Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Alternativa placeringar av luftvärmepump  (läst 3520 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Alternativa placeringar av luftvärmepump
« Svar #15 skrivet: 02 februari 2019, 16:30:02 »
Jag kör just nu en Samsung Smart Home Exclusive 12 som jag fick för ett ok pris på rea. Tidigare körde jag en IVT.
På den gamla pumpen kunde jag rikta två "spjäll" så luften skickades åt två olika håll, dock bara horisontellt. Men det gjorde skillnad på övervåningen då jag fick upp luft dit.
Men den nya pumpen så har jag en pendlingsrörelse som jag trodde skulle räcka men det gör det inte.

Anledningen till mitt val var främst utrymmesskäl i höjd, det problemet verkar inte du ha.
Hade jag kunnat så hade det suttit en Mitsubishi Hero hos mig, men det finns kanske fler pumpar som har möjlighet att skicka luftströmmen åt två olika håll både i höjd och sidled.

Hero är den lite snyggare varianten som heter LN.
Ja me Mitsubishi Hero hade du väl fått förmånen att få äggklocksavfrostningar på allt mellan 30-50 minuters mellanrum oavsett påfrostning eller inte vilket du väl slipper nu me Samsungen får vi anta. Hur trivs du nu me Samsungpumpen då?? Och fungerar den bra för dej eller inte??
 

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Alternativa placeringar av luftvärmepump
« Svar #16 skrivet: 02 februari 2019, 16:42:18 »
Toshiba supreme

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Alternativa placeringar av luftvärmepump
« Svar #17 skrivet: 02 februari 2019, 16:57:01 »
Alla pratar om att Toshiba aldrig avfrostar i onödan, men hur är de med drift tiderna då? Går den flera timmar mellan avfrostningarna förutom då de typ är 95-100% fukt ?

Mitsu fd25 hade jag innan daikin pumpen och den avfrosta efter 50 min jämnt även fast de va helt frostfritt på utedelen

Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Alternativa placeringar av luftvärmepump
« Svar #18 skrivet: 02 februari 2019, 18:07:32 »
Flera märken kan man köra svingfunktion rakt fram/nedåt och det borde rimligen bli snarlikt som att använda den delade vingen åt olika riktningar på FH/LN .
I en del fastigheter har svingfunktionen gett bäst spridning.

Panasonic hade inte svingfunktion i värmedrift förut men det kanske finns på någon modell
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Alternativa placeringar av luftvärmepump
« Svar #19 skrivet: 03 februari 2019, 02:31:16 »
Ja me Mitsubishi Hero hade du väl fått förmånen att få äggklocksavfrostningar på allt mellan 30-50 minuters mellanrum oavsett påfrostning eller inte vilket du väl slipper nu me Samsungen får vi anta. Hur trivs du nu me Samsungpumpen då?? Och fungerar den bra för dej eller inte??

Jodå, den funkar helt ok. Filar på en review precis nu som jag tänkte posta i Samsung tråden lite senare när den blir klar, finns både bra och dåliga saker att säga om den :-)

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Alternativa placeringar av luftvärmepump
« Svar #20 skrivet: 03 februari 2019, 16:37:47 »
Alla pratar om att Toshiba aldrig avfrostar i onödan, men hur är de med drift tiderna då? Går den flera timmar mellan avfrostningarna förutom då de typ är 95-100% fukt ?

Mitsu fd25 hade jag innan daikin pumpen och den avfrosta efter 50 min jämnt även fast de va helt frostfritt på utedelen
Ja de stämmer att Toshibapumparna aldrig avfrostar i onödan och de kan normalt gå i flertalet timmar innan de avfrostar. Som ex igår med en utetemp på runt 0 grader och en luftfuktighet av 97% så avfrostade pumpen med ca 1,5-2 timmars mellanrum. Idag me ca 4 minusgrader ute och en luftfuktighet på 87% så avfrostade pumpen me ca 2 timmar och 40 minuters mellanrum. De är ganska vanligt att den går ca 3-4 timmar mellan avfrostningarna och vid t.ex en luftfuktighet ute på mellan ca 65-75% så förekommer helt enkelt inga avfrostningar alls på pumpen utan den kan då gå i flera dygn i sträck utan avfrostningar.
Antal avfrostningar beror då på bl.a utetemp, luftfuktighet och hur hårt pumpen behöver köras, körs den för fullt så frostar den på snabbare och går den på halvfart eller 3/4-fart så blir de längre mellan avfrostningarna.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Alternativa placeringar av luftvärmepump
« Svar #21 skrivet: 03 februari 2019, 19:02:36 »
Betydligt bättre än min iaf, Ca-10 och mellan 80-87% fukt och lite snöyra ca 30-40 min mellan avfrost.  Börtemp testade under dagen frÃ¥n 20 upp till 24, med fläkt läge 3,4 och 5. Värmen bra trots pÃ¥ tok för täta avfrostnings tycker jag. Men den tjuter ju om vartannat och gÃ¥r ej sova me de tjuter tyvärr.
« Senast ändrad: 03 februari 2019, 19:41:54 av Alva10 »
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!