Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt hus, inställning av pump, shuntar etc  (läst 1540 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Astrakan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nytt hus, inställning av pump, shuntar etc
« skrivet: 04 november 2019, 13:56:29 »
Hej!
Har nytt hus med bergvärmepump Nibe f1255, golvvärme på nedervåning, radiatorer på övervåning och en kulvert ut till garage med golvvärme.

Har lagt mycket tid på att försöka förstå mig på mitt system och hur jag ska tänka och ställa in men känner att jag ändå har många frågetecken och jag tycker det är svårt att hitta svar i andra startade trådar. Är det ok om några med god kunskap skulle kunna hjälpa mig gå igenom mitt system i den här tråden och ge mig bra inställningstips och hur jag ska tänka?

Med vänlig hälsning
/Calle
Hus byggt 2017/18. 75 + 75 kvm. Nibe bergvärme f1255. Golvvärme på undervåning. Enrörssystem med radiatorer på övervåning. Kulvert ut till 60 kvm garage med golvvärme.

Utloggad Astrakan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt hus, inställning av pump, shuntar etc
« Svar #1 skrivet: 04 november 2019, 14:11:55 »
Kan börja med att beskriva systemet...
Nibe bergvärme f1255. Styrd med utomhustempmätare
2 slingor en-rörssystem till ö-våning (termostater helt öppna)
Golvvärme ca 75 kvm + höst/vår uterum ca 20 kvm (Uponor smatrix) på n-våning med rumstermostater (i princip ställda på samma temp pga öppen planlösning. (22grader))
Golvärme ut i garage (60 kvm) via 15 m kulvert med egen shunt och termostat

Hur ska alla shuntar, termostater, kurvor mm ställas in? Jag har lite frågor om rördragning, ventiler etc men tänker att det vävs in i diskussionerna...

Var börjar vi?  :)

Hus byggt 2017/18. 75 + 75 kvm. Nibe bergvärme f1255. Golvvärme på undervåning. Enrörssystem med radiatorer på övervåning. Kulvert ut till 60 kvm garage med golvvärme.

Utloggad Astrakan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt hus, inställning av pump, shuntar etc
« Svar #2 skrivet: 05 november 2019, 21:12:51 »
Vi kan t ex börja med termostaten som sitter på shuntgruppen. Hur ska jag tänka med den? Hur öppen ska den vara? Har den just nu på strax över 5. Temp ut är då ca 30 grader. Golvvärmetermostaterna inställda på ca 22, 5 grader. Framledningstemperatur 36-37 grader.
« Senast ändrad: 05 november 2019, 21:16:36 av Astrakan »
Hus byggt 2017/18. 75 + 75 kvm. Nibe bergvärme f1255. Golvvärme på undervåning. Enrörssystem med radiatorer på övervåning. Kulvert ut till 60 kvm garage med golvvärme.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nytt hus, inställning av pump, shuntar etc
« Svar #3 skrivet: 06 november 2019, 08:21:08 »
Den termostaten är en maxtermostat som ska förhindra att temperaturen i golvmaterialet blir för högt. Ska stänga vid t.ex. +35 grader om parketten klarar den temperaturen? Golvtillverkaren ska kunna ange vilken temp golvet klarar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Astrakan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt hus, inställning av pump, shuntar etc
« Svar #4 skrivet: 10 november 2019, 20:47:07 »
Den termostaten är en maxtermostat som ska förhindra att temperaturen i golvmaterialet blir för högt. Ska stänga vid t.ex. +35 grader om parketten klarar den temperaturen? Golvtillverkaren ska kunna ange vilken temp golvet klarar.

Ok,  tack. Men ska den vara inställd pÃ¥ maxtemp för golvet eller hur tänker man där?
Hus byggt 2017/18. 75 + 75 kvm. Nibe bergvärme f1255. Golvvärme på undervåning. Enrörssystem med radiatorer på övervåning. Kulvert ut till 60 kvm garage med golvvärme.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nytt hus, inställning av pump, shuntar etc
« Svar #5 skrivet: 11 november 2019, 06:01:34 »
Den ska vara på max vad golvet klarar, trägolv tål inte lika varmt som sten/betong, det torkar väl för mycket, och alla andra termostater ska vara på max, eller tas bort.

Utloggad Astrakan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt hus, inställning av pump, shuntar etc
« Svar #6 skrivet: 11 november 2019, 23:18:18 »
Den ska vara på max vad golvet klarar, trägolv tål inte lika varmt som sten/betong, det torkar väl för mycket, och alla andra termostater ska vara på max, eller tas bort.

Ok. Max ska vara 27 grader för mitt golv. SÃ¥ om den som nu stÃ¥r pÃ¥ 5-6 motsvarar 38-42 grader (se bild) och rumstermosterna stÃ¥r pÃ¥ 22-23 grader sÃ¥ är det bra eller dÃ¥ligt? 
Hur ska returventil (röd) och reglerventil (svart) regleras/ställas in?
Mvh
Hus byggt 2017/18. 75 + 75 kvm. Nibe bergvärme f1255. Golvvärme på undervåning. Enrörssystem med radiatorer på övervåning. Kulvert ut till 60 kvm garage med golvvärme.

Utloggad Astrakan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt hus, inställning av pump, shuntar etc
« Svar #7 skrivet: 19 november 2019, 20:34:55 »
Ska returventilen från radiatorer regleras eller vara helt öppen?
Hus byggt 2017/18. 75 + 75 kvm. Nibe bergvärme f1255. Golvvärme på undervåning. Enrörssystem med radiatorer på övervåning. Kulvert ut till 60 kvm garage med golvvärme.

Utloggad Astrakan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt hus, inställning av pump, shuntar etc
« Svar #8 skrivet: 01 december 2019, 23:37:03 »
Ska returventilen från radiatorer regleras eller vara helt öppen?
Är det någon som kan returventil som sitter vid shunten. Syfte och inställning?
Hus byggt 2017/18. 75 + 75 kvm. Nibe bergvärme f1255. Golvvärme på undervåning. Enrörssystem med radiatorer på övervåning. Kulvert ut till 60 kvm garage med golvvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!