Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trycket stiger i värmesystemet  (läst 2182 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
Trycket stiger i värmesystemet
« skrivet: 09 december 2017, 12:44:33 »
Slutet värmesystem, radiatorer enbart. Håller normalt ca 1.0bar. Säk.v. är på 1.5 bar.

Sen en tid stiger trycket till säk.v öppnar. Har nu bytt påfyllningsventil men felet kvarstår. Får släppa ur vatten ur systemet 2-3 ggr/dygn för att inte få läckage ut från säk.v. Stänger jag av ink. kallvatten till VVBn i min värmepump så slutar trycket stiga.
Jag misstänker att jag har ett mindre läckage i expansionskärlet. När jag bytte påfyllningsventil var systemet trycklöst och då visade manometern på exp.kärlet noll. Mätte då med en extern tryckmanometer på luftnippeln och hade ca 0,3bar förtryck. Fyllde lite luft till ca 0,5. Dock visar manometern på expansionskärlet fortfarande noll. Fyllde på systemet igen till ca 1,0 bar och då visar den externa givaren 1,2 bar. Kanske bara manometern som är lite onogrann alltså. Det kommer aldrig vatten ur luftnippeln så läckage om något är litet. Oavsett borde läckage i exp.kärl inte ge tryckhöjning utan sänkning.

Expansionkärlet och ledningen mellan kärlet och värmepumpen är nästan alltid varm, "varmvattenvarmt"

Finns det några fler saker att testa innan jag säkert kan säga att jag har ett läckage mellan VVBn och värmesystemet?

Är det rimligt att byta VVB inne i en 17 år gammal Thermia bergvärmepump? Kostnad?
« Senast ändrad: 09 december 2017, 12:47:48 av jonasmj »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Trycket stiger i värmesystemet
« Svar #1 skrivet: 09 december 2017, 14:50:41 »
Att byta hela tanken inne i en värmepump tror jag är mycket besvärligt. Finns nog inte som reservdel utan det normala i sådana situationer är att byta hela värmepumpen. Ett alternativ kan vara att skaffa en elektrisk varmvattenberedare för varmvattnet och låta värmepumpen arbeta vidare med bara värmen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tomasbjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Trycket stiger i värmesystemet
« Svar #2 skrivet: 09 december 2017, 21:34:07 »
Att byta hela tanken inne i en värmepump tror jag är mycket besvärligt. Finns nog inte som reservdel utan det normala i sådana situationer är att byta hela värmepumpen. Ett alternativ kan vara att skaffa en elektrisk varmvattenberedare för varmvattnet och låta värmepumpen arbeta vidare med bara värmen.

Det händer då och då att vi byter beredare i vp's. Finns som reservdel till IVT iaf som vi jobbar med. Inte tvärgjort men att byta ut hela Vp är att ta i.

Mvh Tomas
F1155-12, VPB200, 220m hål och 2st Innova takkassett för frikyla.
Från fjv, 29000kwh sista året till Vp, 8300KwH första året.
Hus från -42. 80m2 öv, 87m2+82m2 källare med radiatorer. 75m2 nybyggt garage med golvvärme.
27 solpaneler i 27 graders lutning och 9 st i 63 graders lutning. 14,5kwp. 14000kwh/Ã¥r cirka.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Trycket stiger i värmesystemet
« Svar #3 skrivet: 09 december 2017, 23:28:17 »
Skulle nog göra som josth skrev, enklaste alternativet, om du inte sätter elberedare, men då blir varmvattnet dyrare.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Trycket stiger i värmesystemet
« Svar #4 skrivet: 10 december 2017, 00:46:02 »
Om det finns plats kan man ju installera en separat beredare och koppla till VP. Kan väl bli lite udda rördragning...
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Trycket stiger i värmesystemet
« Svar #5 skrivet: 10 december 2017, 12:37:36 »
Tack för tips och råd. Separat beredare har jag funderat lite på för att hålla nere kostnaden. Det blir ändå en slant att ställa dit den och med tanke på att VP är 16 år i drift kanske det är dumt... Kompressor och annat kan ju hålla många år till men risken är ju att jag lägger 10-15 papp på att fixa detta nu och så kanske det bara dröjer månader eller något enstaka år så havererar nåt mer.
Varmt inne nu iaf dÃ¥ det läcker in sÃ¥ mkt varmvatten till värmesystemet nu att vi har 23 grader inne istället för 20  dontknow ::)

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Trycket stiger i värmesystemet
« Svar #6 skrivet: 11 december 2017, 04:48:55 »
köper du en separat beredare, så är du förberedd för vp haveri, går den sönder, så byter du till en utan intern beredare, så ingen förlust i sig, du är bara väl förberedd ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!