Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: goc924
« skrivet: 08 mars 2011, 16:05:55 »

gunsun
Var i Sverige bor du? Kan vara bra att veta vilka säljare man ska akta sig för?
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 24 februari 2011, 19:30:08 »

Detta är intressant.  Jag startar en ny tråd i övrigafrågor avdelningen, vi fortsätter där *vinkar*
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 24 februari 2011, 19:13:24 »

Tycker thermia har ett visst ansvar att lösa problem efter som dom bara säljs av aktoriserade therma åf och som jag förståt ska ha en viss utbildning. Lever inte åf upp till kraven tycker jag thermia ska kontakta åf och informera om hur en installation ska gå till och om det inte funkar ska han nog montera ett annat märke eller kanske inte montera alls.
Skrivet av: Larm_HP
« skrivet: 24 februari 2011, 15:16:48 »

Verkar som problemet var glykolen i ditt fall.
Och att ljudproblemet var installationsreleterat.

Inget av de problem kan Thermia rå før..

Prøva ring Audi i Tyskland nær du tankat din dieselbil med bensin  8)
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 21 februari 2011, 10:35:23 »

Förstår dig.  Jag tror nog att det för det mesta är ett problem i projektering, dimensionering och utförande på installationen.  Som du själv råkade ut för med glykolen.

Vad har du för glykol, och vilken temperatur tål den?  Visar avfrostningsgivaren rätt, och visar den samma som utegivaren?
Skrivet av: gunsun
« skrivet: 21 februari 2011, 10:20:21 »

Visst, men du vet ju också att biltillverkare återkallar sina bilar när det är fabriktionsfel! Att en pump inte motsvarar marknadsföringens löften är väl tillverkaren och inte återförsäljaren som ska ta ansvar för! Det är ju uppenbart, inte minst av trådarna här på sajten att det är svårt att få de här systemen att fungera problemfritt.


G
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 21 februari 2011, 07:09:37 »

Det har du definitivt rätt i.  Jag menar bara så här,  jag köpte en ny bil för ett tag sen och fick problem med att den inte startade. Jag fick ringa säljaren, inte Cheva.

Thermia pratar visst med sina kunder, ÅF:n   Du är inte deras kund, det är din ÅF *vinkar*
Skrivet av: gunsun
« skrivet: 21 februari 2011, 04:23:39 »

Hej igen,

ska bara kommentera detta om att ha kontakt direkt med tillverkaren. Eftersom det varit en hel del problem med anläggningen sen installationen så är det rimligt att antingen tro att återförsäljaren/installatören inte har den kompetens som krävs eller att det är fel på tillverkningen. Det sista bör Thermia själv kunna svara för! Mycket märkligt att man inte vill tala dem som köper deras produkter tycker jag!
För det är rimligt att installatören i det längsta hävdar att allt är rätt gjort och också att han har den kompetens som behövs, även när det är uppenbart att kunskapen om tekniken inte räcker till för att lokalisera och åtgärda de fel som uppstår.
Efter att först ha haft problem med Larm lågtryck och avfrostningen, löst först efter flera månader sen en kyltekniker tillkallats och korrigerat glykoleinblandningen. Sen med det högfrekventa ljudet som, efter en hel del letande, till sist verkar löst, nu återigen i helgen fått Larm lågtryck 5 ggr och det utan att eltillsatserna gått in med automatik så är det kanske inte konstigt att mitt förtroende för både tillverkaren av pumpen och för installatören är rätt lågt! Betalar man dryga hundratusen (efter ROT-avdraget) så bör man kunna begära att anläggningen fungerar felfritt efter ett halvårs justerande! Eller hur?

G
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 12 februari 2011, 15:28:34 »

Varför ska du maila med Thermia?   Du köper ju en installation av en installatör som i sin tur köper en VP av Thermia,eller?   Jag kanske har missuppfattat hur det fungerar men så tror jag.

Eller monterade Thermia din maskin?
 *vinkar*
Skrivet av: gunsun
« skrivet: 12 februari 2011, 15:19:21 »

Nej jag har inte betalt något mer för att få det här korrigerat.
Kan mycket väl vara att de flexslangar som satt där från början också är av gummi, kanske är det bara ett annat fabrikat? Hursom är problemet löst och allt verkar funka nu men som sagt jag tycker det har varit väl mycket strul med installationen och den mailväxling jag haft med Thermias regionansvariga har inte heller varit särskilt rolig. Thermia vill uppenbarligen inte ha någon direktkontakt utan hänvisar till sin återförsäljare. Det gör det ju lite knepigt om man tycker att det har varit problem med installationen eller om man misstänker att det är fel på tekniken. Nu hoppas jag och tror att det ska tuffa på ett par år utan problem i alla fall!

 
Skrivet av: Maverik
« skrivet: 11 februari 2011, 16:14:58 »

Det låter spännande! Är inte "vanliga" flexslangar av gummi också eller hur funkar det? Får jag fråga, har du fått betala extra för att få ordning på detta?
Skrivet av: gunsun
« skrivet: 10 februari 2011, 11:44:14 »

Var har du flexslangarna? På utgående och ingående värmebärare? Det har jag i så fall redan...

Ja slangarna sitter på ut- och ingående kopplingar till det vattenburna värmesystemet. Vanliga flexislangar satt där tidigare men de är nu förlängda med någon specialslang av gummi som desutom är lagd i en slinga (cirkel). Det har faktiskt hjälpt, det högfrekventa ljudet är borta!



 
Skrivet av: Maverik
« skrivet: 09 februari 2011, 16:19:37 »

Var har du flexslangarna? På utgående och ingående värmebärare? Det har jag i så fall redan...
Skrivet av: gunsun
« skrivet: 09 februari 2011, 12:17:18 »

Hej,

nej ljudet kommer ifrån kompressorn, det har vi testat. Nu har jag fått gummiflexslangar installerade på utgående rör från värmepumpen. Verkar faktiskt som det gör skillnad. Ska vänta något dygn och se om det är en permanent förbättring eller om ljudet återkommer. Meddelar resultatet här sen!
Tack för kommentaren!
Skrivet av: Maverik
« skrivet: 09 februari 2011, 09:12:21 »

Har du detta högfrekeventa ljud hela tiden eller bara när kompressorn går? Jag har också ett högfrekvent ljud i vissa rum, men bara när kompressorn går, i mitt fall misstänker jag att det kommer från brine-pumpen som jag tycker är väldigt högljudd...
Skrivet av: gunsun
« skrivet: 09 februari 2011, 08:31:49 »

Köpt en Atria 10 Optimum i höstas och haft ett antal bekymmer som leverantören haft problem att lösa men som nu verkar åtgärdade. Kvarstår gör att jag har ett lågt men irriterande högfrekvent ljud i alla rum där jag har radiatorer. Försökt få direktkontakt med Thermia men hänvisas hela tiden till återförsäljaren som jag vid det här laget här litet förtroende för. Jag tycker det låter som om pumpen går ojämnt, ev en skev axel eller ett lager? Idag kommer den som sålt anläggningen, själv inte tekniker men utbildad av Thermia för att lägga in ytterligare flexislangar. Om pumpen är felaktig lär det väl inte hjälpa?
Tycker det är märkligt att det inte går att få direktkontakt med tillverkaren när produkten inte motsvarar vad man kan vänta sig eller?
Är det någon annan som haft liknade problem och fått det löst?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!