva att shunta manuellt med samma "tänk" som en autoshunt.
Men du svarade även på den fråga jag hade, man ska sikta på att ha så låg temp ut som möjligt från shunten. Tack!

Hur fungerar skiktning vid laddning av tankarna? Finns det ventiler i botten av tankarna som du kan strypa flödet med?
Det är samma oavsett temperatur tycker jag, även vid laddning, samma temp uppe och nere i tank A och B, olika temperaturer uppe och nere i tank C.
Det sitter ventiler som man kan stänga av flödet till tankarna med. Om jag förstått det rätt är det en fördel att stänga av tank A och B helt när man kör elpatronen (som sitter i tank C).

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Skiktning i ackumulatortankar?
« Svar #9 skrivet: 19 november 2010, 12:27:15 »
Nästan all cirkulation mot huset verkar gå genom tank C, vilket gör att den
kallnar fortast. Detta är ju olämpligt eftersom du ju har varmvattenberedningen
där.

En strypning av flödet mot tank C skulle ju innebära att mera tas från de andra två,
men det innebär även att det laddar långsammare mot C när du eldar.

Sänka hastigheten på cirkpumpen kan hjälpa i viss mån, eftersom det varma vattnets
egen lyftkraft då får större betydelse för flödet genom tankarna. Dock är ju detta inget
skiktningsproblem som det framställdes först då vi trodde att det var ömrörning av vattnet
i tankarna som var problemet.

När eldningssäsongen är över tycker jag att du tittar på hur du kan seriekoppla tankarna,
precis som Raptor föreslår, istället för parallellkopplingen du har idag. Pannan matar då in
i toppen av tank C, vilket ger varmvatten snabbt. Det kallare bottenvattnet i tank C trycks
iväg till toppen av tank B och så vidare tills retur tas tillbaka till pannan från botten av tank A.

Då kan man fundera på att låta tank C vara ifred som enbart varmvattenberedare och ta ut
värmeledningen från toppen av tank B istället. Med en sådan koppling och ett lugnt och fint
flöde både vid laddning och uttag så kommer du att få varmvatten snabbt och länge +
bra skiktning i tank A och B.

Shuntmotor och styrning är förstås väldigt bra när man eldar med ved och temperaturerna
på värmekällan varierar så kraftigt. Vad som helst är bättre än att reglera för hand.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Skiktning i ackumulatortankar?
« Svar #10 skrivet: 19 november 2010, 13:22:08 »
Tack för alla utförliga svar!

Har lite saker att prova till att börja med:
  • Ställa ner hastigheten pÃ¥ cirkulationspumpen
  • strypa flödet till Tank C. En frÃ¥ga: Det sitter bara ventiler nedtill pÃ¥ tankarna och tanken är alltsÃ¥ att stänga igen den ventilen lite för tank C?
  • Skaffa automatisk shunt

Ska verkligen kolla upp möjligheterna att seriekoppla istället för att ha parallellkoppling. Är det något mer man behöver tänka på om man skulle ändra, mhp pumpar, shuntar, expansionskärl o.s.v?

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Skiktning i ackumulatortankar?
« Svar #11 skrivet: 19 november 2010, 14:32:29 »
Ja, byt manometer så att du är säker på systemtrycket. Kolla att expansionskärlet är helt.
Eftersom du tappat så mycket vatten i systemet kan det vara så att expansionskärlet är trasigt och att säkerhetsventilen öppnat till trycket aldrig gått över 1,5 bar vid +95 grader.
Kolla också att säkerhetsventilen inte droppar.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Skiktning i ackumulatortankar?
« Svar #12 skrivet: 19 november 2010, 14:57:45 »
@ ducken: Du hade väl öppet expansionskärl, eller hur?

Det är ändå bra att fixa manometern, som Raptor säger, för då kan du ju direkt avläsa
hur högt upp den fria vattenytan står. Då läser du av 1 hekto för varje meter och vattenytan
skall aldrig tillåtas krypa ner i röret under exp.kärlet. Jättestor risk för rostangrepp i stigarröret
eftersom detta troligen är gjort av järn.

Jag gissar att expansionskärlet är alldeles för litet. Upp på vinden och mät....
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Skiktning i ackumulatortankar?
« Svar #13 skrivet: 19 november 2010, 15:20:12 »
@ ducken: Du hade väl öppet expansionskärl, eller hur?

Ok, sorry! Det hade jag missat...mittåt!
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Skiktning i ackumulatortankar?
« Svar #14 skrivet: 19 november 2010, 15:20:41 »
Hur fungerar skiktning vid laddning av tankarna? Finns det ventiler i botten av tankarna som du kan strypa flödet med?

Ska inte behövas med laddomat 21 tror jag i alla fall för jag har inga *roflmao*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!