0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag kollade denna möjlighet att spara energi för en tid sedan, hittade bl.a. dessa länkar då:http://www.klimatsmart.se/nyheter/hem-tradgard/duscha-var-tredje-minut-gratis.htmlhttp://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=49dvsb3x&gInitPage=1
Tanken, om man nu kommer till 90 % verkningsgrad
Jag tror aldrig du kommer till 90% verkningsgrad, och även om du gör det så är det bara för ett ögonblick. Sedan får du 90% av 90% återvunnen energi, sedan 90% av 81% osv. Det kommer sjunka väldigt fort. Först när du närmar dig ett blandningsförhållande på 50-50, varmt-kallt borde det stabilisera sig.Tänker jag fel?
Hej igen!Lite i mitt huvud:1: tillverkarna vill ha stående växlare för att vattnet sprider sig över större yta i stället för att bara rinna på botten.2: Liggande växlare riskerar att bli smutssamlare.3: liggande växlare med "bakfall" får jättebra yta, se även bild på badhusväxlare.4: "Automatisk bypas" är nog bra säkerhetsdetalj om man är kreativ utanför ramarna.5: 32 rör räcker säkert, men har halva ytan av 70 rör, är det halva priset?6: Det är både olämpligt och olagligt att bygga in skarvar i huset. försäkringsbolagen vill ha säkert vatten. krypgrund eller källare verkar vara lämpligt.Urban
Hmm, ngn som vet om det är uträknat att allt hår ska fastna i moderna duschbrunnar (bli ju minst en gång per år man måste rensa där, och vi är inte så långhåriga!), eller om det är OK att hår följer med vidare i ett avlopsssystem?Låter kanon om man kunde slå två flugor på en smäll här!Mja, kanske man kan köra 40 rör inne i ett 54, det finns ju faktiskt de som har det från BDT.
Du lyckas aldrig dra i ett mjukt 22 rör i ett 28 rör. Det spänner och klämmer för mycket. Styva rör funkar. Får du tillräckligt flöde i manteln på bara 3 mm spalt?
Det blir problem med rensning, dessutom inga standardiserade kopplingar att använda i ändarna.
beträffande fel dimension så behövs det två muffar för att ta sig till 42 mm och 3 för att ta sig till 54 mm
Jag skulle inte gå ner i dimension på avloppet för att spara några hundra per år jag tycker helt enkelt det inte är värt risken för stop i avloppet vilket inte är nån höjdare. Hade jag haft separat vatten matning till dusch och handfat hade det nog blivit ett bygge men ljummet vatten i hand fatet är nog ingen höjdare.
Hmm, rikligt med yes och kraftigt dragsnöre sen är det lätt fixat på midsommarens dragkamp på landet... Den andra frågan är relevant. 22 rör har en omkrets på ca 70 mm vilket med 3 mm spalt blir 210 mm2 vilket, i terorin, motsvarar ytan av en cirkel/rör med ca 11,5 mm i innerdiameter. Men. Jag tror att det blir mindre än så för det är bara "ytfriktionsmm" i vår 3mm spalt och i ett rör finns det massa lågfriktionsmm2 i mitten så ja, det blir kanske lite lågt flöde...Att gå ner ytterligare i avloppskopparrörets dimension tror jag inte på, riktigt så tokig är inte ens jag...hellre då klura ut vilken slang man ska ha utanför som är något grövre och av annat material men med kopplingar så man kan göra det vi vill i ändarna. 25 m duschvärmeväxlare låter coolt.Kan rensning ske med lut när det börjar rinna lite långsammare men fortfarande rinner?om det blir tunna beläggningar som isolerar så kanske man kan dra igenom en flaskrensare årligen vid högtidliga tillfällen. Tex då man ändå drar fram kyle/frys och dammsuger lamellerna för att de inte ska dra i onödan... Rensning
Den här var ju rätt lättmonterad.För duschkabiner och badkar så passar den ju bra.Rätt mycket resultat per ansträngning må jag säga...http://www.showerreheat.se/sv-SEFinns inner och ytterslangen att köpa i längre längder och i så fall var?Mvh
Du ska väl inte gjuta in grejorna?I såfall får det ju vara med mkt isolering omkring vvx.
Hemmalött med hårdlod. Urban
Man kan väl också bygga in någon slags bypass så att vatten svämmar förbi återvinningsprylen vid eventuellt stopp i den.Japp det där är A och Odet kommer jag haöversvämning är inget jag uppskattar...grenrör och bräddavlopp till vanliga avloppet kommer jag att ha precis under källartaket det ger mig dryga två meters tryckfall som driver vattnet genom min lilla slinga.
Så gjorde jag. När dottern duschar är ingående KV 9 grader och ut från värmeväxlaren 31 grader.8 meter 12mm kopparrör i spiral har jag stoppat in i ett 110 avloppsrör. Spiralen ligger dikt an mot insidan av 110 röret.
Ja det finns värme kvar. Flödet i avloppet är ca dubbelt så stort som i KV röret.En slinga till (efter/under) som förvärmer vattnet till VVB är värt att räkna på. Jag har ganska långt avstånd mellan VVB och avloppsstammen. Så det känns inte aktuellt.
Jag har funderat på att bygga en duschvärmeväxlare sen ett par dar och har fallit för en sådan lösning.Jag tror att jag hann tänka "slang i slang" innan jag såg denna, men jag kan inte svära på det. Vi har ett badrum och i detta en duschhärna med draperi, men man kanske kan hitta någon underdel från duschkarbin eller så att stå på och samla in vattnet med...Men, det borde väl vara mkt bättre med en ytterslang av plast, man vill väl att så lite värme som möjligt ska smita ur värmeväxlaren?Efter lite klurande på hur man skulle kunna bygga en sådan lösning har jag kommit fram till följande:Jag tänkte ta två stycke entums t-kopplingar och sedan försöka skaffa en 3/4 tums metalslang mer yttergäna i ändarna som går igenom t-kopplingen. T-kopplingen måste därför vara rätt rymlig, typ som denna:http://www.esska.se/esska_se_s/T-stycke-maessing-3-x-invaendig-gaenga-1/8-till-2-2751x-10740.html,hlid=274113Sedan förminskar man ena änden på varje T-koppling med en bussning 1 tum x 3/4 tum och gängar metalslangen i bussningen fast genom t-kopplingen. Sedan får man väl skaffa lämplig förminskning på avstickningen på T-kopplingarna så att man kan koppla inkommande kallvatten till duschen där. Sedan behövs det bara lämplig plastslang som kan ha utanpå metallslangen. Om den kan vara en tum blir det nog ganska lagom smalt för kallvattnet, tänker jag. Inloppet för avloppet kanske man kan gänga i bussningen fast från andra hållet...Om plastslangen ska förankras i T-kopplingen med gänga, eller om man utvidgar den och trär den utanpå T-kopplingen och sätter en slangklämma får jag se...