Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: När skall man betala för installationen??  (läst 3557 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad janelvis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
När skall man betala för installationen??
« skrivet: 01 juni 2015, 09:32:35 »
Hej
En frÃ¥ga till er som fÃ¥tt lvvp installerad av firma. När betalar man. Betalar man hela beloppet efter det att anläggningen är inmonterad och intrimmad eller betalar man en del vid beställningen, en del när lvvp är levererad och en del när allt är klart. Vill gärna ha lite input sÃ¥ att jag inte gÃ¥r pÃ¥ "pumpen".  :-)
janelvis
Panasonic llvp+Vermont Resolute braskamin+ elelement. Renoverat på 70-talet. 1,5 plansdel på 63kvm, enplansdel på 54 kvm. Isolering 10 cm Rockwool i väggar och snedtak och 20 cm Rockwool i tak på 1,5 plansdel. 10 cm Rockwool i tak och väggar på 1 plansdel. 2 glasfönster (ej kassett).

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: När skall man betala för installationen??
« Svar #1 skrivet: 01 juni 2015, 10:37:45 »
Vanligaste är väl att man betalar när pumpen är driftsatt, men det händer att man vill ha en delbetalning när "varan" är levererad men inte installerad. Då handlar det oftast om att endera har den som ska göra "jobbet" en lite dålig ekonomi eller så är h*n inte övertygad om att kunden har förmågan/viljan att betala för sig.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: När skall man betala för installationen??
« Svar #2 skrivet: 02 juni 2015, 07:18:29 »
Jag som småföretagare fakturerar
1. materialkostnaden vid materialleverans.
2. ev. Energiborrning efter avslutad borrning.
3. slutfaktura om minst 20% vid helt färdig anläggning.
 Det är ju viktigt att slutfaktura är utformad sÃ¥ att det är den som redovisar all arbetstid sÃ¥ det är den fakturan man söker rot bidrag för, annars kan ju en oseriös firma söka rotbidrag utan att jobbet är godkänt.

Det viktiga är att det är en tillräckligt stor summa som är kvar pÃ¥ slutet sÃ¥  det finns tillräckligt incitament för installatören att verkligen avsluta arbetet.

Min bank vill ju helst att faktura 1och 2 ska vara betalda INNAN jag slutför arbetet, men det brukar sällan funka sÃ¥ i verkligheten  ::)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad janelvis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: När skall man betala för installationen??
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2015, 18:35:23 »
Hej

Nu har jag fått installerat en EcoAir 408 och en Eco Zenith i250L. Jag behövde inte betala något förrän allt var installerat och intrimmat. Beror kanske lite på att jag haft samma firma till att lägga in kommunalt avlopp till mig för ett antal år sedan.

janelvis
Panasonic llvp+Vermont Resolute braskamin+ elelement. Renoverat på 70-talet. 1,5 plansdel på 63kvm, enplansdel på 54 kvm. Isolering 10 cm Rockwool i väggar och snedtak och 20 cm Rockwool i tak på 1,5 plansdel. 10 cm Rockwool i tak och väggar på 1 plansdel. 2 glasfönster (ej kassett).

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: När skall man betala för installationen??
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2015, 20:40:27 »
Jag skulle betala när allt är klart om firman har lite planering så borras det och vp levereras på samma vecka så dom ska inte behöva ligga ute med pengarna länge. Om jag skulle leja för ett stort jobb som tar lite längre tid får man nog acceptera att man får del betala efter hand för ingen vill ju ligga ute med pengarna lång tid.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: När skall man betala för installationen??
« Svar #5 skrivet: 02 oktober 2015, 21:01:41 »
Nu har ju alla företag som inte är på obestånd minst en månads kredit hos sina leverantörer så att leverera och koppla in och därmed få betalt inom kredittiden ska inte vara ett problem.
Skulle det vara klent med pengar brukar även företag som har en "historia" med en leverantör få två månaders kredit utan nått större besvär.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4400
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: När skall man betala för installationen??
« Svar #6 skrivet: 02 oktober 2015, 21:30:25 »
Det beror ju på vad man har kommit överens om. Ofta har man en betalningsplan.

Annars skulle jag säga att man ska betala efter att installationen/ en viss del av installtionen är slutförd, besiktigad och godkänd.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: När skall man betala för installationen??
« Svar #7 skrivet: 02 oktober 2015, 21:35:02 »
Tror det oftast saknas både betalnings plan samt att det oftast inte sker nån besiktning man betalar efter att jobbet är klart eller när man fått grejerna levererade.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4400
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: När skall man betala för installationen??
« Svar #8 skrivet: 02 oktober 2015, 21:52:36 »
Tror det oftast saknas både betalnings plan samt att det oftast inte sker nån besiktning man betalar efter att jobbet är klart eller när man fått grejerna levererade.

Ja, när det handlar sig om småhus är det väl så.

Men om man jobbar med stora byggnader eller offentliga byggnader fungerar det lite annorlunda ...

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: När skall man betala för installationen??
« Svar #9 skrivet: 02 oktober 2015, 22:13:36 »
På jobb som tar en eller en par veckor använder man aldrig betalningsplaner.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 494
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När skall man betala för installationen??
« Svar #10 skrivet: 03 oktober 2015, 07:08:18 »
Det beror mycket på kunden också!
Har kunden kända problem(anmärkningar eller varit i domstol och bestridit tidigare fakturor) är det alltid förskottsbetalning. Seriösa firmor kollar sånt rutinmäsigt.
 
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: När skall man betala för installationen??
« Svar #11 skrivet: 04 oktober 2015, 16:33:31 »
Normalt ska man betala när man fått det man beställt, men det är den som säljer som bestämmer när betalning ska ske.
Sedan kan ju kund och säljare komma överens på diverse betalningssätt, men säljaren är den som bestämmer.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!