Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Atella och pelletsbrännare  (läst 2064 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse63

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Thermia Atella och pelletsbrännare
« skrivet: 28 december 2010, 12:58:12 »
Jag har kopplat en Atella till min befintliga panna och sen har jag en pelletsbrännare som tilläggsvärme i stället för elpatron, men då uppstod ett problem att pelletsbrännaren går inte att sänka så nu får jag för hög värme på returen.

Jag undrar om det finns någon här som har en lösning på problemet? (går det att montera en typ av termostat på returledningen eller stryper det vattenflödet till pumpen? ) Sc:,h

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Atella och pelletsbrännare
« Svar #1 skrivet: 28 december 2010, 14:00:12 »
Det brukar gå att ställa in temperatur för brännaren till pannan, men i vissa fall måste man skruva loss panelen på termostaten till brännaren för att komma åt temperaturregulatorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lasse63

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atella och pelletsbrännare
« Svar #2 skrivet: 28 december 2010, 15:04:18 »
jag har skruvat ner pelletsbrännaren så mycke det går o det lägsta är 60 ºC sen går den till 70-75 ºC men på returen är det max 55 ºC för jag har hört att det är inte bra för pumpen om det blir varmare Sc:,h

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Atella och pelletsbrännare
« Svar #3 skrivet: 29 december 2010, 12:04:29 »
Det som händer är att kompressorn stannar men det är ingen fara för att den går sönder.
Problemet är snarare att pelletsbrännare "släcker" kompressorn, men det fÃ¥r du kanske leva med.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!