Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Max Fram/Retur värde - FrÃ¥ga  (läst 6984 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Max Fram/Retur värde - Fråga
« Svar #15 skrivet: 04 november 2008, 18:44:31 »
jag har svårt att säga hur det funkar, för förra vintern så klarade jag mig på enbart vp.
Har noll timmar pÃ¥ tillskott.   -17 ute var det som kallast vad jag sÃ¥g och pÃ¥ morgonen hade jag 19 ºC inne    sÃ¥ det är klart godkänt men blir det längre perioder sÃ¥ mÃ¥ste nog elpatronen pÃ¥
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Max Fram/Retur värde - Fråga
« Svar #16 skrivet: 05 november 2008, 12:57:31 »
Hej igen.

Kollade med CTC igen...

"Ja värmepumpen stannar när radiatorreturen är för hög.
Med automatik minskas värmepumpens maxtemperatur succesivt enligt tabell. (skyddsfunktion)
Funktion "Min utetemp" programmerar värmepumpens avstängninstemp och även den temperatur då nedre elpatron tillåts att arbeta.
En del hus behöver stänga av värmepump vid -7ºC
Andra hus kan låta värmepumpen arbeta till -15ºC
Fabriksinställd temperatur på "Min utetemp" är -10ºC"

Ställde också frågan om de tar hänsyn till detta när man får en energiberäkning? Får se vad de svarar, om pumpen som i mitt fall verkar ska stanna vid -10 och inte -15 så får det ju en negativ påverkan av besparingen.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Max Fram/Retur värde - Fråga
« Svar #17 skrivet: 05 november 2008, 20:30:38 »
Kom på en sak till. Min pump kommer nog att stänga ner vid 11-12 grader pga hög returtemp. Mitt problem är att jag har liten diff mellan fram och retur temp. ca 2-3 grader när cirk pump går på lägsta fart. Frågan är vad som är mest ekonomiskt vad gäller Delta T ska det vara lågt eller högt, tycker det finns olika skolor här.

Är det bättre med en radiator som är varm uppe och nere, dvs lågt delta eller ett varmt uppe kallt nere element, dvs högt delta.

Min tanke:
Strypa in radiator för att öka Delta = kanske får jag höja framledning för att behålla värmen= inte bra ekonomiskt?
låta det vara som det är och riskera att pumpen stänger ner tidigare pga hög retur.
Behöver 40 grader vid 0 och 55 grader vid -15.

Vilket Delta ska man ligga på med CTC?
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Max Fram/Retur värde - Fråga
« Svar #18 skrivet: 07 november 2008, 09:14:28 »
Kollade lite mer med CTC.


Tar era beräkningsprogram hänsyn till att några hus inte kan använda pumpen ner till -15 pga hör retur när man får en offert/energibespartingskalkyl? Att pumpen inte är med och bidrar med värme hela vägen ner till -15 påverkar ju energibesparingen en hel del?

Svar: CTC gör energiberäknngar ner till -10ºC. Dvs det som händer under -10ºC blir en "bonus".
CTC gör energiberäkning som även tar hänsyn till radiatortemperaturen. Ju lägre temperatur som förutsätt desto bättre energibesparing och vice versa.

__________________________________________

Vad blir skillnaden om jag sätter Min. Ute till -11 som det verkar bli enligt diagrammet för mig eller till -15? Pumpen stänger ju antingen av vid -11 för att jag sagt det eller så stängs den av pga hög retur vid kallare väder. Vad vinner jag på att sätta -11 resp -15?


Värmepumpen stannar om temperaturen blir för hög eller den temp som programmeras för lägsta ute temp ("Min utetemp")

Nedre elpatron på 6 kW startas när värmepumpen stängs av med funktionen "Min utetemp".
Då värms produkten nerifån och upp.
Termiska lagar. Värme stiger.
Om min ute sätts till -15 och värmepumpen blockeras av för varm radiatortemperatur så värms huset enbart av övre elpatron. Alternativt räcker värme inte till.

Vi rekommenderar att Min utetemp programmeras till lämplig temperatur för din fastighet (värmesystem)

_______________________________________


Vilket diff på framledning resp retur på radiatorvattnet rekommenderas till EcoEl/EcoAir. Jag har ett gammalt rörsystem med grova rör och har idag ca 2-3 graders diff när cirk.pump går på lägsta fart.

Låg differens tyder på ett bra flöde.
Ett bra flöde ger lågt krav på framledningstemperatur.
Detta ger optimalt med energibesparing i förhållande till värmekurvan.
Raditorvattnet injusteras enligt gällande normer. (Installatör ansvarar)
 
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Max Fram/Retur värde - Fråga
« Svar #19 skrivet: 07 november 2008, 22:34:10 »



Vilket diff på framledning resp retur på radiatorvattnet rekommenderas till EcoEl/EcoAir. Jag har ett gammalt rörsystem med grova rör och har idag ca 2-3 graders diff när cirk.pump går på lägsta fart.

Låg differens tyder på ett bra flöde.
Ett bra flöde ger lågt krav på framledningstemperatur.
Detta ger optimalt med energibesparing i förhållande till värmekurvan.
Raditorvattnet injusteras enligt gällande normer. (Installatör ansvarar)
 

Notera att detta gäller vid EcoEl där flödet över radiatorerna inte påverkar flödet över VP. I ex min installation är VP i serie med radiatorerna och då verkar "experterna" på detta forum vara överens om att 5-7 ºC är en bra delta T nivå över VP.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Max Fram/Retur värde - Fråga
« Svar #20 skrivet: 08 november 2008, 18:29:52 »
Hej

Jag har normalt övre elpatronen bortkopplad. Jag hade en framledningstemp runt 60º vid -10º ute, när jag körde med olja. Samtidigt med byte till värmepump bytte jag samtliga fönster på södersidan mot icke öppningsbara treglas från Mockfjärd. Det verkar som om detta plus fullt öppna termostat har gjort att jag nu bara behöver 50-55º vid -10º ute.

Jag kommer ihåg att det var några dagar under februari, då jag hade elpatronen inkopplad, och framledningen låg på 60º, och under dom dagarna gick pumpen hela tiden, efter vad jag minns nu. Nu vet jag ju inte riktigt hur det var med temperaturerna till och från pumpen.

Man kanske ska sätta "min utetemp" till -10º. När det sedan börjar närma sig -10º, så kollar man hur det ser ut med temperaturerna till och från pumpen. Ser det ut att klara sig lite till, kan man ju minska inställningen lite i taget, så ser man så småningom var man ska sätta "min utetemp" till. Samtidigt kanske man ska öka nedre patronen till 55-60º, den bör ju värma lite mer än vad pumpen gör, om pumpen stannar för att returen är för hög. Övre patronen ser ju hela tiden till att den delen ligger väl över vad framledningen behöver.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!