Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isolering att bita i  (läst 983 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

StjärnanSirius

  • Gäst
StjärnanSirius
Isolering att bita i
« skrivet: 19 november 2018, 00:39:14 »
Här kommer något att bita i

Isolerade nyligen bjälklaget med ytterligare 300 mm mineralull för en total på 500 mm. Oinredd övervåning, tätade luckan upp dit, isolerade ordentligt, satte kallrasskydd i fläkten.

Hoppades då på att kunna sänka kurvan i min nibe f730.

Icke. Blev kallare inne med 0.6 grader. Låg innan stabilt på 21. Nu stabila och något kylslagna 20.4.

NÃ¥gon som kan förklara denna metafysiska omöjlighet?  tOOmten

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Isolering att bita i
« Svar #1 skrivet: 19 november 2018, 06:34:22 »
Har du innehavare till VP:n och var sitter den i så fall?

Kan tänka mig att det kan bli så om det blivit varmare runt innegivaren.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Isolering att bita i
« Svar #2 skrivet: 19 november 2018, 07:40:59 »
Här kommer något att bita i

Isolerade nyligen bjälklaget med ytterligare 300 mm mineralull för en total på 500 mm. Oinredd övervåning, tätade luckan upp dit, isolerade ordentligt, satte kallrasskydd i fläkten.

Hoppades då på att kunna sänka kurvan i min nibe f730.

Icke. Blev kallare inne med 0.6 grader. Låg innan stabilt på 21. Nu stabila och något kylslagna 20.4.

NÃ¥gon som kan förklara denna metafysiska omöjlighet?  tOOmten

Möjliga teorier:

1. Att spruta in 300mm mineralull som är kall(som håller utomhustemperatur), på 200mm befintlig "varm" mineralull, kommer kyla ned vindens bjälklag rejält. Den varma "buffert" och jämvikt som byggts upp försvinner tillfälligt. Dessutom kanske vindsluckan är utanpåliggande, vilket gjort att ni vispat runt en massa kallluft därinne, något som också stör bufferten/jämvikten. Är vindsluckan vilket ni använde för att tilläggsisolera belägen inomhus, så får du såklart kallras inomhus en längre stund, med tillfällig nedkylning av huset som följd.

2. Är diffen på 0.6°C en medeltemperatur mätt under en veckas tid, eller bara över ett dygn? Jag upplever att min F750 kan tappa 0.5°C i innetemp om det blir kallare ute (typ 5->-2°C), innan den hinner justera, speciellt om gradminutrarna initialt bara är -100 och elpatron är spärrad ned till -13°C.

3. Vet ej hur ditt nya kallrasskydd ser ut eller hur det är installerat.

StjärnanSirius

  • Gäst
StjärnanSirius
SV: Isolering att bita i
« Svar #3 skrivet: 19 november 2018, 13:44:16 »
Temperaturen är stadigvarande sänkt. Det är ca två veckor sen jag la ut isoleringen.

Ett fenomen jag upptäckt är dock att trycket i huset har ökat och pannan helt enkelt inte kan suga i sig luft. På mina 81 kvm hade jag aningen överventilation tidigare med fläkten ställd på 39% vilket innebar ett värde på 136 kubik per timme. Ovk säger 36% och egen beräkning säger 35% vilket ger ca 112 kubik.

När jag tätat lucka och fläkt sjönk värdet på inställd kubik/h till 126, detta då utan att jag sänkt fläkten procentuellt.

Ovanståenee kanske inte är så konstigt då det mer eller mindre är som att suga luften ur en plastpåse. Värdet ökade igen när en dörr eller fönster öppnades.

Värmen i huset började dock stiga så smått igen om vi tillät fönstret stå öppet.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!