Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp att förstÃ¥ installation av värmepump  (läst 2401 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DavidSjoberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Jag har precis köpt ett hus med byggår 2014. Tyvärr fick jag ingen introduktion av hur det fungerar.

Nibe 750 frånluftsvärmepump
Golvvärme bottenvåning och radiatorer på övervåning. Tempgivare i alla rum på bottenvåningen.

Min fråga är om installationen troligtvis fungerar så här:
Cirkulationspump i VP driver huvudkrets (radiatorer) och sedan finns en shuntkrets för golvvärme kopplad till huvudkretsen. För shuntkretsen finns enseparat cirkulationspump och två rattar som heter Temp och Flow. Flow styr vatten flöde in i shuntkretsen från huvudkretsen. Temp styr blandning av framledning och returvatten i shuntkretsen för att möjliggöra lägre vattentemp i golvvärme jämfört med radiatorer i huvudkrets. Tempgivare i rummen styr en flödesventil för varje golvvärmeslinga. Om något rum är för varm/kallt ändras flödet i golvvärmeslingan.

Verkar det rätt tänkt? Bifogar även en bild.

Sedan undrar jag:
Det är omöjligt att se något på flödesmätare för varje golvvärmekrets då de är helt bruna inuti. Är detta normalt efter några år?

Tacksam

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att förstå installation av värmepump
« Svar #1 skrivet: 20 september 2017, 10:15:17 »
Temp är nog maxtempen som tillåts i shuntkretsen (Den kan man normalt ha stående på max).
Flow är lika med hur stort returflöde som släpps tillbaka in i huvudkretsen.
Det flödet blir med automatik lika stort IN i shuntkretsen, så med den ventilen styr man hur mycket kallare vatten som det blir i shuntsystemet jämför med i radiatorkretsen.
När man trimmar in det där så bör det göras med alla rumstermostater på max, så att alla golv får fullt flöde i sina slingor.
Samma sak på radiatorerna, fullt öppna termostater vid injusteringen.
Har man lyckats strypa in rätt grundflöden över radiatorerna (Brukar finnas justeringsmöjligheter om man lossar termostaten) rätt flöde på "Flow-ventilen", samt ställt in rätt kurvlutning på värmepumpen så skall man kunna få rätt temperatur i alla rum oavsett utetemp och även om alla termostater står på max.
Då går värmepumpen som effektivast.
En så pass nogrann injustering är sällan gjord.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hjälp att förstå installation av värmepump
« Svar #2 skrivet: 20 september 2017, 11:56:22 »
Sedan undrar jag:
Det är omöjligt att se något på flödesmätare för varje golvvärmekrets då de är helt bruna inuti. Är detta normalt efter några år?

Tacksam

Det är sÃ¥ hos mig i alla fall. Flödesmätarna blev oläsbara  bara nÃ¥gra mÃ¥nader efter installationen av golvvärme i en tillbyggnad. Mitt vatten är kalkrikt och rören i systemet är en blandning av gamla järnrör  och nyare kopparrör. Golvvärmen startades 2015 med tvÃ¥ mätare installerade 8:e september (sista bilden), tredje mätaren 23:e oktober (första bilden), alla hade svarta glas 23:e november (mellersta bilden).
« Senast ändrad: 20 september 2017, 12:05:56 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Goenisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Försöker bli vän med min FLVP
SV: Hjälp att förstå installation av värmepump
« Svar #3 skrivet: 28 september 2017, 23:39:42 »
Temp är nog maxtempen som tillåts i shuntkretsen (Den kan man normalt ha stående på max).
Flow är lika med hur stort returflöde som släpps tillbaka in i huvudkretsen.
Det flödet blir med automatik lika stort IN i shuntkretsen, så med den ventilen styr man hur mycket kallare vatten som det blir i shuntsystemet jämför med i radiatorkretsen.

Två frågor på det.

Temp
1) Om det är maxtempen till golvvärmen den reglerar så bör den väl inte vara på max för att skydda golvet? För varma golvslingor är väl inte bra för golvet? Eller tänker jag fel?

Flow
2) Om jag förstod rätt så om jag ökar flow så får jag varmare vatten ut till golvslingorna, och om jag minskar flow så blir det kallare i golvet ty mindre mängd vatten från huvudkretsen (som är varmt) kommer golvvärmen till godo? Korrekt?

Bonusfråga som poppade upp: Vad gör systemet om jag maxar Flow men vrider ner Temp (maxtempen)? Jag ber golvet få mer varmt vatten, som kanske då är varmare än maxtempen medger. Minskar den flow då för att inte blanda in så mycket värme på sikt i alla fall?
1,5 plan. 160 kvm. Nibe F750 CU. Golvvärme nere. Radiatorer uppe.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att förstå installation av värmepump
« Svar #4 skrivet: 29 september 2017, 06:19:43 »
Maxtemptermostaten sitter egentligen där för att maxbegränsa så att golv och slangar inte skadas, kanske primärt om man värmer med ved eller annan värmekälla där framledningstempen kan bli skadligt hög, det är normalt inte ett problem när man värmer med värmepump.
DU skall inte låta den begränsa något som påverkar under normal drift, den skall bara strypa om det blir nåt allvarligt fel, typ om kontaktorn till elpatron skulle hänga sig och vattnet bli för varmt.

Flow har du fattat rätt, man kan säga att det är en fast shunt som du ställer in för att justera in skillnaden i energitillförsel som finns mellan radiatorerna och golvvärmen, där radiatorer normalt behöver en högre framledningstemp än golvvärmen.

Kurvan i värmepumpen justeras in så lågt som möjligt för att hålla husets kallaste rum lagom varmt (av de rum som värms med radiatorer).
När det är gjort så får du juster apå "flow" tills rummen med golvvärme blir lagom varma.

En viss finjustering kan behöva göras på flödet över enskilda radiatorer och golvvärmeslingor (Öka flödet i rum som är kallare än snittet, och minska flödet över enskilda rum/slingor/radiatorer där temperaturen är lite högre än snittet).

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DavidSjoberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att förstå installation av värmepump
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2017, 12:39:49 »
Hej

Så här har jag tänkt:

Tempvredet
Jag har satt Tempvredet till läge 2 vilket är 38 grader. Min tanke är att kommer det av någon anledning in för mycket varmt vatten från huvudkretsen in till golvvärmekretsen kommer returvatten blandas in för att försöka hålla temperaturen under 38 grader. Om jag ställer vredet på max kommer ingen inblandning ske förrän över 55 grader vilket är för högt för golvvärmeslingan.

Flow vredet
Detta styr flödet av vatten in i golvvärmekretsen från huvudkretsen. Just nu står den på max. Min tanke var att man vill ha in så mycket varmt vatten som möjligt från huvudkretsen.

David









Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att förstå installation av värmepump
« Svar #6 skrivet: 05 oktober 2017, 07:54:42 »
Att 38 grader skulle vara för mycket för golvvärmen kanske stämmer för just dig, men det är inte ett råd man kan ge rent generellt, vi behöver t.ex. ha ca 45 grader fram på vår golvvärme på toaletten när det kryper ned mot -30 grader ute.

På returventilen skall man normalt justera in flödet så att deltaT blir det önskade (med värmepump är det tillverkarens rekommendation +- någon grad som bör styra.)
Har man radiatorer och golvvärme blandat så kan man normalt strypa rätt kraftigt på golvvärmen för att få till den "nedshuntning" som behövs till golvvärmen.
Med fullt öppen ventil finns annars risken att deltaT över värmepumpen blir lägre än rekommenderat, och att golvvärmens termostater får jobba rätt mycket för att strypa bort effekt.
I moderna hus med öppen planlösning kan det resultera i att vissa golv, t.ex. kök, hall eller vardagsrum kan vara kalla (för att den termostaten stänger först om det blir för varmt) medan andra är varma.
Bäst komfort får man om man justerar in sitt system med alla termostater fullt öppna.
Korrekt kurva, korrekt justera av grundflöde över radiatorer och in/ut ur golvvärmefördelare ger då normalt bra temperatur i hela huset.
Först när man fått till kurvan, deltaT, shuntning och temperaturer i alla rum tycker jag att det kan vara OK att aktivera termostaterna, och då helt bara runt 30% av termostaterna så man inte orsakar så stora variationer på systemflödet p.g.a. strypande termostater.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DavidSjoberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att förstå installation av värmepump
« Svar #7 skrivet: 05 oktober 2017, 12:57:01 »
Hej

Jag kanske ska mäta hur varmt golvet blir vid olika temperatur på framledning med alla slingor fullt öppna. Då kan jag hitta hur varm framledning som är möjlig innan golvet blir varmare än 27 grader (Max för mina trägolv). Sedan ställer jag tempvredet på det värdet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 249
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!