Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LVVP - Hjälp med placering  (läst 1611 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Höstsnuva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
LVVP - Hjälp med placering
« skrivet: 13 november 2018, 15:05:14 »
Jag önskar få era råd inför placering av LLVP.

Då mitt värmesystem är underdimensionerat behöver jag få en ny värmekälla, främst för att värma vardagsrummet. Att det spiller till andra delar av huset är bara bra. Jag har en kamin som gör det varmt och skönt i stora delar av huset, men det tar för lång tid och hög ljud från fläktarna för att värma vardagsrummet. Efter mycket om och men så har jag beställt en DAIKIN CX35, dimensionerad för upp till 200m2 och botttenplan är ca 75m2. Den får jobba till värmepumpen gjort sitt och jag kan borra ett nytt hål och skaffa en ny bvp, och därefter använda llvp för AC.

Nedan kommer mina kandidater. 

1.   Ovanför ytterdörren.
+ Möjlighet att värma vardagsrummet och att värmen sprider sig bra i huset.  Bra estetiskt läge för innedelen
-Sämre plats för utedelen. Jag skulle eventuellt (?) kunna ha den under farstun, ca 1m hög, glesa ut springorna mellan ribborna och acceptera sämre effekt och jobbigare underhåll.

2.   Ovanför altandörrar.
+ Bra spridning i huset. Bra estetiskt läge. Hyffsat bra läge för utedelen.
-Blir vardagsrummet tillräckligt varmt?

3.   Vardagsrummet.
+ Här blir det varmt och skönt i vardagsrummet! Bra läge för utedelen.
-Ljud. Ingen bra värmespridning? Inte världens snyggaste inredningsdetalj.



Utloggad Tolundb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LVVP - Hjälp med placering
« Svar #1 skrivet: 14 november 2018, 20:01:26 »
Står inför samma val, mitt hus är ett sutteränghus min gamla LP sitter i trappen på övre plan vilket är perfekt för värme o kyla för övre planet men totalt kass för undre. Men jag har kommit fram till att min nya xrh 40 ska sitta på bottenplan över entré dörren. Då kastar jag luften rakt fram mot trappen som ligger framför entrén ca 6 meter.

Utloggad Höstsnuva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LVVP - Hjälp med placering
« Svar #2 skrivet: 15 november 2018, 15:38:01 »
Jag tycker att det är knepigt att välja eftersom jag inte har förutsättningara klara och vill helst inte behöva byta plats. Nu har försäljaren rekommenderat en pump som ska klara vardagsrummet om den placeras vid 2, ovanför altandörren samtidigt som det är surt om alla vet att det inte finns en chans, förutom jag. 

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LVVP - Hjälp med placering
« Svar #3 skrivet: 15 november 2018, 15:53:51 »
Varje dörröppning som ska passeras innebär att man tappar minst 1-2 grader av värmen. Placering nr 2 vid altandörren är kanske bästa kompromissen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LVVP - Hjälp med placering
« Svar #4 skrivet: 16 november 2018, 18:01:31 »
Att man tappar minst 1-2 grader för varje dörröppning som värmen skall igenom låter väldigt dramatiskt här, då har du antingen väldigt låga dörrar alt väldigt högt i tak. Min egen erfarenhet säger att att man tappar max 1 grad/dörröppning som värmen skall igenom vid en normal takhöjd på ca 2,40 cm och standardhöjd på dörrar.
Det är bl.a därför man skall vara väldigt noga med innerdelsplaceringar så man tar hänsyn till att placera innerdelen så att så man får så få dörröppningar som möjligt som värmen ifrån pumpen skall igenom till de olika utrymmena i huset, helst bara 1 st dörröppning om det är möjligt.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LVVP - Hjälp med placering
« Svar #5 skrivet: 25 november 2018, 19:02:57 »
Nu vet inte jag om din försäljare var på besök hos dig när han gav tipset, men om han inte var det så är det kanske att rekommendera.

Jag fick besök av en installatör/erfaren säljare som knallade runt och gav bra input och tog upp många askepter jag som novis inte tänkt på. Det var verkligen guld värt.
Jag har en rätt öppen planlösning och märker rätt stor skillnad i temperatur i rummen.
En anledning i mitt fall är att ventilationen är utformad som den är och det verkar påverka spridningen av värmen, så det är nog svårt att ange exakta siffror som 1-2 grader per rum.

Killen som kollade hos mig lyfte fram buller aspekten men även saker som var man vill ha värmen.
Bra poänger såsom att man kanske inte behöver ha det lika varmt i sovrummen som i vardagsrummet eller att man kanske inte vill ha ytterdelen utanför sovrumsfönster osv är rätt kloka saker att klura på.
Sådana aspekter kan ju påverka var man väljer att installera pumpen.

Som sagt, är ingen expert på området men en glad amatör som gillar problemlösning och lära sig nya saker på kuppen.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LVVP - Hjälp med placering
« Svar #6 skrivet: 01 januari 2019, 19:46:05 »
Jag tycker att det är knepigt att välja eftersom jag inte har förutsättningara klara och vill helst inte behöva byta plats. Nu har försäljaren rekommenderat en pump som ska klara vardagsrummet om den placeras vid 2, ovanför altandörren samtidigt som det är surt om alla vet att det inte finns en chans, förutom jag.

Hur gick det med Pumpen, vart blev den installerad och är du nöjd?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!