Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!  (läst 17901 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« skrivet: 17 december 2017, 23:31:38 »
Hej,

HJÄLP! som sagt :(

Har en begagnad 1250 från 2007 som jag har monterat själv 2014. Den har gått 3 år utan problem, sen blev inverter fel 103 och ibland 101. Det finns annat info i larmloggen också.

Först gick det att starta om. Då gick den igen ett tag men sen fungerade kortare och kortare tid till nästa larm, tills den vägrade sätta kompressorn igång. Kompressorn har inte låtit konstigt alls.

 Jag kopplade bort kablarna från kompressorn och gjorde mättningar, resistansmättningar visar samma Ohm mellan alla 3 faser eller lindningar, ganska litet, kommer inte ihåg, 0.3 eller 1.6 eller nåt. Ingen kortslutning heller mellan noll och varje lindning.
  Jag har plockat bort invertern och skickat den till nån som kunde mätta och kolla om det är fel på den. Han använde extern styrning och sa att den funkar perfekt. Han lätt den stå under spänning en längre period. Att felet ligger i att den inte får input från styrningen. Eller alternativt kompressorn skulle vara paj, vilket jag tror inte på, som det gick till.
 
 Men innan allt detta ringde jag en instalatör. Första, en lokal kille, otroligt trevlig och också ärlig, erkände att han mest monterar och inte är för insatt i inre processer av pumpen. Men han kände en expert. Så han ringde och den andra killen skulle vara i trakten om en vecka och lovade att svänga förbi. Det gjorde han och efter att ha tittat på pumpen ringde han till en annan i småland och började fråga massa frågor men på ett sånt sätt att jag förstodd att han kunde inte mycket heller. Typ, vad är felkod 103, vad betyder felkod X1000, vilken meny ska han gå in för att tvångstarta osv. Till slut sa han, ok tack! Och meddelade mig att i Sverige vi byter hela paketet, för vad som helst kan vara fel och det är omöjligt att veta vad. Och att det gick på 40 tusen. Han har inte gjort mättningar på kompressorn, vilket jag skulle förvänta mig av en "tekniker".
  Jag bara kan inte förstå att det här kan vara rätt. Som att åka in på en bilverkstad för att bilen vill inte starta eller stannar efter en stund och mekanikern säger att han vet inte varför, man brukar bytta motor bara.
 Finns någon som vet hur man kollar så att man diagnostiserar felet? Jag är säker på att det finns mätningar eller saker man kan kolla för att åtminstone komma närmare problemet. Är det invertern, kompressorn, värmeväxlare, ett kort, en kontakt, en kabel?

Jag undrar också om det går att styra varje komponent individuellt från en dator, till exempel att sätta igång kompressorn några sekunder utan att pumpen är i drift, bara så att man vet att den funkar. Eller förbigå alla styrkort och styra helt utifrån, med nåt typ Arduino eller annat automatiseringskort. Kanske det ska bli en anna tråd för det. Tack för alla svar!

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #1 skrivet: 18 december 2017, 06:59:51 »
du kan köra alla komponenter för sig, gå in i de djupare menyerna
larm 101 givarfel bt1
larm 103 bivarfel bt3
« Senast ändrad: 18 december 2017, 07:10:32 av DonPablo »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #2 skrivet: 18 december 2017, 10:03:29 »
På den gamla 1250 så är alla larm mellan 100-106 inverterfel av olika sorter.
Det man kan kolla själv är om det blir spänningsfall på någon fas under drift?

För att kunna mäta resistansen korrekt på kompressorn behöver du en megger.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #3 skrivet: 18 december 2017, 10:32:01 »
Kommer felet när invertern blir varm? Hur kyls den, via brine eller luft?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #4 skrivet: 18 december 2017, 10:53:56 »
du kan köra alla komponenter för sig, gå in i de djupare menyerna
larm 101 givarfel bt1
larm 103 bivarfel bt3

Ok, tack för svaret! Du gav mig hopp! Kan du förklara lite mer detaljerad hur man styr komponenter? Tex kompressorn. Jag förmodar att först ska gå in och sätta på SERVICELÄGE. Sen någon menu som tvingar en komponent att starta. Men vilken?
« Senast ändrad: 18 december 2017, 11:12:49 av ionbaciu »

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #5 skrivet: 18 december 2017, 10:58:35 »
På den gamla 1250 så är alla larm mellan 100-106 inverterfel av olika sorter.
Det man kan kolla själv är om det blir spänningsfall på någon fas under drift?

För att kunna mäta resistansen korrekt på kompressorn behöver du en megger.

Hur kollar man spänningsfall ? nu startar inte kompressorn nåt mer

ska kolla vad megger är.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #6 skrivet: 18 december 2017, 11:05:34 »
Kommer felet när invertern blir varm? Hur kyls den, via brine eller luft?

Vet inte om det blev för varm. Men nu slutat starta, så det måste vara nåt annat. Ang. kyln. den har kylpasta och sitter skruvat fast på en stor metallyta. Så kanske brine som cirkulerar därinne? Ingen fläkt har jag sett iaf.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #7 skrivet: 18 december 2017, 17:36:03 »
Invertern kyls inte av brine, den är skruvad mot vb växlarn

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #8 skrivet: 18 december 2017, 17:37:26 »
Jag kan inte 1250s menyer utantill, men serviceläge och sen knappa runt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #9 skrivet: 18 december 2017, 17:43:52 »
Fel av mig 103 är kommunikationsfel inverter,
2017-12-21 fel igen, 103 är inte kommunikationsfel, den kan larma detta om den får jobba jättehårt! Det var 112, som jag var med om som var komfel
« Senast ändrad: 21 december 2017, 05:26:17 av DonPablo »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #10 skrivet: 18 december 2017, 18:02:38 »
Nu vet jag ju inte hur de där värmepumparna är konstruerade, men en elektriker borde väl kunna koppla förbi invertern så den går på nominell effekt (50 Hz) hela tiden.
Fungerar kompressorn då så torde det vara nåt fel på invertern, inte på kompressorn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Andy81

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #11 skrivet: 18 december 2017, 20:12:09 »
Hej.  Har exakt samma pump och exakt samma fel. Sedan igår så går den inte att starta.  Har dock kod 108. Pratade med nibes support idag. Byta inverter verkar vara det man bör göra.  Jag känner mig osäker på om det är värt att lägga pengar på en 10 år gammal pump.  Eller om man ska byta till en Ny Nibe 1255 istället? Någon som har koll på om det är en bättre pump.  Har läst att föregångaren 1250 har taskig kvalitet så jag vet inte om jag vågar satsa på en ny Nibe igen.


Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #12 skrivet: 18 december 2017, 20:27:06 »
Byte inverter, Dyrt! Då är ett mjukstartkort billigt =). Nä inte blir det någon inverterpump för mig i alla fall!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #13 skrivet: 18 december 2017, 20:31:38 »
Vad kostar en ny invertermodul?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #14 skrivet: 18 december 2017, 20:38:45 »
inverter 7721 + moms till en 1250
kompr  14562 + moms
« Senast ändrad: 18 december 2017, 20:43:06 av DonPablo »

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #15 skrivet: 19 december 2017, 01:24:51 »
Problemet är att invertern kan vara ok och att felet ligger nån annanstans. Min verkar funka utanför pumpen. En kompis har hittat på nätet ett sätt att styra den externt, kopplad bort från pumpen och den skulle vara hel.
 
 Går det på nåt sätt tvinga pumpen gå som on-off? Tex med fast frekvens, 45 Hz. räcker för huset till -15 lätt. När jag vill, kan jag stänga den helt. Vid -20 kan jag elda. Bara vrida på kranar, vedpannan är kopplad parallelt.
 Varmt vatten behövs inte om det inte går, jag kopplat in en 10 liters el vvb. Man hinner duscha om man är snabb.
 Problemet är, hur tjuvkopplar man så att komp. får rätt spänning i rätt fas ordning?




Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #16 skrivet: 19 december 2017, 01:35:56 »
Kommunikationsfel kan ju bero på något enkelt som glapp/brott i nån kabel. Testa att dra i kablarna mellan korten och se om det går att tvinga fram något fel.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #17 skrivet: 19 december 2017, 01:42:56 »
Nu vet jag ju inte hur de där värmepumparna är konstruerade, men en elektriker borde väl kunna koppla förbi invertern så den går på nominell effekt (50 Hz) hela tiden.
Fungerar kompressorn då så torde det vara nåt fel på invertern, inte på kompressorn.

 Jo, men på kompressorn står en annan spänning. 165V ~ Är det inte så att invertern tar 230V och omvandlar till 165?
« Senast ändrad: 19 december 2017, 01:48:14 av ionbaciu »

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #18 skrivet: 19 december 2017, 01:50:49 »
Kommunikationsfel kan ju bero på något enkelt som glapp/brott i nån kabel. Testa att dra i kablarna mellan korten och se om det går att tvinga fram något fel.

Jo, jag har försökt, men inget hände. Kan vara var som helst.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #19 skrivet: 19 december 2017, 05:31:52 »
Du har ett kort som heter busterkort, som i alla fall på de nyare Nibe, kommunicerar med invertern, och sedan om du tittar på invertern, har du typ en telesladd platt, som går från inverter till kretskort nedanför display, kolla den kabeln att den sitter okej i båda ändar, den styr kontakt mellan inverter och cpu

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #20 skrivet: 19 december 2017, 06:04:21 »
Du har ett kort som heter busterkort, som i alla fall på de nyare Nibe, kommunicerar med invertern, och sedan om du tittar på invertern, har du typ en telesladd platt, som går från inverter till kretskort nedanför display, kolla den kabeln att den sitter okej i båda ändar, den styr kontakt mellan inverter och cpu

Ok, jag vet vilka de är. När jag köpte pumpen från första ägaren den kom med buster kortet trasig. Som tur var man kunde se fysiska skador på den, från demontering förmodligen. Jag visade foto och han beställde ett nytt kort. Det löste problemet. Så är det troligt kortet pajade på 3 år?
 Kabeln, som liknar LAN kabell har jag mätt med multimeter, pin för pin, och sprejat med kontaktspray. Ingen resultat.
 

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #21 skrivet: 19 december 2017, 06:15:52 »
Jag undrar om det finns någon som orkar kolla på menuerna i manuallen som jag bifogar och se vilken skulle tvångstarta kompressorn. Vad jag kan se och förstå, allt det står är om hur manövrera olika releer, men inte vad releerna gör. Kanske det går att avläsa på elschemorna av en som är kunnig?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #22 skrivet: 19 december 2017, 06:16:02 »
Okej då har du kollat det redan, då är det uteslutet, Har varit på många inverterlarm på nyare pumpar 1255 1155, och testat byta busterkort, men aldrig varit trasigt, utan det har varit inverter varje gång. Har dock aldrig bytt på 1250.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #23 skrivet: 19 december 2017, 06:26:53 »
Meny 9.4.1.1 Tvångsstyrning
Då ”Till” väljs i denna meny övertar användaren tillfälligt
kontrollen av reläerna i värmepumpen. Inställningen
återgår automatiskt till läge ”Från” 30 minuter efter sista
knapptryckningen eller vid omstart.
Valbart alt. Från eller Till.
- Fabriksinställning: Från
Meny 9.4.1.2 – 9.4.1.15 RE1 – RE14
Här väljs manuell styrning av reläerna.
Valbart alt. Från eller Till.
- Fabriksinställning: Från

 RE4 är kompressor relä  vet dock inte om något annat måste dra samtidigt, men den styr kompressorn i alla fall

Utloggad Per O

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #24 skrivet: 19 december 2017, 07:44:45 »
Hei,

Jeg ville begynt med og løse alle kontaker/plugger/ flatkabelsko på alle kort, da det er stor sjanse for at det er kun er "dårlig kontakt på elektrisk koblingspunkt" som er feilen. Det er ikke unomalt at du får dårlig elektrisk forbindelse på elektro/elektronikk etter 10 års driftstid. Kjøp deg ett par WD40 og gå systematisk igjennom alle elektriske koblinger før du begynner å bytte elektronikkort  8)
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (år 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #25 skrivet: 19 december 2017, 07:48:38 »
Meny 9.4.1.1 Tvångsstyrning
Då ”Till” väljs i denna meny övertar användaren tillfälligt
kontrollen av reläerna i värmepumpen. Inställningen
återgår automatiskt till läge ”Från” 30 minuter efter sista
knapptryckningen eller vid omstart.
Valbart alt. Från eller Till.
- Fabriksinställning: Från
Meny 9.4.1.2 – 9.4.1.15 RE1 – RE14
Här väljs manuell styrning av reläerna.
Valbart alt. Från eller Till.
- Fabriksinställning: Från

 RE4 är kompressor relä  vet dock inte om något annat måste dra samtidigt, men den styr kompressorn i alla fall

 TACK!
Jag kan åtminstone prova!

Kan jag mätta direkt mellan faserna på kompressorn samtidigt, eller mellan varje fas och noll? Tänkte sätta fast elkablar på säkert sätt med strömbryttaren av, så att jag rör inget när pumpen går.
Om det visar ingen ström, då är antingen trasig inverter eller den for inte command från styrenh. Rätt tänkt?
 Ska nere snart och provar.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #26 skrivet: 19 december 2017, 08:11:54 »
Hei,

Jeg ville begynt med og løse alle kontaker/plugger/ flatkabelsko på alle kort, da det er stor sjanse for at det er kun er "dårlig kontakt på elektrisk koblingspunkt" som er feilen. Det er ikke unomalt at du får dårlig elektrisk forbindelse på elektro/elektronikk etter 10 års driftstid. Kjøp deg ett par WD40 og gå systematisk igjennom alle elektriske koblinger før du begynner å bytte elektronikkort  8)

 
Jag har gjort det delvis, men inte varenda koppling. Ska göra.
 Men skulle det vara en kontakt, stämmer symtomen? Den larmade men sen gick igen efter omstart osv. men höll kortare och kortare tid.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #27 skrivet: 19 december 2017, 09:03:25 »
Provat med tvångsstyrning. Först ON på force. Sen jag ändrade till 1 och sen tillbaka på  0, en efter en. Inte flera på en gång för kanske det krockar med varandra. Alla releer låter, men olika starkt. Visa gör att det kommer upp på display var det är som satts igång. Finns nånstans en lista på alla releer och vad de gör?

 Iallafall RE4 klånkar ordentligt både on och off, men kompr. säger inget. Nästa gång ska jag prova mätta fram vid kontakterna (komp. faserna). Om ingen ström kommer kan den inte funka eller hur? 

Utloggad tc75

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #28 skrivet: 19 december 2017, 12:50:35 »
Startar cirkpumparna , vad står det på kompressorn , vik undan kabeln och fota typbeteckningen

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #29 skrivet: 19 december 2017, 18:02:02 »
Exakt mät spänningen fram till kompressor, men passa sådu inte får el i dig, inte kul!

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #30 skrivet: 19 december 2017, 18:10:51 »
Hej,

Relä RE4 drar kontaktor K69, vilken förser omformare med 3*400Vac

Mät mellan L1-L2-L3 så du har 400 här. Är kontakter i K69 dåliga kan du få spänningsfall, men det märker du mest vid belastning (när omformaren drar ström)

Då blir det svårt eftersom kompressor inte startar om jag förstått rätt.

Sen borde det finnas manöversignal och hastighetsreferens till omformare som inte visas i elschemat. Räcker nog inte att enbart RE4 och K69 drar för att kompressor ska starta. Googla på omformaren. Har du tur är det digitala signaler för start/stopp. Kan också vara busstyrt, då e de tråkigare.

På kompressor ska du mäta spänning mellan faser U-V-W. Har du tillgång till tångamperemeter som klarar mer/mindre än 50Hz är det också en hjälp när kompressor snurrar. På kompressor märkskylt står bl a märksänning o märkström.

Med en megger ( OBS,ger hög likspänning) kan du mäta så det inte är lindningsfel till jord.

Går det att komma åt blecken i motorns kopplingsplint, kan dessa avlägsnas så man kan mäta varje motorlindning för sig med en ohmmeter på lågt område. U1-U2, V1-V2, W1-W2

Fasföljd går att mäta med en "bättre" spänningsprovare.

Vet inte hur det är med denna men på "industriomformare" ändras inte motorns rotationsriktning när man ändrar fasföljd på matningen till omformare, t ex danfoss.

En annan sak du skulle kunna testa är att "bygla" bort omformare när du vet att RE4 och K69 är ok.
Bryt spänning till VP, vänta 15 min(stora kondingar i omformare.
Koppla loss U, V, W på omformare och lägg dessa på L1, L2, L3 på matn till omformare. Slå på arbetsbrytare till VP och testa att kortvarigt "tvånga" K69 med t ex en skruvmejsel. Här gäller det att rotationsriktnig är rätt så inte kompressor förstörs.
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #31 skrivet: 19 december 2017, 19:34:34 »
Startar cirkpumparna , vad står det på kompressorn , vik undan kabeln och fota typbeteckningen

Här kommer fotot.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #32 skrivet: 19 december 2017, 19:40:51 »
Hej,

Relä RE4 drar kontaktor K69, vilken förser omformare med 3*400Vac

Mät mellan L1-L2-L3 så du har 400 här. Är kontakter i K69 dåliga kan du få spänningsfall, men det märker du mest vid belastning (när omformaren drar ström)

Då blir det svårt eftersom kompressor inte startar om jag förstått rätt.

Sen borde det finnas manöversignal och hastighetsreferens till omformare som inte visas i elschemat. Räcker nog inte att enbart RE4 och K69 drar för att kompressor ska starta. Googla på omformaren. Har du tur är det digitala signaler för start/stopp. Kan också vara busstyrt, då e de tråkigare.

På kompressor ska du mäta spänning mellan faser U-V-W. Har du tillgång till tångamperemeter som klarar mer/mindre än 50Hz är det också en hjälp när kompressor snurrar. På kompressor märkskylt står bl a märksänning o märkström.

Med en megger ( OBS,ger hög likspänning) kan du mäta så det inte är lindningsfel till jord.

Går det att komma åt blecken i motorns kopplingsplint, kan dessa avlägsnas så man kan mäta varje motorlindning för sig med en ohmmeter på lågt område. U1-U2, V1-V2, W1-W2

Fasföljd går att mäta med en "bättre" spänningsprovare.

Vet inte hur det är med denna men på "industriomformare" ändras inte motorns rotationsriktning när man ändrar fasföljd på matningen till omformare, t ex danfoss.

En annan sak du skulle kunna testa är att "bygla" bort omformare när du vet att RE4 och K69 är ok.
Bryt spänning till VP, vänta 15 min(stora kondingar i omformare.
Koppla loss U, V, W på omformare och lägg dessa på L1, L2, L3 på matn till omformare. Slå på arbetsbrytare till VP och testa att kortvarigt "tvånga" K69 med t ex en skruvmejsel. Här gäller det att rotationsriktnig är rätt så inte kompressor förstörs.

Reser bort ikväll,  tillbaka om 2 dar. Jag måste läsa ordenligt det här först, innan jag gör nåt. Kommer att fråga om jag har oklarheter. Tack för hjälpen!

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #33 skrivet: 19 december 2017, 19:43:56 »
Exakt mät spänningen fram till kompressor, men passa sådu inte får el i dig, inte kul!

Nej, precis. Jag  kopplar allt först, även mätaren, sen slår på ström.

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #34 skrivet: 19 december 2017, 20:09:07 »
Hej

Okej, fotot

4P tror jag är 4polig=1400rpm vid 60Hz

165V 3fas innebär nog att omformare ger 3*165Vac 60Hz vid märkeffek

Ta det försiktigt om du ska prova "bygla bort omformare" så du inte bränner kompressor pga för hög spänning in

Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #35 skrivet: 19 december 2017, 20:37:41 »
Antar det kan vara lurigt att mäta på en obelastad inverter. Det kunde kanske vara intressant att koppla in en liten trefas asynkronmotor i stället för kompressorn bara för att kunna labba i lugn och ro utan att ställa till nåt i kylkretsen.

Om du är i närheten av Uppsala kan du låna en motor av mig som jag använt vid lek med en ABB inverter.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #36 skrivet: 19 december 2017, 21:43:32 »
Antar det kan vara lurigt att mäta på en obelastad inverter. Det kunde kanske vara intressant att koppla in en liten trefas asynkronmotor i stället för kompressorn bara för att kunna labba i lugn och ro utan att ställa till nåt i kylkretsen.

Om du är i närheten av Uppsala kan du låna en motor av mig som jag använt vid lek med en ABB inverter.
Tack sa mycket for iden, det skulle jag aldrig kommit pa, faktiskt. Tyvarr bor vi nara Nordmaling, men tackar for erbjudandet, mycket snalt. Men jag kan sakert hitta nat som jag kan anvanda. Osaker pa asyncron men ska googla. Jag har plockat en motor fran en tvattmaskin, 3 fas, men vet inte om det ar asyncron eller inte.
« Senast ändrad: 19 december 2017, 22:01:12 av ionbaciu »

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #37 skrivet: 19 december 2017, 21:59:17 »
Oj, nu fattar jag omformaren(invertern) tar in 135V x 3 och omvandlar till hogre spanning, 165 x 3. Sa skulle jag ta forre inv. fran L1, L2, L3, da blir det mindre inte hogre. Sa kompressorn brinner inte upp. Men startar den vid 135 V/ fas?
Viktigt, kan man utga fran att faserna ar i samma ordning in som ut? Eller kan man mata sig fram genom att koppla bort alla in, sen koppla pa en for en och mata vid ut? For att inte snura at fel hall. Sen provar jag bara i en sekund for att se om det ar dott. Aven om riktingen skulle vara fel, det kanske racker inte for att forstora den om jag kopplar bort ien sekund. Eller?

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #38 skrivet: 19 december 2017, 22:15:09 »
Enl ritn matas omformare m 3*400 50Hz
Enl kompressorns märkskylt får den 3*165 60Hz från omformare vid nominell drift.
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #39 skrivet: 19 december 2017, 22:16:52 »
En scrollkompressor ska inte köras åt fel håll, men duttar man bara till för att kolla, kvittar det, men det hörs när de går åt fel håll.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #40 skrivet: 19 december 2017, 22:25:47 »
Har ar bild pa omformaren.
Enl ritn matas omformare m 3*400 50Hz
Enl kompressorns märkskylt får den 3*165 60Hz från omformare vid nominell drift.

Jag kan inte tillrackligt men kan det vara sa att en fas ar pa 400 V? Varifran tas dem? Jag har bara typ 360V pa alla faser totalt i huset. Eller tanker jag fel?
« Senast ändrad: 20 december 2017, 00:04:49 av ionbaciu »

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #41 skrivet: 19 december 2017, 22:29:04 »
Har du provat tvånga kontaktor K69?
Då ska omformare hoppa igång.

Sen kanske nån annan här på forumet vet hur man "ger manöversignal" till omformare så kompressor börjar snurra
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #42 skrivet: 19 december 2017, 22:56:48 »
Har ar bild pa omformaren.
Jag kan inte tillrackligt men kan det vara sa att en fas ar pa 400 V? Varifran tas dem? Jag har bara typ 360V pa alla faser totalt i huset. Eller tanker jag fel?
Det löser nog inte ditt problem men du har numera nominellt 3x400V i ett normalt hushåll i Sverige. Det var 3X360380V tidigare.
« Senast ändrad: 19 december 2017, 23:26:15 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #43 skrivet: 19 december 2017, 23:07:44 »
Nja det skulle nog vara 380 V tidigare  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #44 skrivet: 19 december 2017, 23:17:17 »
Kan du ta en närbild på plint X3 på omformaren.
Troligtvis där den får manöver och ref
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #45 skrivet: 19 december 2017, 23:17:43 »
Det löser nog inte ditt problem men du har numera nominellt 3x400V i ett normalt hushåll i Sverige. Det var 3X360V tidigare.

Det som gör mig konfunderad är den här 3x. Men du har rätt, det löser inget.
Men frågan är, är det ok att ta direkt från L1 L2 L3 innan omvandlaren och koppla på kompressorn utan att den blir bränt när tillför ström? Sen slå på och av inom en sekund, oavsett rätt riktning. Om den rör sig, då funkar den, kan leta vidare.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #46 skrivet: 19 december 2017, 23:25:07 »
Kan du ta en närbild på plint X3 på omformaren.
Troligtvis där den får manöver och ref

Jag har bilder på min telefon men osäker om det visar plint x3. Ska kolla. Annars bara i övermorgon är jag vid pumpen. Nu åker jag buss till Stockholm för att hämta en Renault Master som jag köpt på auktion! Jag är så glad för det blev jävligt bra pris! :)

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #47 skrivet: 19 december 2017, 23:27:37 »
Går nog bra en kortkort stund, men då får kompressor 3*400 50Hz istället för 3*165 60Hz

Hade varit mer intressant att hitta manöver och refsignal till omformare, förmodligen plint X3
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #48 skrivet: 20 december 2017, 00:16:19 »
Går nog bra en kortkort stund, men då får kompressor 3*400 50Hz istället för 3*165 60Hz

Hade varit mer intressant att hitta manöver och refsignal till omformare, förmodligen plint X3

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #49 skrivet: 20 december 2017, 00:27:22 »
Det funkar daligt med natet har.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #50 skrivet: 20 december 2017, 00:31:35 »
En till. Mer finns inte pa omvandlaren

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #51 skrivet: 20 december 2017, 05:53:17 »
plint X3 sitter på kort 102 och styr inverter

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #52 skrivet: 20 december 2017, 06:09:54 »

Da forstar jag. Det maste jag kolla nar jag kommer hem.  Tack, Don Pablo
« Senast ändrad: 20 december 2017, 06:39:29 av ionbaciu »

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #53 skrivet: 21 december 2017, 12:04:52 »
Här kommer foton på kort 102, man kan se X3 utgången, det är en sån telefon kabel kontakt.
Kabeln går därifrån till invertern, jag har markerat med pil på fotot. Det finns två små led lampor som blinkar vid aktivitet, en grön, en röd.
 Jag tog multimetern och provade om alla ledare i kabeln var hela. Det var dem, iallafall i somras.

 Beiv, var det  detta du menade med att ta en närbild på plint X3 på omformaren?
Se du skrev:
 "Sen borde det finnas manöversignal och hastighetsreferens till omformare som inte visas i elschemat. Räcker nog inte att enbart RE4 och K69 drar för att kompressor ska starta. Googla på omformaren. Har du tur är det digitala signaler för start/stopp. Kan också vara busstyrt, då e de tråkigare."
 Kan du utveckla lite?
Varför är det tur om det är digitala signaler? Vad kan göras då? Vad innebär busstyrt och varför är det tråkigt?
Tack!
Jag är hemma nu så ska forska mer.
« Senast ändrad: 21 december 2017, 12:08:56 av ionbaciu »

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #54 skrivet: 21 december 2017, 14:44:38 »
Med digitala signaler menar nog beiv att det är en diskret signal för varje funktion, dvs en signal som startar kompressorn, nån annan signal för hastighet osv. Med busstyrt menar man att man har få ledare och man skickar kodade kommandon på kabeln, ofta inkluderande en adress till enheten som förväntas utföra kommandot.

Du kan jämföra med ethernet, där man skickar paket med adress och data.

För att kunna felsöka ett bussystem måste man ha utrustning som man kopplar in på bussen och som kan avkoda kommandona och adresserna.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #55 skrivet: 21 december 2017, 15:33:19 »
 Tack för infot, tipo874. Jag hittat en PDF om invertern, massor av info, ska försöka läsa och se om jag fattar nåt.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #56 skrivet: 21 december 2017, 18:25:52 »
Måste ge Don Pablo en eloge' för hans engagemang i denna och även andra trådar, och naturligtvis alla andra som drar sina strån till stacken med erfarenheter och så.
Fantastiskt att denna sidan finns, och då skall även Rickard ha en släng av eloge'n för att även han orkar att hålla det igång....

Ursäkta att det blev lite "off topic"...

Med vänlig hälsning,
Olof
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #57 skrivet: 21 december 2017, 19:13:59 »
Nej, det är inte alls off topic. Jag kan nästan inte tro att folk kan vara så generösa och spilla tid på att hjälpa andra. Normalt sätt ska jag betala 90.000 för en ny pump istället. Men ack nej, jag ger mig inte tills jag antingen fixar den eller köper en annan begagnad pump. :)
 Sen, jag drar mig för att visa uppskattning och så, som utlänning det är lätt att man har fel ton, låter fjäskig eller oärlig på nåt sätt, när egentligen kan vara bara en känsla för språk som är problemet. Efter 30 år i Sverige jag ändå måste tänka två gånger om inte det jag säger låter korkad på svenska.
 
« Senast ändrad: 22 december 2017, 02:27:34 av ionbaciu »

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #58 skrivet: 21 december 2017, 19:40:39 »
Ja, får du inte igång den med den hjälpen du får här.... Ja, då är det nog så att den är körd, men det verkar inte som att vi är där ännu iaf! :)

Och skulle det gå "i dass" ursäkta uttrycket, så finns det massor av andra saker att välja av! :)

Jag själv har installerat några Mitsubishi Ecodan och Daikin, och tycker de är bra. Kan man installera själv är de kostnads effektiva, men du är inte där ännu och jag hoppas du får igång din pump... För ett pumpbyte i Juletid är inget man vill veta av...
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #59 skrivet: 21 december 2017, 19:42:15 »
Jag håller på att djävlas med en likadan pump på jobbet, har haft inverterlarm 112 och 103, 112 var kommunikationsproblem, och jag följde x3 kabeln, och den var lös på kort 102, och då försvann 112, men fortfarande gäckar mig inverterlarm 103, och enligt nibe, kan det komma av att kompressor får jobba alldeles för hårt, och märkte på loggarna att den löst 3 ggr på vv och 1 gång på värme, så dök på 3 vägsventilen, och visst, den gick trögt som fasen, så bytte den, men felet kvarstår, dock inte lika frekvent, Nåja påt igen imorgon.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #60 skrivet: 22 december 2017, 03:14:55 »
Jag håller på att djävlas med en likadan pump på jobbet, har haft inverterlarm 112 och 103, 112 var kommunikationsproblem, och jag följde x3 kabeln, och den var lös på kort 102, och då försvann 112, men fortfarande gäckar mig inverterlarm 103, och enligt nibe, kan det komma av att kompressor får jobba alldeles för hårt, och märkte på loggarna att den löst 3 ggr på vv och 1 gång på värme, så dök på 3 vägsventilen, och visst, den gick trögt som fasen, så bytte den, men felet kvarstår, dock inte lika frekvent, Nåja påt igen imorgon.

Jag fick bara 103 och sen ibland 101.
Jag är inställd på att kolla om kompressorn kan snurra överhuvuttaget. Tänker jag rätt? För är den kass inget annat åtgärd runtomkring hjälper.
 Men detta med att byggla eller mata med ström direkt på kompressorn lämnar jag till efter jag provat säkrare saker.
 Nu kommer en viktig fråga (för mig).
  Om jag tar bort ledningarna från kompressorn och istället koppla på en enkel voltmeter i olika kombinationer, fas1-fas2, 1-3, 2-3, fas-neutralt osv, och sen starta pumpen, skulle det visa nåt relevant, eller känner invertern av att det finns ingen belastning och avger inget heller?
 Eller ska jag mäta på kompressorn utan att ta bort kablarna?
 När kompressorn är paj drar den ström men inte snurrar, eller drar ingen ström alls? Båda fallen möjliga?

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #61 skrivet: 22 december 2017, 03:28:19 »
Hittat nåt som kanske innehåller svaret om det går att styra invertern externt. Längst när finns en bild med massa info. Vad jag gissar är att pumpen styr invertern genom serial port(buss) med såna data paket, men det finns digitala ingångar som möjliggör styrning utifrån med digitala signaler (typ Arduino).  Är jag fel ute?

https://www.parkermotion.com/new_ulm/pdf/5004-0501%20layout%20asrd.pdf

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #62 skrivet: 22 december 2017, 04:33:15 »
Troligen behöver du kunna prata med inverternvia RS485-interfacar (serieinterface) för att konfigurera hur de digitala signalerna skall fungera.

Invertern behöver nog en riktig motorlast för att man skall kunna mäta på utgångarna. Dessutom är det nog PWM (pulsbreddsmodulering), vilket innebär att den pulsar ut full spänning mot motorn och det är nog svårt att läsa av med en multimeter. Det kanske skulle funka med tre kraftiga glödlampor i stället för motorn, men jag tror den behöver back-EMK för att detektera hur motorn beter sig. 
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #63 skrivet: 22 december 2017, 06:03:12 »
Digitala ingångar och bussar förstår jag ingenting av =) Men gör pumpen spänningslös, och plocka bort kåpan på kompressorns kopplingsplint. Slå igång pumpen och mät spänningen (likspänning?) på kompressorns stift med allt anslutet (sätt gradminutrar till -500) eller vad som krävs för att den ska starta. Får du ingen spänning på kompressorn, så har vi antingen knas i invertern, eller signalen att inverter ska starta.  Finns det spänning på alla 3 stift (vet ej vad 4e stiftet är, varvtal kanske???) gör maskin spänningslös och mät lindningarna i kompressorn, de bör visa hyfsat lika värden typ 3ohm eller 6 ohm m.m. lite olika kompressorer emellan. sen mäter du varje slinga mot jord (kompressorchassi) så det inte är kortis mot jord i någon slinga (mäts helst med megger) men ska ju inte ge utslag med en multimeter heller.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #64 skrivet: 22 december 2017, 06:31:13 »
Troligen behöver du kunna prata med inverternvia RS485-interfacar (serieinterface) för att konfigurera hur de digitala signalerna skall fungera.

Invertern behöver nog en riktig motorlast för att man skall kunna mäta på utgångarna. Dessutom är det nog PWM (pulsbreddsmodulering), vilket innebär att den pulsar ut full spänning mot motorn och det är nog svårt att läsa av med en multimeter. Det kanske skulle funka med tre kraftiga glödlampor i stället för motorn, men jag tror den behöver back-EMK för att detektera hur motorn beter sig.

Jag hittat manualen på invertern och även programet som används för att koppla den till datorn. Verkar dock inte gå att installera på windows 10. Ska prova på 7, xp eller annars får jag rota efter en windows 3.1. Tveksam att det kommer att ge nåt, för specialiserad. Ska göra dem primitiva kollen först och främst.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #65 skrivet: 22 december 2017, 06:40:23 »
Digitala ingångar och bussar förstår jag ingenting av =) Men gör pumpen spänningslös, och plocka bort kåpan på kompressorns kopplingsplint. Slå igång pumpen och mät spänningen (likspänning?) på kompressorns stift med allt anslutet (sätt gradminutrar till -500) eller vad som krävs för att den ska starta. Får du ingen spänning på kompressorn, så har vi antingen knas i invertern, eller signalen att inverter ska starta.  Finns det spänning på alla 3 stift (vet ej vad 4e stiftet är, varvtal kanske???) gör maskin spänningslös och mät lindningarna i kompressorn, de bör visa hyfsat lika värden typ 3ohm eller 6 ohm m.m. lite olika kompressorer emellan. sen mäter du varje slinga mot jord (kompressorchassi) så det inte är kortis mot jord i någon slinga (mäts helst med megger) men ska ju inte ge utslag med en multimeter heller.

 Det är det som gör mig hoppfull att kompressorn är hel. Jag har mät så och alla 3 visar samma, typ 1,6 ohm eller nåt. Sen trodde jag att fjärde stift är jord och kollade mellan den och varje fas. Ingen kortslutning. Men nu när du säger 4e kan va annat, måste kolla mot chassi. Återkommer med resultat.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #66 skrivet: 22 december 2017, 10:53:42 »
Results:
kompressor
 - mätning mellan lindningar AB,AC,BC. Det visar 00.7 på biltema multimetern när den står på 200 ohm range,
   lägsta som finns på den
- med ljud, det hörs en svag surrande mellan alla
- mellan alla splintar och chassi, inget ljud, 1 på metern, oändlig resistans

prov med pumpen igång
 -efter pumpen startat jag har mät på inverten L1, L2, L3. Samma spänning mellan var och en och chassi, typ
   230V.  Mellan dem mer än 400.
                                               röd och grön lyser, blinkar
  på T1, T2, T3 ingen ström
  väntat tills jag hör releet koppla, fortfarande inget på T1, T2, T3
  väntar lite till, röd släcks och grön lys slocknar långsamt
   mäter igen
   ingen ström på L1, L2, L3 längre (har releet slagit ifrån?)

   meddelande INVERTERFEL

 


Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #67 skrivet: 22 december 2017, 13:54:09 »
Har varit på kunds 1250nu, den kör på till 85Hz, tvärstannar, jag väntar på larm, nä då startar den igen på 40Hz, och knallar på till 94Hz sen dör den och larmar 103. Blir frustrerad när man inte hittar felet, var tvungen ställa den i eldrift över jul, så de slipper springa och kvittera hela tiden. Precis vid larm, så blinkar det rött på invertern, och lamporna slocknar, annars blinkar det grönt o gult hela tiden. Har fått byta 3 vägsventilens insats, och kollat filtrena i den, alla element står fullt öppna, och den har ju gått felfritt sen den var ny. Börjar nästan tro att det kan vara invertern som är stekt, såg vid varmvattenladdning att invertertempen gick upp i 68 grader. vid värmeladdning ligger han kring 43 grader

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #68 skrivet: 22 december 2017, 14:28:33 »
Eldrift blir riktigt dyrt, eller hur?
 Innan jag fattade vad händer min pump jobbade i "Alarm mode". Det var sommar och gjorde bara VV, men åt upp 50-60kW tills jag kom på den och satt stop på slöseriet. Som tur var drog vi utomlands inom dagar och när vi kom tillbaka hade jag med mig en 10 liters VV berädare på 1.5 KW. Nu duschar vi inom loppet av 4 minuter. Det räcker faktiskt! Man hinner allt om man planerar. Hög temp i tanken, sen blanda med kallt och sänka flödet. Sen 20 minuter väntetid, nästa! Vi är bara två.
 Varmt gör vi med en luft luft Fujitsu invereter. Blir mer en -7 eldar vi. Men mycket ved kan man inte skrytta med i källaren, men på gården. Under snön! :))

 Jag laddar en kort video på youtube, som visar som rellet som startar pumpen avger såna elektriska blixt vid kontakt. Kanske normalt, men vill kolla med er. Också den verkar slå in bara en sekund och slår ifrån. Förmodligen så är meningen, att sätta igång nåt annat, inte stanna själv inkopplad. 
 

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #69 skrivet: 22 december 2017, 14:42:43 »
https://www.youtube.com/watch?v=pamnxdyqeug&feature=youtu.be


Resistans mellan lindningar 0,7 eller max 1 Ohm. Men helt lika oavsätt mellan vilka man mäter. Onormalt litet resistans??? Också ingen kortslutning med chassi.

 
« Senast ändrad: 22 december 2017, 15:01:16 av ionbaciu »

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #70 skrivet: 22 december 2017, 20:34:50 »
0,7 ohm lindningsresistans verkar rimligt. Det är ju en stor kompressor.
När du ohmmäter linding mot jord ska multimeter vara på högsta ohmområde.
Bäst om du har tillgång till megger(skickar ut 500 e 1000Vdc vid mätning)

Vilken är kontaktor K69 på video?
Jag gissar att det är den stora längst ner?
Då är kanske minikontaktorerna längst upp i video, K10 och K67 på elschemat? Dessa är till elpatronerna och inte konstigt om det blir lite gnistbildning. Prova spärra tillsats, då ska inte K10 och K67 dra.

Om du tvångar K69 med en skruvmejsel som kilas in vid den svarta ploppen får du matning till Inverter. Men detta måste ske distinkt.

Verkar som du kan manövrera genom de digitala ingångarna på skruvplintar.

Lägg spänning på
-run enable, run och accel/decel select
- sen ska det gå att öka eller minska varvtal med spänning på dig pot accel eller dig pot decel
- med spänning på direction ändras rotationsriktning.


Ev kan det alternativt räcka med spänning på
- run enable och jog eller bara jog för att kompressor börjar snurra. Du kan mäta med spänningsprovare mellan T1,T2,T3
på "DriveBlock"

Ta för säkerhets skull bort kontakt X3 när du gör detta test.


Sen blir jag inte klok på om det är pulsbreddsmodulering eller "vanlig" frekvensomvandlare. Vad tror tipo874?

Signallampor grön och orange tyder på PWM (pulsbreddsmodulering)

DonPablo, visas kompressorhastighet som "frekvens" med enheten Hz i display på en 1250?



Ett annat "test" som som jag nämnt tidigare att "bygla bort" DriveBlock.

Ta bort trådar från T1,T2,T3 på DriveBlock
Anslut dem på L1,L2,L3 på DriveBlock.
Gör en kort dutt på K69 så ska kompressor snurra, men den kommer matas med 3*400Vac så kör inte för länge.
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #71 skrivet: 22 december 2017, 21:54:47 »
Jag är bara amatör och har bara lekt med en 11 kW ABB inverter. Såvitt jag förstår genererar den en trefas växelspänning med PWM. Man kan tänka sig att man har tre stycken PWM:er som genererar varsin sinusvåg med 120 graders skillnad i fas.

Se https://inverterdrive.com/HowTo/inv/

Jag funderar på om det kan vara glättningskondingarna i invertern som är dåliga? Jag vet inte om sånt kan yttra sig på detta sätt, men de brukar ju inte gilla höga temperaturer i vilket fall.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #72 skrivet: 22 december 2017, 23:17:59 »
tipo874, Tack för länken, intressant
Tycker bara "DriveBlock" ser liten ut på bilden för att vara en "vanlig" frekvensomvandlare. Om jag förstått rätt så är den väl på 7,5kW?
Din 11 kW ABB är säkert en bamse i jämförelse.
Här är mer info om frekvensomvandlare.

http://www.drivteknik.nu/skolan/skola-omriktare

En annan grej:
En "vanlig industrifrekvensomvandlare" klarar inte av att anslutas till jordfelsbrytare. NFO är undantag, som även ger ren sinus ut.(svenskt företag)

ionbaciu, du skrev i början av tråden att
"DriveBlock" hade varit iväg och testats av en vän med ok resultat?

Då är det kanske styrningen (X3) som bråkar om du kan utesluta matn till DriveBlock (K69) och kompressorfel


Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #73 skrivet: 23 december 2017, 00:11:10 »
Jag tycker det verkar som att styrdatorn inte får kontakt med invertern helt enkelt. Om det hade varit dåliga kondensatorer eller annat fel så borde man väl ha kunnat mäta upp någon spänning iallafall till kompressorn?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #74 skrivet: 23 december 2017, 00:49:48 »
tipo874, Tack för länken, intressant
Tycker bara "DriveBlock" ser liten ut på bilden för att vara en "vanlig" frekvensomvandlare. Om jag förstått rätt så är den väl på 7,5kW?
Din 11 kW ABB är säkert en bamse i jämförelse.
Här är mer info om frekvensomvandlare.

http://www.drivteknik.nu/skolan/skola-omriktare

En annan grej:
En "vanlig industrifrekvensomvandlare" klarar inte av att anslutas till jordfelsbrytare. NFO är undantag, som även ger ren sinus ut.(svenskt företag)

ionbaciu, du skrev i början av tråden att
"DriveBlock" hade varit iväg och testats av en vän med ok resultat?

Då är det kanske styrningen (X3) som bråkar om du kan utesluta matn till DriveBlock (K69) och kompressorfel

 Angående min vän. Jag har plockat ut invertern och skickat den till honom. Han använde en motor. Styrningen var nåt han hittat på nätet. Han sa att den fungerade och att han lätt den jobba en längre tid för att vara säker på att den inte stängs av eller blir överhettad. Han har också letat visuellt efter tecken på fysiskt trasiga komponenter, speciellt kondensatorer, och hittade inga.
 Om detta är sant att inv. är hel (vilket jag skulle kunna testa själv med en motor eller nåt) och om kompressorn snurrar vid test efter bygling, då är kvar bara styrningen, precis  som du sa.
 Efter start på pumpen det tar en kort stund sen VV produktion symbolen visas, sen några sekunder senare K69 slår in och L1,L2,L3 på invertern får spänning. Sen tar det en minut innan K69 slår ifrån och inverterfel dyker upp på skärmen. Under hela processen T1,T2,T3 på invertern ger 0 Volt. Dött.
 Ok, X3, signaler eller kommandon som inte skickas av pumpen till invertern. Innebär detta fel i Buster kortet, 102? Eller kan felets ursprung ligga även nån annanstans i elektroniken? Ska man köpa ny 102 kort?
 En sak, kompressorn själv får inga signaler för start, stop. Den får, eller inte får ström. Har jag förstått rätt?

 Kan det vara så att en ventil eller filter är igensatt eller kärvar nånstans, eller circ. pump som orsakar problem, så pumpen känner av och vägrar starta kompresorn? Men skulle inte andra larm och felkoder uppstå? Don Pablo nämnde trevägsventil. Men jag tror inte det.

  Allt annat du skrev i ditt andra inlägg är studiematerial för mig. Ska läsa på innan jag frågar nåt.
 Tack verkligen för tiden ni tar! GOD JUL!

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #75 skrivet: 23 december 2017, 01:44:49 »
Jag gjorde lite mätningar, varje fas mot N

Vid ingång i pumpen:   L1-233V,  L2-236V,    L3-238V

Vid ingång till inverter:  L1-233V,  L2-236V,    L3-236V

L1 verkar vara 3V lägre, men har det nägon betydelse?



Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #76 skrivet: 23 december 2017, 05:44:28 »
Jag har missat svara, den kontaktorn längst ner i video är K69.

 Men nu har jag kopplat kompressorn direkt på L1,L2,L3 genom att lossa T1,T2,T3 och flytta över T1 på L1 och skruvat dem tillsammans på respektive skruv osv.
 Sen på med strömen med bryttaren och sen på med pumpen. Skärmen lyste upp och pumpen började tänka, sen hördes K69 koppla, inget hände, jag väntate 5 sek och stängde av med pumpens ratt. Jag väntate några sekunder och vred på igen. Displayen släckt. Tog fram multimetern, bara L3 på pumpens ingång visade ström, 235V. L1, L2 0V. Kollade säkringarna i tablån, motsvarande säkringar brända. Jag fixade det.

  Jag tror att detta bevisar att kompressorn är trasig.

Men jag gjorde en gång till mätningar. Nämligen, fortfarande ingen kontakt mellan lindningar och chassi. Jag provade igen mellan lindningarna men på 20k visar 0, samma på 2000 ohm och bara på 200 visar 00.7. Osäker vad innnebär, mistänker kortslutningar mellan lindningar. Men låter troligt alla tre på en gång?

En sak jag gjorde innan bygla. Jag startade pumpen och när k69 slog in mätte igen på invertern T1,T2,T3, och på kompressorns stifter som är egentligen samma sak, men vred multimeter till VDC istället. AC blev aldrig nåt men till min  förvåning där hade jag DC ström! Kommer inte ihåg hur  mycket, kan kolla om det kan ge nåt värdefull info. Jag tror 230 mät mot chassi och 400+ mellan faser. Varför? Men AC, inget.
 Ska sätta tillbaks ledningarna idag.

 

 

 

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #77 skrivet: 23 december 2017, 06:58:52 »
Går det att komma åt blecken i motorns kopplingsplint, kan dessa avlägsnas så man kan mäta varje motorlindning för sig med en ohmmeter på lågt område. U1-U2, V1-V2, W1-W2

 Nu läste jag igen och kom på att kanske jag gör fel. Jag har på kompressorn 4 splintar.  En används  inte. Var och en har två saker där man koplar på, en pinne och en platt sak. Jag satt rödda kabellns mätspets på en, typ U, alltså på pinnen och platta saken som enhet, och svarta kabeln på V. osv. Fel?

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #78 skrivet: 23 december 2017, 07:55:45 »
Om du kopplade kompressorn direkt till kontaktorn före invertern och inte får full spänning till kompressorn när kontaktorn drar, och inga säkringar går, så är nog kontaktorn kass. Den är enkel och billig att byta, och det är rätt vanligt att de tar slut.

Om invertern inte får full spänning in så funkar nog inte kommunikationen mellan invertern och resten av maskinen.

Du skulle kunna testa att koppla förbi kontaktorn och se om invertern då funkar. Jag tippar att kompressorn startas via ett kommando på RS485 anslutningen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #79 skrivet: 23 december 2017, 08:16:47 »
Hej tipo874,
dessvärre när jag kopplade så och K69 drog gick 2 säkringar. Men kompressorn var stilla.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #80 skrivet: 23 december 2017, 08:20:53 »
Det behöver inte betyda att kompressorn är trasig. Kör du kompressorn på 400V när den är gjord för 160 så kan vad som helst hända...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #81 skrivet: 23 december 2017, 08:25:21 »
Om du kopplar bort kompressorn, och kopplar ingången till invertern till ingången på K69, så invertern alltid har spänning, går säkringarna då?

Att koppla kompressorn direkt till inkommande är nog ingen bra ide eftersom den har en så låg nominell spänning, vilket gör att den kommer att dra väldigt mycket ström vid 50Hz. Den nominella spänningen är ju dessutom vid 60Hz.

Jag tycker det lutar åt att invertern inte får full matning in på alla faser på grund av problem med K69.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #82 skrivet: 23 december 2017, 08:27:43 »
Jag måste rätta till vad jag skrev angående splintarna på kompressorn. Det finns inte två separata saker på U, V, W, utan bara en kontakt. Och jag hittar ingen U1-U2, osv. Bara en splint var. Hur mäter jag lindningar? Jag gjorde mätning mellan U och V, U-W, V-W. Där fick jag 0.7 ohm.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #83 skrivet: 23 december 2017, 08:31:08 »
Om du kopplar bort kompressorn, och kopplar ingången till invertern till ingången på K69, så invertern alltid har spänning, går säkringarna då?

 Jag kan prova det. Återkommer med resultat.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #84 skrivet: 23 december 2017, 08:43:53 »
Det behöver inte betyda att kompressorn är trasig. Kör du kompressorn på 400V när den är gjord för 160 så kan vad som helst hända...
Jo, men iden var att se om den säger nåt. Och skulle ha startat skulle jag ha slagit av inom en sekund. Men eftersom inget hände väntade jag några sekunder till, 4-5, och slog av. Säkrinngarna (2 av 3) gick samtidigt som jag stängde, för jag såg inte att de rök förrän jag satt på igen.

 Menar du att vid 400V kompressorn skulle vara tyst? Varför? Inbygd skydd? Jag skulle vänta mig att den startar med högre spänning, och sen briinner upp.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #85 skrivet: 23 december 2017, 13:04:01 »
Jag har funderat. Nåt stämmer inte. Experimentet med att skicka ström direkt till kompressorn har misslyckats. Säkringarna 1 och 2 gick. Kompressorn gjorde inget, inte ett pip.
  Så då tänkte jag, kortslutning i kompressorn.

 Men nu har jag insett att det kan vara fel slutsats. Hur troligt är det att kompressorn har bränts men också invertern har pajat samtidigt? Jag gissar inte troligt, men jag kan ingenting egentligen. Men om jag har rätt, invertern skulle vara ok. Men skulle inte samma fenomen inträffa om det är paj kompressor? Nämligen invertern skickar ström men kompressorn har kortslutning. Då skulle säkringarna gå på samma sätt som i mitt test. Tror jag.

 Jag ska kolla det där med kontaktor senare.
« Senast ändrad: 23 december 2017, 13:07:34 av ionbaciu »

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #86 skrivet: 23 december 2017, 14:49:09 »
Invertern klarar nog av kortslutning i kompressorn. Den har (normalt) en programmerad max motorström, och om den överskrids med normala driftsparametrar så stänger den nog ner matningen till kompressorn. Invertern mäter ju hela tiden ström och spänning på motoranslutningen för att detektera hur motorn går. Det är givetvis möjligt att invertern gått sönder och tagit kompressorn med sig, typ om det blivit kortslutning i nån switchtransistor, men du hade ju nån som testat invertern och inte hittat nåt fel.

Klipper från manualen:
---
Drive modules are designed to automatically
provide overcurrent protection for the output
power circuit if only one motor is connected
to the drive and sized to match the drive.
---
« Senast ändrad: 23 december 2017, 16:43:04 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #87 skrivet: 23 december 2017, 17:09:40 »
Isåfall är kompressorn kass. Jag kopplade bort hela pumpen och satt kablarna direkt på kompressorn i rätt följd. Sen tryckte på bryttaren. Inget ljud, säkringarna for på fas 1 och fas 3.

Utloggad 99meter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #88 skrivet: 23 december 2017, 21:51:00 »
Jag håller med Purjo. Startströmmen när man direktstartar en kompressor med nästan tre gånger så hög spänning som den är avsedd för, kan bli så hög att säkringarna går innan den hinner röra på sig. Kompressorn behöver alltså inte nödvändigtvis vara kass.
Tvåplansvilla 200 kvadrat i lättbetong och hålsten. Byggår 51. Blekinge.
Uppvärmning NIBE 1230 10kW. Borra 99 meter + FLM. Endast radiatorer.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #89 skrivet: 23 december 2017, 22:43:37 »
Man har i många år direktstartat kompressorer till VP utan några som helst problem.
En relativt stor kompressor drar kanske 4 A och startströmmen för den är kanske 12 - 15 A. det klarar en 10 A säkring lätt OM inte kompressorn är skadad eller sitter fast. En 10 A säkring klarar lätt 20 A dom tiondelar av en sekund det tar att snurra igång kompressorn.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 99meter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #90 skrivet: 23 december 2017, 22:51:20 »
Ja, och vad blir startströmmen på tre gånger nominell spänning?
Tvåplansvilla 200 kvadrat i lättbetong och hålsten. Byggår 51. Blekinge.
Uppvärmning NIBE 1230 10kW. Borra 99 meter + FLM. Endast radiatorer.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #91 skrivet: 23 december 2017, 23:02:45 »
Hur stor startströmmen normalt är på den kompressorn vet vi ju inte då vi inte vet storleken. Men att direktstarta en 4 kW VP kompressor är inga problem på en 10A. Den typ av kompressor som sitter i VP har liten massa som ska vridas i gång och litet mottryck till skillnad mot en tryckluftskompressor.
Och att spänningen skulle bli högre vid start är helt fel är nätspänningen 400V så blir startspänningen 400V om kompressorn direktstartas.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 99meter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #92 skrivet: 23 december 2017, 23:19:08 »
Ja, men nu är den inte för 400V vid 50Hz, utan för 165V vid  60Hz. Säkert för att att kunna öka spänningen mot 400V vid 120Hz så att vridmomentet upprätthålls.
Tvåplansvilla 200 kvadrat i lättbetong och hålsten. Byggår 51. Blekinge.
Uppvärmning NIBE 1230 10kW. Borra 99 meter + FLM. Endast radiatorer.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #93 skrivet: 23 december 2017, 23:24:34 »
Kompressorn är på 7,5 kW.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #94 skrivet: 23 december 2017, 23:30:26 »
Men varför kunde jag, när K69 slog in, mäta på inverterns utgångar (T1,T2,T3) mot kompressorn en DC spänning på 282V, mätt på varje fas mot chassit?

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #95 skrivet: 23 december 2017, 23:44:54 »
ionbaciu
Du kan väl fråga din vän som testat Invertern om han inte kan komma hem till dig och göra samma test fast med kompressorn inkopplad istället för den elmotor han testade med.

Off topic
Vridmoment på frekvensomvandlaransluten motor brukar sjunka när frekvens överstiger märkfrekvens, vanligen 50Hz. Gäller inte NFO omformare som ger ren Sinus ut. Vet inte hur det är med denna Parker DriveBlock Inverter ?

Startström på direktstartad motor kan vara 6-8 ggr märkström

Med omformare kan startström bli mindre än märkström om accelerationstid anpassas
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #96 skrivet: 23 december 2017, 23:48:17 »
Lasten ligger mellan faserna när du har en trefas Inverter, motor eller kompressor. Därför ska du mäta spänning mellan faserna.
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad 99meter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #97 skrivet: 23 december 2017, 23:59:49 »
I invertern finns en trefaslikriktare som likriktar 400VAC till +565VDC (toppvärdet på 400VAC). För varje fasutgång finns en transistor mot +565V och en mot 0V. Dessa transistorer styrs att leda genom pulbreddsmodulering (PWM). Till ex ett antal pulser med varierande bredd på +565V transistorn. Sedan med avtrappande bredd på pulserna så övergår det till succesivt ökande pulser på 0V transistorn. På detta sätt skapas en sinusliknande signal på varje fasutgång. Att du mäter 282V på alla utgångarna (hälften av 565) tyder på att ingen av transistorerna leder. Endera för att invertern inte fått/uppfattat någon startsignal, eller den kan naturligtvis vara sönder. Hade du lyckats ladda hem en manual till invertern? Har du i.s.f. lagt ut länken här?
Tvåplansvilla 200 kvadrat i lättbetong och hålsten. Byggår 51. Blekinge.
Uppvärmning NIBE 1230 10kW. Borra 99 meter + FLM. Endast radiatorer.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #98 skrivet: 24 december 2017, 00:02:02 »
Beiv, han bor i ett annat land. Eftersom det kommer en lastbil flera gånger per år hit kunde jag plocka ner den och skicka, sen fick den tillbaks följande vända.
 

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #99 skrivet: 24 december 2017, 00:05:39 »
Lasten ligger mellan faserna när du har en trefas Inverter, motor eller kompressor. Därför ska du mäta spänning mellan faserna.

Ok, för mellan faserna var noll, mätt både med AC och DC inställning.

Utloggad 99meter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #100 skrivet: 24 december 2017, 00:07:04 »
Naturligtvis skall du mäta AC mellan faserna för att se vad som går till motorn. Samma DC spänning mot chassie på alla tre, innebär att inget går till motorn.
Tvåplansvilla 200 kvadrat i lättbetong och hålsten. Byggår 51. Blekinge.
Uppvärmning NIBE 1230 10kW. Borra 99 meter + FLM. Endast radiatorer.

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #101 skrivet: 24 december 2017, 00:13:05 »
Yepp det har han, kolla inlägg längre upp det finns digitala ingångar via skruvplint som borde gå att använda.

Run enable
Run
Jog
Dig accel/decel select
Dig accel
Dig decel
Direction

Ev går det att använda run enable och jog eller bara jog för att den ska snurra.
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #102 skrivet: 24 december 2017, 00:17:22 »
I invertern finns en trefaslikriktare som likriktar 400VAC till +565VDC (toppvärdet på 400VAC). För varje fasutgång finns en transistor mot +565V och en mot 0V. Dessa transistorer styrs att leda genom pulbreddsmodulering (PWM). Till ex ett antal pulser med varierande bredd på +565V transistorn. Sedan med avtrappande bredd på pulserna så övergår det till succesivt ökande pulser på 0V transistorn. På detta sätt skapas en sinusliknande signal på varje fasutgång. Att du mäter 282V på alla utgångarna (hälften av 565) tyder på att ingen av transistorerna leder. Endera för att invertern inte fått/uppfattat någon startsignal, eller den kan naturligtvis vara sönder. Hade du lyckats ladda hem en manual till invertern? Har du i.s.f. lagt ut länken här?

 Jag hittat en sån.

http://divapps.parker.com/divapps/emn/faq/MTS/DriveBlok%20manual.PDF

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #103 skrivet: 24 december 2017, 00:29:49 »
Yepp det har han, kolla inlägg längre upp det finns digitala ingångar via skruvplint som borde gå att använda.

Run enable
Run
Jog
Dig accel/decel select
Dig accel
Dig decel
Direction

Ev går det att använda run enable och jog eller bara jog för att den ska snurra.

Beiv, kan du beskriva konkret hur man gör? Skulle gärna prova styra igång genom digitala ingångar. Men hur? Med dator? Eller går med trådar och en Arduino? Splintar är de på bIlden?

Utloggad 99meter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #104 skrivet: 24 december 2017, 01:05:14 »
Du skulle kunna prova att koppla ihop [Run enable 9], [Run10] och [DigCom 8] med varandra. Eventuelt också en analogsignal (t.ex ett 3V batteri) med + på [VIN 3] och -på [AGND 2]. Alla in och utsignaler är programerbara i invertern så det är inte säkert att de har kvar default funktionerna. Tänk på att om den nu skulle starta så finns det inga säkerhetsfunktioner kvar så den stoppar då inte på LP, HP eller något.
Tvåplansvilla 200 kvadrat i lättbetong och hålsten. Byggår 51. Blekinge.
Uppvärmning NIBE 1230 10kW. Borra 99 meter + FLM. Endast radiatorer.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #105 skrivet: 24 december 2017, 01:19:38 »
Du skulle kunna prova att koppla ihop [Run enable 9], [Run10] och [DigCom 8] med varandra. Eventuelt också en analogsignal (t.ex ett 3V batteri) med + på [VIN 3] och -på [AGND 2]. Alla in och utsignaler är programerbara i invertern så det är inte säkert att de har kvar default funktionerna. Tänk på att om den nu skulle starta så finns det inga säkerhetsfunktioner kvar så den stoppar då inte på LP, HP eller något.

Jag förstår, därför ska jag slå av så fort jag hör kompressorn snurra. Allt jag vill göra är att bekräfta att inverter och kompressor är hela och problemet ligger i styrningen och komunikationen mellan pumpen och invertern.  Då kan jag satsa mer helhjärtat på att prova spreja alla kontakter, eller även bytta kort osv.

 Men tillbaks till det du sa, kanske inga default parametrar är kvar, så jag har, tror jag, en chans att installera programet wInControl som jag hittat på Parker DriveBlok sidan. Då kan jag styra med dator. Tyvärr gick inte installera detta programet på win10. Men det kanske går att göra på äldre system. Ska prova.
 En annan variant skulle vara att använda ett Arduino kort. Jag har ett sånt och det är enkelt om allt jag måste göra är att mata 3 eller 5V till nån pin och få invertern att utföra en uppgift. Allt som jag behöver är att kompressorn startar några sekunder.
« Senast ändrad: 24 december 2017, 01:22:51 av ionbaciu »

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #106 skrivet: 24 december 2017, 02:43:38 »
Kompressorn är på 7,5 kW.

Jag ber om ursäkt, 7,5 HP ska det vara.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #107 skrivet: 24 december 2017, 06:58:20 »
Beiv, han bor i ett annat land. Eftersom det kommer en lastbil flera gånger per år hit kunde jag plocka ner den och skicka, sen fick den tillbaks följande vända.
 

Kan inte din kompis lifta med lastbilen?  tummenupp
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #108 skrivet: 24 december 2017, 07:07:55 »
Kan inte din kompis lifta med lastbilen?  tummenupp

 :) Det skulle jag gilla!




Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #109 skrivet: 25 december 2017, 06:55:36 »
Ok, nu har jag läst på ordentligt, längre en så kommer jag inte på egen hand. Nu är det Jul och alla firar med familjen istället för att besvara frågor på forum. Så jag förväntar mig inga svar på ett tag, men skriver ändå nu innan allt försvinner från huvet.
 
 Trots att jag fick bra ideer och råd från flera håll, drar jag mig för att göra nåt innan jag själv har förstått hur de funkar.
Efter att ha studerat inverterns manual länge och mycket annat på nätet, har jag kommit fram till att jag kan styra kompressorn(eller en annan motor) genom PINS. Det finns 20 pins med olika funktioner, plus 5 till(ointressanta).
 Skulle default värdena på dem för mig relevanta funktionerna vara oförändrade, behövs ingen dator utan man kan styra genom PINS (splintarna). Man vet inte om default värdena är oförändrade så det blir lite att jobba i blindo.  Då känns ännu viktigare att veta vad man gör. Jag ska också bara säga att all hjälp jag fått är helt fantastisk, och är mycket tacksam för det. Men ibland ger ni mig för mycket kredit i det att ni antar jag kan mer än jag egentligen kan. Så här kommer mina frågor i nästa inlägg, för lättare överblick.
« Senast ändrad: 25 december 2017, 07:03:31 av ionbaciu »

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #110 skrivet: 25 december 2017, 07:26:01 »
Beiv,  du skrev:
"Lägg spänning på
-run enable, run och accel/decel select
  Vad innebär konkret att lägga spänning?

  1. Från en extern källa? Eller från pin 7 som ger +5V, eller pin 18 som ger +12V?

  2. Om jag tar ström från ett batteri, hur många Volt, och koppla hur? Plus(+) på PIN
      och minus(-) på DIGCOM(pin åtta)?

  3.   Behövs någon resistens (på 1kohm?) mellan + och pin?

Sen du skrev:  sen ska det gå att öka eller minska varvtal med spänning på dig pot accel eller dig pot decel
 
        -samma fråga, + på resp. pin, - på jord, AGND(pin 2) eller DIGCOM(pin åtta)?

    Med spänning på direction ändras rotationsriktning
     -här vill jag inte ändra riktning åt fel håll. Så bäst inte röra?

   
« Senast ändrad: 25 december 2017, 07:28:01 av ionbaciu »

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #111 skrivet: 25 december 2017, 07:33:51 »
 99meter, du skrev:
Du skulle kunna prova att koppla ihop [Run enable 9], [Run10] och [DigCom 8] med varandra.
Hur menar du, bara sätta ihop dem, typ kortsluta allihopa? Behövs inte spänning från nånstans?

 Eventuelt också en analogsignal (t.ex ett 3V batteri) med + på [VIN 3] och -på [AGND 2].
  Vad är effekten om jag gör det?

Utloggad 99meter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #112 skrivet: 25 december 2017, 10:41:03 »
På sidan 11 i manualen finns ett inkopplingsexempel där det är slutande kontakter på ingångarna DIN1 - DIN8. Alla kontakterna sluter mot DIGCOM om/när de aktiveras. På sidan 25 står det att ingångarna endast är för slutande  kontakt. Det är alltså inte meningen att de ska aktiveras med t.ex. 24V utifrån, vilket annars är vanligt. PÅ sidan 10 kan man läsa innom paraetes att DIN1 är Run Enable och DIN2 är Run. Run Enable borde ha funktionen att den slår på invertern och Run att den ger order att köra motorn/kompressorn. Dessa båda aktiverade (anslutna till DIGKOM) borde starta kompressorn. Men det står också på sidan "All digital and analog I/O are configurable" så NIBE kan ha ändrat funktionen på dem. Det finns också en analog spänningsingångingång VIN (0-10V) som kan styra frekvensen. Genom att ansluta ett liter batteri på t.ex. 3V mellan VIN och AGND så borde frekvensen bli 30% av max vilket kanske är lagom att börja med. Den här ingången är också configurable så vi vet inte säkert funktionen.
Tvåplansvilla 200 kvadrat i lättbetong och hålsten. Byggår 51. Blekinge.
Uppvärmning NIBE 1230 10kW. Borra 99 meter + FLM. Endast radiatorer.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #113 skrivet: 25 december 2017, 11:24:17 »
På sidan 11 i manualen finns ett inkopplingsexempel där det är slutande kontakter på ingångarna DIN1 - DIN8. Alla kontakterna sluter mot DIGCOM om/när de aktiveras. På sidan 25 står det att ingångarna endast är för slutande  kontakt. Det är alltså inte meningen att de ska aktiveras med t.ex. 24V utifrån, vilket annars är vanligt. PÅ sidan 10 kan man läsa innom paraetes att DIN1 är Run Enable och DIN2 är Run. Run Enable borde ha funktionen att den slår på invertern och Run att den ger order att köra motorn/kompressorn. Dessa båda aktiverade (anslutna till DIGKOM) borde starta kompressorn. Men det står också på sidan "All digital and analog I/O are configurable" så NIBE kan ha ändrat funktionen på dem. Det finns också en analog spänningsingångingång VIN (0-10V) som kan styra frekvensen. Genom att ansluta ett liter batteri på t.ex. 3V mellan VIN och AGND så borde frekvensen bli 30% av max vilket kanske är lagom att börja med. Den här ingången är också configurable så vi vet inte säkert funktionen.

  Nu förstod jag! Man ska inte ha någon ström på DIN1-DIN8. Man kopplar var och en mot DIGCOM för att aktivera. Men jag blev konfunderad av utrycket "sätt spänning på". Rätta mig om fortfarande är ute och cyclar.

 Jag tror att jag fattar 3+ på Vin grejen också nu. Eftersom kanske Run enable och Run räcker inte om hastigheten är inställd på 0 Hz.

Jag faktiskt har provat med 5 volt,+på jog -på DIGCOM. Ingenting. Sen + på run-enable och run tillsammans och -på DIGCOM. Inget. Samtidigt hade jag mätaren på 2 stift på kompressorn. Jag tänkte att om den är kortslutad startar inte men slukar ström. Men det förblev NOLL volt mätt på område 600AC.

 Jag förstår också att om funktionerna är annorlunda inställda av Nibe då funkar inte, utan jag måste ha programet med rätt OS och kablarna och gå in och styra med datorn.

  Tack 99meter, jag trodde inte nån kollar tråden förre nån gång i januari!

 

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #114 skrivet: 25 december 2017, 15:25:29 »
Provat. Helt tyst. För tillfället ger upp.

Så har jag gjort:

-Först kort kontakt mellan Digcom och Fault clear.

-Sen Digcom+Run enable+Run

Åt vänster står Kan värme pumpar. Hur  tar man bort det? Jag kan ju ingenting!

-Sen +3.3V  på Vin(+) och AGND(-)

 

 
« Senast ändrad: 25 december 2017, 15:28:43 av ionbaciu »

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #115 skrivet: 25 december 2017, 16:43:10 »
Om du går bet på detta, betyder inte att inget kan, jag har allt noterat hur du med hjälp av andra betat av bit för bit... men ibland blir man inte klok på det man gör och åstakommit.
Ta någon dags paus.... och oavsett slutresultat, så har du lärt dig jäkligt mycket...
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #116 skrivet: 25 december 2017, 17:43:11 »
Om du går bet på detta, betyder inte att inget kan, jag har allt noterat hur du med hjälp av andra betat av bit för bit... men ibland blir man inte klok på det man gör och åstakommit.
Ta någon dags paus.... och oavsett slutresultat, så har du lärt dig jäkligt mycket...

Tack Abuquir! Det värmer! Det är sant, jag har verkligen lärt mig mycket. Jag ska faktiskt släppa det ett tag.
  Och tack alla som har givit mig råd, ideer och delat med sig kunskap!
                   

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #117 skrivet: 25 december 2017, 18:02:08 »
inverterfel är inte lätta!

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #118 skrivet: 26 december 2017, 20:04:37 »
Okej, har inte kollat manual...

Trodde inte digitala ingångar hade negativ logik (NPN) , dvs slutas till minus för att bli aktiva.

Jag trodde det var positiv logik (PNP), dvs slutas till plus för att bli aktiva. Och att digital com skulle användas som minusreferens om man använder extern spänning för att aktivera ingångarna.




Men då är det väl som 99meter skriver:
Run och Run enable ska slutas mot digital com

Tror att man kan ändra hast digitalt genom att även sluta accel/decel select till digital com

Därefter bör man kunna öka/minska varvtal genom att endera sluta digital pot accel eller digital pot decel mot digital com.

Vad tror 99meter?

Möjligtvis har har jogingång en programmerad rererens i en parameter. Då bör det räcka att sluta run enable och jog till digital com.



Du kan väl fråga din vän i utlandet hur han gjorde för att manövrera Invertern eftersom han har ju lyckats köra den med motor en längre stund.
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #119 skrivet: 26 december 2017, 21:29:47 »
Det är oftast enklare att koppla extern logik när den är aktivt låg. Att dra till jord är enkelt med en brytare, ett relä eller en transistor, man behöver inte bry sig om vilken spänning som är aktivt hög.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #120 skrivet: 27 december 2017, 02:42:27 »
Det är oftast enklare att koppla extern logik när den är aktivt låg. Att dra till jord är enkelt med en brytare, ett relä eller en transistor, man behöver inte bry sig om vilken spänning som är aktivt hög.

  Jag är lite osäker hur du menar. Kanske på grund att jag vet inte vad aktivt låg och aktivt hög är. Också, det verkar inte behövas jord, för DIGCOM är typ digital jord for DIN1-8.

 

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #121 skrivet: 27 december 2017, 02:49:51 »

Du kan väl fråga din vän i utlandet hur han gjorde för att manövrera Invertern eftersom han har ju lyckats köra den med motor en längre stund.

 Jag har pratat med honom igår, han gjorde så som 99meter sa, anslutade Run och Enable till DIGCOM. Och använde en potentiometer för hastighet. Han provade mot en 3 fas motor.
 

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #122 skrivet: 31 december 2017, 17:50:59 »
Gott Nytt År till er alla!

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #123 skrivet: 28 januari 2018, 10:37:30 »
DonPablo, fick du rätt på din kunds 1250?


ionbaciu, hur har det gått med din 1250?
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #124 skrivet: 28 januari 2018, 10:55:32 »
Jag installerade en annan gammal pump istället, F1110 från 2001. 1250 flyttade jag åt sidan. Jag ska använda den som VVB, men ska koppla den in efter vi klarat vintern.
 Jag kommer att försöka hitta vad är trasig på 1250, för jag fortfarande vet inte om det är elektroniken, sladdar och kontakter, invertern eller kompressorn.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #125 skrivet: 28 januari 2018, 16:45:13 »
beiv, felet på min kunds var inte inverter, det var en frysning i garaget, och han skyllde på mig, hur fan ska jag veta att han har en stor satans aerotemp som blåser där, och när pannan stannar kyler han ju fort ut vattnet. Jag bytte slangar på kalla sidan på hans pump, jag hade ju ingen aning om att han värmde garaget också, men nu funkar den, vet ej varför den stannade bara därföe, eller kanske huset blev för lite att värma i dont know, men nu funkar den

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #126 skrivet: 29 januari 2018, 07:57:36 »
Kanske kör han hela returflödet genom aerotempern?
Bra som underkylare så länge han har koll på tempen i garaget.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #127 skrivet: 29 januari 2018, 13:02:55 »
inverter 7721 + moms till en 1250
kompr  14562 + moms


En sak jag länge undrat över är varför man på F750 anger "dT inverter frånluft" och "invertertemperatur"?

Är inte invertern bara en slags elektrisk styrning till kompressorn?  Kan den överhetta eller nåt sånt, eller varför har man de två parametrarna ovan?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!