Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem/fundering kring varmvatten - ecoheat410  (läst 3532 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Papabomba

  • Gäst
Papabomba
Problem/fundering kring varmvatten - ecoheat410
« skrivet: 10 oktober 2018, 11:13:29 »
Är nyvörjare med värmepump!
Har en nyinstallerad ecoheat 410 tillsammans jordvärme 2x400m slang. Pumpen har bara gått ca 3 månader men det jag märkt nu när det börjar bli kallare är att vid långvarig dusch så sjunker framledningstempereraturen till radiotorerna drastiskt. Ofta till minsta tillåtna (+27c), för att när man sedan slutat duscha öka igen.

Tycker även kompressorn går väldigt mycket. 60 starter per dygn!

Är detta normalt eller nÃ¥got jag bör ta med installatören? (FrÃ¥gar här först dÃ¥ han är svÃ¥r att nÃ¥ 😑)

Tacksam för vägledning.

Utloggad Papabomba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem/fundering kring varmvatten - ecoheat410
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2018, 11:29:20 »
Edit: ser att jag inte har nÃ¥gon minsta framledning. Men frÃ¥n 38 grader kan frsmledningen minska till 27 enbart pga dusch. Huset är pÃ¥ 170kvm och har dessutom  en spetsberedare för just varmvatten pÃ¥ 60 liter.

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
SV: Problem/fundering kring varmvatten - ecoheat410
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2018, 12:45:31 »
Hej!

När pumpen laddar övre tank så stänger shunten helt till radiatorkretsen och öppnar inte igen fören den har uppnått rätt temp på övre eller tills max gångtid övre har passerats.
Därför beroende på vattenvolym/effektbehov i systemet så sjunker temperaturen i elementen hela tiden då inget varmvatten shuntas ut i kretsen.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem/fundering kring varmvatten - ecoheat410
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2018, 13:13:05 »
Har du varmvattentenperatur i läge 2? Annars har jag märkt att vissa dagar på hösten och våren när det är extra stort temperaturfall på natten blir det kallt vatten fort efter en dusch. Då går man minska på spärrtiden för elpatronen så den inte redan går på tillskottsvärme precis där på morgonen då man ska duscha.

Utloggad Papabomba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem/fundering kring varmvatten - ecoheat410
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2018, 14:17:29 »
Hej!

När pumpen laddar övre tank så stänger shunten helt till radiatorkretsen och öppnar inte igen fören den har uppnått rätt temp på övre eller tills max gångtid övre har passerats.
Därför beroende på vattenvolym/effektbehov i systemet så sjunker temperaturen i elementen hela tiden då inget varmvatten shuntas ut i kretsen.

Okej, så det är så den fungerar alltså. Det räcker för mig att spola varmvatten ur kran i någon minut för att framledningstempereraturen skall minska.

Vad tror du om 60 starter/dygn på kompressorn? Läste nånstans att en pump ska starta ca 9-16000 gånger/år och med 60 starter landar jag på nästan 22000 starter/år.

Utloggad Papabomba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem/fundering kring varmvatten - ecoheat410
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2018, 14:27:20 »
Har du varmvattentenperatur i läge 2? Annars har jag märkt att vissa dagar på hösten och våren när det är extra stort temperaturfall på natten blir det kallt vatten fort efter en dusch. Då går man minska på spärrtiden för elpatronen så den inte redan går på tillskottsvärme precis där på morgonen då man ska duscha.

Läge 2 stämmer! Inte märkt nÃ¥got sÃ¥dant, kanske för att jag aldrig hinner duscha pÃ¥ morgonen  8)

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
SV: Problem/fundering kring varmvatten - ecoheat410
« Svar #6 skrivet: 10 oktober 2018, 14:43:42 »
Det jag skrev gäller bara vid laddning av övre. 60 är tok för mycket.
kan du se hur shunten står ovanpå din pump? brukar den flytta på sig?
Ta lite bilder på dom olika temperaturer som visas på displayen.
Vad för kurva kör du på?

Utloggad Papabomba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem/fundering kring varmvatten - ecoheat410
« Svar #7 skrivet: 10 oktober 2018, 17:52:53 »
Det jag skrev gäller bara vid laddning av övre. 60 är tok för mycket.
kan du se hur shunten står ovanpå din pump? brukar den flytta på sig?
Ta lite bilder på dom olika temperaturer som visas på displayen.
Vad för kurva kör du på?

Kurva 53.
Bifogar bild på shunt, aldrig sett att den rört sig men då sitter den delvis dold.

Sista bilden är efter 4 minuter spolning i kran. Jämför med den andra bilden  som visar temperaturer.

« Senast ändrad: 10 oktober 2018, 17:55:15 av Papabomba »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Problem/fundering kring varmvatten - ecoheat410
« Svar #8 skrivet: 10 oktober 2018, 19:09:16 »
Okej, så det är så den fungerar alltså. Det räcker för mig att spola varmvatten ur kran i någon minut för att framledningstempereraturen skall minska.

Vad tror du om 60 starter/dygn på kompressorn? Läste nånstans att en pump ska starta ca 9-16000 gånger/år och med 60 starter landar jag på nästan 22000 starter/år.
Det är ju inte enbart att shunten är stängd som gör att framledningen sjunker man har valt att förvärma vv i nedre delen av pannan vilket naturligtvis också bidrar till att framledningen sjunker men gör det nått om framledningen blir lite lägre en stund det brukar inte märkas på innetempen. 60 starter per dygn låter inte bra bör gå att få ner en hel del finns säkert nån ctc kunnig som har en lösning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Papabomba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem/fundering kring varmvatten - ecoheat410
« Svar #9 skrivet: 10 oktober 2018, 19:12:47 »
Det är ju inte enbart att shunten är stängd som gör att framledningen sjunker man har valt att förvärma vv i nedre delen av pannan vilket naturligtvis också bidrar till att framledningen sjunker men gör det nått om framledningen blir lite lägre en stund det brukar inte märkas på innetempen. 60 starter per dygn låter inte bra bör gå att få ner en hel del finns säkert nån ctc kunnig som har en lösning.

Det märks ej på innetemp att framledning sjunker. Mest jag som undrade om det går till så.

Ang kompressorn kanske någon har tips på inställningar som minskar antalet starter? Får kontakta installatören och be han kika på det också.

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
SV: Problem/fundering kring varmvatten - ecoheat410
« Svar #10 skrivet: 11 oktober 2018, 08:36:33 »
När den går, kolla flera gånger under dagen vad den visar vad den gör tex om det är övre eller undre den laddar. Det går att logga till en usb sticka för att se historik på vad den håller på med.

Utloggad Papabomba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem/fundering kring varmvatten - ecoheat410
« Svar #11 skrivet: 12 oktober 2018, 21:18:26 »
När den går, kolla flera gånger under dagen vad den visar vad den gör tex om det är övre eller undre den laddar. Det går att logga till en usb sticka för att se historik på vad den håller på med.

Idag startat kompressorn när den temp sjunker 5 grader under börvärde i någon av tankarna. Är det en idé att höja den gränsen? Dvs kompressorn får gå längre stunder men antalet starter bör minska!

 Ska testa logga med USB och be nÃ¥gon kika pÃ¥ det.

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
SV: Problem/fundering kring varmvatten - ecoheat410
« Svar #12 skrivet: 13 oktober 2018, 09:58:43 »
Tycker inte du ska behöva ändra det knappt någon har, förra dygnet hade jag 13 starter.
Kom du fram genom att titta på displayen om det är mest övre eller undre laddningar?
Kommer du upp till över 60 i övre tanken?
Du får gärna lägga upp filen här med, många har har kollat på dessa under åren.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem/fundering kring varmvatten - ecoheat410
« Svar #13 skrivet: 25 oktober 2018, 08:34:06 »
Senaste 24h hade jag 31 starter.  Vi hade minusgrader ocksÃ¥ sÃ¥ det kanske inte är sÃ¥ konstigt...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Problem/fundering kring varmvatten - ecoheat410
« Svar #14 skrivet: 25 oktober 2018, 09:55:31 »
Så många starter är inte nödvändigt för att hålla jämn inne temp men vissa modeller av CTC har haft lite onödigt många starter så det kanske är normalt om man kör med 5 grader temp diff men inte optimalt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!