Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Intermitent varmvattenladdning  (läst 6882 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Intermitent varmvattenladdning
« skrivet: 26 augusti 2004, 22:16:32 »
Har en NIBE 1115-4 med rumsgivare och växelventil dockad till en varmvattenberedare på 270 liter. För att reducera antalet starter så låter jag tanken gå ner till 30 grader innan ny laddning sker. Nu är det dax att börja tillåta värmeproduktion. Har då upptäckt att när pumpen jobbat 45 minuter med VV stå stannar pumpen i 15 minuter, fast att rumsgivaren visar 3 grader över inställt värde. Det innebär att om värmebehovet är lågt eller obefintligt medför varje VV-laddning 2 starter :o.
Är det så att lösningen är att öka starttemperaturen så pumpen hinner ladda fullt på mindre än 45 min eller finn det något bättre sätt?
NIBE 1115-4 96 meter aktivt borrhål Gamla Elpannan som varmvattenberedare +30liters elberdare. Rumsgivare separat elmätare på VP samt Rickards logger, 14 st radiatorer (en-rörssystem med 4 slingor )+ ett badrum samt hall med golvvärme. 200 m² souterräng INSJÖHUS från 1979 i sundsvallstrakten

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Intermitent varmvattenladdning
« Svar #1 skrivet: 27 augusti 2004, 00:41:37 »
Thermia har liknande styr där kan man ställa max tillåten tid för vv produktion kanske det spökar. Höj den isåfall. om det nu finns? Rickard vet säkert!
Det är inte så du når stopptemp på värmesidan fastän varmvattnet inte nåt maxtemp?
Thermian startar på temepn i vvberedaren mens toppar vid maxtemp på framledningen på "värmesidan" Det gäller ju att värmeöverföringen "hinner med"

Annars kan du väl höja starttempen oxå med så stor ack får du väl långa drifttider ändå vid vv laddning!?

OM du har jättelång tid för vvladdning på vintern, kan tempen "svänga" lite men du har väl kört en vinter??

Om det skulle bli idiotkallt och du har kraftigt drag mot rören vid nån yttervägg tex, då kan dom tom frysa.
Men risken är minimal vill ja påstå bara nämner det.

Men jag antar att på vintern kör du med annan starttemp.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Tone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Intermitent varmvattenladdning
« Svar #2 skrivet: 27 augusti 2004, 14:15:20 »
Jag tror att NIBEn inte har nÃ¥gon funktion för att ställa maxtiden pÃ¥ VV laddningen (den ger 45 min VV-laddning och sedan 15min värmeproduktion för att sen Ã¥tergÃ¥ till VV-laddning om behov finnes) NIBEN stoppar VV-laddning pÃ¥ tryckpressostaten och inte pÃ¥ temperaturen sÃ¥ den kan jag inte justera tyvärr.  Starttemp för VV-laddning fÃ¥r VP frÃ¥n en givare som sitter i botten pÃ¥ beredaren D.V.S. pÃ¥ mantelvattnet. Det verkar som att det bästa/enda sättet att fÃ¥ ner antalet starter är att höja starttemperaturen sÃ¥ att beredaren är fulladdad pÃ¥ strax under 45 minuter.
NIBE 1115-4 96 meter aktivt borrhål Gamla Elpannan som varmvattenberedare +30liters elberdare. Rumsgivare separat elmätare på VP samt Rickards logger, 14 st radiatorer (en-rörssystem med 4 slingor )+ ett badrum samt hall med golvvärme. 200 m² souterräng INSJÖHUS från 1979 i sundsvallstrakten

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
Re:Intermitent varmvattenladdning
« Svar #3 skrivet: 27 augusti 2004, 15:00:42 »
Nog är det väl i och för sig sÃ¥ att du pÃ¥ din Nibe kan bestämma den returtemp vid vilken vv-laddning skall slÃ¥ av (och egentligen även elementladdning, även om det sällan är möjligt att nÃ¥ sÃ¥ höga temp dÃ¥). Alternativet till detta är att sätta returtempen till (A), vilket innebär ett "mekaniskt  och automatiskt"  frÃ¥nslag vid ungefär 56-57 grader. Och det mÃ¥ste vara pÃ¥ det senare viset som du har din pump inställd.

Hinner vattnet inte bli riktigt varmt, ca 50 grader, pÃ¥ vv-laddningstiden sÃ¥ stÃ¥r väl vv-beredaren med fisljummet vatten och väntar pÃ¥ att att tempen skall sjunka under 30 gr. Sedan laddar den upp vv-tempen lite igen, men du fÃ¥r ju i genomsnitt ett vv som inte är särskilt varmt.  Och hur kul är det?

Alltså. Jag nog skulle nog höja vv-starttempen lite, kanske till 40 grader.

Att hÃ¥lla pÃ¥ och ladda vv i lÃ¥nga perioder mÃ¥ste även störa elementuppvärmningen ganska mycket när det är kallt. Du fÃ¥r dÃ¥ ett gradminuterunderskott som räknas upp snabbt och en uppvärmningsanordning som anlitar mer elspets än vad den egentligen skulle behöva.  

« Senast ändrad: 27 augusti 2004, 15:01:51 av AndersB »
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re:Intermitent varmvattenladdning
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2004, 18:42:11 »
Jag tror inte det stämmer :-\
Jag tror meny 3 VB-r "Max tillåten returtemperatur" bara gäller vid värme produktion.

Jag har för övrigt samma fenomen/problem.
Efter att jag fyllt bubbelbadet tar det ca 5h för VP:n att ladda min 500L acctank.
Den kör 45min varmvatten sedan 15min värme(som ovan).
Om det är kallt ute blir det efter 5h lite svalt inne.
Jag har på senare tid installerat rumsgivare jag antar att den kommer at reagera och koppla in TS.

Om någon har en smart ide' hur man kan trixa till det här är jag också tacksam :)
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Intermitent varmvattenladdning
« Svar #5 skrivet: 28 augusti 2004, 00:52:19 »
Alldeles rätt maxretur temp kopplas bort vid vv produktion.
På min Thermia står det hög retur, men den slår inte av.
Tidigare hade jag max returtemp på 40 grader (det behövs inte mer) så jag såg det där ofta. Returtempen hos mig når 52-53 grader vid vv produktion. Mycket bra cirkulation med inbyggd VVB.

Konstigt på Thermian har man max tillåten vv tid oxå, i övrigt är styren syskon väldigt lika.
jag skummade oxå igenom menyn såg inte nån meny annat än.

5h för 500 liter, då har du en liten pump!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
Re:Intermitent varmvattenladdning
« Svar #6 skrivet: 28 augusti 2004, 09:20:34 »
Ni har säkert rätt att maxreturinställningen kopplas bort vid vv-laddning, även om det inte framgår av instruktionen. Där står bara om max returtemp. för kompressordrift. Men det borde vara ju vara det bästa att den kopplades bort, då detta ger högsta vv-temp.

Jag vill oxå lägga till att jag vid (A) inställning får ett frånslag vid 56-57 gr FRAMLEDNING, vilket hos mig är detsamma som strax över 50 i retur vid vv-laddning.
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re:Intermitent varmvattenladdning
« Svar #7 skrivet: 28 augusti 2004, 09:21:09 »
Liten pump och stort badkar. :-[
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

admin

  • Gäst
admin
Re:Intermitent varmvattenladdning
« Svar #8 skrivet: 29 augusti 2004, 09:27:32 »
Det skulle gå att bygga om för sommar/vinterdrift.

Vid sommardrift lägger du in både framledningen och varvattenladdningens rör mot varmvattenberedaren, komplettera beredaren med en extern termostat med justerbara till/frånslagstemperaturer.

Låt den externa tempgivaren påverka ett relä som simulerar låg utetemp och låg framledningstemp. (ger värmebehov i reglerdatorn)

När VP:n börjar tillverka värme och du har lagt framledningen mot acktanken så kommer vattnet i beredaren att värmas till den nivå som termostaten är inställd på.

För inkoppling se Nibes hemsida/ladda ned , där finns ritningar på poolstyrning - använd den funktionen + sätt in en/två extra manuella ventiler så att du kan lägga radiatorkretsens framledning på acken/vv-beredaren.

På annat sätt kan jag inte se att det går att lösa.

Under vintern, när värmebehov finns, bör man höja starttempen för vv-tillverkning så att vv laddning alltid sker i samband med/anslutning till värmeproduktion. (ger några fler växlingar på växelventilen/dygn, men även några färre kompressorstart/stopp/dygn.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Intermitent varmvattenladdning
« Svar #9 skrivet: 29 augusti 2004, 12:07:24 »
Nån skulle köra på NIBE, en ny version av mjukvaran borde dom kunna ta fram.
Klar brist (åtminstone sommartid) att inte kunna ställa i max tillåten vv tid, den bör inte vara fast.

Vintertid kan det (åtminstone teoretiskt) uppstå frysrisk vid långa värmeuppehåll. En pendling av inne tempen uppstår oxå om stoppen blir alltför långa.
men ca 9 månader/år skulle det inte alls påverka.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re:Intermitent varmvattenladdning
« Svar #10 skrivet: 06 september 2004, 21:58:58 »
OM man kör i "Ej rumsvärme"(enbart varmvatten) läget. Går VP tills den är klar. Inget 45-15-45-15-45 tjafs.

Notera!
Växelventilen är dÃ¥ enbart i VV-läge vilket medförde i mitt fall(extern VV-beredare) att det blev självcirkulation genom VP och VV-beredere. En backventil fixade det  :)
Nibe borde släppa källkoden till allmänheten då hade säkert någon hacker(jag) fixa det hela i mjukvara.

Det borde ju bli självcirk i en NIBE med inbyggd beredare också eller?(i ej rumsvärmeläget)
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad sturebyking

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:Intermitent varmvattenladdning
« Svar #11 skrivet: 14 september 2004, 21:30:51 »
Själv satte jag in tre relän i pumpen. Respektive relä dras av elsteg 1, elsteg 2 eller kompressor drift. Samtliga relän startar den interna cirkpumpen. Detta medför att cirpumpen står still när inte värmeproduktionen är igång. Har sedan en annan cirkpump för radiatorerna ( från acctank) den går på ett separat styrsystem och går bara nr den behövs. (Vet att många inte gillar att man har fler cirkpumpar, men tror att mina tillsammans går mindre än en standardinstallations enda)
Oscar

admin

  • Gäst
admin
Re:Intermitent varmvattenladdning
« Svar #12 skrivet: 14 september 2004, 23:03:29 »
Citera
OM man kör i "Ej rumsvärme"(enbart varmvatten) läget. Går VP tills den är klar. Inget 45-15-45-15-45 tjafs.

Där ser man, skam den som ger sig - bra jobbat Alexander!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!