Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hi power  (läst 2107 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hi power
« skrivet: 23 februari 2007, 15:37:57 »
Hej, drog igång hi power för ett tag sen, med börvärde 30°
-19° ute  21,6° inne (var -28° pÃ¥ morgon)
Med fläkten på 5:an så ligger utblåstempen 39/40° i hi power läget, är väl ganska hyfsat med den utetempen
Med fläkten i auto ca 3:an så var utblåstempen ca 45°
Strömförbrukningen steg direkt med ca 250W till  drygt 1400w (enl Clas-mätaren som jag tror visar lite lÃ¥ga värden)

Frågan är hur mycket man förkortar livslängden med maskinen i läge hi power, någon som lyssnat på detta av Vent.utveckling?

/runte
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hi power
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2007, 14:07:06 »
runte,
Intressant med detta "test"! Att strömförbrukningen skulle öka var jag inte förvånad över. När jag var i kontakt med VU så nämnde de inte att det fanns några restriktioner för hur länge man kan köra med HiPower-läget. Det enda de sa var att elförbrukningen ökar radikalt. De nämnde också att temperaturen ökar med 5º, men i servicemanualen och instruktionshäftet står det 2º. Varmare blir det iaf. Angående om livslängden förkortas med HiPower-användning vet jag inte, men de nämnde inte detta när vi pratade om användning av funktionen.

Men det kan ju vara värt att kolla med serviceavdelningen. De är sÃ¥ trevliga, de svarar pÃ¥ alla möjliga och omöjliga frÃ¥gor...   :)

När det gäller ökningen i förbrukning som blir effekten, får man väl ställa ökningen mot vad användandet av alternativa uppvärmningskällor ger för förbrukning.
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad bästefar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Hi power
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2007, 13:33:22 »
Min ras-13 har ingen Hi-powerknapp? Eller är jag bara tappad bakom en vagn som inte hittar den?  Sc:,h

// Bästefar

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Hi power
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2007, 19:07:23 »
Skyv ned lokket på fjernkontrollen, da finner du den øverst til venstre . ;)
Raptus
« Senast ändrad: 11 mars 2007, 13:52:50 av raptus »
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!