Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!  (läst 18124 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #105 skrivet: 24 december 2017, 01:19:38 »
Du skulle kunna prova att koppla ihop [Run enable 9], [Run10] och [DigCom 8] med varandra. Eventuelt också en analogsignal (t.ex ett 3V batteri) med + på [VIN 3] och -på [AGND 2]. Alla in och utsignaler är programerbara i invertern så det är inte säkert att de har kvar default funktionerna. Tänk på att om den nu skulle starta så finns det inga säkerhetsfunktioner kvar så den stoppar då inte på LP, HP eller något.

Jag förstÃ¥r, därför ska jag slÃ¥ av sÃ¥ fort jag hör kompressorn snurra. Allt jag vill göra är att bekräfta att inverter och kompressor är hela och problemet ligger i styrningen och komunikationen mellan pumpen och invertern.  DÃ¥ kan jag satsa mer helhjärtat pÃ¥ att prova spreja alla kontakter, eller även bytta kort osv.

 Men tillbaks till det du sa, kanske inga default parametrar är kvar, sÃ¥ jag har, tror jag, en chans att installera programet wInControl som jag hittat pÃ¥ Parker DriveBlok sidan. DÃ¥ kan jag styra med dator. Tyvärr gick inte installera detta programet pÃ¥ win10. Men det kanske gÃ¥r att göra pÃ¥ äldre system. Ska prova.
 En annan variant skulle vara att använda ett Arduino kort. Jag har ett sÃ¥nt och det är enkelt om allt jag mÃ¥ste göra är att mata 3 eller 5V till nÃ¥n pin och fÃ¥ invertern att utföra en uppgift. Allt som jag behöver är att kompressorn startar nÃ¥gra sekunder.
« Senast ändrad: 24 december 2017, 01:22:51 av ionbaciu »

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #106 skrivet: 24 december 2017, 02:43:38 »
Kompressorn är på 7,5 kW.

Jag ber om ursäkt, 7,5 HP ska det vara.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #107 skrivet: 24 december 2017, 06:58:20 »
Beiv, han bor i ett annat land. Eftersom det kommer en lastbil flera gånger per år hit kunde jag plocka ner den och skicka, sen fick den tillbaks följande vända.
 

Kan inte din kompis lifta med lastbilen?  tummenupp
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #108 skrivet: 24 december 2017, 07:07:55 »
Kan inte din kompis lifta med lastbilen?  tummenupp

 :) Det skulle jag gilla!




Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #109 skrivet: 25 december 2017, 06:55:36 »
Ok, nu har jag läst på ordentligt, längre en så kommer jag inte på egen hand. Nu är det Jul och alla firar med familjen istället för att besvara frågor på forum. Så jag förväntar mig inga svar på ett tag, men skriver ändå nu innan allt försvinner från huvet.
 
 Trots att jag fick bra ideer och rÃ¥d frÃ¥n flera hÃ¥ll, drar jag mig för att göra nÃ¥t innan jag själv har förstÃ¥tt hur de funkar.
Efter att ha studerat inverterns manual länge och mycket annat på nätet, har jag kommit fram till att jag kan styra kompressorn(eller en annan motor) genom PINS. Det finns 20 pins med olika funktioner, plus 5 till(ointressanta).
 Skulle default värdena pÃ¥ dem för mig relevanta funktionerna vara oförändrade, behövs ingen dator utan man kan styra genom PINS (splintarna). Man vet inte om default värdena är oförändrade sÃ¥ det blir lite att jobba i blindo.  DÃ¥ känns ännu viktigare att veta vad man gör. Jag ska ocksÃ¥ bara säga att all hjälp jag fÃ¥tt är helt fantastisk, och är mycket tacksam för det. Men ibland ger ni mig för mycket kredit i det att ni antar jag kan mer än jag egentligen kan. SÃ¥ här kommer mina frÃ¥gor i nästa inlägg, för lättare överblick.
« Senast ändrad: 25 december 2017, 07:03:31 av ionbaciu »

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #110 skrivet: 25 december 2017, 07:26:01 »
Beiv,  du skrev:
"Lägg spänning på
-run enable, run och accel/decel select
  Vad innebär konkret att lägga spänning?

  1. FrÃ¥n en extern källa? Eller frÃ¥n pin 7 som ger +5V, eller pin 18 som ger +12V?

  2. Om jag tar ström frÃ¥n ett batteri, hur mÃ¥nga Volt, och koppla hur? Plus(+) pÃ¥ PIN
      och minus(-) pÃ¥ DIGCOM(pin Ã¥tta)?

  3.   Behövs nÃ¥gon resistens (pÃ¥ 1kohm?) mellan + och pin?

Sen du skrev:  sen ska det gÃ¥ att öka eller minska varvtal med spänning pÃ¥ dig pot accel eller dig pot decel
 
        -samma frÃ¥ga, + pÃ¥ resp. pin, - pÃ¥ jord, AGND(pin 2) eller DIGCOM(pin Ã¥tta)?

    Med spänning pÃ¥ direction ändras rotationsriktning
     -här vill jag inte ändra riktning Ã¥t fel hÃ¥ll. SÃ¥ bäst inte röra?

   
« Senast ändrad: 25 december 2017, 07:28:01 av ionbaciu »

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #111 skrivet: 25 december 2017, 07:33:51 »
 99meter, du skrev:
Du skulle kunna prova att koppla ihop [Run enable 9], [Run10] och [DigCom 8] med varandra.
Hur menar du, bara sätta ihop dem, typ kortsluta allihopa? Behövs inte spänning från nånstans?

 Eventuelt ocksÃ¥ en analogsignal (t.ex ett 3V batteri) med + pÃ¥ [VIN 3] och -pÃ¥ [AGND 2].
  Vad är effekten om jag gör det?

Utloggad 99meter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #112 skrivet: 25 december 2017, 10:41:03 »
PÃ¥ sidan 11 i manualen finns ett inkopplingsexempel där det är slutande kontakter pÃ¥ ingÃ¥ngarna DIN1 - DIN8. Alla kontakterna sluter mot DIGCOM om/när de aktiveras. PÃ¥ sidan 25 stÃ¥r det att ingÃ¥ngarna endast är för slutande  kontakt. Det är alltsÃ¥ inte meningen att de ska aktiveras med t.ex. 24V utifrÃ¥n, vilket annars är vanligt. PÃ… sidan 10 kan man läsa innom paraetes att DIN1 är Run Enable och DIN2 är Run. Run Enable borde ha funktionen att den slÃ¥r pÃ¥ invertern och Run att den ger order att köra motorn/kompressorn. Dessa bÃ¥da aktiverade (anslutna till DIGKOM) borde starta kompressorn. Men det stÃ¥r ocksÃ¥ pÃ¥ sidan "All digital and analog I/O are configurable" sÃ¥ NIBE kan ha ändrat funktionen pÃ¥ dem. Det finns ocksÃ¥ en analog spänningsingÃ¥ngingÃ¥ng VIN (0-10V) som kan styra frekvensen. Genom att ansluta ett liter batteri pÃ¥ t.ex. 3V mellan VIN och AGND sÃ¥ borde frekvensen bli 30% av max vilket kanske är lagom att börja med. Den här ingÃ¥ngen är ocksÃ¥ configurable sÃ¥ vi vet inte säkert funktionen.
Tvåplansvilla 200 kvadrat i lättbetong och hålsten. Byggår 51. Blekinge.
Uppvärmning NIBE 1230 10kW. Borra 99 meter + FLM. Endast radiatorer.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #113 skrivet: 25 december 2017, 11:24:17 »
PÃ¥ sidan 11 i manualen finns ett inkopplingsexempel där det är slutande kontakter pÃ¥ ingÃ¥ngarna DIN1 - DIN8. Alla kontakterna sluter mot DIGCOM om/när de aktiveras. PÃ¥ sidan 25 stÃ¥r det att ingÃ¥ngarna endast är för slutande  kontakt. Det är alltsÃ¥ inte meningen att de ska aktiveras med t.ex. 24V utifrÃ¥n, vilket annars är vanligt. PÃ… sidan 10 kan man läsa innom paraetes att DIN1 är Run Enable och DIN2 är Run. Run Enable borde ha funktionen att den slÃ¥r pÃ¥ invertern och Run att den ger order att köra motorn/kompressorn. Dessa bÃ¥da aktiverade (anslutna till DIGKOM) borde starta kompressorn. Men det stÃ¥r ocksÃ¥ pÃ¥ sidan "All digital and analog I/O are configurable" sÃ¥ NIBE kan ha ändrat funktionen pÃ¥ dem. Det finns ocksÃ¥ en analog spänningsingÃ¥ngingÃ¥ng VIN (0-10V) som kan styra frekvensen. Genom att ansluta ett liter batteri pÃ¥ t.ex. 3V mellan VIN och AGND sÃ¥ borde frekvensen bli 30% av max vilket kanske är lagom att börja med. Den här ingÃ¥ngen är ocksÃ¥ configurable sÃ¥ vi vet inte säkert funktionen.

  Nu förstod jag! Man ska inte ha nÃ¥gon ström pÃ¥ DIN1-DIN8. Man kopplar var och en mot DIGCOM för att aktivera. Men jag blev konfunderad av utrycket "sätt spänning pÃ¥". Rätta mig om fortfarande är ute och cyclar.

 Jag tror att jag fattar 3+ pÃ¥ Vin grejen ocksÃ¥ nu. Eftersom kanske Run enable och Run räcker inte om hastigheten är inställd pÃ¥ 0 Hz.

Jag faktiskt har provat med 5 volt,+på jog -på DIGCOM. Ingenting. Sen + på run-enable och run tillsammans och -på DIGCOM. Inget. Samtidigt hade jag mätaren på 2 stift på kompressorn. Jag tänkte att om den är kortslutad startar inte men slukar ström. Men det förblev NOLL volt mätt på område 600AC.

 Jag förstÃ¥r ocksÃ¥ att om funktionerna är annorlunda inställda av Nibe dÃ¥ funkar inte, utan jag mÃ¥ste ha programet med rätt OS och kablarna och gÃ¥ in och styra med datorn.

  Tack 99meter, jag trodde inte nÃ¥n kollar trÃ¥den förre nÃ¥n gÃ¥ng i januari!

 

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #114 skrivet: 25 december 2017, 15:25:29 »
Provat. Helt tyst. För tillfället ger upp.

SÃ¥ har jag gjort:

-Först kort kontakt mellan Digcom och Fault clear.

-Sen Digcom+Run enable+Run

Ã…t vänster stÃ¥r Kan värme pumpar. Hur  tar man bort det? Jag kan ju ingenting!

-Sen +3.3V  pÃ¥ Vin(+) och AGND(-)

 

 
« Senast ändrad: 25 december 2017, 15:28:43 av ionbaciu »

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #115 skrivet: 25 december 2017, 16:43:10 »
Om du går bet på detta, betyder inte att inget kan, jag har allt noterat hur du med hjälp av andra betat av bit för bit... men ibland blir man inte klok på det man gör och åstakommit.
Ta någon dags paus.... och oavsett slutresultat, så har du lärt dig jäkligt mycket...
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #116 skrivet: 25 december 2017, 17:43:11 »
Om du går bet på detta, betyder inte att inget kan, jag har allt noterat hur du med hjälp av andra betat av bit för bit... men ibland blir man inte klok på det man gör och åstakommit.
Ta någon dags paus.... och oavsett slutresultat, så har du lärt dig jäkligt mycket...

Tack Abuquir! Det värmer! Det är sant, jag har verkligen lärt mig mycket. Jag ska faktiskt släppa det ett tag.
  Och tack alla som har givit mig rÃ¥d, ideer och delat med sig kunskap!
                   

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #117 skrivet: 25 december 2017, 18:02:08 »
inverterfel är inte lätta!

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #118 skrivet: 26 december 2017, 20:04:37 »
Okej, har inte kollat manual...

Trodde inte digitala ingångar hade negativ logik (NPN) , dvs slutas till minus för att bli aktiva.

Jag trodde det var positiv logik (PNP), dvs slutas till plus för att bli aktiva. Och att digital com skulle användas som minusreferens om man använder extern spänning för att aktivera ingångarna.




Men då är det väl som 99meter skriver:
Run och Run enable ska slutas mot digital com

Tror att man kan ändra hast digitalt genom att även sluta accel/decel select till digital com

Därefter bör man kunna öka/minska varvtal genom att endera sluta digital pot accel eller digital pot decel mot digital com.

Vad tror 99meter?

Möjligtvis har har jogingång en programmerad rererens i en parameter. Då bör det räcka att sluta run enable och jog till digital com.



Du kan väl fråga din vän i utlandet hur han gjorde för att manövrera Invertern eftersom han har ju lyckats köra den med motor en längre stund.
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #119 skrivet: 26 december 2017, 21:29:47 »
Det är oftast enklare att koppla extern logik när den är aktivt låg. Att dra till jord är enkelt med en brytare, ett relä eller en transistor, man behöver inte bry sig om vilken spänning som är aktivt hög.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 684
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!