Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styra elpatron frÃ¥n extern kontroller  (läst 1104 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fraenk

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Styra elpatron från extern kontroller
« skrivet: 23 januari 2019, 11:25:22 »
Hej,

Min plan är att installera en solcellsanläggning och en wattRouter som kontrollerar om jag genererar mer än jag förbrukar.
Denna wattRouter så sitter i huvudcentralen och mäter detta. Och kan sedan styra olika saker t.ex. skulle jag producera 1kW mer än jag förbrukar så skulle jag kunna aktivera ett uttag eller på annat sätt ge en signal/relä till annan elektronik att starta.

Min fundering nu är om det finns en möjlighet att på något sätt ge en signal till jordvärmepumpen att starta/aktivera en elpatron som redan är där eller kan man sätta till ytterligare en mindre (1kW ) i beredaren som kan aktiveras (men att överhettningsskyddet fortsättningsvis är där och funkar).
Detta skulle göra att man ger ut mindre på nätet gratis (det är alternativet som finns på Åland).
Nu: Thermia Diplomat TWS 10 (inst. 2006-11-20).
Tidigare: Oljepanna från -78 Förbr: (Innan renovering ca 3,5 m2/år efter ???? )
Bor: Nyrennoverat hus från 50-talet (tilläggsisolerat + nya fönster) 1,5 våning + källare. ca 75-80 m2 / våning.
Håller ca 17 grader i källaren och 20-21 i resten

peter wahlstedt

  • Gäst
peter wahlstedt
SV: Styra elpatron från extern kontroller
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2020, 08:02:14 »
Hej Franke
Kontakta Jan-Erik Eriksson på SOLEL så kan han hjälpa dig med detta
jee@solel.ax
04570721056

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Styra elpatron från extern kontroller
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2020, 08:25:26 »
Jag vet inte exakt hur Thermia fungerar, men på flera fabrikat kan man använda externa signaler för att t ex aktivera extra varmvatten.
Dock är det ju ganska liten vattenvolym i en normal varmvattenberedare i en värmepump och vattnet används normalt sett bara till tappvatten, så det är nog ingen större lagrings-/besparingspotential.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!