Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump som exploderat!  (läst 9199 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Värmepump som exploderat!
« Svar #15 skrivet: 03 mars 2013, 14:53:28 »
I första fallet var det visst en explosion också inblandad, och det är möjligt att det blivit så varmt att de tunnväggiga rören mjuknat,(blivit glödande) och gett efter för kanske några bars tryck. Vad jag inte förstår är hur det skulle kunna börja brinna i oljan som sprutas ut tillsammans med köldmedian, vilket användes som släckningsmedel, Halotron, mestadels 134a. Vad som händer om det skulle vara oljedimma blandad med propan vet jag inte. men jag är ganska säker på att man inte använder propan som släckningsmedel. ::) Ingen syre ingen brand, dessutom borde väggen och oljan blivit bra nedkyld av läckan. Men väggen kan ha blivit indränkt i olja som senare fattat eld. För övrigt finns det med säkerhet tillräckligt mycket kölmedia kvar för att en annalys kan tala om vad den innehöll. Det blir kanske mer information vad det lider.
Scrollkompressorer, som det handlar har väl inre övertrycksskydd, så jag tvivlar på övertryckteorien.
Men vi alla är säkert överens om att det handlar om tråget och värmeslingan, mycket dåligt tänkt att lägga 160w i stort sett okontrollerat, som dessutom drar 3,8kW/dygn när temp är under +2 °C. Bra att de insett och önskar åtgärda missen.
Det finns kanske anledning för alla som har luftpump att kolla så de inte har något liknande.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepump som exploderat!
« Svar #16 skrivet: 03 mars 2013, 16:25:48 »
Man kan undra om det blir rättsligt efterspel för Nibe om det är felkonstruerat...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump som exploderat!
« Svar #17 skrivet: 18 januari 2018, 19:34:28 »
Jättegammal tråd men då jag hittade den vid annan sökning så tänkte jag att kanske någon är intresserad av brandkårens rapport och några bilder till. se https://rib.msb.se/Filer/pdf%5C26722.pdf

 
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Värmepump som exploderat!
« Svar #18 skrivet: 19 januari 2018, 05:47:56 »
Synd att de inte tittade noggrant runt glasföreglingen i kompressorn - om den hade börja läcka eller trycks ut...

med tanke pÃ¥ att det verkar ha brunnit häftigt runt anslutningarna sÃ¥ har det förmodligen börja läcka där när branden pÃ¥gÃ¥tt en tid.  Och det som brinner är inte köldmediet, utan oljan som följer med ut. sedan är det rätt mycket isolering av polyuretan-skum i dessa - i vikt räknat ganska ansenliga mängder sÃ¥ det finns mycket bränsle tillgängligt när det börja brinna och lÃ¥ngt innan kompressorns katastrof-ventil (glasförseglingen) eller nÃ¥gon rör ventilerar ut köldmediet. - grundorsaken är förmodligen kondens-baljan och dess avisnings-system som började brinna och som sedan tände pÃ¥ resten - att det kanske exploderar etc. är bara sekundäreffekter av en redan etablerad brand, inte orsaken till branden.

sådant tycker jag är viktigt att skilja på...

---

Den största bränslekällan vid tex. större fartygsbränder  är inte behÃ¥llare med oljor etc. utan det är mÃ¥larfärgen som sitter pÃ¥ alla ytor, kanske övermÃ¥lade flertal gÃ¥nger och är branden väl startad och plÃ¥tarna närmar sig gödande temperaturer sÃ¥ är det inget som stoppar det

---

Olle61:

Troligen inte utan det regleras mellan försäkringsbolagen, hade det varit upprepande tillbud så hade läget varit något annat - nu hade man redan en pågående program att byta ut dessa från tillverkarens sidan, men det är inte lätt att få ut sådana saker till alla köpare via olika försäljningsled och en del kunder skiter i sådant och kör vidare ändå. Det är jättesvårt att få till en 100% täckning i en utbytes eller åtgärdsprogram, speciellt när det gäller anläggningar som i princip är underhållsfria och inte kräver regelbunden service (som bilar - där mycket görs i servicen i det tysta utan kunde får någon vetskap om det)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!