Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köra bilens AC som värmepump  (läst 6413 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cyber

  • Kyltekniker Klass 1 cert,tidigare industrielektriker.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Köra bilens AC som värmepump
« skrivet: 26 januari 2009, 00:01:56 »
Funderar på att sätta en 4 vägsventil i bilens AC system o köra värmepump på vinter för att få värme i kupen efter 30 sekunder.
Någon annan som tänkt i dessa banor ?

/Cyber
Har en Ecoair 107 med egentillverkat styrssystem (PLC) som komplement till en Nibe 1230.
Hemabyggd AC i båten med sjövatten kondensor (PLC styrd) samt en Aermec till källaren sommartid.
Kylcertifikat KLASS 1

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Köra bilens AC som värmepump
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2009, 04:06:59 »
Funderar på att sätta en 4 vägsventil i bilens AC system o köra värmepump på vinter för att få värme i kupen efter 30 sekunder.
Någon annan som tänkt i dessa banor ?

/Cyber



Honda har redan nÃ¥gra Ã¥r detta system i kombination med 2.2 dieselmotorn .  Men jag är verkligen förvÃ¥nad att ingen anna biltillverkare hakat pÃ¥ men kanske sÃ¥ är fallet och jag inte känner tilll det ? 
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Köra bilens AC som värmepump
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2009, 06:57:28 »
Kommer inte att fungera med R134a och -20 ºC ute !
Man kommer få problem med låga förångningstemperaturer om man inte kan styra luftflödet genom förångaren kalla dagar.
Avfrostningsautomatiken kommer gÃ¥ till historien.....Hulda, skifta till kyldrift medan jag parkerar 5min ........  ;D   ;D


ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Köra bilens AC som värmepump
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2009, 11:58:09 »
Varför inte köra motorvärmare innan start, så att man utgår från kanske 40-50 °C motortemp och får fart på värmen i stort sett omedelbart efter att ha kört iväg? En vattenvärmande Eberspächer eller Webasto-värmare är väl ännu bättre, det ger säkert bättre totalverkningsgrad än att driva en "värmepumpskompressor" med energi från en tämligen ineffektiv förbränningsmotor.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga pÃ¥ att förbrukningen vart för lÃ¥g,?
SV: Köra bilens AC som värmepump
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2009, 16:18:46 »
I den här bilen sitter det en värmepump för värme på vintern och kyla på sommaren.
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4_EV
I Priusen som säljs i nordamerika så har dom en termos som spar varmt kylvatten som sedan används till att värma motorn vid kallstart.
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset Ã¥r2007.Inga elrdiatorer pÃ¥ sedan lvp-monteringen.6pers .FrÃ¥nluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad cyber

  • Kyltekniker Klass 1 cert,tidigare industrielektriker.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köra bilens AC som värmepump
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2009, 22:35:59 »
Avfrostningen är inga problem när motorn väl blivigt varm. Man kör bara kylarfläkten baklänges o pressar ut varmluften från kylaren.
Borde funka.

Å andra sidan borde man kunda "pumpa värme" i upp till 45 minuter innan det behövs avfrostning, då e ju motorn redan varm o värmepumpsfunktionen kan stängas ner.

Avfrostning skulle sedan kunda ske med "baklängesfläktning" när bilen hastighet understiger ex. 10 km/h så att "utedelen" är avfrostad tills nästa kallstart. Värmen tas då från kylaren som rimligen borde vara lite varm samt motorrummets spillvärme.
"baklängesfläktning" kan ju då ske i kombination med "kyldrift" men med längre förångningstemp än de +2* som är normalt i bil AC.
 För värmen kommer ju frÃ¥n motorns kylvatten när den är uppvärmd.

Och hur ofta kommer maskinen gå på vakum, i småland är det sällan kallare än -10 ºC då går maskinen rimligen på tryck över 0 bar.

Det svåra i kråksången bliur väl att löda in vanliga "fyrvägare"och exp ventiler i aluminium rör.

Är det nÃ¥gon som har en susning om vad effekten pÃ¥ en BIL AC är vid ex +45 ºC  / 0  ºC.
Vissa mindre vetande pÃ¥stÃ¥r ju att en AC drar 3 dl milen extra. Jag har aldrig lyckats mäta nÃ¥n bränsleökning med färddator trots full AC drift en varm sommardag.  Sc:,h

 För övrigt har jag redan bensindriven vattenvärmare installerad. Tänkte bara testa tanken lite  :)
« Senast ändrad: 26 januari 2009, 22:53:38 av cyber »
Har en Ecoair 107 med egentillverkat styrssystem (PLC) som komplement till en Nibe 1230.
Hemabyggd AC i båten med sjövatten kondensor (PLC styrd) samt en Aermec till källaren sommartid.
Kylcertifikat KLASS 1

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Köra bilens AC som värmepump
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2009, 10:30:04 »

 För övrigt har jag redan bensindriven vattenvärmare installerad. Tänkte bara testa tanken lite  :)

Det skulle vara för att det är "kul" isf man genomför ett sådant projekt.
För det kommer att gå åt mer bensin per kW värme du får ut.

Bensinvärmare (som jag har i min bil)
Den ger 4,7kW och förbrukar då 6kW vilket gör att den får ut 78% av energin i bensinen
En bensinmotor får under optimala förhållanden ut 30% av energin i bensinen till rörelseenergi.
Vad har du för cop på ac:n i bilen vid värmekörning? säg 2 för att vara generös.
I teorin skulle man alltså kunna få ut 60% värmeenergi genom att köra ac:n i värmeläge, förmodligen betydligt mindre.

Man förbrukar säkert mer bensin att göra på det viset än att starta bensinvärmaren, men det är helt klart en kul idé!
Har själv länge funderar på varför man inte tar ut värme av ac:n för att få upp tempen i kupén snabbare (när bensin/dieselvärmare ej finns).
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga pÃ¥ att förbrukningen vart för lÃ¥g,?
SV: Köra bilens AC som värmepump
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2009, 16:04:29 »
Om man har en V8 i bilen och automatlåda så brukar det inte vara några problem med värmen i bilen har jag märkt, om man sen lossar handbromsen som jag brukar glömma så har man fått upp temperaturen ändå fortare.
Har man sedan en backe som den här nedan på väg mot jobbet så får man snart motorn i arbetstemperatur
och det blir varmt i bilen.

En till som inte kom upp.
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset Ã¥r2007.Inga elrdiatorer pÃ¥ sedan lvp-monteringen.6pers .FrÃ¥nluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Köra bilens AC som värmepump
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2009, 23:12:58 »
För en 20 år sedan var det skriverier om en gubbe som på allvar menade att det var förståndigt att koppla en ebersprakare till pannan, men det blev inget utav detta tydligen. Kommer inte ihåg om det var bensinare eller diesel, kommer heller ej ihåg bränslepriserna.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Köra bilens AC som värmepump
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2009, 23:41:16 »
daimler benz har väl redan detta på de dyrare bilarna ??

för både ac o värme. driven av en el motor 12 volt. parkerings värmare/kyla.

hmm e inte säker på detta men en kolega påstår detta.
fick en vision om detta en natt o ventilerade detta med honnom  o han menade att jag var sent ute !!
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Köra bilens AC som värmepump
« Svar #10 skrivet: 29 januari 2009, 09:07:20 »
För en 20 år sedan var det skriverier om en gubbe som på allvar menade att det var förståndigt att koppla en ebersprakare till pannan, men det blev inget utav detta tydligen. Kommer inte ihåg om det var bensinare eller diesel, kommer heller ej ihåg bränslepriserna.

Jag tittade också på de möjligheterna en gång för länge sedan, men jag tror inte jag orsakade några skriverier. I princip är det nog inga problem alls (eller var, på den tiden brännoljan var billig och det fortfarande ansågs politiskt korrekt att elda med olja), en större vattenvärmande Eberspächer eller Webasto har ju inte sämre verkningsgrad än vilken oljepanna med brännare som helst. Det enda man kan behöva vara orolig för är livslängden om en sådan värmeapparat ska stå och gå kontinuerligt, jag misstänker att den kanske inte är dimensionerad för att klara mer än ett par tusen timmar. Som grundvärme för ett hus är den alltså knappast lämplig, men däremot skulle den ju kunna fylla en funktion som tillsatsvärme/reservvärme (t ex för att komplettera en underdimensionerad värmepump, eller för att snabbvärma ett hus som har varit utkylt). Den har ju inte heller samma behov av skorsten och självdrag som en riktig panna, det räcker med ett 25-40 mm isolerat rör som man skickar ut genom pannrumsväggen.

För övrigt går dieseldrivna sådana där värmare utmärkt att köra på RME, olika sorters biodiesel, eller EO1. Bensindrivna värmare fungerar oftast bra på E85, i en del fall kan man behöva strypa lufttillförseln litegrann.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad cyber

  • Kyltekniker Klass 1 cert,tidigare industrielektriker.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köra bilens AC som värmepump
« Svar #11 skrivet: 02 februari 2009, 22:25:07 »
Min "vatten" ebersprächen i båten är trimmad med en rejäl avgasvärmeväxlare bestående av en hemmabyggd tubpanna.
Jag tycker den drog mycket diesel (0,65) liter i timmen)  Med ett bränslepris pÃ¥ 15:- liter o 12 timmars drift för en kväll/övernattning blir detta 117 :-

Pannan (ebersprächer 3.5 kW) gick på högeffekt hela tiden innan avgasvärmeväxlaren byggdes o monterades.
Nu är avgaserna inte varmare än inkommande vatten o rökgaserna kondenseras i växlaren.
AlltsÃ¥ Ã¥tervinner jag all värme som frigörs vid kondensering av rökgaserna liksom pÃ¥ större kraftvärmeverk  8)

Effekten höjdes rejält o pannan går ner på lågfrart o drar hälften av vad den gjorde tidigare.

/Cyber
« Senast ändrad: 02 februari 2009, 22:29:42 av cyber »
Har en Ecoair 107 med egentillverkat styrssystem (PLC) som komplement till en Nibe 1230.
Hemabyggd AC i båten med sjövatten kondensor (PLC styrd) samt en Aermec till källaren sommartid.
Kylcertifikat KLASS 1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!